06.09.2020

FOTO: Čo má spoločné BMW X6, Škoda Enyaq a JEEP GRAND WAGONEER?

Tri úplne odlišné autá, no predsa majú niečo spoločné. Nový trend, ktorý len tak neprestane.

 

Tušíte správne, ide o LED-ky. Podsvietená mriežka chladiča sa stáva veľkým hitom. Doteraz najvýraznejším vlastníkom tohto vynálezu bolo BMW X6 novej generácie. Podsvietenú mriežku voľajú Iconic Glow a zvýrazňuje to, čo je na X6 najvýraznejšie (okrem samotného auta). Veľké ladvinky svietia a auto vďaka nim vidieť už z veľkej diaľky. K X6 sa pridala aj elektrická Škoda Enyaq so svojou podsvietenou mriežkou chladiča s označením Crystal Face. Tvorí ju 130 LED svetiel a kúpiť si ju k Enyaqu môžete za príplatok.

Podobne vysvietených konceptov a áut je čoraz viac. Jedným z nich je nový Jeep Grand Wagoneer, ktorý sa pred pár dňami predstavil svetu.

Full Size SUV sa postaví do boja proti modelom ako Lincoln Navigator a Cadillac Escalade. Začiatok výroby je ohlásený na rok 2021. Keďže ide o tradičné meno tradičného amerického výrobcu z veľkej trojky amerických koncernov, netreba viac naznačovať, ak ide o miesto výroby, však? Veru, Jeep Wagoneer a Jeep Grand Wagoneer sa budú vyrábať na predmestí Detroitu. Kým Wagoneer by mal byť skôr mainstreamovým Full Size SUV, Grand bude luxusným bojovníkom práve proti vyššie uvedeným modelom a podľa všetkého to skúsi aj na európske SUV ako X7, či GLS.

Auto väčšie ako Grand Cherokee sa chystalo už niekoľko rokov. Bol to zosnulý Sergio Marchionne, ktorý v roku 2011 vyhlásil, že Grand Wagoneer sa vráti v podobe luxusného 7-miestneho SUV. Posledný Grand Wagoneer zišiel z výrobnej linky v roku 1994 a aj to v podobe luxusne vybaveného Grand Cherokee. Reálne bol posledný Grand Wagoneer vyrobený v roku 1991. Išlo o jedno z najdlhšie vyrábaných áut v USA a o najdlhšie vyrábané auto na pôvodnej platforme (29 rokov). V rovnakej podobe auto vyrábali od začiatku 60-tych rokov.

Že sa auto bude vyrábať vo fabrike Warren Truck Assembly Plant je dôležité. Preto, lebo auto stojí na platforme modelu RAM 1500 novej generácie. Auto teda dostane veľmi podobnú motorovú ponuku vrátane ohláseného plug-in hybridného vozidla, ktoré by si podobne ako plug-in RAM 1500 malo zachovať výraznú ťažnosť pri znížení spotreby a zvýšení sily a odozvy motora. Z toho vyplýva aj zásadné konštrukčné riešenie. Namiesto samonosnej konštrukcie tu možno očakávať pevný rám.

Predpokladať môžeme uplatnenie aj tradičných amerických motorizácií v modernom šate. Niečo ako naftový šesťvalec V6 a samozrejme V8 by Podkapotou tohto auta nemali chýbať. Konkrétne sa predpokladajú hybridizované motory 3,6 V6 eTorque a 5,7 V8 Hemi eTorque (hybridy).

Auto má podľa výrobcu ponúknuť až 3 pohony všetkých štyroch kolies a vynovený systém vzduchového podvozku Quadra Lift. Jazdné vlastnosti vozidla by ale mali byť lepšie než v prípade starších áut na pevnom ráme a to vďaka prednému i zadnému nezávislému zaveseniu kolies.

K dizajnu exteriéru azda netreba veľa komentárov. Veľká hranatá škatuľa, ktorá už z diaľky sľubuje skutočne veľký priestor pre 7 cestujúcich. Veľkosť auta podčiarkujú 24 palcové disky kolies...

V kabíne má auto viac displejov ako nová Trieda S. To len tak naokraj. Auto má dvojramenný volant a o zákazníka chce okrem LED všetkého zabojovať kvalitným spracovaním a výnimočnými materiálmi vrátane obloženia eko hliníkom, drevom, kožou, či mikrovláknom Dynamica.

Zadní pasažieri majú trojicu displejov, vodič má tri veľké displeje a spolujazdec má displej tam, kam niektoré značky kedysi umiestňovali lišty z lešteného čierneho plastu, alebo fotografie. Veru, píšem o displeji rovno pred zrakom spolujazdca na palubnej doske. Vodič má pred sebou digitálny prístrojový štít s rozmerom cez 12 palcov a aj centrálny displej infotainmentu má vyše 12 palcov. Displej pred spolujazdcom má 10,25 palca a jeho uhol sledovania je obmedzený tak, aby vodič nemohol vidieť aké veci (prasačiny) si spolujazdec prehliada na internete. Pod centrálnym displejom infotainmentu je 10,25 palcový displej na ovládanie štvorzónovej klimatizácie. Stručne a skrátka, aj Wagoneer sa zbavil xy káblikov vedúcich k jednotlivým fyzickým tlačidlám a vymenil ich za dotykové displeje.

Grand Wagoneer bude štartovať na cene cca 60 000 dolárov, vrcholné verzie sa budú pohybovať na úrovni 100 000 dolárov. Je celkom možné, že plug-in sa ocitne aj v Európe, no potvrdené to ani z ďaleka nie je.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: wiki, carscoops, FCA, caranddriver

Komentáre k článku