23.06.2020

PRVÁ JAZDA: Honda e – mestský elektromobil má štýl a výborne jazdí

Honda priniesla minulý týždeň na Slovensko dve významné novinky.

Prvou bola Honda Jazz. Malý hatchback skrížený s MPV, ktorý už vo štvrtej generácii dokazuje, že aj malé auto dokáže byť multifunkčné. Druhou novinkou je elektromobil Honda e. Nie je prvým elektromobilom značky, no je unikátnym. Má solídny dojazd, vysoký výkon, najmä však má štýl, ktorý dokáže zaujať.

Obe novinky sú významné, každá z iného dôvodu. Jazz je významný preto, lebo má na Slovensku veľký predajný potenciál. Okrem praktickosti na malom pôdoryse pridáva aj závan racionálnej ekológie prostredníctvom hybridného pohonu. Tu je live Vlog z prvej jazdy: 

Honda e je významná preto, lebo je to elektromobil. Na Slovensku dozaista nebude najpredávanejšou Hondou, ale medzi elektromobilmi patrí k tomu najlepšiemu. A to môžem pokojne prehlásiť už po prvých kilometroch.

Hondu e som prvýkrát naživo zočil na autosalóne vo Viedni v januári tohto roku. Malé, sympatické, čiastočne retro, inak výrazne moderné.

Také je aj naživo. Honda e je sieň slávy, či skôr sieň najpokrokovejších technológií značky. Má množstvo vychytávok a s myšlienkou elektromobilu robí presne to, čo Tesla. Kým ale Tesla chce dobíjať srdcia rodín a jednotlivcov ako veľké prémiové prenášadlo, Honda e robí to isté v malom. Je hi-tech, je výkonná, pružná, vynikajúco jazdí a má šmrnc, aký sa len tak nevidí.

Mestský elektromobil

Jasné, že elektromobil je mestuvzdorný aj keď je veľký. Ale parkovanie a jazdenie s veľkým elektromobilom v meste je nielenže priestorovo náročné, je aj nehospodárne. Obvykle to nevadí, veď veľký elektromobil má aj veľké batérie. Keď ale porovnáte gigantov súčasnosti a ich obratnosť v úzkych uličkách, či na parkoviskách s Hondou e, pochopíte prečo vzbudzuje obdiv. Jej polomer otáčania je 4,3 metra. Nie je to Smart, ten je na tom ešte lepšie, ale Honda e je zas lepšia ako väčšina malých áut. Ten rozdiel oceníte najmä pri parkovaní, či pri výjazde z garáží. Jednoducho manévruje lepšie. Dôvodom je, že auto nemá motor vpredu, ale vzadu. Vpredu sú riadiace jednotky, nabíjačka. Batérie sú umiestnené v podvozku a zaručujú dojazd cca 200 km podľa WLTP metodiky.

Motor je teda vzadu nad zadnou nápravou. Nápravy sú vpredu aj vzadu MacPherson, čím Honda zreteľne dokumentuje záujem urobiť z Hondy e vynikajúco jazdiaci automobil. A funguje to. Auto sedí blízko k zemi, na svoje rozmery má veľký rozchod kolies i rázvor. Kolesá sú skrátka na krajoch konštrukcie, ťažisko je extrémne nízko a auto má v podstate ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami. Na testovacej dráhe slúžil na dokumentáciu tejto charakteristiky sieť kruhových objazdov v časti Bratislavy zvanej Bory. Navyše pršalo, no to čo dokázala Honda e nedokáže nikto nielenže v tejto kategórii áut, ale ani v kategóriách vyšších. Neuveriteľne neutrálne auto. Síce vrtieť zadkom nechce, no zásahy asistenčných systémov sú veľmi mierne. Výkon je tiež obdivuhodný. Jazdil som verziu s vyšším výkonom. Základom je auto s výkonom 100 kW, silnejšie ich má 114 kW. Obe verzie majú rovnaký krútiaci moment 315 Nm, rozdiel je tak skôr v pružnosti vo vyšších rýchlostiach. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má prvá verzia za 9,5 sekundy, druhá za 8,3.

Každopádne pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h sa Honda e rozbehne za menej než 5 sekúnd (prvé meranie), to je porovnateľné s BMW 330d s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Či ak chcete tak s plug in hybridným Volvom XC60 T8 s výkonom cez 400 koní. Akurát nedosiahne maximálne rýchlosti týchto vozidiel. Rýchlosť je limitovaná na 145 km/h.

Auto ťaží aj z tuhosti konštrukcie. Podvozok je vo všeobecnosti mäkší, než by ste čakali. Je navyše tichý, a tak je v kabíne skutočne výnimočné ticho. Priestoru je dosť pre dvoch vysokých vpredu a dvoch nižších vzadu. 

Auto má plné priehrštie asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu s asistentom pre jazdu v kolónach, inteligentný obmedzovač rýchlosti, či zlepšováky v podobe upozornenia na pohyb auta pred vozidlom, či protikolízny brzdový systém v nízkych rýchlostiach.

Auto disponuje množstvom kamier i displejov. Nenájdete tu štandardné vonkajšie spätné zrkadlá a zároveň si môžete kúpiť kamerové aj centrálne spätné zrkadlo. Honda pokryla prakticky celú palubnú dosku displejmi. Ako sa s nimi pracuje však neviem, to už by bolo na 15-minút za volantom príliš veľa.

Auto možno dobíjať ako zo siete zo štandardnej zásuvky, tak cez wallbox, či rýchlonabíjačky prostredníctvom konektorov AC a DC. Maximálny výkon je 50 kW, čo znamená, že na 80% kapacity sa z cca 10% dostane za 30 minút.

Cena bez dotácie štartuje s veľmi bohatou výbavou na úrovni 34 990 eur. Prvých 20 slovenských zákazníkov dostane k autu zadarmo wallbox v hodnote takmer 1500 eur pre pohodové domáce nabíjanie.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku