TEST: Volkswagen Golf 1,5 TSI Limited – Toto je Ľudové auto
Či už sa voláte Ľudo, alebo Ibrahim, či Xénia, toto auto je skutočný Volkswagen.
Volkswagen sa pri ôsmej generácii svojho mimoriadne významného a úspešného modelu menom Golf očividne rozhodol zmeniť stratégiu. Parketu, ktorá mu je vlastná a pre ktorú existuje, prenechal svojim dcérskym značkám. A tie veselo prosperovali, rástli, no materská značka sa trápila a nedosahovala vlastné vysoké očakávania. Volkswagen sa to (konečne) rozhodol zmeniť a svoje ľudové modely začal aj ľudovo, respektíve viac ľudovo naceňovať. Niekto by to nazval priam agresívna cenová politika a viete čo, mne sa to tak páči. Lebo za ostatné roky bol Volkswagen pri cenotvorbe čímkoľvek, len nie ľudovým. Isteže ste si mohli kúpiť skladovku, ba zadať auto do výroby s relatívne nízkou cenou. Avšak koncernoví súputníci vedeli za rovnakú, no možno len o málo vyššiu cenu ponúknuť podstatne viac výbavy. Buď ste teda tak veľmi chceli VW, až vám to bolo jedno, alebo ste dostali prekvapivo priaznivú zľavu, alebo ste si radšej kúpili jazdené a naplnili tak túžbu po nemeckom origináli, alebo ste sa zdvihli zo stoličky a išli k pultíku Škody, či SEATu. Tam ste v konečnom dôsledku možno aj zaplatili toľko, koľko ste ani nechceli, ale celé to bolo zabalené v jánošíkovsky-huncútskom pozlátku, a to nám tu v krajine pod najmenšími veľkými kopcami veľmi sedí.
Volkswagen Golf vo verzii Limited je, ako už z názvu vyplýva, výrobne obmedzený. Automobil je v ponuke do 30.9. a od začiatku akcie mu cena stúpla o 500 eur. Dnes už teda neštartuje na cene 18 990 eur, ale na 19 490 eur. Prikúpite metalízu a už máte 20 050 eur. Prikúpite pár ďalších prvkov a je to za 21-tisíc. No a teraz vyvstáva otázka, či je to veľa, alebo málo. Keď sa aktuálne pozriem do peňaženky, tak je to neuveriteľne veľa. Ale pre niekoho, kto dnes stojí pred rozhodnutím či a kedy kúpiť auto a hlavne: aké? Tak pre niekoho takého je toto cenovka zaujímavá. Najmä preto, lebo výbava Limited je síce výrobne obmedzená, zato enormne bohatá.
Nový Golf ôsmej generácie vo verzii Limited môžete kúpiť s dvomi motoromi, s dvomi prevodovkami a s dvomi karosárskymi verziami. Niekto povie, že sa auto veľmi nezmenilo a je to len faceliftovaná siedma generácia. Avšak niekto taký si kúpiť toto auto principiálne nechce, takže týmto sa zaoberať nemusíme. Pravdou je, že Golf sa nemá prečo veľmi meniť. Mal by byť väčší, vyšší, širší? A prečo? Ak kladiete iné otázky, Volkswagen vám ponúkne iné modely. Lenže ak chcete zlatú strednú, či skôr striebornú strednú cestu, ako v tomto prípade, otázka znie inak. Takže čo? Ceed? I30? Scala? Leon? Mégane? 308? Civic? Cenovky všetkých týchto áut budú pri podobnej motorizácii a výbave niekde okolo 20 000 eur, prípadne vyššie. Najbližšie má k verzii Limited model Leon Style. Potrebuje ešte prečesať výbavu a koncernisti to majú dobre zmáknuté, aby reálne nebolo možné postaviť identické auto s iným logom, avšak je to tak. No a Leon s rovnakou motorizáciou a výbavou Style štartuje o 300 eur vyššie ako Golf Limited. Už to je neuveriteľné, lebo aj Leon je výborne nacenené auto a taký Mégane podlieza o takmer tisíc eur. Naopak Scala má dnes tiež akciu a volá sa Joy. Vďaka nej je o 740 eur lacnejšia ako Golf. Ponúkaný štvorvalec ale nemá, musíte sa uspokojiť s výkonnejším. Má väčší kufor, takže ani tu nepotešíme tých so snahou získať kufor čo najmenší. Hlavná výhrada je, že ani Joy nie je taká bohatá ako Limited, a hlavne je Scala postavená na inej – jednoduchšej platforme. I keď to znie rovnako, nie je to to isté. Vidieť to najmä v kabíne. Ale nechajme to tak. Už beztak dráždim tigra bosou nohou...
No keď už som začal: je tu predsa model i30. Ten sa mi v skutočnosti ťažko porovnáva, no cena človeku udrie do tváre hneď. Navyše s výrazne silnejším motorom je v porovnateľnej výbave Family o necelých 1400 eur lacnejší. Môžem skĺznuť do argumentácie založenej na vete „ale nie je to Golf“, avšak predaje tohto auta hovoria celkom zreteľne, že na Slovensku toto neplatí. Skôr ide o skutočnosť, že i30 je vzadu menší a najmä je iný a dátumovo výrazne starší. Rozdiel sa navyše stratí v momente, keď prejdete k automatickej prevodovke... A na záver: čo Sandero? Cena s podobným motorom neexistuje, rovnako tak s podobnou výbavou. Slúžiť ale nepochybne vie naozaj solídne. Jeho cieľová skupina je celkom iná.
Golf Limited má ozaj peknú výbavu. Disponuje adaptívnym tempomatom, funkciou núdzového brzdenia s rozpoznávaním chodcov a cyklistov, asistentom pre jazdu v pruhoch, elektronickú parkovaciu brzdu, rezervu, Digital Cockpit Pro s 10 palcovým displejom, informačno-zábavný systém s 8,25 palcovým displejom, 7 reproduktorov, bezdrôtové nabíjanie, CarPlay a Android Auto, DAB, LED svetlá, parkovacie senzory vpredu a vzadu, cúvaciu kameru, bezkľúčové štartovanie, vyhrievané predné sedadlá, vyškovo nastaviteľné obe predné sedadlá, elektrické ovládanie všetkých okien, automatickú klimatizáciu, determálne sklá, či disky z ľahkých zliatin Norfolk s rozmerom šestnásť palcov. Stačí už len pár drobností, no nemusia byť ani tie.
Počas testu mi v aute reálne nič nechýbalo. Azda len automatická prevodovka, ale to je vec vkusu a cenníka. LED svetlá svietia dobre, infotainment už neseká a v porovnaní s takým SEATom i Škodou je neuveriteľne prehľadný a pritom príjemný na pohľad. Digitálny prístrojový štít je skvelá vec spolu s adaptívnym tempomatom. Podvozok je so šestnásťpalcovými diskami vyslovene príjemný. Pruženie zvláda aj naše cesty. Jazda je tichá, motor má dosť sily, pritom som jazdil v priemere za 6,0 litra. To pri nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a zvyšok bol v meste. Auto je vlastne nudné, ničím výnimočné, ale funguje a zapasuje presne tam, kde to človek potrebuje. Žiadne výstrelky, ale poctivá nemecká robota. Tú vidíte na lícovaní, na použitých materiáloch. Nemá viacprvkové zadné zavesenie, lebo ho nepotrebuje. Predbiehať pritom vie a na priečnych nerovnostiach v zákrute sa správa lepšie ako väčšina áut s rovnakou technikou. Na treťom prevodovom stupni zrýchli zo 60 na 100 km/h za 5,83 sekundy. To isté na 4. stupni za 7,28 sekundy. Z 80 na 120 km/h to dá na 3. stupni za 6,96 sekundy. So zaradenou štvorkou za 8,02 sekundy. Jednoducho ide a ide veľmi dobre. Pritom je verzia motora 1,5 TSI s výkonom 96 kW robená na úspornú jazdu, nie na dynamiku, avšak dynamika mu ide tiež a čo je podstatné, neberie si za to veľa z nádrže. Ak by som sa viac snažil, jazdím za 5 litrov. Stručne a skrátka, toto je pán ideálny. Nerozbúši sa vám pri ňom srdce, ale keď ho kúpite, dostanete presne to, čo pri názve modelu Volkswagen Golf máte dostať.
Stručne a skrátka: Golf Limited je mimoriadne zaujímavou verziou so silnou, ešte stále uvádzacou, zľavou. Vďaka tomu dokážete Golf kúpiť s dobrou výbavou za ceny, ktoré sa (takmer) vyrovnajú, respektíve prekonajú najvážnejších konkurentov.
Keď si všetkých konkurentov vybavím, a mám medzi nimi favoritov, Golf Limited zanechal silnú stopu. Nie brutálnymi jazdnými vlastnosťami, ani extrémnym výkonom, či fascinujúcim dizajnom. Skôr je to auto, ktoré má z každého rožka dosť na to, aby som ho nazval mimoriadne vyváženým vozidlom. Má svoje slabiny, ale nie sú zásadné. Najmä je to auto, ktoré vodiča napĺňa spokojnosťou. Nie vášňou, ale spokojnosťou. Áno, tu je všetko ako má byť. Všetko viem hneď ovládať, nevyzerá to najlepšie, ale vyzerá to veľmi dobre. Je to skrátka klasika. Golf, aký má byť. Za cenu, ktorá je prijateľná až zaujímavá. Jasné, nie je to auto za päť šušňov a nemôžete si ho kúpiť z prvej výplaty, ale o to predsa pri Golfe nejde. Golf stojí vyššie. Je to pojem. Tradičná istota, no za solídnu cenu. V novej generácii je to pojem silnejší než predtým. 7 z 10 bodov.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku