24.06.2019

TEST: Hyundai Kona EV – výrazný posun vpred. Stačí to?

Toto je elektromobil novej generácie. Samotný pojem elektromobil posúva vpred. Otázka tak znie o koľko a či to stačí.

Na test elektrickej Kony som sa tešil. Aj preto, lebo som vedel, že ide o silnejšiu verziu s vyššou kapacitou batérií. A samozrejme aj o tú drahšiu verziu. Kým Kona s kapacitou batérii 39 kWh a s výkonom 100 kW (136 k) je dostupná od 34 990,-. Kona s kapacitou 64 kWh a s výkonom 150 kW (204k) začína na cene 38 490,-. Vo vyššej výbave Electric+ je to za 42 490 eur. Tam si môžete dokúpiť ešte strešné okno + 1000 eur, Premium pack za 1200 eur, v ktorom nájdete kožené a ventilované sedadlá (vpredu) a špeciálne metalízy za 500 eur. A ešte možnosť farebne odlišnej strechy tiež za 500. Cena sa tak môže vyšplhať na 45 690 eur. To síce za elektromobil s takouto kapacitou batérií nie je zlé, za malé auto je to ale naozaj dosť.

Pretože akokoľvek sa môže Kona EV chváliť tým, aký je to schopný elektromobil, zároveň je to kompaktný crossover s vnútornými rozmermi len o málo väčšími ako má hatchback i20. A tiež je to auto výhradne s predným pohonom.

Stále čítate? Dobre, buď neviete kedy prestať, alebo ste natoľko odhodlaní dozvedieť sa viac, že vás ani toto neodplašilo... Nie vážne, je to dosť, ale v dobe, keď už takmer nikto nekupuje autá v hotovosti to zároveň nie je tak veľa. Najmä ak si uvedomíte, že síce je to auto pomerne malé, je skutočne schopné a má reálne slušný dojazd. Navyše sa štáť opäť chystá elektromobilitu dotovať. Cena tak môže klesnúť na znesiteľnejšiu úroveň. 

Dojazd 503 kilometrov. Tak hlásil počítač na začiatku

Poďme teda rovno na dojazd. Keď som auto prebral, z plnej batérie mu chýbalo len málo. Asi päť kilometrov v zápche cez Bratislavu. 503 kilometrov na displeji digitálneho prístrojového panelu sa môže zdať ako nehmatateľná veličina, no predsa tá veličina posúva hranice jazdy na elektrinu niekam, kde bola doteraz len Tesla a jej veľké a drahšie autá. Svet sa mení a konkurencia rastie. Nielen pre Teslu, ale aj pre Konu. Veď už aj na Slovensko začínajú prúdiť elektromobily Tesla Model 3 s takmer porovnateľnou cenovkou, porovnateľným a vyšším dojazdom a tiež s výrazne väčšou ponukou priestoru. Malý elektrický crossover ale zatiaľ na Slovensku neponúka nikto. Že ide o karosériu, ktorá je dnes azda najviac v kurze ani nemusím dlho písať. 

Dojazd 503 kilometrov pôsobil ako antidepresívum. Posledná kvapka obáv, že mám elektromobil a že sa možno ani nedostanem domov, odpadla. Niežeby som palubnému počítaču tak veril, je však rozdiel vyrážať na 70 kilometrovú cestu s plne nabitou batériou a dojazdom 120 km a s plne nabitou batériou a dojazdom 503 km. Musíte uznať, že je to rozdiel. 60 kWh dáva nádej na seriózny dojazd.

Vyrazil som teda na cestu. Nesnažil som sa auto rozbiehať roztláčaním, ani som nešiel po diaľnici 89 km/h za kamiónom, občas som si prikúril, občas zaklimatizoval, svietil, púšťal hudbu... Jazdil som normálne a čím dlhšie, tým dynamickejšie.

Výsledok? Priemerná spotreba počas testu 16,1 kWh. Najvyššia priemerná spotreba na mojej trase 16,6 kWh, najnižšia 15,4 kWh. Celkový počet najazdených kilometrov na jedno nabitie: 312. Dojazd po ukončení testu: 25 km. A verte, že 25,5 kilometra by ste z toho vytlačili jedine s vyššie uvedenými extrémnymi cestami sporenia energie. Ak ste to už teraz dali do kalkulačky a nesedí vám to, bude to tým, že nemáte všetky veličiny. Pretože na diaľnici za protivetra pri rýchlosti 140 km/h je priemerná spotreba 30+ kWh. Za takých podmienok prejdete necelých 200 km. Keďže 50% z môjho nájazdu tvorí diaľnica a testoval som aj dynamiku, šťavy sa miestami míňalo viac ako dokáže zachytiť parameter priemernej spotreby.

Je fakt, že som po diaľnici ešte s ničím iným okrem Tesly, či e-trona nešiel tak neohrozene a tak vysokými rýchlosťami. Raz na prázdnom úseku som dokonca vyskúšal aj porušovať predpisy. Verte, že pred pár rokmi bolo niečo také s elektromobilom prakticky nemožné. Pamätám si Leaf s kapacitou 24 kWh, ktorý som v tom čase dokázal obdivovať. Tak ten na diaľnici  síce vedel ísť aj viac ako 110 km/h, no už pri tejto rýchlosti som mal plynový pedál takmer na podlahe a z baterky tiekla šťava ako vodopádom.

Dynamika – tu ide do tuhého

Ak by som mal dať spotrebiteľskú radu človeku, ktorý hľadá elektromobil nielen ako vehikel do mesta, ale ako auto na pravidelné dochádzanie za prácou a povinnosťami z vidieka, odporúčam nekupovať slabšiu verziu. Nielen pre vyšší dojazd. Ale aj pre dynamiku, ktorú ponúka Kona so silnejším motorom.

Dynamické parametre väčšiny elektromobilov sú vo všeobecnosti známe. Dnes už skoro každý vie, že elektromobil dokáže z miesta vystreliť ako superšport. Platí to aj o Kone, avšak Kona dokáže očarovať dynamikou aj vo vyšších rýchlostiach. Dokonca aj zrýchlenie zo 130 na 150 km/h nielenže existuje, ale prebieha tiež veľmi rýchlo.

Poďme na pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli Kona v štandardnom režime bez prípravy (nemá čo pripravovať) za 4,54 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,05 sekundy.

Ani tieto čísla ale nevyjadrujú pocit z dynamiky, ktorý elektromobil s týmto pomerom výkonu a hmotnosti dodáva. Je to akoby ste prišli o jeden medzičlánok medzi povelom odchádzajúcim z mozgu a finišom v reálnom odovzdaní zvýšeného výkonu kolesám. Akoby povel rozkazujúci nohe, aby zatlačil plynový pedál bol priamo povelom, ktorý rozbieha kolesá. Žiadne čakanie na reakciu prevodovky, žiadne čakanie na nafúknutie turbodúchadla. Len to trochu zapraská (prudký pohyb kolies pekne "natiahne kosti" konštrukcii a tak sa zopár plastov v kabíne pohne), zaznie zvuk ako keď štartuje vysávač a už to ide.

Jazdné vlastnosti – zábava graduje

Dôležitou súčasťou elektrickej Kony je aj podvozok optimalizovaný na charakteristiky elektromobilu s vyššou stavbou. Jednak je pri tlmení nerovností mäkší, jednak lepšie bojuje s náklonmi karosérie. Nie sú to výrazné zmeny, ale predsa tam sú a pomáhajú udržať predohrab s enormným krútiacim momentom na ceste aj keď je tá cesta nekvalitná a aj keď to auto prudko zrýchľuje a zároveň mení smer. Isteže vie Kona ťahať za volant. S toľkým krútiacim momentom na riadenej náprave to ani inak nejde. Môže sa elektronika snažiť koľko chce.

Vyššie spomenutú stratu jedného medzičlánku na reťazi vedúcej od myšlienky k reálnemu zrýchleniu cítiť aj pri jazde v zákrutách. Z Kony som presadol do nového BMW. Riadenie oboch áut je iné, ale z úplne iných dôvodov, než aké by ste čakali. Kona robí všetko hneď. Nie až o týždeň, keď sa všetka mechanika roztočí. Niekedy je to až smiešne, dokonca nebezpečné. Najmä ak omylom stlačíte viac plynu, ako ste chceli. Napríklad na parkovisku. Reakcia na stlačenie je taká rýchla, že kým pustíte nohu z plynu, už sa vyfúkli airbagy potom, čo ste nabúrali do priľahlého kandelábru.

Kona EV má vzadu multilink a skutočne to cítiť. I priečne nerovnosti v zákrute zvláda dobre. Nevyhne sa typickému chovaniu pri bočnom vetre na diaľnici, alebo po prechode cez vlny na ceste – začne sa hompáľať ako plachetnica – práve pre ťažisko veľmi nízko a vysokú, no krátku karosériu s relatívne mäkkým naladením podvozku. Nie je to nič nebezpečné, ani nepríjemné. Iba iné.

Vnútorným priestorom sa s veľkými elektromobilmi nemôže príliš porovnávať. Istotne ale odvezie štvorčlennú posádku. Dokonca aj takú s vyšším výškovým priemerom. Dlháni sa ale budú musieť trošku potlačiť. Poteší batožinový priestor, poteší tiež rovina po sklopení operadiel. Na rozdiel od hybridov, v kufri batérie nehľadajte, tie sú rozmiestnené naprieč podvozkom.

Interiér napriek vnútorným rozmerom pôsobí vzdušne, útulne a čisto. Môžu za to bledé farby poťahov, palubnej dosky i ďalších plastových dielcov. Aj kožený volant je farbený na sivo.

Čo už ale poteší menej, je odhlučnenie podvozku. Elektrická Kona sa nesnaží zvýrazniť svoj tichý elektrický naturel. Pri hľadaní zvýšeného komfortu v porovnaní so štandardnými verziami so spaľovacími motormi sa spolieha iba a výlučne na absenciu spaľovacieho motora. Samotná Kona ale ani so spaľovacím motorom nebola príliš dobre odhlučnená a jej najväčšou slabinou bol a aj pri elektromobile stále je, hluk prenikajúci do kabíny od kolies i aerodynamický hluk. Výsledok? Kým Kona s benzínovým motorom dosiahla mierne podpriemernú úroveň nameraného hluku v oblasti hlavy vodiča, elektrická Kona sa dostala na priemer a je porovnateľná s lepšie odhlučnenými crossovermi so spaľovacími motormi. Pri 120 km/h má na diaľnici D2 hlučnosť na úrovni 69 dB. Benzínová Kona dosiahla len 71 dB.

Lepší elektromobil, stačí?

Kým doterajšie elektromobily boli buď pre solventných, alebo pre enormne odhodlaných fanúšikov elektromobility (kategórie sa navzájom nevylučujú), nová generácia rozširuje pole zásahu. I keď je pre elektromobily novej generácie stále veľmi ťažké udržiavať ceny porovnateľné s autami rovnakých segmentov so spaľovacími motormi, darí sa im zväčšovať dojazd, zvyšovať výkon a zvyšovať tiež rýchlosť nabíjania. Kona je navyše automobil populárnych tvarov. Nepochybujem o tom, že Kona EV bude aj na Slovensku jedným z automobilov, ktoré sa postarajú o nárast množstva elektromobilov u nás. Rovnako nepochybujem, že aj tento elektromobil si vyslovene pýta dotačný program, ktorý by rozšíreniu vozidiel veľmi pomohol.

Jazdenie s Konou bolo príjemné, tých 312 kilometrov som si užil. Nechcem napísať, že jazdenie s elektromobilom je lepšie ako s autom so spaľovacím motorom. Je to však iné a pri rutinných jazdách to môže byť pre veľkú časť populácie aj príjemnejšie. Odjazdil som tristo kilometrov, aj keď s konvenčnými autami odjazdím za týždeň aj trikrát toľko. Prečo teda nie s elektromobilom? Pretože by som ho musel nabiť. A na to som nemal čas. Navyše sa za nabíjanie bez rôznych členských kariet ťažko platí, a keďže nevlastním elektromobil, ťažko sa mi aj nabíja zo siete (kde natiahnuť predlžovačku a vydrží to tá predlžovačka?).

Takže som to jednoducho nenabíjal. Keď sa energia minula, odstavil som to, zobral nafťák a odjazdil ďalších 700 kilometrov. Sieť rýchlonabíjačiek je v okolí Bratislavy čoraz hustejšia a je to super. Elektromobil však naďalej zostáva dopravným prostriedkom, ktorý je najlepšie nabíjať doma a pravidelne. Taká je aj Kona.

Elektrická Kona je veľký posun vpred. Niežeby sme doteraz od koncernu Hyundai videli veľa elektromobilov. Je to však posun z dvoch pohľadov. Prvý je, že ide o elektromobil s dvakrát takou kapacitou batérií ako mali elektromobily len pred pár rokmi. Má tiež jazdnu dynamiku i zvýšený komfort a je to populárny karosársky variant osobného vozidla. To všetko výrazne zvyšuje jej potenciál. Druhá rovina je, že ide o elektromobil od automobilky, ktorá naďalej vyrába prevažne autá so spaľovacími motormi. Z Kony jednoducho necítiť, že by to bola len povinná jazda a že by to bolo elektrické vozidlo vyrobené len preto, aby bolo s minimálnym kúpnym potenciálom. Toto je reálny pokus ponúknuť elektrickú alternatívu. Napriek tomu všetkému pozitívnemu má ešte dlhú cestu k dokonalému elektromobilu. 

7 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku