2020-05-22 08:00:00
SEAT Alhambra 2,0 TDI
SEAT Alhambra 2,0 TDI

TEST: SEAT Alhambra 2,0 TDI 4Drive – poriadne sedemmiestne auto

Rodinné auto, alebo inak: auto pre rodinu – ako má vlastne vyzerať, koľko má odviezť?

Najlepšie všetko a všetkých, aj keď máte doma viac, ako päť členov. Ozaj, treba k tomu veľký, ale naozaj veľký kufor. Zabudol som na niečo? Dobrý výkon, akurátna spotreba, príjemné jazdné vlastnosti.

Zadanie je jasné, ale čo realita? Nájsť podobné auto je dnes ťažké. Na trhu ich zostalo menej ako málo. Väčšinu z požiadaviek spĺňa máloktorý model. Všetky asi iba jeden. Môže za to hromadný „úhyn“ veľkých rodinných MPV a masívny prechod k rôznym SUV a podobným odvodeninám. Klasické, poctivé MPV, navyše pre sedem ľudí a pritom s ešte stále slušným batožinovým priestorom je niečo ako dinosaurus – teda vyhynuté. Našťastie nie celkom. Predsa len je jedno, čo by sa oplatilo zobrať na vedomie. Vlastne sú dve – dvojičky. SEAT Alhambra a súrodenec VW Sharan sú takými poslednými mohykánmi.

Zdroj: Jozef Vydra

Koncern VW ich vypustil do sveta pred desiatimi rokmi. Teda v čase, keď nebolo ani chýru, ani slychu o rozmachu kategórie SUV. Druhá generácia modelov totiž prišla v roku 2010. Vo výrobe vydržala doteraz, pritom iba s dvoma modernizáciami. Prvý facelift bol v roku 2016, kde modernizácia priniesla do výbavy aj niektoré súčasné prvky. Vonkajšie spätné zrkadlá majú integrované oranžové varovné svetlá, ktoré sa rozsvecujú, ak sa vedľa auta v mŕtvom uhle objaví iné vozidlo. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V minulom roku (2019) už prišli na rad len mierne kozmetické retuše, napríklad na prednej maske. Poviete si, že je to v dnešnej dobe poriadny hardcore retro model dávno určený na odpis. Lenže... každoročne si ho kúpi zhruba 20 až 30 tisíc ľudí. Takí, ktorí potrebujú, alebo chcú všetko to, čo sme rozoberali na začiatku. K tomu ešte treba prirátať „sesterský“ Sharan. O neúspechu teda nemožno hovoriť a Alhambra zatiaľ stále pokračuje. Pre tých, čo odolali SUV modelom a chcú veľa priestoru aj nižšiu spotrebu.

V niečom však momentálne mimoriadne obľúbeným SUV a hlavne módnym crossoverom dokáže SEAT Alhambra nielen konkurovať. Je dokonca lepšia. Na test sme mali verziu s výkonným 130 kW dieselovým motorom 2,0 TDi kombinovaným so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. No najmä s pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive, o čom sa mnohým súčasným bestsellerom môže iba snívať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Bolo by nekorektné hodnotiť dizajn auta, ktoré má na konte neuveriteľných desať rokov. Alhambra je však mimoriadne nadčasová a jej tvary sú vyriešené tak, že jej ani niet čo vyčítať. Naopak zaujme triezvymi líniami a zaujme perfektnou vychytávkou, ktorú využijete každodenne, hlavne na úzkych parkoviskách – posuvné (tu elektrické) bočné dvere na oboch stranách! Jedine, kde zvonka zistíte istý vek auta, sú bi-xenónové výbojky v hlavných svetlometoch. LED-ky sú, ale iba v denných svetlách a v zadných koncových.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri už vek vidieť aj cítiť. SEAT už má v mnohých nových modeloch digitálny prístrojový panel aj v základnej výbave. Alhambra ho ale nemá a ani mať nebude, ani keby ste si chceli priplatiť. Multimediálny systém má na dnešné pomery pomerne malý dotykový displej, ale úžasne rozmiestnené tlačidlá okolo. Zrýchľujú voľbu ovládania, netreba všetko naháňať na rozmernom dotykovom „klzisku“. Dizajn prístrojového vybavenia je jedna vec, ale funkčnosti nič nechýba. Navyše fungujúci CarPlay dáva možnosť „vynechať“ ovládanie SEAT-u a aplikácie spúšťať z vlastného smartfónu. Nuž, aj tak sa dá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dôležitý argument je, že Alhambru navrhovali ako rodinný van, alebo MPV. Rôzne praktické riešenia dostali prednosť. V tomto aute to nie je o výkrikoch poslednej módy a výdobytkoch techniky a technológií, hoci tiež nechýbajú. Skôr je to oo priestore, ktorý vychádza napríklad z dlhého rázvoru. Len pre zaujímavosť, vzdialenosť osí kolies prednej a zadnej nápravy a je o nezanedbateľných 129 milimetrov väčšia, ako má najväčšie SUV značky – Tarraco. Čo znamená, že na treťom rade sedadiel zvládnu aj dlhšiu jazdu dokonca dospelí, zhruba do 180 cm výšky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pritom oceňujem pomerne jednoduchú manipuláciu so sedadlami v treťom rade. Vyklopíte ich najľahšie z kufra a dostanete sa na ne po odklopení sedadla v druhom, v tomto prípade strednom rade. Na ovládanie stačí jedna páčka. Dozadu sa nastupuje relatívne v pohode, miesta je dostatok. Ak by ste chceli zrátať všetky možnosti umiestnenia sedadiel, teda rôzne spôsoby konfigurácie, máte možnosť využiť až 32 rôznych usporiadaní.

Zdroj: Jozef Vydra

Neoceniteľnou výhodou sú posuvné bočné dvere a možnosť mať v aute bezpečné integrované detské sedačky. Stačí zo sedadiel v druhom rade jednoducho zdvihnúť sedaciu časť a vymeniť hlavovú opierku za (poriadne ťažkú) detskú s masívnou bočnou ochranou. Môžete mať jednu, alebo dve takéto sedačky na krajných sedadlách. Pritom pochválite elektrické ovládanie posuvných dverí na stredovom stĺpiku, aj z miesta vodiča. Ten si môže za odmenu vybrať príplatkové masážne a vyhrievané sedadlo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri plnom obsadení určite oceníte trojzónovú klimatizáciu, rovnako tak zásuvku na 230V pred stredným radom sedadiel. Rodinné auto potrebuje aj množstvo odkladacích priestorov. Nájdete ich aj pod podlahou pred stredným radom sedadiel a pod sedadlami. Za príplatok by sa ešte dali objednať ďalšie v stropnom paneli. Ale neviem, či by po nich niekto túžil, lebo objem batožinového priestoru je viac ako dostatočný. Ozaj, otvárať sa dá aj kopnutím pod zadný nárazník.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri päťmiestnom usporiadaní so sedadlami tretieho radu sklopenými do podlahy je k dispozícii 885 litrov. Ak využijete plných sedem miest, prehĺbi sa a zostane stále dostačujúcich rovných 300 litrov. Zbaliť tak môžete celú rodinu aj so starou mamou, ktorá už nemusí zostávať doma.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou bol (naj)silnejší naftový dvojliter. Keď je studený, počuť ho aj v kabíne. Ale jeho sýty dieselový zvuk sa onedlho zmení na príjemnú tóninu a neruší. Ani vibráciami. Spojenie motora s automatickou dvojspojkovou prevodovkou znamená plynulú a komfortnú jazdu. Prevodovka pri bežnej jazde radí takmer nepozorovane, pritom výkon motora umožňuje veľmi dobrú dynamiku, potrebnú hlavne pri predbiehaní. Je skoro jedno, či idete s prázdnym, alebo plne naloženým autom.

Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba je celkom v rozsahu udávanom výrobcom. Záleží od spôsobu jazdy a hlavne kde jazdíte – a ako rýchlo. Stručne: studený motor a mesto znamená okolo 8 litrov na 100-ku, jazda po diaľnici stlačila spotrebu na niečo vyše 7 litrov. Pri 130 kilometrovej rýchlosti má motor na siedmom stupni približne 2400 otáčok. Nuž a opatrná jazda po okreskách vyšla na zhruba 5 a pol litra na 100 kilometrov. Keďže som Alhambru preháňal väčšinou po diaľnici a v meste, výsledný mix sa dostal po 300 odjazdených kilometroch na 7,2 a po ďalších Takmer 500 kilometroch to bolo 7,3l/100 km.Výrobca udáva rozmedzie od 6,9 do 7,9. To zvládne asi každý šofér.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci je riadenie nastavené presne na tento typ auta, zdalo sa mi dosť sterilné a nebolo dostatočne bezprostredné. Ale je pritom primerane strmé na prekonávanie zákrut a manévrovanie v tesnom priestore. Auto aj vďaka dlhému rázvoru dobre drží priamy smer aj pri vysokej rýchlosti a bočnom vetre.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mal som pocit, že som za volantom menšieho a obratnejšieho auta, ako Alhambra naozaj je. Nerobí jej problém jazda v nadväzujúcich zákrutách. Keď príde na lámanie chleba – teda pri jazde s prudkými zmenami smeru, nepáči sa to nielen osadenstvu auta, ale ani autu samotnému. Je vtedy prirodzene trocha ťažkopádne. Vynahradí to však plavným prejazdom nerovností. Dokonca zvláda aj rozbité železničné prejazdy. Trocha to preženiem, ale jazda v Alhambre po diaľnici, to je taký malý Šinkanzen – rýchlovlak v malom a pomalší. Ale dojem zanechá pozoruhodný.

Zdroj: Jozef Vydra

Skúšal som už niekoľko takzvane 7 miestnych áut. No pri využití všetkých sedadiel prakticky nemali žiadny batožinový priestor. Iba ak na aktovku a fľašu vody. Alhambra však v tomto ponúka naozaj miesto. Mimoriadne veľký priestor. Momentálne nie je v ponuke v tejto cenovej kategórii žiadne SUV, ktoré by malo toľko miesta vo vnútri.

Potom už len treba zodpovedať na otázku, či dáte za 10-ročný dizajn toľko peňazí. Nie je to vždy iba o tom, mať to najmodernejšie. Benefity som už spomínal, aj pár nedostatkov. Zvážiť si to musíte sami. No viem, že keď sa skončí výroba tohto modelu, zostane na trhu pre mnoho užívateľov prázdno bez náhrady.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

SEAT Alhambra je veľmi variabilné a flexibilné rodinné auto. Má veľmi dobré jazdné vlastnosti, ktoré ocení vodič, množstvo priestoru pre pasažierov na stredných sedadlách a dostatok pre sediacich úplne vzadu. K tomu ešte stále dosť veľký kufor. Motor je vydarený, výkonný, neveľmi smädný a pohon všetkých kolies oceníte pri ceste na lyžovačku, na chalupu, či na vlhkých jesenných, alebo zimných cestách. Takže to zadanie, spomínané hneď v prvých riadkoch, Alhambra splnila.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku