JAZDA: RAM 1500 Limited – Americké klišé roznesie na kopytách
Čo si predstavíte, keď vidíte slovné spojenie americké auto?
Kvalita? Precízne spracovanie? Presný opak? Tak vylezte zo škatule a začnite si viac všímať súčasnosť. Radím vám to ako ten, ktorý to nedávno urobil. Nie pre hlboké presvedčenie, ale pre vlastný zážitok.
V skutočnosti je posun amerických automobiliek viditeľný už veľa rokov, no kým to človek nevidí na vlastnej koži, neuverí.
V teste som mal model (Dodge) Ram 1500 vo výbave Limited. Auto malo úpravu na LPG a nájdete ho v bratislavskej Petržalke na Panónskej v Todos Exclusive.
Auto je v „kratšom“ rázvore, takže má celkovú dĺžku "skromných" 5,916 metra. Rázvor je rovnako ne-skromných 3612 mm. Šírka 2084 mm tiež nepatrí k najmenším. O to viac prekvapí ľahká manévrovateľnosť. Pomáhajú ako parkovacie senzory, kamery, tak rozdelené vonkajšie spätné zrkadlá a nepochybne i celková šírka vozidla s motorom V8, ktorý umožňuje výrazné vytočenie kolies. S autom sa tak parkuje ako s európskym vozidlom kratším o približne meter. Pravda, súčasný európania pri veľkých autách s radosťou pridávajú aj natáčanie zadných kolies, ktoré ich rajd ešte zmenšujú. I tak je so šesťmetrovým vozidlom prekvapivo ľahké manévrovať. Ak by ste to predsa len pohnojili, ešte je tu brzdový asistent, ktorý auto stopne tesne pred prekážkou.
Podkapotou je motor V8 Hemi s objemom 5,7 litra. Jeho maximálny výkon je 295 kW teda 401 koní pri 5500 ot/min a maximálny krútiaci moment je 555 Nm pri 3950 ot/min. Motor má pokročilé technológie na znižovanie spotreby a emisií vrátane deaktivácie polovice valcov pri nižšom zaťažení. Celkový názov špecifikácie je 5,7 Hemi V8 eTorque. Je to teda mild-hybrid s hybridnou batériou s kapacitou 0,43 kWh. Dodatočná batéria má dostatok rezervy energie pre poháňanie elektromotora, ktorý vlastne nahrádza štandardný alternátor a dokáže nielen bleskovo naštartovať motor pre štart-stop systém, zároveň vie dodať až 176 Nm krútiaceho momentu v okamihu, keď to veľká V8 ocení ako z hľadiska dodatočnej energie, tak z hľadiska zníženia emisií a spotreby. Vzhľadom na dodávaný krútiaci moment je jasné, že ide o systém so 48 Voltovou architektúrou.
Motor je v prípade testovanej výbavy Limited spojený cez 8-stupňovú prevodovku TorqueLite s pohonom oboch náprav – s prioritou vzadu.
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom je 12,7 l/100 km. Testované vozidlo jazdilo počas krátkeho niekoľkohodinového testu iba na LPG a spotreba bola aj pri využívaní dynamiky agregátu na úrovni 20,1 l/100 km. Pohodovou jazdou po diaľnici a obchvate Bratislavy som dokázal jazdiť za 16 l. Nádrž na LPG je umiestnená až za zadnou nápravou na mieste rezervy a od vonkajších vplyvov ju v tomto prípade chráni azda kraj rebrinového rámu a guľa.
Pikap je v rozmere, ktorý máme v Európe chuť označiť ako Full Size. Pravdou je, že verzia 1500 je podľa amerických meradiel Light pick-up.
Šesťmetrové vozidlo rozhodne nie je malé a ložná plocha takéto automobilu má obdivuhodné rozmery. Obdivuhodná je aj nosnosť. Auto môže odviezť cez tonu materiálu a pasažierov, celková hmotnosť súpravy je 5783 kg. To je pekné, ale v EÚ to zvládne aj pikap menších rozmerov.
Neurobí to s takým štýlom a s takým odhodlaním. Masívny krútiaci moment a najmä vysoký výkon vo vysokých otáčkach. To je cesta, ktorá autu umožní doslova vyhrabať sa z každého problému.
Toto nie je offroad v pravom zmysle slova. Toto je univerzálny obor s pohodlnou priechodnosťou terénom pri zachovaní vysokého luxusu a štýlu. Automobil je v Európe cielený na tých, ktorí hľadajú výnimočnosť. Nielen pracovný nástroj, ale najmä komfortné až luxusné jazdenie s maximálnym vnútorným priestorom a s vysokou úžitkovou mierou. Za Ram patrí obytný príves, loď. Toto auto je určené na ťahanie a ťahať by malo. Hľadať preň miesto v garáži len preto, lebo je veľké a štýlové, je mrhanie priestorom. Na luxusnú ameriku je tu napríklad Dodge Durango. Na luxus a zároveň vysoké pracovné zaťaženie je tu práve RAM.
Priestorová ponuka v kabíne je obdivuhodná. Auto poľahky odvezie päticu rozmerných osôb. A odvezie ich pohodlne a s veľkou mierou priestorovej rezervy.
Vozidlo jazdí na vzduchovom podvozku. Kombinácia tuhého rámu s pevnou nápravou a vzduchom je zaujímavé ale nie unikátne. Mojou výčitkou je azda len relatívne nízkoprofilová pneumatika. Disky sú krásne, ale viac gumy by pomohlo pri prejazde väčších dier a nepochybne by zlepšilo jazdu i v teréne. Napriek tomu: vzduchový podvozok je skutočne príjemnou súčasťou a dokáže izolovať menšie i väčšie nerovnosti. Vplyvom kolies ich neutlmí úplne. Pevný rám má charakteristické reakcie na pruženie a na výkyvy náprav. Človek si na to musí zvyknúť, no ja v tom zas cítim pohodlný podvozok a nesmiernu tuhosť konštrukcie. Auto má pohotovostnú hmotnosť cca 2300 kilogramov (plus bohatá výbava) a veľká časť z toho je oceľ. Útvar hodnoty za peniaze by minimálne z tohto hľadiska plesal.
Dynamika vozidla ďaleko prevyšuje očakávania, ktoré môže mať Európan. A to platí aj o Európanovi, ktorý si so stredne-veľkými pikapmi tyká a má ich rád. Toto nedokázali ani svojho času najvýkonnejšie verzie s naftovými šesťvalcami. Ťah atmosférickej V8 s poriadnym objemom v spolupráci s elektromotorom a rýchlou prevodovkou je intenzívny ako pri športovom aute.
Zrýchlenie (s vodičom) zo 60 na 100 km/h prebiehalo počas testu za 4,39 sekundy a z 80 na 120 km/h za 4,71 sekundy.
Najviac prevyšuje očakávanie výbava a kvalita spracovania. Že všetko pekne lícuje, že RAM využíva kvalitne pôsobiace materiály, že všetko pôsobí pevne a odolne. To sú fakty, ktoré dokazujú fotografie. Ešte ďalej sú všetky tie drobné praktické riešenia, ktoré zlepšujú kvalitu dennodenného života. Napríklad dve sady konektorov USB-A a USB-C všade kam oko dohliadne. Podobným príkladom je i nástupná hrana, ktorá neznižuje svetlú výšku a pekne sa začlení do karosérie v čase, keď ju netreba. Je toho omnoho viac, no priestor sa mi míňa.
Podstatné je, že funguje ako infotainment U-Connect, tak konektivita, tak je nesmierne intuitívna práca s infotainmentom. Všetko je jasné, zrozumiteľné a logické. Tu sa niekto skutočne zamýšľal nad tým, čo vodič potrebuje ovládať často a čo vlastné fyzické ovládanie nepotrebuje. Vzduchový podvozok si nastavíte samostatne, redukované prevody, či uzávierku tiež. Kvalitné ozvučenie, prvotriedna koža s chladením i vyhrievaním a pohodlné polstrovanie s výborným výhľadom vpred. Kvantum odkladacích miest a možnosť pripojiť si hocičo hocikde.
A výborný je aj digitálny prístrojový štít, kde sa nikto nesnaží skrývať informácie žiaduce pre rozhodovanie o jazde. Viete akú máte teplotu v prevodovke, akú máte teplotu oleja, chladiacej kvapaliny a ďalších súčastí. Viete ako máte vytočené kolesá, viete akú úroveň svetlej výšky máte.
Toto nie je sedliak z ropného vrtu. Toto je enormne rafinované luxusné a zároveň pracovné auto s vysokou nosnosťou a obdivuhodným výkonom pri ťahaní veľkých bremien. RAM 1500 je pokojný obor. Nechcete ho naštvať, ale kým je v pohode, ani nepočujete, že jazdí s V8. Nie je to Európan, ktorý sa prítomnosť veľkého motora snaží vykričať do vesmíru, pretože je to tak iné v porovnaní s bežnými trojvalcami. Tu je V8 samozrejmosť, ktorá k takejto veľkosti auta patrí a nie je žiaduce, aby revala aj v nízkych otáčkach. Pri pohodovej jazde jazdí v eko režime (deaktivuje časť valcov), je ticho a človek má z auta pocit, že je to elektromobil. Aj vo vyšších diaľničných rýchlostiach sa motor len letargicky prevaľuje a vzdialene vyjadruje svoju veľkosť a silu. Všetko sa zmení zašliapnutím plynu na podlahu.
Je nesmierne potešujúce a duši lahodiace zažiť auto, pri ktorom sa už od jeho základov nikto nemusel snažiť o extrémne komplikované technológie a o následné brutálne znižovanie nákladov všade naokolo a o následné zakrývanie znižovania nákladov lesklými čačkami, ktoré sú už vo svojej podstate znižovaním nákladov. Toto auto je úprimné, je moderné a drží si spotrebu i emisie na úrovni racionálnym využívaním pokrokových technológií. Zároveň neupúšťa od toho, čo zákazníci chcú a vyhľadávajú a nesnaží sa opiť ich rožkom a rozprávať im o tom ako je to B vlastne lepšie ako A, aj keď každý vie, že je to len dočasu. Rešpektuhodné vozidlo nielen vonkajšími rozmermi, ale aj prístupom k sebe samému.
Môj pohľad na RAM sa po teste zmenil. Nezmenil sa obdiv, avšak už viac nevychádza z amerického klišé o kovbojských klobúkoch a ropnom vrte v garáži.
Pozrite si zvyšok fotodokumentácie v galérii. Nájdete tam aj predajnú špecifikáciu.
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku