2021-08-11 12:00:00
Citroen C5 Aircross HYbrid
Citroen C5 Aircross HYbrid
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C5 Aircross Hybrid – Nabiť, či nebyť?

Citroen C5 hybrid v sebe spája nielen dva zdroje energie, ale aj komfort a výkon.

 

Mám tendenciu odsudzovať plug-in hybridné automobily. Dlhodobo. Niežeby mali nejaké závažné poruchy, alebo boli od základu zlé. Nie. Plne si uvedomujem, že je to dobré riešenie na prechodné obdobie a že aj keď sa zdajú ako slepá ulička, nemusia ňou byť a reálne budú schopné slúžiť ako náhrada za naftové motory na dlhé vzdialenosti. Obzvlášť s novými generáciami batérií a schopnosťou lepšie rekuperovať energiu a pracovať s ňou.

Plug-in hybrid je riešením, ktoré nie je univerzálne a podobne ako elektromobil, ani zástrčkový hybrid nie je pre každého. Neplatí, že je pre nikoho a potenciálna využiteľnosť je veľká. Najmä vďaka skutočnosti, že plug-iny sú postupom času dostupnejšie, dokážu jazdiť na elektrickú energiu väčšie vzdialenosti a aj možnosti rýchlejšieho dobíjania sa zlepšujú.

Zdroj: Ján Hargaš

C5 Hybrid ide presne v tomto smere. V prvom rade sa mu darí podliezť cenu konkurencie. V druhom rade ponúka zrýchlené nabíjanie, v treťom rade má slušný kombinovaný dojazd a v štvrtom rade je to priestranné auto, ktoré v podstate nijako neobmedzuje päťčlennú posádku.

A práve plnohodnotné sedenie pre piatich je jednou zo silných stránok C5-ťky ako takej. Tu to platí rovnako, plus v kufri je 460 litrov voľného objemu. Dá sa frfľať, že konkurenti ponúknu viac litrov, ale tu nenájdete ani schod, ani iné obmedzenia. Akurát nemôžete tabuľkové litre naliat tam, kde ich aj tak málokto využije.

Má to však aj svoje temné stránky. Napríklad je pri tomto aute úplne kľúčové pravidelne ho nabíjať. Doslova si treba vybudovať nový zvyk, ktorý vás prinúti pripojiť auto na domácu nabíjačku vždy, keď prídete domov. Ďalší zvyk, ktorý si treba vybudovať je ten, že v nákupnom centre namiesto hľadania parkovacieho miesta rovno zaparkujete k nabíjačke. Tretí zvyk je ten, že si následne treba strážiť čas, pretože plné nabitie trvá zhruba dve hodiny a následne môžete zaberať miesto niekomu inému a môžete za parkovanie platiť viac než ostatní – lebo zaberáte nabíjacie miesto.

Zdroj: Ján Hargaš

K prvému budovaniu zvyku samozrejme patrí aj vybudovanie nabíjacieho zariadenia. Minimálne posilnená zástrčka, elektrická tarifa na nočný prúd a maximálne wallbox, solárne panely, virtuálne, či reálne úložisko energie a samozrejme opäť tarifa. Veci dnes ale idú rýchlo, a síce si môžete pripadať ako priekopníci, tí už vám svojimi skúsenosťami a požiadavkami cestu vydláždili.

Prosím nabi ma, tým si ma získaš

C5 Aircross Hybrid je jedným z tých zástrčkových hybridov, ktoré nabíjať určite treba. Inak sa vám investícia naozaj neoplatí. A nejde ani tak o návratnosť, tú neriešim a neskôr vysvetlím prečo. Skôr píšem o zbytočnom riešení, ktoré naozaj nie je ekologické a ani úsporné. Takým bez nabíjania naozaj je. 

Známi jazdia de facto tie isté trasy s verziou C5, ktorú už dnes nekúpite. Ide o C5 Aircross s motorom 1,6 PureTech s výkonom 180 koní. Motor je kombinovaný s automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Ide vlastne o to isté auto, akurát bez elektromotora a bez batérii. Tie isté trasy a podobný jazdný štýl. Ich dlhodobá spotreba je 7 litrov. Bez nabíjania som počas testu jazdil za 7,7.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri každodennom nabíjaní a najazdení denne cca 140-150 km s tým, že 50% kilometrov bolo na diaľnici, 40% na okreskách a 10% v meste som jazdil za cca 6,5 litra. Musel by som nabíjať dvakrát denne, aby spotreba klesla viac. Vtedy by pri danej spotrebe a dennom nájazde s prevažujúcimi jazdami mimo mesta spotreba aj pri zachovaní úctyhodnej dynamiky klesla takmer o polovicu k cca 4 litrom benzínu. To je ozaj výnimočné. Stojí však za tým nabíjanie.

Mne by ale aj spotreba okolo 6,5 litra s jedným denným nabíjaním stačila. Preto, lebo ide o spotrebu so stredne-veľkým benzínovým SUV, ktoré má 225 koní. To je skutočne minimálna daň za tento výkon. Najmä s ohľadom na jeho časté využívanie a vyslovene dynamický jazdný štýl, ktorý tieto kone umožňujú. Nepíšem pritom primárne o vysokých rýchlostiach. Skôr o dynamike zrýchlenia z pokoja i počas jazdy. V jeden týždeň som mal dve SUV stojace na rovnakej platforme. Jedno malo 177 naftových koní, 8-stupňový automat, druhé 225 hybridných koní a 8-stupňový automat. C5 jazdila v daný deň manželka, ja som šiel za ňou. A pri výjazde na hlavnú cestu, či pri predbiehaní na okreske, som nemal šancu držať s ňou krok. Odpich, ktorý jej toto auto umožňuje aj na mokrej ceste, či v zákrute je dramatický intenzívnejší než odpich silného naftového motora. A nie je pritom taký hluk ani vibrácie. Nafťák netreba nabíjať a počas testu žral 6,4 litra nafty. Ale na dynamiku plug-in hybridu nemá. Najmä nemá okamžité reakcie na stlačenie plynového pedálu. Tu si len pomyslíte, že chcete ísť a už idete. V prípade, že podobne ako my, jazdíte s kompletne vybitou batériou, niekde okolo 30-40 km/h sa pri akcelerácii pripojí benzínový turbomotor a auto letí ďalej.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalšia podstatná vlastnosť C5 hybrid je, že ešte zvýrazňuje komfort, ktorý auto vo všeobecnosti poskytuje. Podvozok s tlmičmi s hydraulickými dorazmi je výborný, pohodlné sedačky Advanced Comfort tiež, vrstvené akustické sklá tiež, celková izolácia kabíny tiež, ale to ticho jazdy s elektromotorom a okamžitá dynamika, to sú veci, ktoré celú vec posúvajú ešte ďalej.

Pritom platí, že auto je dynamické aj s vybitou batériou, pretože i keď píše, že má 0%, stále má dosť zálohy na to, aby pružne zrýchľovalo bez vädnutia.

Pružnosť teda bola až na pár desatín rovnaká bez ohľadu na zostatkovú úroveň nabitia v batérii. Zo 60 na 100 km/h auto zrýchľovalo priemerne za 5,31 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,99. Výborný čas. Hlavným dôvodom je, že okamžite po stlačení plynového motora získate plný krútiaci moment elektromotora, ktorý poslúži do momentu prebudenia spaľovacieho motora a zaradenia vhodného prevodu. Následne pracujú spoločne, no elektromotor už nemusí zaberať naplno a väčšina pohybovej energie pochádza zo spaľovania benzínu. Jej prebytok okamžite prúdi do batérie.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto je tiché, nesmierne pohodlné, a pritom obdivuhodne dynamické. Vďaka izolovanému čelnému sklu to platí aj na diaľnici a v porovnaní s väčšinou konkurentov si s Citroenom kupujete skutočne výnimočný komfort za dané peniaze.

Platí pritom, že auto úspešne potláča akékoľvek jazdné zaváhania intenzívnymi zákrokmi stabilizačného systému. Ten reaguje rýchlo a opakovane až do momentu, kým sa nevrátite do pôvodných koľají.

No a potom auto ešte aj dobre svieti, má cúvaciu kameru, senzory a balík spoľahlivých asistentov. 

Nech sa zdá plug-in navonok akokoľvek zbytočný, nech mi ktokoľvek hovorí čokoľvek a nech to pokojne píšem aj sám, do budúcnosti sa viem zariadiť tak, aby som do cieľovej skupiny modelov s plug-in hybridnou motorizáciou zapasoval.

Zdroj: Ján Hargaš

To pravidelné nabíjanie mi za to stojí. Pred pár rokmi by som to nepovedal, no vplyvom mojej práce aj tak chodím na nabíjačky pravidelne a zvykol som si. A presne o tom to je. O zvyku. O prispôsobení sa a o vlastnej nehnuteľnosti. Ak dochádzate zo satelitu do mesta, dá sa to. Ak máte elektrifikované garážové statie, dá sa to. 8 z 10 bodov. Cena vie byť vysoká, ale nemusí byť až tak. Plnohodnotné päťmiestne plug-in hybridné SUV (bez 4x4) za 35-tisíc? To naozaj nie je zlé. 

 

 

Technické údaje

Model:

Citroën C5 Aircross Hybrid

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8-stupňová automatická e-EAT8
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW):  166
Krútiaci moment (Nm): 360
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotrebakombinovaná (l/100 km): 1,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4500/1969/1654
Rázvor náprav (mm): 2730
Objem batožinového priestoru (l): 580-720
Objem palivovej nádrže (l): 43
Kapacita batérie (kWh) 13,2
Maximálny výkon nabíjania (kW) (za príplatok 500e) 7,4
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1894
Užitočná hmotnosť (kg): 406
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1300
Aktuálna cena modelu plug-in HYbrid (bez bonusu pri financovaní) 31 490 €
Aktuálna cena modelu v najvyššej výbave (bez bonusu pri financovaní) 34 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku