2021-07-07 19:49:00
BMW 740Ld xDrive
BMW 740Ld xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

BMW 740 Ld xDrive – najvyššia liga

Tu už sa nehrá o drobné, tu nejde o lízingový strop.

 

Na toto treba dlhé roky viesť úspešnú firmu, na toto treba byť úspešným dedičom. Prípadne oboje. V našich končinách je toto auto nielen znakom absolútneho úspechu, často sa spája s nelegálnymi a polo-legálnymi činnosťami. Preto mu mnohí trošku krivdia.

A pozor, na toto auto nestačí byť mini-strom a dokonca ani maxi-strom. Lebo ak by na výbavu tohto vozidla narazila akákoľvek organizácia strážiaca rozpočet, vrátane organizácie novinárskej, bola by z toho pekná téma. Isteže majú vládni predstavitelia k dispozícii rad 7. Ak ale majú vo vládnom aute takúto špecifikáciu, treba žiadať vysvetlenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Uvediem príklad z praxe: zobral som do rúk konfigurátor, natlačil do auta všetko, čo mi napadlo, aj také čo mi doteraz nikdy nenapadlo a výsledná cena bola 144-tisíc eur. Potom som pozrel na testovanú konfiguráciu a zistil, že som niekde „omylom zabudol“ ďalších 35-tisíc eur. Ak by to bolo všimné, už mi na dvere klope orgán činný v trestnom konaní. 

Napríklad 19-tisíc stála BMW Individual kompozícia s M prvkami. Ide o doslova vyšperkovanú špecifikáciu interiéru a rád by som napísal, že aj exteriéru, ale obávam sa, že len interiéru.

Skrátka, na toto auto nejaký mini-strom nemôže ani pomyslieť a ak sa mu v garáži naozaj ocitne, buď ako viacročné jazdené kúpené vo výpredaji, alebo sa tu neminištrovalo, ale šafárilo s peniazmi daňových poplatníkov.

Zdroj: Ján Hargaš

Chcem tým len povedať, že sadnúť si na zadné diktátorské veliteľské kreslá je česť, ktorá sa väčšine populácie nedostane. Mám popisovať, čo všetko to dokáže? No napríklad má chladničku. A potom taký ten mäkký vankúšik namiesto hlavovej opierky. Alebo kompletne nastaviteľné sedadlá vzadu. A displeje. Všade samé displeje. A tablet s ktorým ovládate hádam aj súkromného šoféra.

Toto auto totiž neriadite, keď si ho kúpite. K vozidlu musí byť pribalený aj šofér. Predstavujem si to ako veľkú krabicu, kde namiesto Bambuľky, bude Vodič. A nie hocaký polo-vodič, ale vodič skúsený a schopný, ba až profesionálny. Rad 7 môže ovládať aj majiteľ. Avšak nie v tejto špecifikácii.

Verzia Long naozaj môže byť superluxusné rodinné auto. Toto je ale auto konfigurované tak, aby bol vodič svieži aj pri dlhých celodenných jazdách a popritom, aby vzadu mohol sedieť jeden až dvaja pasažieri, ktorí na šoférovanie nemajú čas. Musia zarábať. Veliteľské sedadlo možno prispôsobiť aj tak, že si z predného sedadla spolujazdca urobíte šamlíček a vyložíte si tam nôžky.

Zdroj: Ján Hargaš

Pocit z luxusu a pohodlie sú dve fenomenálne veličiny. Všetko je ovládané elektricky, sedadlá sú nesmierne pohodlné a ešte aj masáže schopné. Na obrazovkách môžete sledovať film, či správy, no pokojne burzový prehľad. Pripojiť sa tam dá hocičo, i keď funkcionality nie sú neobmedzené. Bez dôkladnej predchádzajúcej prípravy to nezvládnete. Premietanie obrazu smartfónu na jeden z displejov bezdrôtovo, to je možné len vpredu. Treba sa hrajkať s káblikmi a to je od čias Ironmana zastarané.

Priestoru je vzadu naozaj dosť, aj keď má vodič dva metre a stodesať kíl. Dvere sa dovierajú automaticky, i keď sa automaticky úplne neotvoria/nezatvoria. Fascinujúce sú drobné detaily, ktoré nemá zmysel popisovať. Jedným z nich je kombinácia kovu a ambientného podsvietenia. 

Zdroj: Ján Hargaš

Poďme ale k sedadlu vodiča. Stále je to on, kto je pre jazdenie dôležitý - on zvaný vodič. I keď treba pripomenúť, že auto v dopravnej zápche na hlavných ťahoch dokáže jazdiť úplne autonómne bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Asistenčné systémy sú skutočne vysoko a nik mimo nemeckej prémiovej trojky na túto úroveň nesiaha.

Nová Trieda S však posúva latku ešte vyššie a rad 7 je v súčasnej generácii bezpečne zaparkovaný pod ňou. Ohľadom asistenčných systémov je S-ko ďalej. Ale inde ďalej nie je. Lebo i keď je sedmica superluxusný sedan od prémiovej značky, v prvom rade je to BMW. Ani A8, ani S-ko, ani nikto z ďalších potenciálnych adeptov nejazdí tak ako rad 7.

Zdroj: Ján Hargaš

Je obdivuhodné ako dokáže BMW spojiť mrštnosť športového sedanu s vyše dvojtonovou luxusnou limuzínou, ktorá pritom nepôsobí ani príliš športovo, ani príliš rozhojdane. Nejde len o adaptivitu podvozku, ale aj o riadenie, pocit za volantom. To auto je svieže, síce veľké, ale úplne suverénne a fascinujúco dynamické. A nielen v priamom smere. Stále a všade. Nie je to však taká nútená športovosť a tvrdosť. Tu úplne prirodzene autu dôverujete a bavíte sa jazdou. Len aby posádke zle nebolo...

Isteže za to môže kombinácia pneumatického podvozka s riadením zadnej nápravy, no nie je to len o tom. Je to o aktívnych stabilizátoroch potláčajúcich náklon auta, o brilantnom podvozku, o utlmení vibrácií, drsnosti chodu, o pohone xDrive a o mnohom ďalšom. BMW jednoducho vie ako vyladiť podvozok a potlačiť viac ako pol tony z pocitovej hmotnosti. A môže za to aj vynikajúca prevodovka s mimoriadnymi reakciami a samozrejme šesťvalcové naftové srdce s vysokým výkonom a masívnym krútiacim momentom. Naftové parametre hodné benzínového motora plynúce z dvoch turbodúchadiel, dopĺňa elektromotor v pozícii remeňového štartér-generátora. BMW nestrčilo elektromotor do prevodovky po vzore Mercedesu a urobilo dobre. Opätovné štarty sú hladké, takmer neciteľné, a síce elektromotor má len 8 kW, pomôže spaľováku presne v momente, keď to potrebuje. Nie je to pocit ako z jazdy s plug-in hybridom, kde silný elektromotor okamžite reaguje na stlačenie plynu, ale napriek vypínaniu motora sú reakcie rýchle a nábeh krútiaceho momentu viac ako solídny. A navyše dlhotrvajúci, až impozantný.

Zdroj: Ján Hargaš

Nie ako 50d, ale rozdiel je v zákonných limitoch veľmi málo citeľný. Až na autobahne spoznáte, čo s autom dokáže quadturbo šesťvalec... Ten však v ponuke nie je a 40d sa aktuálne stáva naftovým vrcholom. Stačí, pohodlne sa vyrovná verzii 400d. Novú S-ku ale zmeranú nemám a od ostatného testu verzií 400d sa vo výfukovom prostredí zmenilo viacero vecí. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 4,48 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,13. To ide samozrejme o zrýchlenie bez prípravy. Jednoducho ide o reakciu od stlačenia plynu na podlahu po dosiahnutie zvolenej rýchlosti.

Priemerná spotreba bola aj napriek dynamickejšiemu štýlu jazdenia iba 7,6 litra nafty na 100 km. Išlo o kilometre v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% tvorilo mesto. Toto je veľmi dôstojný hltač kilometrov s nastaviteľnou svetlou výškou. Tú treba poriešiť najmä v meste, lebo dostať dlhočizné auto na brucho na obrubníku nie je vôbec ťažké.

Zdroj: Ján Hargaš

K výbornému pocitu z jazdy prispievajú aj laserové LED svetlá, head up displej, no prikúpiť si môžete aj nočné videnie a mnoho ďalšieho. Rad 7 je o luxuse, o prestíži. O veľkej maske chladiča je tiež, ale keď máte kľúče od tohto auta, už vám čudná nepríde. Naopak, veľké nozdry sú ako baranidlo. A je dobré, že motor má riadne pľúca...

7 sa dá postaviť aj lacnejšie. Lenže v tejto kategórii áut nejde o úsporu. Je fascinujúce ako sa Bavorom darí odlíšiť sa od Mercedesu. Opäť platí, že Audi je tak trochu mimo boja tejto dvojice. Veľmi sa tomu ale nečudujem. Stručne a skrátka, ak vám pri luxusnom aute ide najmä o to ako jazdí a nie o to, čo všetko dokáže za vás, toto je najsprávnejšia voľba. 9 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW 730d xDrive 
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  250/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 700/1750 - 2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5260/1902/1479
Rázvor náprav (mm): 3210
Objem batožinového priestoru (l): 515
Objem palivovej nádrže (l): 78
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2030
Užitočná hmotnosť (kg): 685
Rozmer pneumatík predné: 245/40 R 20
Rozmer pneumatík zadné: 275/35 R20
Základná cena verzie: 101 400 €
Cena testovanej špecifikácie od: 113 300 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku