2021-02-28 13:55:00
RAM 1500 Limited
RAM 1500 Limited
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: RAM 1500 Limited – Americké klišé roznesie na kopytách

Čo si predstavíte, keď vidíte slovné spojenie americké auto?

Kvalita? Precízne spracovanie? Presný opak? Tak vylezte zo škatule a začnite si viac všímať súčasnosť. Radím vám to ako ten, ktorý to nedávno urobil. Nie pre hlboké presvedčenie, ale pre vlastný zážitok.

V skutočnosti je posun amerických automobiliek viditeľný už veľa rokov, no kým to človek nevidí na vlastnej koži, neuverí.

V teste som mal model (Dodge) Ram 1500 vo výbave Limited. Auto malo úpravu na LPG a nájdete ho v bratislavskej Petržalke na Panónskej v Todos Exclusive.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto je v „kratšom“ rázvore, takže má celkovú dĺžku "skromných" 5,916 metra. Rázvor je rovnako ne-skromných 3612 mm. Šírka 2084 mm tiež nepatrí k najmenším. O to viac prekvapí ľahká manévrovateľnosť. Pomáhajú ako parkovacie senzory, kamery, tak rozdelené vonkajšie spätné zrkadlá a nepochybne i celková šírka vozidla s motorom V8, ktorý umožňuje výrazné vytočenie kolies. S autom sa tak parkuje ako s európskym vozidlom kratším o približne meter. Pravda, súčasný európania pri veľkých autách s radosťou pridávajú aj natáčanie zadných kolies, ktoré ich rajd ešte zmenšujú. I tak je so šesťmetrovým vozidlom prekvapivo ľahké manévrovať. Ak by ste to predsa len pohnojili, ešte je tu brzdový asistent, ktorý auto stopne tesne pred prekážkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou je motor V8 Hemi s objemom 5,7 litra. Jeho maximálny výkon je 295 kW teda 401 koní pri 5500 ot/min a maximálny krútiaci moment je 555 Nm pri 3950 ot/min. Motor má pokročilé technológie na znižovanie spotreby a emisií vrátane deaktivácie polovice valcov pri nižšom zaťažení. Celkový názov špecifikácie je 5,7 Hemi V8 eTorque. Je to teda mild-hybrid s hybridnou batériou s kapacitou 0,43 kWh. Dodatočná batéria má dostatok rezervy energie pre poháňanie elektromotora, ktorý vlastne nahrádza štandardný alternátor a dokáže nielen bleskovo naštartovať motor pre štart-stop systém, zároveň vie dodať až 176 Nm krútiaceho momentu v okamihu, keď to veľká V8 ocení ako z hľadiska dodatočnej energie, tak z hľadiska zníženia emisií a spotreby. Vzhľadom na dodávaný krútiaci moment je jasné, že ide o systém so 48 Voltovou architektúrou.

Motor je v prípade testovanej výbavy Limited spojený cez 8-stupňovú prevodovku TorqueLite s pohonom oboch náprav – s prioritou vzadu.

Zdroj: Ján Hargaš

Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom je 12,7 l/100 km. Testované vozidlo jazdilo počas krátkeho niekoľkohodinového testu iba na LPG a spotreba bola aj pri využívaní dynamiky agregátu na úrovni 20,1 l/100 km. Pohodovou jazdou po diaľnici a obchvate Bratislavy som dokázal jazdiť za 16 l. Nádrž na LPG je umiestnená až za zadnou nápravou na mieste rezervy a od vonkajších vplyvov ju v tomto prípade chráni azda kraj rebrinového rámu a guľa.

Pikap je v rozmere, ktorý máme v Európe chuť označiť ako Full Size. Pravdou je, že verzia 1500 je podľa amerických meradiel Light pick-up.

Zdroj: Ján Hargaš

Šesťmetrové vozidlo rozhodne nie je malé a ložná plocha takéto automobilu má obdivuhodné rozmery. Obdivuhodná je aj nosnosť. Auto môže odviezť cez tonu materiálu a pasažierov, celková hmotnosť súpravy je 5783 kg. To je pekné, ale v EÚ to zvládne aj pikap menších rozmerov.

Neurobí to s takým štýlom a s takým odhodlaním. Masívny krútiaci moment a najmä vysoký výkon vo vysokých otáčkach. To je cesta, ktorá autu umožní doslova vyhrabať sa z každého problému.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto nie je offroad v pravom zmysle slova. Toto je univerzálny obor s pohodlnou priechodnosťou terénom pri zachovaní vysokého luxusu a štýlu. Automobil je v Európe cielený na tých, ktorí hľadajú výnimočnosť. Nielen pracovný nástroj, ale najmä komfortné až luxusné jazdenie s maximálnym vnútorným priestorom a s vysokou úžitkovou mierou. Za Ram patrí obytný príves, loď. Toto auto je určené na ťahanie a ťahať by malo. Hľadať preň miesto v garáži len preto, lebo je veľké a štýlové, je mrhanie priestorom. Na luxusnú ameriku je tu napríklad Dodge Durango. Na luxus a zároveň vysoké pracovné zaťaženie je tu práve RAM.

Zdroj: Ján Hargaš

Priestorová ponuka v kabíne je obdivuhodná. Auto poľahky odvezie päticu rozmerných osôb. A odvezie ich pohodlne a s veľkou mierou priestorovej rezervy.

Vozidlo jazdí na vzduchovom podvozku. Kombinácia tuhého rámu s pevnou nápravou a vzduchom je zaujímavé ale nie unikátne. Mojou výčitkou je azda len relatívne nízkoprofilová pneumatika. Disky sú krásne, ale viac gumy by pomohlo pri prejazde väčších dier a nepochybne by zlepšilo jazdu i v teréne. Napriek tomu: vzduchový podvozok je skutočne príjemnou súčasťou a dokáže izolovať menšie i väčšie nerovnosti. Vplyvom kolies ich neutlmí úplne. Pevný rám má charakteristické reakcie na pruženie a na výkyvy náprav. Človek si na to musí zvyknúť, no ja v tom zas cítim pohodlný podvozok a nesmiernu tuhosť konštrukcie. Auto má pohotovostnú hmotnosť cca 2300 kilogramov (plus bohatá výbava) a veľká časť z toho je oceľ. Útvar hodnoty za peniaze by minimálne z tohto hľadiska plesal.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika vozidla ďaleko prevyšuje očakávania, ktoré môže mať Európan. A to platí aj o Európanovi, ktorý si so stredne-veľkými pikapmi tyká a má ich rád. Toto nedokázali ani svojho času najvýkonnejšie verzie s naftovými šesťvalcami. Ťah atmosférickej V8 s poriadnym objemom v spolupráci s elektromotorom a rýchlou prevodovkou je intenzívny ako pri športovom aute.

Zrýchlenie (s vodičom) zo 60 na 100 km/h prebiehalo počas testu za 4,39 sekundy a z 80 na 120 km/h za 4,71 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Najviac prevyšuje očakávanie výbava a kvalita spracovania. Že všetko pekne lícuje, že RAM využíva kvalitne pôsobiace materiály, že všetko pôsobí pevne a odolne. To sú fakty, ktoré dokazujú fotografie. Ešte ďalej sú všetky tie drobné praktické riešenia, ktoré zlepšujú kvalitu dennodenného života. Napríklad dve sady konektorov USB-A a USB-C všade kam oko dohliadne. Podobným príkladom je i nástupná hrana, ktorá neznižuje svetlú výšku a pekne sa začlení do karosérie v čase, keď ju netreba. Je toho omnoho viac, no priestor sa mi míňa.

Podstatné je, že funguje ako infotainment U-Connect, tak konektivita, tak je nesmierne intuitívna práca s infotainmentom. Všetko je jasné, zrozumiteľné a logické. Tu sa niekto skutočne zamýšľal nad tým, čo vodič potrebuje ovládať často a čo vlastné fyzické ovládanie nepotrebuje. Vzduchový podvozok si nastavíte samostatne, redukované prevody, či uzávierku tiež. Kvalitné ozvučenie, prvotriedna koža s chladením i vyhrievaním a pohodlné polstrovanie s výborným výhľadom vpred. Kvantum odkladacích miest a možnosť pripojiť si hocičo hocikde.

Zdroj: Ján Hargaš

A výborný je aj digitálny prístrojový štít, kde sa nikto nesnaží skrývať informácie žiaduce pre rozhodovanie o jazde. Viete akú máte teplotu v prevodovke, akú máte teplotu oleja, chladiacej kvapaliny a ďalších súčastí. Viete ako máte vytočené kolesá, viete akú úroveň svetlej výšky máte.

Toto nie je sedliak z ropného vrtu. Toto je enormne rafinované luxusné a zároveň pracovné auto s vysokou nosnosťou a obdivuhodným výkonom pri ťahaní veľkých bremien. RAM 1500 je pokojný obor. Nechcete ho naštvať, ale kým je v pohode, ani nepočujete, že jazdí s V8. Nie je to Európan, ktorý sa prítomnosť veľkého motora snaží vykričať do vesmíru, pretože je to tak iné v porovnaní s bežnými trojvalcami. Tu je V8 samozrejmosť, ktorá k takejto veľkosti auta patrí a nie je žiaduce, aby revala aj v nízkych otáčkach. Pri pohodovej jazde jazdí v eko režime (deaktivuje časť valcov), je ticho a človek má z auta pocit, že je to elektromobil. Aj vo vyšších diaľničných rýchlostiach sa motor len letargicky prevaľuje a vzdialene vyjadruje svoju veľkosť a silu. Všetko sa zmení zašliapnutím plynu na podlahu. 

Zdroj: Ján Hargaš

Je nesmierne potešujúce a duši lahodiace zažiť auto, pri ktorom sa už od jeho základov nikto nemusel snažiť o extrémne komplikované technológie a o následné brutálne znižovanie nákladov všade naokolo a o následné zakrývanie znižovania nákladov lesklými čačkami, ktoré sú už vo svojej podstate znižovaním nákladov. Toto auto je úprimné, je moderné a drží si spotrebu i emisie na úrovni racionálnym využívaním pokrokových technológií. Zároveň neupúšťa od toho, čo zákazníci chcú a vyhľadávajú a nesnaží sa opiť ich rožkom a rozprávať im o tom ako je to B vlastne lepšie ako A, aj keď každý vie, že je to len dočasu. Rešpektuhodné vozidlo nielen vonkajšími rozmermi, ale aj prístupom k sebe samému. 

Môj pohľad na RAM sa po teste zmenil. Nezmenil sa obdiv, avšak už viac nevychádza z amerického klišé o kovbojských klobúkoch a ropnom vrte v garáži. 

Pozrite si zvyšok fotodokumentácie v galérii. Nájdete tam aj predajnú špecifikáciu. 

Zdroj: Ján Hargaš

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku