25.05.2020

TEST: Subaru XV 2,0i MHEV – hybrid mu veľmi svedčí

Subaru XV je menšie z dvojice SUV značky Subaru. Hybrid mu naozaj svedčí.

Hybrid tu, hybrid tam. Ak ste už z hybridizácie nových automobilov otrávení, nečudujem sa. O tomto by ste ale mali vedieť. Je totiž výrazne iný než ostatné, pritom stavia na overených technológiách a na silnom mene značky Subaru. Tento hybrid totiž vznikol v spolupráci s Toyotou, a tak sa nemusíte báť, že by to bolo niečo neodskúšané. Toyota a hybrid je už v mnohých mysliach synonymum. Značka Subaru si ale hybrid od Toyoty upravila na svoj obraz.

Pokojne by sme ho mohli nazvať HEV, Subaru ale skromne píše o MHEV, teda o mild-hybride. Auto dokáže jazdiť samostatne na elektrinu bez spustenia spaľovacieho motora, nepotrebujete však naťahovať šnúry a liať doň okrem benzínu aj elektrinu. Na elektrickú energiu neodjazdí veľa, maximálne 1,6 km a to do rýchlosti 40 km/h. Pár desiatok metrov zvládne aj pri vyšších rýchlostiach. Vtedy sa spaľovací motor odmlčí a je ticho, kým si nevypýtate plynovým pedálom viac sily. Ak vám to pripomína staršie hybridy Toyoty, nebude to náhoda. Mne sa podarilo odjazdiť cca 700 metrov iba v elektrickom režime, ale bez plne nabitej batérie. Takéto pohyby sú možné najmä v hustej premávke, v kolónach, či pri parkovaní. Práve toto znižuje spotrebu vozidla a platí, že čím hustejšia premávka, tým lepšia okamžitá spotreba.

Elektromotor, ktorý je zakomponovaný do jedného súdržného súkolesia s prevodovkou CVT a so spaľovacím atmosférickým motorom typu boxer má maximálny výkon 12,3 kW a maximálny krútiaci moment približne 65 Nm. Uznajte, to nie je veľa. Pre Subaru je to ale prvý súčasný hybrid. Úlohou elektromotora nie je ani tak výrazne znižovať spotrebu samotného vozidla, ako obrusovať hrany spotreby a emisií v momentoch, keď by spaľovací motor sám o sebe nebol zrovna efektívny. Spaľovací motor ponúka 110 kW a 193 Nm krútiaceho momentu.

Aj pre nižší potenciál elektromotora jeho efekt nie je natoľko výrazný ako by si označenie hybrid pýtalo. Je to podstatne lepšie ako v prípade mild-hybridov ostatných výrobcov. Tam o reálnych benefitoch zatiaľ nie je príliš reč. Takže áno, reálne slabší HEV, no skromne MHEV. Ale taký skutočný, funkčný MHEV. 

Tu spotreba naozaj mierne klesne. Keď si pozerám výsledky spotreby minulého testu novej generácie XV ešte s benzínovým boxerom bez asistencie elektromotora, no tiež s CVT, spotreba takmer presne 8 litrov vyzerá podobne ako v novom aute. Rozdiel je však v kilometrovom nájazde, a tiež v jazdnom štýle. Pretože za 8 litrov jazdil kolega, ktorý obvykle stláča spotrebu o viac ako liter nižšie v porovnaní so mnou. Aj ja som ale na novom XV zaznamenal priemer 7,8 litra. A úspora paliva bola to posledné, čo som riešil. Naopak, jazdu som si užíval a ponúkanú dynamiku využíval. Rozdiel tak dosahuje v našich redakčných podmienkach viac ako 1 liter. 

Pretože narozdiel od Forestera s týmto motorom, pre XV je daný motor skutočne ideálny. Forester s touto pohonnou jednotkou nie je zlý, ale neponúka priehrštia dynamiky a je tak určený skôr pre defenzívnejšie naladených vodičov. XV vystačí aj vodičom občas poškuľujúcim po ostrejšom jazdení nielen v zákrutách, ale aj na rovinke. Tých vyše 100 kilogramov, ktorými sa odlišujú pohotovostné hmotnosti oboch áut, sa musí prejaviť. Rovnako tak odlišný odpor vzduchu vďaka väčšej čelnej ploche Forestera.

Pružnosť zo 60 na 100 km/h je bez prípravy 6,98 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to 8,89 sekundy. V oboch prípadoch priemer, ktorý zabezpečuje, že na prehľadnom úseku môžete predbiehať i pri vyšších rýchlostiach. Od Forestera je XV o takmer sekundu lepšie v oboch prípadoch. Môže sa to zdať ako málo, no verte, že v kritickej situácii ste radi, ak ste o také dve dĺžky auta ďalej... Neznevažujem Forestera. Hnevá ma, že si Subaru nemôže vplyvom emisií dovoliť doviesť do Európy verziu, ktorej základom je 2,5 litrový benzínový štvorvalec. Ten by vo verzii e-boxer a s výkonom cez 180 koní dokázal presvedčiť aj vodičov túžiacich po ostrejších reakciách na plynový pedál. Ale stačil by aj taký, aký je napríklad v USA - nehybridný. 

XV tieto starosti nemá. I keď by podvozok zvládol viac dynamiky, dvojlitrový motor je stávkou na istotu. Rovno napíšem, že verziu s 1,6i boxerom nechajte pre pohodové dámy do mesta a jeho blízkeho okolia. Dvojlitrový motor je univerzálnejší. Bez urážky pre dámy, nepochybujem o tom, že sú také, ktoré chcú Podkapotou viac koní. Napríklad moja polovička vyžaduje od auta vyšší výkon, než aký potrebujem ja. Aj jej by som odporučil XV 2,0i e-Boxer. A veru s tým súhlasila. K autám je podstatne kritickejšia ako ja, no XV jej šmakovalo. Nech sa páči mladá pani, 30 papierov a bude to...

XV druhej generácie má s motorom e-Boxer viac šťavy. Elektromotor je akousi spojnicou medzi motorom a CVT prevodovkou. Tou spojnicou, ktorá bráni CVT-čku oberať motor o výkon. O to viac ma práca CVT zaujala a potešila. Žiadne hukoty, žiadne nepochopiteľné vytáčanie motora bez zjavnej príčiny. Nestalo sa ani raz. Nielenže dôkladne simuluje radenie prevodových stupňov, a to najmä v nižších rýchlostiach. Motor je lepšie odhlučnený a prevodovka rýchlejšia než je u CVT zvykom. Pritom platí, že minimálne v prípade zrýchlenia z nižších rýchlostí je efektívne podradiť manuálne. Prevodovka vás nechá. Keď som napríklad chcel predbiehať pri rýchlosti cca 70 km/h, podradil som o 5 stupňov (jasné, že to nebolo päť stupňov, no na efektívne podradenie treba stlačiť pádlo 5-krát). Následne som stlačil plyn, prevodovka podradila asi o ďalších 5, no možno aj o milión prevodov, keďže je to CVT a vyrazili sme vpred ešte rýchlejšie. Jednoducho CVT neustále prenáša výkon a krútiaci moment motora na kolesá, no práve to je pri dynamike jej slabšou stránkou. Slušne povedané – nemôže ten remeň skočiť o štvrťmetra vyššie len tak bez rizika (bájka o dvoch kužeľoch a variátore). Keď prevodovke pomôžete, vymačkne z motorov viac a vy my dáte za pravdu – že XV viac síl síce znesie, ale nepotrebuje.

Medzigeneračne je nové XV o triedu komfortnejšie ako predchodca. Odhlučnenie som spomenul, ide najmä o odhlučnenie motora. Pri vyšších rýchlostiach je na palube viac hluku než v konkurenčných prémiových vozidlách, ale medzi Japoncami ide o dobrý štandard. Výborné je naladenie podvozka. Subaru XV má tuhšiu konštrukciu. Tá mu zabezpečuje vyššiu bezpečnosť, no tiež umožnila konštruktérom zmäkčiť podvozok bez výraznejšej straty jazdných vlastností. Jazdí plavne, no pritom s istotou. V zákrutách je auto presvedčivé, i keď menej presvedčivé ako väčší Forester. Zato v segmente patrí k najlepším. Prirodzenosťou je mu skôr nedotáčavosť, i keď vie vyrobiť pekné oblúky a aj na suchej ceste pohon všetkých štyroch kolies odvádza výbornú prácu.

Zmeny v jazdných vlastnostiach nepriniesol ani príchod hybridnej techniky. Auto je o cca 100 kilogramov ťažšie, no hmotnosť má rozloženú nielen medzi nápravy, taktiež pozdĺž osy vozidla a ako to v Subaru je zvykom – čo najnižšie. Batérie sú umiestnené nad zadnou nápravou, elektromotor je v obale CVT prevodovky – za ňou. Batérie mierne skresávajú veľkosť batožinového priestoru. 354 litrov ale nie je málo a stačia aj na kratší rodinný výlet. Podstatné je, že auto má dostatok priestoru na zadných sedadlách, sťažovať sa nemôže ani vodič a spolujazdec. Auto pohodlne odvezie štvoricu priemerných cestovateľov. Za vodičom s výškou 190 cm sa odvezie ako dieťa v sedačke, tak osoba s výškou 170 cm. Operadlá sú prijemne mäkké, sedadlá tiež. Platí to aj vzadu.

Opäť môžem chváliť zobrazovadlá vozidla. Potechou je práca s centrálnym informačno-zábavným displejom. Ovláda sa ľahšie, menu je jednoduché a intuitívne. CarPlay pracuje bez starostí.

Subaru XV je jednoducho výborný účastník súboja o zákazníka v kategórii kompaktných SUV. Jeho prioritou nie je praktickosť, nebude vás šokovať obrovským kufrom. Auto je predovšetkým zamerané na multifunkčnosť. Je to taký kompaktný dobrodruh, ktorý sa skutočne nestratí v teréne, no ani na diaľnici nie je brzdou. Dokáže predbiehať, dynamiku v zákrutách má rád tiež. Predovšetkým je o bezpečnosti a originalite. V svetlomodrej farbe vyzerá výborne a výborne tiež reprezentuje. Nie je konfekciou, nie je typ auta, ktorý budú veľké firmy kupovať zamestnancom v stovkách. Keď ho ale raz vyskúšate, pochopíte prečo má Subaru takých oddanných fanúšikov a zákazníkov. To čaro značky je tu stále. Subaru je o bezpečnosti, o radosti z jazdy a o výnimočnosti. Kým v ňom nesedím, považujem ho za nudné. Keď v ňom som, cítim sa dobre, rodina sa cíti dobre. Skrátka to auto má svojský charakter a poviem vám úprimne, že keď raz vzdám boj s hrdzou, s olejom a celkovo s udržiavaním svojho starého Saaba pri živote, vymením ho za Subaru. Nebude to XV, bude to Outback a pravdepodobne nebude úplne nový, ale inak to nevidím. 7,5 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Subaru XV 2,0i CVT Style Navi MHEV
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: Kontinuálne variabilná CVT
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  110/5600-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 194/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4465/1800/1595
Rázvor náprav (mm): 2665
Objem batožinového priestoru (l): 340
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1557
Užitočná hmotnosť (kg): 513
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
Základná akciová cena modelu: 25 300 €
Základná cena verzie (Comfort): 29 990 €
Základná cena testovanej verzie  31 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku