2021-08-09 11:30:00
Toyota Highlander
Toyota Highlander
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Highlander – trofej pre víťaza, víťaz pre trofej?

Toyota Highlander je vrcholné SUV značky Toyota v Európe. Je to obor.

 

S dĺžkou päť metrov a šírkou skoro dva metre patrí podľa európskych parametrov do najvyššej kategórie modelov SUV. Ak by sme to brali segmentovo, ide o segment E, teda vyššiu strednú triedu. Je to sedemmiestny model s jednou motorizáciou. Stojí na modulárnej platforme a môže byť lacnejší ako model RAV4. Ak by ste si RAVku kúpili ako plug-in.

Testovaná verzia bola v najvyššej výbave s cenou 56-tisíc eur. Auto ale s peknou výbavou kúpite aj za 45, respektíve 49-tisíc eur. Sedem miest dokážete kúpiť aj za menej, o tom niet pochyby, avšak tých sedem miest bude najmä núdzových a teoretických, tu sú reálne všetky aj v prípade, že vodič a spolujazdec majú skoro dva metre. V tomto prípade ide o plnohodnotných sedem, respektíve šesť miest. O 7 miestach by som totiž písal v momente, ak by boli tri sedadlá v druhom rade samostatné. Nie sú, ale treba uznať, že priestoru je tu dosť a trojica odlišných autosedačiek sa zmestí. V aute sa v treťom rade dokáže odviezť aj pasažier s výškou do 185 centimetrov ak pred ním sedí v druhom rade pasažier s rovnakou výškou a vodič má rovnakú výšku. Za vodičom s mojou výškou 192 cm sa pohodlne odvezie v druhom rade dieťa v autosedačke a v treťom rade ďalšie dieťa v autosedačke a to s veľkou rezervou. Čo však poteší ešte viac je, že za nimi je kufor s kapacitou 241 litrov s dvojitým dnom. Sedenie v druhom aj treťom rade je pohodlné, sedadlá sú polohovateľné a dokonca aj vkladanie dieťaťa do tretieho radu nie je príliš náročné, i keď je pravda, že najmenšie deti patria do druhého radu – najmä ak si počas cesty zvyknú pospať.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto svoje kilogramy a rozmery neustále dokumentuje. Na ceste pôsobí zavalito, masívne, ťažko. Je to o nastavení posilňovača riadenia, o rajde. Auto sa nesnaží popierať to, čím je. Obzvlášť preto pôsobí tučne americky. Pritom v krajine, pre ktorú je Highlander určený, je vlastne len stredne veľkým SUV. U nás patrí k najväčším a je konkurentom nielen pre kórejskú dvojičku Sorento/Santa Fe, ale aj pre ešte väčšie modely ako Mercedes GLS, či X7. Zo spodu sa naň tlačia rozmerovo i úžitkovo porovnateľné autá ako Tiguan AllSpace a SEAT Tarraco, no v priestorových ohľadoch na spomenutých aziatov strácajú. No a GLS, či X7? Isteže majú obe autá kompletne inú klientelu, no toto sú rozmerové oblasti kam Highlander patrí, respektíve takmer patrí. Jeho cenovka tak v porovnaní s týmito veľkými prémiovými rybami pôsobí ako finálny výpredaj domácich potrieb. Všetko za tretinu, niekedy dokonca až za polovicu (čo je viac, nech určí súd).

Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako auto pôsobí ťažko a velko, tak pôsobí aj pevne a tuho. Veľké nerovnosti vozidlo počas testu nerozvŕzgali. Nerovnosti pritom podvozok žehlí s prehľadom. Nie dokonale, ale poctivo a s ohľadom na svoje rozmery. Lebo nechať sa na dierach rozkývať len pre mäkký podvozok, to Highlander nechce. Nechce ani podliehať prirodzenému sklonu k vysokým náklonom. Skúšal som s autom svoj obľúbený „srnčí“ test. Niečo ako losí, ale na úzkej opustenej ceste s mentálnym limitom v podobe nespevnenej krajnice. Skrátka krutá realita slovenských ciest. No a auto excelovalo. Nie svojou prirodzenosťou. Tá by ma poslala najprv do jedného a rovno aj do druhého jarku. Ale svojimi asistenčnými systémami. Toto je dramaticky iné ako RAV4 a RAV4 plug-in. Kým dvojica menších SUV dovoľuje vodičovi zabaviť sa, obor je ako Hulk Hogan vo filme o pestúnke. Vyzerá svalnato, vyzerá ťažko, vyzerá príliš velko, ale pestúnka je to prvotriedna. Z nájazdovej rýchlosti 77 km/h som mal po bleskových a veľmi ostrých zásahoch ESC ešte pred návratom späť do pruhu sotva 45 km/h. Jednoducho to držalo na ceste vyslovene výnimočne dobre. Mohli za to aj výborné pneu od Dunlopa. Na suchom asfalte krásne lepili a prijateľné boli aj na mokre. Problém nastal, keď z čista-jasna dorazilo ochladenie a snežilo. Sneh sa na ceste neudržal, ale vozovku poriadne schladil. A tam Dunlop kapituloval a nechal všetko na vodičovi. Tam sa ukázalo prečo auto tak prudko reaguje pri ostrom manévrovaní. Napriek faktu, že Podkapotou je benzínový štvorvalec je auto hmotnostne pomerne nevyvážené a výrazne nedotáčavé. Ešte s plynom ako tak, ale bez plynu sa posúvalo von zo zákruty aj vo vyslovene smiešnych rýchlostiach. Pozor teda na skoré prezúvanie. V mojom prípade prišlo prezutie do jarného medziobdobia preto, lebo niekto predomnou dal zimákom poriadne za uši.

Zdroj: Ján Hargaš

Pred testom som bol veľmi zvedavý na dynamiku. Predsa len, auto neprišlo s väčším, či silnejším spaľovacím motorom. Spolieha sa na tú istú jednotku ako menšia a ľahšia RAVka, pridáva však silnejšie elektromotory a spolu s nimi i väčšiu batériu. Pohon sa správa ako plnohodnotný hybrid, no je už na hrane medzi tým, čo by bolo treba nabíjať a tým, čo ešte netreba. Benzínový motor sa teda do pohonu zapája veľmi často a mimo mesta funguje prakticky neustále. Menšiu výnimku tvoria pohyby v kolónach v meste, či krátke úseky bez zrýchľovania s jemne položenou nohou na plyne, či pri motorovom brzdení. Spaľovák sa ale zapája častejšie ako pri hybride a násobne častejšie ako pri plug-in hybride RAV4. Napriek tomu poskytuje na svoje rozmery a hmotnosti veľmi pekné spotreby. Priemerná spotreba bola 8,7 litra benzínu na 100 km vo veľmi premenlivom počasí. S ťažšou nohou cez 9 litrov a k desiatim sa blížite aj na diaľnici. Naopak, v meste má tendenciu skôr klesať, rovnako tak na okreskách. Pokles v meste je ale miernejší ako pri menšom aute. 

Zdroj: Ján Hargaš

No a pružnosť? Tá je naozaj solídna najmä v nižších rýchlostiach. Okamžitý nábeh výkonu a krútiaceho momentu predných elektromotorov dopĺňa v prípade prudkého rozbehu z pokoja, či za zhoršenej adhézie zadný elektromotor. Následne sa pripája 2,5 litrový štvorvalec a dodáva systému rýchlo sa stenčujúce zásoby energie, zároveň intenzívne roztáča predné kolesá. Výsledok je nasledovný: pružnosť zo 60 na 100 km/h za 6,48 sekundy a z 80 na 120 km/h za 7,76 sekundy. V oboch prípadoch pekné časy, ktoré s rezervou stačia na predbiehanie i na kratších voľných úsekoch. Prekonávanie odporu vzduchu v rýchlostiach nad 100 km/h už vyžaduje značnú silu a výkon, no a atmosférický štvorvalec i s elektrickým dopingom nemajú to, čo poskytujú spomenuté autá od prémie. Darmo, 250 koní je solídny výkon, ale 340 a viac... no viac je viac. Cena za viac je však akosi priveľká, a tak pokiaľ nie ste z horných 5000, prémiové mamutie autá pre vás nie sú zaujímavé.

Zdroj: Ján Hargaš

Na palube panuje kvalita. Materiály sú slušné, lícovanie i vypracovanie v podobnom duchu ako v Sorente. Auto má na triedu obdivuhodný podrobný a dobre pracujúci head-up displej, k tomu aj digitálny prístrojový štít v kombinácii s takmer klasickými ukazovateľmi, no a veľký, pokojne aj delený displej informačno-zábavný v strede. Pod ním nájdete tlačidlové ovládače, no a všetko ostatné je o americko-japonskej dávke komfortu sedenia, nastupovania a množstve odkladacích priestorov. Predné sedadlá vyhovejú aj masívnejším postavám, no i vzadu si možno spraviť veľké pohodlie vďaka nastaviteľnému sklonu operadiel.

Auto má mnoho slepých uhlov, takže kupovať ho bez kompletného, či aspoň čiastočného kamerového systému je neuvážené. Naozaj potrebujete vidieť kam idete a sediac tak vysoko, pokojne prehliadnete ako nižšie predmety, tak deti, zvieratá a podobne. No a bez plného kamerového systému, ktorý sa spúšťa už pri znížení rýchlosti by som s Highlanderom naozaj nechcel manévrovať v meste, obzvlášť v úzkych uličkách. Jedným z dôvodov je aj priečne uložený motor v kombinácii s veľkým rozmerom kolies. Rajd patrí k slabým a otočiť sa na pätníku s týmto autom nie je možné. Človeku sa cnie za veľkými autami s pozdĺžne uloženým motorom a aktívnou zadnou nápravou. Ale ani to cnenie nestojí za dva Highlandery... 

Zdroj: Ján Hargaš

Highlander je dizajnovo ľahko rozoznateľný kus veľkého auta. Toto je alternatíva pre tých, ktorým rozum radí kúpiť veľké MPV v podobe napríklad modelu Proace Verso, avšak tichý hlások našepkáva, že nechcú dodávku. Je to kompromis a vo veľkej dodávke určite budete mať viac miesta. Avšak s týmto máte fungujúci pohon všetkých kolies, dlhú kapotu, vyšší komfort, novšie technológie a väčší štýl. Ak sedem miest, toto je vynikajúca voľba. 8,5 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Toyota Highlander DF AWD-i e-CVT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Výkon systému (kW/ot.):  182
Výkon  (kW/ot.): 140 (6000)
Krútiaci moment (Nm/ot.): 239/4300-4500
Prevodovka: planétová e-CVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 6,6-7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4966/1930/1755
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru 7/5/2 (l): 241/660/1909
Objrem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2015-2130
Užitočná hmotnosť (kg): 705
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg):  2000
Rozmer pneumatík: 235/55 R20
   
Základná cenníková cena: 44 990 €
Základná cena verzie: 56 190 €
   

AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku