2020-12-09 10:30:00
BMW M550i
BMW M550i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW M550i – výkon, ktorý nepotrebuješ. Auto, ktoré nepotrebuješ. Ale chceš

BMW M550i je posledný rad 5, ktorý som mohol okúsiť pred faceliftom.

 

BMW radu 5 novej generácie je tu približne tri roky. Užívateľ hľadajúci auto vo vyššej prémiovej strednej triede si môže vyberať medzi BMW radu 5, Mercedes Triedy E, Audi A6, Volvo S90 a... určite toho je viac, ale na všetky tieto bolo ťažké spomenúť si a veľká časť zvyšnej konkurencie len s problémami prežíva. Obvykle nie je výber vozidla v tejto triede ťažký. Ak ide o značku.

Ak ale ide o samotnú špecifikáciu, tam je výber podstatne ťažší. BMW radu 5 ponúka podobne ako Mercedes Triedy E enormne bohatú paletu verzií a špecifikácií.

Zdroj: Ján Hargaš

Výpočet začína na 518d, pokračuje cez najpopulárnejšiu špecifikáciu 520d a 520d xDrive k tej, ktorá ku charakteru auta a k spôsobu jeho využitia pasuje obvykle najviac – 530d a 530d xDrive. Vrcholom naftovej ponuky je 540d xDrive s výkonom 340 koní. Veru, M550d s quad turbo štvorvalcom je už minulosťou, no 540d je ctihodný nástupca.

Benzínová ponuka štartuje na vyššom výkone, než naftová. 520i má výkon 184 koní. 530i, 530i xDrive ponúknu 258 benzínových koní z toho istého dvojlitrového štvorvalca. 540i s radovým šesťvalcom nemusí mať xDrive a 340 benzínových koní môže poslať iba na zadnú nápravu. Vrcholom je naďalej M550i xDrive. Podkapotou mu drieme 4,4 litrový osemvalec V8 s výkonom 530 koní ponúkne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak by sme hľadali vhodné auto pre vyšší manažment veľkej firmy, výber by s najväčšou pravdepodobnosťou padol na 520d. U menej náruživých hádam aj 518d, aj keď tomu nad tým sa mi na východe Európy zvykneme pousmiať.

Či už s xDrive, alebo bez, je 520d naďalej najvýznamnejšou v ponuke. Veď naftový štvorvalec s výkonom 190 koní je dosť silný, pritom úsporný. Jednoducho excelovsky príťažlivý. Ak si ale človek kupuje reprezentatívne auto sám pre seba, pre vlastnú potrebu do vlastnej firmy, je pravdepodobné, že zvolí stávku istoty – 530d a obvykle aj s xDrive. Naftový šesťvalec a rad 5 sú doslova dokonalou kombináciou. Sila, dynamika, výborná spotreba...

Zdroj: Ján Hargaš

V dnešnej dobe ešte pripadá do úvahy plug-in hybrid. Najmä na západ od našich hraníc si táto verzia nepochybne zasluhuje čoraz väčšiu pozornosť. Volá sa 530e a môže mať aj xDrive.

Mimochodom, hybridizácia po facelifte dosiahla na každý jeden motor v ponuke. Všetky menované automobily majú už dnes k dispozícii pomoc malého elektromotora, pre okresanie spotrieb pri veľkých autách. Aj V8.

Keďže som mal to šťastie jazdiť s ešte predfaceliftovou verziou, Podkapotou bol len osemvalec V8. Napísať, že Podkapotou bol „len osemvalec,“ je ako napísať, že hurikán mal „len piaty stupeň intenzity“.

Zdroj: Ján Hargaš

Osemvalec v rade 5 nepotrebujete. V exceli to nesedí, účtovník plače, ruky sa mu trasú od jedu a vás má za ešte väčšieho idiota, než mal doteraz.

A vám je to jedno. Účtovníci síce nerastú na stromoch, dobrí účtovníci obzvlášť, ale ani dobré auto s poriadnym motorom dnes nie je také bežné a vy si ho skrátka chcete užiť, kým sa ešte dá. A potom bude aj účtovník šťastný, keď budete jazdiť na tužkových batériách s hmotnosťou tak pol tony... Bez vône, bez zápachu, bez chuti, bez farby, bez radosti, bez života. Go vegan yourself...

Kto si dnes môže dovoliť jazdiť na M550i je v skutku šťastný človek. Lebo za oknami tohto auta zanikajú chaotické dnešky. Po zavretí dverí nastane ticho a po tichu príde pokojné, no zreteľné brblanie osemvalca. A nie nejakého divokého zurvalca. Ale hladko pracujúci nemecký osemvalec s horúcim V-čkom a výkonom 530 koní.

Zdroj: Ján Hargaš

Na testovanom aute bol okrem osemvalca a osemstupňovej Steptronic prevodovky výborný aj pohon všetkých kolies. Stále upredostňuje zadnú nápravu, no vďaka prítomnosti xDrive sa auto ovláda ľahšie a sklon k pretáčavosti je úplne minimalizovaný. Pohonná sústava je skrátka jedna radosť. Isteže patrím k tým, ktorí by chceli mať ešte silnejší zvukový zážitok. Zato koní a njútnmetrov mi úplne stačí. V spolupráci s nesmierne vydarenou prevodovkou je to radosť nad radosť.

Ďalšou silnou stránkou tohto automobilu je kombinácia prvkov. Ide o model zo základných M-kových áut. M paket má teda už v základe, no doladiť si ho možno podľa vlastných preferencií. Ja obdivujem hlbokú tmavomodrú metalízu, krásne veľké disky a to všetko v kombinácii s bielobielym interiérom. Pôsobí to naozaj obdivuhodne. Podvozok je aj na veľkých diskoch pohodlný. Podstatne viac ako štandardná M5 na obdobnom obutí. Nie je ani mäkký a adaptívne tlmiče si s otázkami hravo poradia.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto v sebe kombinuje silu a veľkosť, ktorú má vodič chuť dávkovať po troškách a užívať si pritom pompéznosť a ladnosť pohybu s brutálnym výkonom a jazdnými vlastnosťami.

K tomu plné priehrštie asistenčných systémov mažúcich akýkoľvek stres z jazdy. Neviem si predstaviť, že by som rad 5 pokazil veľkým batohom. Sedan je tou správnou voľbou. A špecifikácia M550i obzvlášť. A ak to nemôže byť osemvalec, tak 540i, prípadne 530 a 540d. To sú motory! 9,5 z 10.

 

Technické údaje

Model: BMW M550i
Počet valcov/ventilov na valec: 8/4
Zdvihový objem motora (cm3): 4395
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.): 395/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 750/1800-5600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 3,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 10,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4956/1903/1473
Rázvor náprav (mm): 2982
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1930
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer základných pneumatík: 275/40 R19
   
Základná cena radu 5 (520i) 50 550 €
Cena verzie M550i (facelift): 91 300 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku