2021-02-22 12:25:00
Ford Ranger 2,0 TDCi
Ford Ranger 2,0 TDCi EcoBlue XLT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Ranger XLT – Rozumný Ranger s jedným turbodúchadlom

Málokedy sa stane, že by importér značky nabral odvahu ponúknuť novinárom aj niečo iné, ako plnú verziu svojho automobilu.

O to viac si ako novinár cením takúto odvahu. A o to radšej mám takéto autá v teste. Jednak sú podstatne bližšie k tomu, čo si väčšia časť užívateľov kúpi a navyše mi dajú možnosť zistiť, či je auto dobré od kosti a nielen od doplnkovej výbavy.

Lenže po toľkých testoch modelu Ranger viem, že je dobrý od kosti a to aj v strede noci po zobudení. Rebrinový rám, výborne naladený podvozok, pohon zadnej alebo oboch náprav a viacero karosárskych variant, ktoré sú na trhu s niekoľkými faceliftami už desať rokov. Auto sa medzitým dôkladne menilo. Zvyšovala sa bezpečnosť, ponuka motorizácii prešla kompletnou prestavbou a nové sú aj technológie na palube. A to už Ford usilovne testuje novú generáciu celosvetovo úspešného modelu, ktorý sa bude spolu so svojim priženeným bratom Amarokom opäť vyrábať v Juhoafrickej republike. Niežeby sa nemohol vyrábať aj inde, ale zatiaľ vieme/tušíme iba toto.

Zdroj: Ján Hargaš

Ranger je prakticky od svojho príchodu na trh stávkou istoty. I keď z pohľadu osobných automobilov je desať rokov už naozaj dlhá doba na jednu generáciu, Ranger je úžitkovým automobilom a s desiatimi rokmi na účte tak stále patrí k čerstvému tovaru.

Dobre si pamätám ako som pred viac ako rokom vyslovoval posledné zbohom pre motor 3,2 TDCi. Mal som ho v tomto aute a skoro mi aj slzička vyšla z oka. Jeho agrárny charakter a tendencia robiť spolu s masívnym krútiacim momentom a pekným výkonom najmä desivý hluk, tak táto vlastnosť mi prirástla k srdcu. Nebol najvýkonnejší, nebol najúspornejší a rozhodne mal svoje roky zrátané (vzhľadom na nové emisné normy), ale aj tak mal niečo, čo taký agrárny človek ako ja, ocenil.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým ale Ranger prišiel o päťvalec, jeho konkurencia prišla vlastne o všetko. Za rok sme prišli nielen o päťvalec, ale najmä o oba šesťvalce, ktoré z konkurentov robili skutočných konkurentov. Dnes je tu opäť len trojica pikapov a opäť je celkom ľahké nájsť si favorita. I keď nespochybňujem schopnosti Navary s motorom z Renaultu Master, už sú to roky, čo som s Navarou jazdil a možno aj preto mi jej nové etudy nič nehovoria.

Zato L200 mám v kalendári a mal som s ňou česť aj po dôkladnom facelifte. Na Ranger nemá ani v ohľade priestrannosti, ani bezpečnosti a a ani výkonu. Zato je to však ukážkový pracant, lesník a v rukách špecialistov z neho môže vzniknúť fantastický offroad.

Fantastický offroad má ale Ranger rovno v cenníku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný automobil ale fantastický offroad nie je. Mohol by byť. Potreboval by poštekliť špecialistami. Potreboval by dodať medzinápravové uzávierky, alebo aspoň jednu z nich, pretože ani XLT, ani Limited ju nemajú v základe. Aj tak je ale jeho priechodnosť nespochybniteľná. Rovnako ako jeho status na ceste. Pred ním ustúpi aj veľké rozmaznané SUV. Pred týmto ťažkým kusom železa skrátka uhnú mnohí. I keď sú aj takí, ktorí ani veľkosť Rangera nerešpektujú, rovnako ako pravidlá cestnej premávky. Takí ale väčšinou majú diagnózu. Často neliečenú.

Zdroj: Ján Hargaš

Dvojlitrový naftový motor EcoBlue vo svojej úžitkovej špecifikácii ma prvýkrát príjemne prekvapil vo verzii Wildtrak. Druhýkrát v Raptorovi, kde terénne pneumatiky a horší odpor vzduchu mali ukázať jeho slabiny, no neukázali. Tretí test Rangera s novým štvorvalcom ma opäť naplnil zvedavosťou. Tentokrát ale ide o verziu s jedným turbodúchadlom a s maximálnym výkonom 170 koní. K tomu je 420 Nm krútiaceho momentu. Motor sa aj teraz prejavil vysokou kultivovanosťou a veľmi peknou spotrebou. Zvuk agregátu je charakterný tak ako pri silnejších verziách a tak ako v úžitkovom aute očakávam. Nie je príliš hlučný, ale dobre počujete ako sa má a či mu vaše chovanie vyhovuje. Predovšetkým prenáša menší podiel vibrácií, je tichší a príjemnejší. Už to nie je agrárny zážitok. Ale potešenie z dynamiky je prítomné a pocitovo rovnaké ako pri 3,2 litrovom päťvalci. Pekný priebeh krútiaceho momentu i výkonu spolu s výborne odladenou manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Motor má pri tachometrových 140 km/h pohodlne pod 3000 ot/min a stále dosť sily na zdolávanie diaľnic. Priemerná spotreba počas testu bola 8,5 litra nafty na 100 km. Na diaľnici je spotreba okolo 9 litrov. 140 km/h na tachometri je cca 132-133 km/h reálne.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť je opäť fajn. Meraná bola tradične len so záťažou vodičom a batožinou (105+ kg) znižovanie väčším obsadením by som ale veľmi nečakal. To auto má nosnosť okolo tony a silný motor. Až tam mierne zvädne. Zo 60 na 100 km/h ide za 7,31 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 9,27 sekundy. Žiaden zázrak, ale len o málo viac ako Raptor s biturbom (dôvody som zmienil vyššie).

Zdroj: Ján Hargaš

Auto prakticky nemá turbodieru a po podradení ťahá s príjemným rýchlym nábehom ťahu. No a podradenie je radosť. Tak dobre odladenú radiacu páku a jej kulisu v úžitkovom aute nezažijete. S tým autom sa dá pohodlne plaziť aj v dopravnej zápche. Akurát viac mu pasuje skratka cez lesnú a poľnú cestu. Auto je veľmi tuhé, nevŕzga a podvozok vzbudzuje dôveru nielen pre terénne zverstvá vo vyšších rýchlostiach, ale aj pre rýchlejšie prejazdy zákrut. A pokojne bez zapojenia pohonu všetkých kolies. Ten si treba nechať do ozajstného terénu.

Zdroj: Ján Hargaš

Kabína je dostatočne priestranná. Vzadu sú operadlá sedadiel príkrejšie, ale deti v sedačkách sa sťažovať nebudú. Najmä ak majú rady hopsavú jazdu po teréne. Akurát tie v sedačkách do 18 kg budú robiť takéto odtlačky na operadle.

Zdroj: Ján Hargaš

Treba sa trošku pohrať s nastavením sedadiel. Za vysokým spolujazdcom i vodičom bude mať takéto dieťa menej miesta. Tak ako vždy v Rangerovi platí aj tu, že ponuka priestoru je síce veľká, ale nie luxusne veľká ako v pikape vyššej kategórie (F-150). Napriek tomu stačí.

Batožinový priestor verzie s uzavretým hardtopom, tak to je krása. Len by som si tam dal úchyty na menšie veci a rozčlenil „kufor“ pre maximalizáciu každodenného úžitku. Skvelé je, že okná sú zatmavené a oba zámky nadstavby sú centrálne ovládané. To je úplný dar z nebies.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

XLT sa pre mňa stáva najobľúbenejšou verziu Rangera. Zadnú uzávierku diferenciálu a štýl Wildtraku nepotrebujem. Páči sa mi chrómovaná maska a nižšia cena XLT-čka. Ani po automate netúžim, akokoľvek dobre Rangeru sadne. Presvedčila ma manuálna prevodovka. Toto je najuniverzálnejšie terénne kombi a nečudujem sa nikomu, kto si ho kúpi ako rodinné prevážadlo na dlhé trasy. Na cestách máme kopu maniakov a naše cesty často vyzerajú ako tankodromy. No a postupom času budú poriadne motorizácie a poriadne postavené autá naozaj už len úžitkáče. 9 z 10 bodov. Toto je auto, ktoré ešte nepotrebuje ďalšiu generáciu. Aj vďaka asistenčným systémom a infotainmentu Sync3.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Ford Ranger XLT Double Cab 
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 3196
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava prioritne zadná + predná
Výkon (kW/ot.):  125/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 420/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): -
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,9-7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5363/1867/1848
Rázvor náprav (mm): 3220
Objem palivovej nádrže (l): 80
Nájazdové uhly (vpredu, vzadu) 29° a 27°
Prejazdový uhol 25°
Minimálna svetlá výška (mm) 237
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2193
Užitočná hmotnosť (kg): 1077
Maximálna hmotnosť súpravy s brzdeným prívesom (kg): 6000
Rozmer pneumatík: 255/70 R16
Ceny bez DPH  
Základná cena modelu: 27 790 €
Základná cena testovaného modelu: 29 390 €
Základná cena modelu s DPH: 35 268 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku