2019-11-28 08:30:00
SEAT Arona TGI
SEAT Arona TGI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Arona 1,0 TGI - spaľovací hybrid s energiou uloženou pod kufrom

SEAT nazval svoj model Arona jazdiaci na CNG ako hybrid. Nezvyklé, no pravdivé. Toto je spaľovací hybrid.

Kombinuje totiž spaľovanie dvoch „médií“ v ktorých je uložená energia. Energia zhruba z čias dinosaurov je umiestnená alebo v masívnej oceľovej nádrži na CNG, alebo v drobnej plastovej nádržke na benzín. Je to dobrý hybrid. Aj preto, lebo jeho dopad na životné prostredie nebude nikto riešiť tak, ako pri elektromobile. Má len malú klasickú autobatériu a vďaka spaľovaniu CNG má tiež mimoriadne nízke emisie CO2 i ďalších ovzdušie znečisťujúcich látok. Konkrétne má Arona TGI o 25% nižšie emisie Co2 ako by mala Arona s naftovým motorom (a to je naftový motor spomedzi všetkých najlepší práve v tejto kategórii). Navyše má o 50% tichší chod a teda tichšie „emisie hluku“ ako naftová verzia.

Zdroj: Ján Hargaš

SEAT tiež uvádza, že prevádzka takéhoto automobilu je o 30% lacnejšia ako prevádzka rovnakého typu vozidla s naftovým motorom a o 50% lacnejšia ako pri jazde s benzínovým motorom. Tu ale musíme trošku pribrzdiť – bŕŕŕ. Percentá sú to síce pekné, no prax ukazuje trošku niečo iné. Dajme si najprv čísla. Priemerná spotreba počas testu bola 5,0 kila CNG na 100 km. Priemerná spotreba benzínovej Arony s motorom 1,0 TSI s vyšším výkonom bola 6,5 litra benzínu na 100 km. Po spotrebovaní CNG mala testovaná Arona priemernú spotrebu 6,8 litra CNG na 100 km. Aronu s naftovým motorom sme v teste nemali, predpokladám, že by dokázala jazdiť za cca 5 litrov nafty na rovnakých cestách. Je to relevantný predpoklad na základe skúsenosti s motorom 1,6 TDI a autami podobnej veľkosti, hmotnosti a čelnej plochy. Nie je ale natoľko relevantný, aby som z neho robil výpočet. Ilustračne ale poslúži.

Zdroj: Ján Hargaš

Nuž poďme rátať. 1 liter benzínu Super/Natural 95 stojí aktuálne 1,33 eura. To znamená, že benzínová Arona prešla počas testu 100 km za 8,65 až 9,04 eur. 1 kilogram CNG stojí 1,198 eur. Tzn., že Arona TGI prešla počas testu 100 km za 5,99 eur. Rozdiel na 100 km je 2,66-3,05 eura ( druhý údaj je ten istý motor jazdiaci na benzín). Hrubým odhadom bolo počas testu jazdenie na CNG o 33% úspornejšie ako jazdenie s benzínovým motorom. K obdobnému číslu dospejem aj v prípade porovnania s podobnými vozidlami i motorizáciami. Rozdiel to nie je malý. Pri ročnom nájazde 15 000 km by vám Arona TGI v porovnaní s Aronou TSI ušetrila 399 až 457,5 eur. To znamená, že cenový rozdiel 2840 eur medzi verziami Arona TSI 95k a Arona TGI 90k s tým istým motorom a prevodovkou v tej istej výbave Style by sa vám vrátil za niečo vyše 6, respektíve 7 rokov*

*To platilo v čase písania testu. Dnes, keď už vieme, že auto na CNG nemôže získať dotácie, importér upravil cenník a verziu CNG vyhodil z ponuky výbavy Style. Môžete ju však získať vo výbave Style Limited. Tam sa cenový rozdiel zmrštil o rovných 700 eur, čo návratnosť investície skráti o takmer dva roky v porovnaní s predchádzajúcim výpočtom. Nie je to síce úplné terno, rozhodne to poteší. 

Zdroj: Ján Hargaš

A čo porovnanie s naftovým motorom? Cena naftovej verzie s motorom 1,6 TDI v rovnakej výbave Style je o 10 eur nižšia ako v prípade vozidla na CNG*

*Aktuálne vo výbave Style Limited je dokonca verzia na CNG o 1130 lacnejšia ako verzia na naftu. Navyše má 6-stupňovú prevodovku, kým 1,6 TDI s výkonom 95 koní len päťstupňovú.

Model na CNG nebude "na koruny" pri tankovaní výrazne úspornejší, cena CNG a nafty i spotreba v prepočte je porovnateľná, Arona na CNG teda bude lacnejšia nielen u dílera, ale aj na čerpačke. 

Zdroj: Ján Hargaš

Auto na CNG má v porovnaní s naftou niekoľko nespochybniteľných výhod. Prvou je, že auto na CNG bude aj v blízkej budúcnosti niesť nálepku „ekológ pre chudobnejších“. Toto sa spája najmä s možnosťou vstupu do centier miest v Európe – do momentu, kým sa nevyhlásia úplné „bezemisné“ zóny. Potom sa chudobnejší/racionálni ekológovia môžu ísť pásť aj so svojimi autami na odstavné parkoviská a do centra aj tak jazdiť MHD. Reálne je tiež CNG ekologickejšie ako nafta. Má nižšie emisie a menej škodlivé emisie. Zároveň sa to spája s výrazne nižšou technickou komplexnosťou benzínového auta spaľujúceho CNG. Na to, aby naftový motor dnes plnil emisné normy, musí mať komplikovaný systém úpravy výfukových plynov – DPF filter s pascou na NOx, či vstrekovanie močoviny. Benzínový motor TGI síce má priame vstrekovanie, špeciálnu úpravu pre spaľovanie CNG, nádrž na CNG, no o úpravu spalín sa de facto stará len katalyzátor a GPF filter.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftový motor má ale dve nesporné výhody: dlhší dojazd a rozšírenejšiu sieť čerpacích staníc. Našťastie dnes mapa miest s možnosťou tankovania CNG je aj na Slovensku o niečo bohatšia, no ani zďaleka nie je taká bohatá ako v krajinách na západ od našich hraníc. Na západnom Slovensku je aktuálne šesť staníc otvorených nonstop. Celkovo mapa dnes ukazuje ďalších sedem staníc na CNG po celom Slovensku. To je síce pekné, avšak pre väčšie rozšírenie CNG nepostačujúce a reálne horšie než sieť dobíjacích staníc pre elektromobily. Prejsť cez Slovensko od Bratislavy do Košíc a späť len na CNG však nebude problém, i keď niekde okolo Prešova už bude každému trošku „lepiť“. Dojazd na CNG má Arona 270 kilometrov. S natankovaním v Liptovskom Mikuláši (prípadne predtým v Nitre, či v Žiline) by tak jazda cez Slovensko nemala predstavovať problém. Obzvlášť, keď si uvedomíme, že pred tankovacím stojanom nebude potrebné čakať hodiny. "Nabitie" tohto hybridu trvá pár minút. 

Zdroj: Ján Hargaš

Najlepšie sa na CNG bude jazdiť tým, ktorí majú plničku v okolí domova, či v okolí práce. Pri Arone, ale i ďalších nových CNG SEAToch je toto obzvlášť dôležité. Majú totiž naozaj drobnú nádrž na benzín. Arona má nádrž s objemom 9 litrov, takže benzínový dojazd je cca 100 až 150 km v závislosti od spotreby. To síce nie je veľa, no garantujem vám, že za dodatočný a „istý“ dojazd v tejto mierke by každý majiteľ elektromobilu s radosťou obetoval nejakú tú kilowatthodinu z batérie, niekedy aj zopár členov posádky...

Zdroj: Ján Hargaš

Celkový dojazd s oboma nádržami plnými, je pri Arone TGI 370 kilometrov. Poviete si: veď elektromobil má viac. V skutočnosti nemá a vy to dobre viete. Takýto dojazd dosahujú elektromobily násobne drahšie a aj to nie všetky. Navyše je tých 370 kilometrov platných a reálnych a odskúšaných v studenom počasí s ťažkou nohou a autom plným posádky a batožiny. A ak by ste predsa len zabudli naplniť CNG, stále máte nádržku na benzín, ktorá vám zabezpečí, že aj na diaľnici môžete dve-tri čerpačky pohodlne a bez obáv obísť. Viac už ale asi nie... Áno, ten kto vymyslel 9-litrovú nádrž by mal dostať poriadne zaucho. Keby dvakrát viac, nepoviem ani mäkké fň. 

Zdroj: Ján Hargaš

Vyskúšal som si to na vlastnej koži. Prebral som od kolegu auto s nájazdom 100 km od tankovania. Z ukazovateľa stavu CNG ubudol jeden dielik. Prejazdil som ďalších cca 80 km po meste a okolí. Následne som sa vybral na cestu. Kým som dorazil do BA zo Záhoria, ukazovateľ klesol na jednu tretinu a dojazd bol okolo 90 km. Zašiel som na Prístavnú k plničke vo dvore SPP. Prístup je naďalej cez SBS, ale chlapi na „meno“ bez problémov vpúšťajú a sú tam 24/7. Dotankoval som takmer plnú nádrž za necelých 10 eur. Ukázalo dojazd na CNG na úrovni 250 km. Vyrazil som na cestu smer D1 – R1 a Hronský Beňadik. Išlo o 132 km dlhý úsek po diaľnici a rýchlostnej ceste, následne pár kilometrov po okreske. CNG mi došlo cestou späť krátko pred Bratislavou po cca 245 km. Ďalších 80 km som odjazdil na benzín a vrátil auto s dojazdom cca 20 km podľa palubného počítača (reálne dvakrát viac). Celkovo sme s autom počas testu najazdili necelých 600 km. Z toho na CNG takmer 520 km. Mimochodom fajn pocit doplniť takmer plnú nádrž za 10 eur... 

Zdroj: Ján Hargaš

Touto cestou zároveň pozdravujem sympatickú dámu, ktorú som stretol na Prístavnej a ako skúsenejšia mi predviedla „tankovanie“ a poradila čo a ako. Pred plynom mám seriózny rešpekt, takže som na stojisku nevyhnutne musel pôsobiť zmätene. Ale celý proces nie je ťažký a všetko musí byť prvýkrát. Nabudúce by som išiel na istotku. A vyskúšal by som aj Jurajov dvor. Medzi "plynármi" sa šušká, že vraj tam plnička natlačí do nádrže viac kíl ako na SPP (vrabce čvirikali).

Nuž a aká je Arona TGI? Veľkú časť som už opísal vyššie, no poďme sa ešte chvíľu venovať bežným súčastiam testu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Najprv prejav, jazda, dynamika. Jazdné vlastnosti auta sú rovnaké ako pri benzínovej Arone. I keď by sme mohli teoretizovať o tom, či veľká ťažká nádrž nad zadnou nápravou nepomáha lepšie rozložiť hmotnosť ako len obyčajná plastová nádrž na benzín, no nechajme tieto drobnosti bokom. Faktom je, že Arona je príjemne pohodlné auto na dobre zvolených pneumatikách. Ani vyslovene zlé cesty jej nerobia veľké vrásky na čele, i keď som mal miestami pocit, že veľké diery spôsobili nejaké to drnčanie z oblasti palubnej dosky. Konštrukcia je však tuhá, auto je šikovné a paradoxne priestrannejšie ako väčšie modely SUV konkurenčných značiek. V rovnaký týždeň som mal Toyotu CH-R. Tá síce má vo všeobecnosti väčšiu kabínu a je tiež usadená o segment vyššie, vzadu sa dve deti v sedačkách a jedna menšia postava lepšie odvezú v Arone ako v CH-R.

Zdroj: Ján Hargaš

Môže za to i lepšie presvetlená kabína, väčšie okná i užšie dvere a menej „vyrezané“ sedadlá. Tretiu sedačku by som dozadu už nedal, no dve deti v sedačkách budú v úplnom pohodlí rovnako ako dvojica dospelých pasažierov vzadu. Arona však vďaka vyššie spomenutému, dokáže núdzovo odviezť aj trojicu pasažierov, a to vo väčšom pohodlí, ako iné autá z tohto segmentu (de facto B+ teda crossover v segmente B – trieda Ibiza). Môže za to jednak platforma MQB, ale tiež vyššia úroveň strechy. Ani kufor nie je malý a po osadený nádrže na CNG sa na tomto konštatovaní nič nemení. Síce neodvezie rezervu, ale veľký kočiar a pár ďalších tašiek bez problémov. Podvozok je vzhľadom na triedu komfortný a celkom tichý. V aute je dobre počuť audio aj pri diaľničných rýchlostiach. Úroveň hluku nie je taká vysoká, aby rušila konverzáciu. Pasažieri sa ale medzi radmi dorozumievajú ťažšie. Viac počuť aerodynamický šum, než zvuk motora. Ten pritom pri rýchlosti 130 km/h má cca 3500 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má po úprave na spaľovanie plynu o 4 kW respektíve 5 koní nižší výkon. Aj tak je to ale dosť a na pohodové jazdenie s príležitostným predbiehaním stačí. Pre väčšiu dynamiku treba občas športovo radiť, niekedy však nepomôže ani to. 90 koní nie je 190... Každopádne motor je naďalej živý a zmenu medzi CNG a benzínom vlastne nezaregistrujete. Môžete si niečo nahovárať, ale aby ste dokázali odhaliť rozdiel budete potrebovať tisíce kilometrov. A ani tých päť koní mínus nie je taký problém. Stále máte turbo a svieži točivý motor. Jeho jedinou nevýhodou je mierny problém s drsnosťou chodu. Pri týchto motoroch je to celkom bežné.

Zdroj: Ján Hargaš

Nie raz sa mi stalo, že po zaradení spiatočky celým autom zatriaslo (treba jemne). Studený má motor trošku hrubší chod. Rýchlo sa zohreje. Priemerné spotreby teda už viete. Poďme na pružnosť. Meral som zrýchlenie zo 60 na 100 a z 80 na 120 km/h. Prvé na treťom stupni, druhé na štvrtom. Prvé zrýchlenie prebiehalo za cca 8,31 sekundy. Druhé za 11,45. Vzhľadom na krátke prevody nemá veľký zmysel rozbiehať sa z nižších prevodov, no ak potrebujete všetko, čo motor má, podradením o stupeň nižšie a následným radením tieto šprinty zlepšíte. I tak ale ide o vlažnú pružnosť. Predbiehanie vyžaduje dobrý výhľad a dlhší rozbeh. Najsympatickejšie je auto v rýchlostiach do 60 km/h. V meste je teda riadne žhavé. Podobne ako malý elektromobil...

Zdroj: Ján Hargaš

Potešila ma bohatá výbava auta. Výbava FR je pre Aronu ešte stále celkom nová, ale hodí sa k nej. Najviac som si užíval vynikajúco svietiace Full LED svetlá. Nejde o klišé, nová generácia svetiel od SEATu svieti skutočne pozoruhodne. Až tak, že na kopcovitej R1 na vás budú niektorí dilinkovia blikať, lebo budú mať pocit, že svietite diaľkovými. Tie sú rovnako pozoruhodné a výkonom, intenzitou i presnosťou lúča dobiehajú tie najlepšie svetlá od prémiových výrobcov – v malom crossoveri. Skvelé. Tešila ma i prítomnosť konektivity s Aple CarPlay. Už samotný infotainment SEATu je slušný, no čoraz dlhšie používam CarPlay, ťažšie sa mi funguje bez neho.

Zdroj: Ján Hargaš

Pre koho je Arona TGI určená? Pre obyvateľa mesta a jeho blízkeho okolia. Mesta s vlastnou nonstop plničkou CNG. Pre bežného obyvateľa vidieka je CNG Arona zbytočná. Bez plničky v okolí je to zúfalsto. Osobne by som ocenil aspoň o päť-šesť litrov väčšiu nádrž na benzín. Bolo by to len pár kíl navyše, no núdzový dojazd by bol omnoho komfortnejší. I keď to znie ako veľmi málo, mne tých deväť litrov benzínu na bežné jazdenie pohodlne stačilo. Pravda, bývam neďaleko Bratislavy a plničku mám pár kilometrov od práce... Nemožnosť získať dotáciu na CNG je rovnako absurdná ako komplexné pravidlá získavania dotácií na elektromobily. Ale to je na inú debatu.

 Ako moderná alternatíva pre naftu je toto veľmi dobré riešenie. Tiché, ekologickejšie, rovnako nacenené, podobne dynamické, úsporné, avšak s polovičným dojazdom. Skvelý "dízel" do mesta. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model:

SEAT Arona FR 1,0 TGI

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/4500-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/1800-3800
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,7-4,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4138/1780/1552
Rázvor náprav (mm): 2566
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 13,8kg/9l
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1308
Užitočná hmotnosť (kg): 402
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 15 150 €
Základná akciová cena modelu: 13 650 €
Základná cena verzie CNG: 20 600 €
Akciová cena s dotáciou od SEATu: 17 300 €
Akciová cena testovaného modelu s dotáciou od SEATu: 18 840 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku