05.10.2020

TEST: Volkswagen Passat Alltrack – auto pre všetko

Volkswagen Passat. Hovorí vám to niečo? Malo by. Silný hráč v strednej triede.

Od testu modelu Passat už ubehlo niekoľko mesiacov. Vlastne trištvrte roka. Uznávam, trvalo to dlho, no vlog z testu auta ste videli pár mesiacov dozadu a vzhľadom na korona svet je meškanie pochopiteľnejšie než inokedy. Má to ale ešte jeden dôvod. Tu je repríza vlogu:

Veru, Passat a Superb boli moje najviac odkladané testy tento rok. No kým pri Superbe som text napísal krátko po teste, Passat nie a nie dostať sa von. Vedel som, že písať test Passatu bude náročné, ale že začnem päťkrát a zakaždým skončím pri perexe, a hneď ho aj vymažem, to som nečakal. Dôvod je jasný. To auto je emočne ploché. Vyzerá dobre, jazdí slušne, má kopu dobrej výbavy, ale neviaže ma k nemu nič. Je generické, je bohato vybavené, ale keď naň pozerám, tep sa mi nezvýši, v hlave neprebehne ani kúštik myšlienky. V ušiach len bzukot. 

Prečo je to tak? Prečo neviem ako začať? Myslel som si, že na to ani neviem odpovedať. No potom som si to uvedomil. To auto možno nemá emócie, no zároveň ich nemá prečo mať. Je totiž dokonalé. Nie dokonalé ako keď pozeráte na krásnu štíhlu modelku a v rôznych častiach tela vám pulzuje krv. Dokonalé tak, že všetko je na správnom mieste, nič nevŕzga, sadnete si a všetko je tam kde má byť, jazdíte a všetko funguje ako má. 

Passat Alltrack nie je len namaľovaná kráska na prehliadkovom móle pri ktorej oči pučí asi každý. Vie vyzerať dobre, vie ohúriť suseda, ale vie aj variť, žehliť, prať, postará sa o nákupy, rozvezie rodinu... Ako taká dobrá manželka po pár (dlhých) rokoch manželstva...

Passat je pritom aj pekný, no aj oblečený v teplákoch a naplno maká bez ohľadu na počasie, bez ohľadu na terén, bez ohľadu na náklad. A síce som teraz celkom zreteľne opísal výhody typického SUV s pohonom všetkých kolies, Alltrack má v porovnaní s nimi jednu nespornú výhodu – má nižší aerodynamický odpor, nižšiu hmotnosť, a tým aj nižšiu spotrebu. No a keďže aj sedí bližšie k vozovke, lepšie aj jazdí.

Testovaný kus si odkrútil všetky povinnosti v chladnom počasí za 6,4 litra nafty na 100 km. Platí, že autu som doprial dynamiku i jazdy v teréne. Napriek tomu 6,4 litra. Ide o spotrebu zodpovedajúcu nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Keďže ide o klasický spaľovací motor, navyše bez všetkých tých dnešných elektrifikačných zázrakov, je jasné, že najviac mu nepasuje jazda po meste. Tam sa spotreba najmä v zime šplhá od osmičky až po ležatú osmičku. Zohrieva sa ale celkom rýchlo, navyše v cenníku je nezávislé kúrenie a chladenie priamo od výrobcu a či už to za 1700, alebo iné, určite odporúčam. Motor má typický krochkavý chraplák a najmä za studeného štartu vie celá ulica, že papá naftu. Ak sa vám nepáči, v cenníku nájdete aj benzínový variant. Ten s vysokou pravdepodobnosťou autu vloží do vienka i kus zábavného charakteru. Súdim podľa Superbu s rovnakým motorom. A pritom to veľa nežerie. Tiež podľa Superbu.

Späť k Passatu. Na diaľnici si v závislosti od tempa jazdy pýta niekde od 6 do 8,5 litra. V mojom prípade znamenali presuny na D2 na vrchole únosnosti našich predpisov spotrebu o necelý liter vyššiu než celkový priemer.

Ak vám ale ide o kombináciu dynamiky a nízkej spotreby, pri naftových variantoch ste na správnej adrese. Dokonca si dovolím tvrdiť, že biturbo je síce lákavé a v tejto cenovej kategórii celkom pochopiteľné, aj s výkonom 190 koní je Pašík obdivuhodne schopné auto. Navyše dnes už biturbo kúpite jedine ako skladovku, či zánovné.

Najmä pri rýchlostiach do cca 100 km/h drží 2,0 TDI 140 kW krok s autami s výkonom o 100 koní vyšším. Dokazuje to pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 4,71 sekundy. To je čas, ktorý je len o desatinky horší ako BMW radu 3 s naftovým šesťvalcom. Z 80 na 120 km/h už ale o takú slávu nejde, aj keď je pravda, že ide o nadpriemerný čas. Konkrétne 6,35 sekundy. Ide o časy bez prípravy a bez športových režimov, i keď tie obvykle neurobia s časom takmer nič. Zlepšujú skôr pocit. V oboch prípadoch pružnosť znamená, že s autom poľahky predbehnete pomalších aj na kratších voľných úsekoch. Pravda, ak sa posuniete na diaľnicu, tam biturbo, 2,0 TSI, či spomínané 330d naloží Pašíka 140 kW do liehu veľmi rýchlo. Do veľkej miery za dynamiku môže aj stále „nová“ 7-stupňová automatická prevodovka DSG. Tá s miernou potrebou podtáčať motor predvádza pekný výkon aj v náročných situáciách. Či v teréne, či v zápche, DSG-čko robí čo má a robí to dobre.

Praktickosť veľkého kombi od Volkswagenu nemožno spochybniť. Veľký batožinový priestor s dostatkom odkladacích plôch, priestranná zadná časť kabíny pre pasažierov a mnoho miesta aj pre urastených pasažierov vpredu. Vodič si nemá veľmi na čo sťažovať a pokiaľ patrí ku konfekcii, ťažko bude mať výhrady. Auto je pre vodiča presne také, ako som naznačil vyššie. Príde, sadne a ide. Jediný rozdiel je v tom, že Passat má digitálny prístrojový štít, môže mať aj head up displej a môže mať tiež konektivitu so smartfónmi. Dokonca si môžete vybrať. Ak vám stačí káblové prepojenie, nech sa páči, no v cenníku nájdete aj bezdrôtový CarPlay, ktorý funguje výborne a na veľkom stredovom displeji je zobrazenie naozaj očarujúce. Najmä, ak si tam pustíte niečo ako Google Maps. Na celej šírke so satelitnou mapou. Alebo Waze... Už to chce len možnosť sledovať filmy za jazdy. Ale to by asi dosť rušilo vodiča. Poľskí kamionisti by vedeli rozprávať. Alebo aj nie.

Jediný šrám na dokonalosti použitých technológií je nový informačno-zábavný systém. Respektíve jeho softvér. Ten sa predlho načítava a mrzne. Práca s ním je komplikovaná a pomalá. Som si istý, že sa to časom zlepší, ak sa to ešte nezlepšilo. Od testu už ubehlo v Dunaji dosť vody. Hlavným dôvodom na zmenu je snaha o vyššiu personalizáciu, o vtiahnutie užívateľa do deja. Fajn. Novinky možno badať aj na zbierke asistenčných systémov. Tie sa predávajú pod jedným názvom v rôznych balíkoch. Do Pašíka určite chcete inovovaný adaptívny tempomat s jazdou v pruhoch a samozrejme základy ako núdzové brzdenie. Tempomat, respektíve jazdný asistent je odbremeňujúci na diaľnici. Na okreskách s nejasnou krajnicou unavuje asistent jazdy v pruhoch. Treba ho vypnúť, a to pri každej jazde. Zmysel má skutočne len na diaľnici, či pri dlhých únavných služobkách.

Veľkou zmenou sú nové svetlomety. IQ Light má mnoho nových funkcií. Svetlá vo svojej najvyššej forme dokážu dômyselne osvetľovať to, čo by mal vodič vidieť. I bez toho, aby ste sa dostali do rizikových situácií, ale predvádzajú veľmi pekný výkon. Nie je to žiadna finta na zákazníka, ako teraz vídame často, ale ide o skutočne poctivé riešenie. Svetlomety sú v noci schopné neoslňovať ostatných účastníkov premávky, no zároveň dôkladne osvetľujú krajnicu na oboch stranách vozovky.

Najväčší dojem na mňa urobila kvalita spracovania, lícovanie a použité materiály. Tu je rozdiel medzi všetkým čo sa na MQB stavia a Volkswagenom najvýraznejší. Dôkladnosť a precíznosť, ktorá potvrdzuje staré klišé, že Nemci to jednoducho vedia. Ani Superb a tobôž Insignia si v kvalite spracovania s Volkswagenom netykajú. Síce nie sú zlí, v tomto je Passat jednoducho lepší. Miestami si dovolím tvrdiť, že lepší ako časť nemeckej prémie. Možno je to aj tým, že v kabíne nie je nič, čo by VW už nemal dobre odskúšané, ale o to presne ide, nie? Keď niekomu ukazujete svoje auto, nepotrebujete, aby hneď po nasadnutí pomačkal pár plastov a tie vrzotali ako vo Favorite, nie? Obrazne povedané... Nie sú tu však hodiny. Tie autu dodávali pocit prémiovosti. Teraz je tu nápis Passat. Ak by ste trpeli lokálnym výpadkom pamäti a zabudli, čo ste si kúpili a v čom sedíte. Môže sa to stať, písal som vyššie, v Nemecku to asi tiež vedia...

No a čo jazda? Asi nikdy nezabudnem na prvý test novej generácie Passatu. Zadná náprava bola z kategórie nedorobených a bez adaptívnych tlmičov bola tvrdá ako lata. Zmeniť to vedelo dôkladnejšie zaťaženie kufra, vraj to bolo iné pri kombi modeloch. Sedan sa ale príliš nepredvádzal. Odvtedy je už pár rokov a auto komfortom jazdy presvedčilo. I smerovou stabilitou. Z jazdy má človek dobrý pocit. Keď auto dostanete do úzkych, správa sa presne tak, ako klasické MQB-čko. Ide von po predku, pri ostrejších manévroch to vzdáva skôr, než by pretekári chceli. A predvídateľnosť a známosť jazdy je i pri Alltracku s pohonom 4Motion.

V zákrute pekne cítiť ako sa najprv snaží dostať von zo zákruty nedotáčavosťou, no tieto pokusy snažne mení systém pohonu všetkých kolies, a keď je ozaj zle, zapoja sa aj asistenčné systémy. Kombinácia XDS+ a 4Motion robí aj z vyššie postaveného Alltracku solídne jazdiace auto, ktoré vie potešiť ako na ceste, tak v teréne. I keď by sa mohlo zdať, že jazdné vlastnosti primárne kritizujem, nie je to tak. Spomedzi všetkých možností je Variant s adaptívnymi tlmičmi a 4Motion v kategórii toho najlepšieho, čo môžete dostať v segmente stredne veľkých áut s priečne uloženým motorom a pohonom primárne prednej nápravy. Jedným dychom dodám, že Passat jazdí o maličký pomyselný kúštik lepšie ako Superb, no obe tieto autá jazdia horšie ako Mondeo s pohonom všetkých kolies a Insignia s pohonom všetkých kolies. Insignia má zas hŕbu slabín inde, no v jazdných vlastnostiach dokáže oboch predbehnúť a porovnáva sa azda len s Mondeom, či s Volvami.

Inu, Passat Alltrack je presne tým, čím by mal byť. Výborným kombi, s prémiovým fílingom, ktorý je nežne maskovaný gumákmi a pršiplášťom. Testované auto malo jednu z najkrajších farieb, ktoré dnes Volkswagen mieša a krajšiu nenájdete ani u jedného konkurenta. Má ich v talóne viacero, no ak sa vám páči, budete s ňou istotne spokojní. Oživuje auto.

Aby si Pašík získal moje srdce, musel by mať iné srdce. TSI ponúkne Passatu potrebný charakter. Lenže ako vieme, manažérske kombi charakter nepotrebuje, lebo charakter obvykle stojí viac.

No a čo cena? Cenu má. A dosť vysokú. Pravda, úplne pochopiteľnú. Toto nie je základná výbava, ani trojvalec s manuálnou prevodovkou. Toto má všetko a ak by to bolo SUV, bolo by to ešte drahšie. Z pohľadu konkurencie a ponúkaných služieb je cena od 45-tisíc adekvátna. 7 z 10 bodov.

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku