02.02.2021

TEST: Honda Jazz Crosstar – všetko v jednom malom, milom balení

Výraz modelu Honda Jazz nemusí šmakovať každému, no nie každého toto zaujíma.

 

Sme takí, že hodnotíme autá podľa vizáže. Niekomu sa zdá výraz nového Jazzu smiešny, niekomu nie. A niekoho zaujíma podstata viac, než to, akého tvaru sú svetlomety a predný nárazník. No ale nechajme tak.

Dizajn auta je subjektívne vnímaná záležitosť. Priznám sa, že Jazz mi nevadí, i keď som jeho krivkami nikdy nebol ohúrený. Je to však praktické malé auto s úsporným a prekvapivo silným motorom. No a tie predné svetlomety majú zas úlohu osvetlovania cesty, nárazník zas chráni posádku, motor i chodcov pred nárazom... A farba laku? No ten lak chráni karosériu pred hrdzou.

Jazz Crosstar je skutočným crossoverom. Nemá úmysel nahradiť terénne vozidlá. Avšak má úmysel poskytnúť budúcemu majiteľovi užitočné a viacúčelové vozidlo schopné prejsť aj nespevnené povrchy. Nemá pohon všetkých kolies, nemá geniálnu trakčnú kontrolu. Zato má plasty chrániace tie časti karosérie, ktoré najčastejšie poškodí cesta po nespevnených povrchoch, má strešné lyžiny a má vodeodolné poťahy sedadiel. A má tiež magic seats, priestrannú kabínu a šikovný reálne úsporný nezástrčkový hybrid. Ozaj a má aj o 1,6 cm zvýšenú svetlosť. Celkovo tak ide o svetlú výšku 152 mm, teda 15,2 cm. Pri krátkom rázvore a rozchode to naozaj umožňuje jazdiť aj zhoršenými povrchmi. Dokonca aj 16-palcové disky obúvajú pneumatiky s dostatočne vysokou bočnicou, takže ani o tie sa netreba veľmi báť, i keď pri testovanom vozidle sa už niekomu podarilo oškrieť oba zadné.

Priemerná spotreba počas testu bola 5,4 litra benzínu na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% presunov tvorilo mesto. Pri hybride ako je tento platí, že čím viac času trávite v meste, tým je spotreba nižšia. Mne sa pri jazdách v upchatej Bratislave na začiatku testu pohybovala v rozmedzí od 4,6 do 4,9 litra. Pokojný vodič sa od tejto úrovne nevzdiali ani na okresných cestách. Akurát tá diaľnica spotrebu zvyšuje, obzvlášť ak tlačíte na pílu a aj na maximálne povolené rýchlosti u nás. Okamžitá spotreba pri 140 km/h (tacho) ukazuje cca 7 až 8 litrov. Lenže údaj okamžitej spotreby má asi takú relevanciu ako banášove statusy. Znie to zaujímavo, čiastočne to aj je pravda, ale vo všeobecnosti je to len nepodstatný výhryz reality, ktorému sa prikladá priveľký význam.

Ako hybrid funguje som už na niekoľkých miestach vysvetľoval, a tak sa nebudem opakovať. V stručnosti uvediem, že Podkapotou pracuje 1,5 litrový štvorvalec žijúci v Atkinsonovom cykle, má výkon 72 kW a krútiaci moment 131 Nm. Je pripojený ku generátoru a cez spojku aj priamo ku kolesám. Generátor má výkon 70 kW, trakčný elektromotor zas 80 kW a krútiaci moment je 235 Nm. Motory dokážu pracovať samostatne i spoločne. Väčšinu času poháňa kolesá výhradne elektromotor a spaľovací motor pracuje s generátorom, a tak živí elektromotor + prebytok energie ukladá do batérie. Keď treba všetky sily na kolesá, cez spojku sa pripojí k jednostupňovej prevodovke a spoločne s elektromotorom tlačia auto vpred. V tomto režime je najmä na diaľnici, pričom pri akcelerácii mu pomáha elektromotor, a tak mierne znižuje spotrebu paliva. Keď spalovák netreba, odpojí sa, vypne sa a mlčí. Odhlučnenie je naozaj veľmi dobré. Iba bočný vietor na diaľnici dostane do kabíny viac zvuku. Stále je to ale o kategóriu lepšie ako v minulom Jazze.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvládne za 6,84 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 9,31 sekundy. To so stokilovým vodičom. Keď som pridal ešte ďalších sto kíl, výsledky boli nasledovné: 6,95 a 9,45. Nuž veru, tu o znížení dynamiky pri vyššom zaťažení naozaj nemožno hovoriť. Rovnako tak o zvýšení spotreby.

Jazdne je auto také, ako by ste čakali. Na suchu ešte ako tak, na mokre pri ostrejšom manévrovaní trpí vyššími náklonmi a masívnou nedotáčavosťou. Nepochybne za to môže obutie, ktoré je na mokre v zákrute skutočne neschopné. O pneu sa postaral Dunlop, no sú to pneu s nižším válivým odporom, eko pneu. Zhoršené jazdné vlastnosti tak treba očakávať. Každopádne o hroziacom nedotáčavom šmyku je vodič dobre informovaný a rýchlo zistí, čo si dovoliť môže a čo nie.

Kabína je opäť mimoriadne priestranná. V aute sa cítite akoby ste sedeli v niečom o triedu väčšom. Najmä výhľad z vozidla je na vrchole ponuky súčasných nových automobilov vo všeobecnosti. Sedíte vyššie, kabína je ideálne presklená a aj mŕtve uhly sú úplne minimálne. Viete presne pokiaľ auto siaha, viete čo sa deje za vami. Isteže v tom pomáha aj sledovanie mŕtveho uhla aj cúvacia kamera, aj parkovacie senzory, no to, čo vodič vidí naživo je stále najhodnotnejšie.

A po dvoch otestovaných nových Jazzoch môžem chváliť aj nové usporiadanie stĺpikov. Znie to komplikovane, no podstata je v tom, že nosný stĺpik z dvoch predných nie je Áčkový, ale A2. Tým sa ešte zmenšil mŕtvy uhol a cez ten malý šikovný priezor vidíte chodcov aj tam, kde ich vodiči SUV nemajú šancu uvidieť.

Skvelé je, že Honda popracovala aj na anatómii sedenia. Predné sedačky sú výborne tvarované, hlavová opierka je nastaviteľná a dobre sa sedí aj vzadu. Rodičia detí ocenia, že auto má vodeodolné poťahy sedadiel. Neocenia, že keď sa dieťaťu vysypú Lentilky na sedadlo, všetky neputujú pod sedadlo ale až pod koberec na oceľovú podlahu automobilu. A odtiaľ ich dáte von len pri profesionálnom čistení. Aby Magic Seats fungovali, otvory pre bezpečnostné pásy sú rozmernejšie, takže zapatrošiť niečo v sedačkách je naozaj ľahké. Inak odviezť vzadu trojicu postáv je aj napriek bohatému priestoru v oblasti kolien ťažké. Pretože auto nie je dosť široké. Stredné sedadlo je len teoretické. Zato dve deti, ale aj dvaja dospelí sa vzadu odvezú pohodlne.

Výborný je nový infotainment. Displej má sýte farby, dobré rozlíšenie a konečne intuitívne menu. Dokonca aj dvojramenný volant sa dobre drží a práca s palubným počítačom je tiež ľahká. No a Jazz má okrem priehrštia asistenčných systémov tiež bezdrôtový Carplay a Android Auto.

Jednoducho Jazz je najlepšou ponukou v segmente B. Aj preto, lebo z neho trčí a vnútorným priestorom predčí aj viacerých konkurentov z nižšej strednej triedy. Má solídnu motorizáciu, má bohatú výbavu, no má aj vyššiu cenu. Crosstar navyše kúpite len v najvyššej výbave. Keď však chcete všetko na malej ploche, nenájdete lepšiu ponuku. 7,5 z 10.

PS: Ak hľadáte ďalšie informácie, alebo vás zaujíma štandardný Jazz, tu je test hybridného Jazzu bez plastov na karosérii. 

Technické údaje

Model: Honda Jazz Crosstar eHEV
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: stály prevod
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  72/5500-6400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 131/4500-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 173
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4090/1966/1556
Rázvor náprav (mm): 2520
Objem batožinového priestoru (l): 299
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1325
Užitočná hmotnosť (kg): 385
Rozmer pneumatík: 185/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 19 590 €
Základná cena verzie: 23 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku