2021-02-07 12:00:00
Mercedes E 450 4Matic
Mercedes E 450 4Matic All Terrain
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes E 450 4Matic All Terrain – nenápadný bohém

V lete som sa beznádejne zapozeral do iného auta s rovnakou špecifikáciou.

 

Nádherná červená kombinovaná s čiernymi doplnkami a terénnou úpravou. Veľké luxusné kombi so vzduchovým podvozkom, mild-hybridným motorom, pohonom všetkých kolies. Veľké luxusné kombi s vyslovene očarujúcou kombináciou červeného laku karosérie s bielym interiérom. Teraz prišiel čas stretnúť sa zas. Ibaže červené letné šaty Trieda E vymenila za nenápadné sivočierne lakovanie. Biela koža sa zmenila so svetlo-hnedou kožou.

Testovaný model dokonalo zapadol do ponurej zimnej atmosféry. Nenápadný bohém, ktorý pôsobí ako typické naftové oplastované kombi, ktorého cenu si netrúfate odhadnúť. V sivote našich ciest, v sivote suchej studenej zimy sa ale skrýva skutočný šperk. Nielen pohodlným interiérom, ale najmä motorizáciou.

Zdroj: Ján Hargaš

Žiadna nafta, ale benzín. Trojlitrový radový šesťvalec s hladkým chodom a takmer nepočuteľným zvukom. Až do momentu, kým sa dostane do otáčok a ukáže čo vie.

Maximálny výkon 270 kW (367 k) je podčiarknutý maximálnym krútiacim momentom na úrovni 500 Nm. Dostupný je od 1600 do 4500 ot/min. To je dosť široké pásmo intenzívneho záťahu, aby automobil poľahky zdolával aj ťahanie bremien s hmotnosťou tesne nad dve tony. Motoru pomáha 16 kW elektromotor, ktorý sa stará ako o rekuperáciu, tak o EQ Boost, teda o krátkodobé navýšenie maximálneho výkonu. Motor taktiež pomáha v prípadoch bežnej akcelerácie a jeho pomoc je najmä vysokým krútiacim momentom (cca 240 Nm). Motor je integrovaný do automatickej 9-stupňovej prevodovky. Pohon všetkých kolies je mechanický, s prioritne poháňanou zadnou nápravou.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavé je, že štart spaľovacieho motora je rovnako hladký a nehlučný aj pri studenom, aj pri už zohriatom agregáte. Masívny výkon a krútiaci moment pomáha dvojtonovému kombi prechádzať cestami a diaľnicami ako nôž maslom. Rafinovaný vzduchový adaptívny podvozok zabezpečuje to isté aj v zákrutách. Auto jazdí naozaj výnimočné a platí to aj o prejazdoch veľkých nerovností. Tie v kombinácii s veľkými diskami kolies Mercedesom na vzduchu obvykle spôsobovali vrásky, no Trieda E po facelifte práve na tomto výrazne zapracovala a jazda je komfortná aj na našich nekvalitných povrchoch. Prejazdosť v teréne je z pochopiteľných dôvodov obmedzená. Dlhý rázvor a iba mierne zdvihnutie podvozku v porovnaní so štandardným kombi Triedy E je slabinou vozidla, ale vďaka vzduchovému podvozku sa krátkodobo môže zdvihnúť naozaj výrazne a prejsť aj cez náročnejšie prekážky. Nie je to terénny suverén, ale nespevnené povrchy zvláda s noblesou sebe vlastnou.

Zdroj: Ján Hargaš

Tichosť a úplná absencia vibrácií motora je samozrejmosťou, aj tak ale poteší. Človek zvyknutý na tichý šelest a jemné vibrácie naftového motora si na moderný radový benzínový šesťvalec len tak nezvykne. Spočiatku má pocit, že mu v aute niečo chýba. Chýba. Hluk. Platí to aj o vonkajších vnemoch. Aerodynamika i zvuk odvaľujúcich sa kolies zostávajú vonku a do kabíny sa dostáva iba toľko zvuku, aby ste začuli sirénu záchrannej služby prechádzajúcej okolo.

V kabíne sa bez problémov odvezie štvorica dlháňov. Piaty pasažier na centrálnom sedadle bude mať málo miesta, no to platí pri každom aute v tomto segmente. Batožinový priestor je rozmerný, dobre dostupný a veko piatych dverí sa zdvíha adekvátne rýchlo a pritom vysoko, takže ani jeden z tých dlháňov sa nebude sťažovať na bolavé čelo pri vyberaní batožiny z kufra. Po sklopení zadných operadiel panuje vo zväčšenom kufri takmer úplná rovina.

Zdroj: Ján Hargaš

Každodenný život s vozidlom týchto rozmerov a tejto špecifikácie je nesmierne príjemný. Dlhý dojazd na jednu nádrž a obdivuhodne nízka spotreba veľkého šesťvalca. Priemerná spotreba sa počas testu v studenom decembrovom počasí držala pod 9-litrov aj v prípade, že spotreba bolo to posledné, čo ma zaujímalo. Úspornou jazdou medzimesto je možné jazdiť dokonca pod sedem litrov. Raz darmo, nová R6 od Mercedesu je famózna či v benzínovom, či v naftovom prevedení.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed za volantom je príjemný a vyhovie prakticky komukoľvek. Masívny stredový tunel obmedzuje pohyb pravej nohy, avšak vodiča nič netlačí. Sedadlá sú výborne tvarované, opora chrbta rovnako. Nový volant je veľkou zmenou, ktorá mne zatiaľ veľa nehovorí. Radšej by som stavil na starší s dvomi dotykovými plôškami a zvyškom pevných tlačidiel. Podobné je to aj v prípade touchpadu. Po facelifte som mal možnosť okúsiť nový i starší s kolieskom. Obe sa v novej Triede E vedia objaviť. Bral by som koliesko, i keď mi vyhovuje aj touchpad.

Zdroj: Ján Hargaš

Dve veľké obrazovky rovnakých rozmerov sú jedným z najlepších vynálezov v oblasti infotainmentov za ostatné roky. O to zvláštnejší je odklon od tohto riešenia v Triede S. No aspoň hovorí o tom, kde sa S-ko predáva najviac. V Európe to mimochodom nie je. Vysoké rozlíšenie a výborná konektivita sú v systéme Mbux automaticky prítomné. CarPlay a Android Auto sú zlepšeniami, ktoré užívateľ Mercedesu využíva len preto, lebo presadol z inej značky, alebo je zvyknutý na aplikáciu akou je Waze. Mercedes neukazuje prítomnosť radarov, avšak info o premávke má prinajmenšom rovnako dobré ako Waze, či Google.

Multibeam LED svietia výborne a kto očakáva iné, azda nezažil moderný Mercedes.

Zdroj: Ján Hargaš

Trieda E je po facelifte na oko upravená iba drobnými zásahmi. Zmeny sa týkajú najmä motorizácií a technológií, ktoré nie sú pre užívateľa okamžite zreteľné. Lepšia práca asistenčných systémov a ich väčšie množstvo a potenciál ale užívateľ objaví postupom času. Trieda E má všetko a vo verzii 450 4Matic All Terrain obzvlášť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Keď nepotrebujete SUV, toto je výborná voľba. Azda by som zmenil len farbu. Ako som písal na začiatku, na túto červenú krásku tmavý fantóm nemá. Avšak to je len môj pohľad. Auto s cenou tesne podliezaujúcou hranicu stotisíc eur môže chcieť byť nenápadné. Čo poviete vy?

9 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku