27.03.2019

TEST: Citroen C4 Grand Spacetourer – najsilnejší motor a nový automat

Citroen C4 Grand Spacetourer patrí medzi najnovšie modely značky Citroen. Aspoň v prípade jeho mena.

Citroen sa totiž minulý rok vzdal dobre známeho označovania modelov prostredníctvom mena známeho maliara. Model C3 Picasso odišiel do úplného zabudnutia a nahradil ho C3 Aircross. Model C4 Picasso a C4 Grand Picasso sa svojho označenia vzdali v prospech mena Spacetourer.

C4 Grand Spacetourer je teda to isté, čo Grand Picasso, akurát to prešlo zmenou mena a drobným faceliftom. Testoval som verziu s novým naftovým motorom a s novou automatickou prevodovkou. Tu je VIDEOTEST:

C4 Grand Spacetourer je na našich cestách dobre známym zjavom. Prvá, či druhá generácia brázdia cesty, slúžia väčším, či menším rodinám a ich majitelia sú s nimi zväčša veľmi spokojní. Aj môj bývalý sused to auto má a stále je s ním spokojný.

Je to klasické MPV v dvoch veľkostiach nastavené výrazne v prospech rodiny. Jeho najväčšími devízami sú priestor, praktické riešenia, komfortná a tichá jazda i vysoká bezpečnosť. Dôležitým pro-rodinným prvkom je tiež výborná spotreba paliva takmer všetkých motorizácií. Nový motor pridáva i slušnú dávku dynamiky a môže sa za ňu poďakovať aj novej osemstupňovej automatickej prevodovke vyvíjanej v spolupráci s japonským Aisinom.

Motor, prevodovka a jazda

Začnem tým úplne novým. Dvojlitrový naftový motor 2,0 BlueHDi prešiel úpravami pre emisnú normu Euro 6.2. Motor ponúkne maximálny výkon 120 kW (163 k) pri 3750 ot/min a maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min. To nie sú dychberúce parametre, ale sľubujú adekvátnu silu k veľkosti vozidla.

Sľuby motor napĺňa. Vďačí za to ale predovšetkým prevodovke. Tá ho vďaka dvom prevodom navyše dokáže držať v ideálnych otáčkach dlhšie. To prospieva ako dynamike, tak i spotrebe.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvládne veľké sedemmiestne MPV za výborných 6.0 sekúnd. Z 80 na 120 zrýchli za 7,5 sekundy. V oboch prípadoch ide o zrýchlenie bez prípravy zahŕňajúce automatické podradenie prevodovky. Ak by ste si auto dokázali pred predbiehaním správne pripraviť prostredníctvom pádiel, predbiehanie nebude problém ani na krátkych úsekoch. Najmä v nižších rýchlostiach je sila motora skutočne očarujúca a fakt, že túto silu máte v tak veľkom a vzdušnom aute pôsobí v prospech pocitovej dynamiky automobilu. Stručne a skrátka – zdá sa vám, akoby auto jazdilo ešte rýchlejšie, než v skutočnosti jazdí.

Na začiatku testu som k autu pristupoval ako k nudnému a stárnucemu MPV. Jazdil som skôr pohodlne, priam nudne. Reakcie motora i prevodovky ma postupom času presviedčali k zvýšeniu dynamiky.

Rovnako silnými argumentmi sú veľmi dobré jazdné vlastnosti – vzhľadom na veľkosť automobilu. C4 Grand Spacetourer stojí pevne na štyroch kolesách, má slušný rozchod i rázvor a primárne komfortný podvozok dobre zvláda zákruty pod plynom i prudké brzdenie. Veľké nerovnosti dokáže odfiltrovať veľmi pekne, veľká diera príliš vysokou rýchlosťou v náklone však môže zatriasť zadnou nápravou. Keďže však ide o predokolku, zavrtenie zadkom človeka nemusí veľmi trápiť. Drobná korekcia, či nebodaj zásah stabilizácie rýchlo zvráti prípadné problémy. Riadenie je skutočne podmanivé.

Nenechajte sa nachytať, zážitok z jazdy nebude lepší než v športovom kupé, ani v dobre postavenom hatchbacku, no v porovnaní s modelmi SUV je o triedu lepší. Auto sedí nízko, má nízko ťažisko a v zákrutách sa s ním dá hrať. Pôsobí stabilne, odozva na prácu s volantom je dobrá, vodič je o situácii na ceste slušne informovaný, vie kde sa mu auto končí, kde sa začína. To pomôže presnosti i odhadu vzdialeností. Skúste presadnúť z SUV do takéhoto MPV. Odrazu budete lepším vodičom. A to len preto, lebo z auta vidíte lepšie a sedíte v aute, ktoré má k ceste bližšie...

Pre mňa je práve jazda s týmto veľkým MPV najväčším prekvapením a potešením. Lebo to, že ide o priestranné rodinné vozidlo som vedel už od príchodu súčasnej generácie. Ale to, že sa s ním dá i zabaviť, to som nečakal. Veď kto by to čakal?

Zážitok zlepšuje i výborný výhľad vpred. I keď by ste mohli sedieť vyššie, práve sedenie v dolnej polovici rozľahlej kabíny zlepšuje ten kvázi športový pocit. Výrazné presklenie, úzke a delené stĺpiky pomáhajú potlačiť slepé uhly.

Vynikajúca aerodynamika a povedal by som až kvapôčkový dizajn robia z auta dobrého priateľa pre otca rodiny. Lebo ten síce potrebuje dosť miesta pre zástup detí, ale platiť za to aj stratou radosti z jazdy nemusí vyhovovať každému. A obzvlášť platiť za ten priestor daň v podobe vysokej spotreby je pre otca rodiny viac ako nepríjemné. Spotreba paliva je v prípade tohto vozidla ďalším potešením.

Ja som totiž jazdil za 6,1 litra na 100 km. Opäť išlo o môj typický nájazd v rozložení 50 % diaľnica, 40% okresné cesty, 10 % mesto. Podľa WLTP je priemerná spotreba od 6 do 6,6 litra. Obzvlášť mestské presuny na krátke trasy môžu výslednej spotrebe uškodiť. No keď necháte motor zohriať sa a vaše trasy sú skôr dlhšie, autu nevadí ani mrazivé počasie.

Na diaľnici je benefit viacstupňovej automatickej prevodovky najzreteľnejší. Pri rýchlosti 100 km/h motor točí 1650 ot/min. Pri rýchlosti 130 km/h len necelých 2000 ot/min. Zrýchľovanie pritom prebieha aj bez podradenia. Aj to je dôvod, prečo diaľničné jazdenie nezdvíha výrazne spotrebu.

Keďže ide o auto, ktoré je vo výrobe už šesť rokov, ešte nemá natoľko zmenšenú nádrž ako nové autá a práve tie nešťastné SUV modely. A to napriek tomu, že má nádrž na Ad Blue. Odjazdíte 600 kilometrov a v nádrži máte ešte ďalších 300. Ak budete nebodaj jazdiť úsporne, bude to ešte viac.

Keď pozerám do cenníka tohto auta, nad výberom najsilnejšieho naftového agregátu by som neváhal. A neváhal by som ani nad prevodovkou. Pretože radí úplne neciteľne a práve vďaka nej môžete z auta vytlačiť to, čo by iní nečakali. Do Grand Spacetourera iný ako naftový motor nepatrí. A najviac sa mu hodí práve ten najväčší. Museli by ste mať skutočne veľmi špecifické potreby, aby bol pre vás benzínový motor lepší. Napríklad výhradné jazdenie po meste s vysokými nárokmi na počet miest na sedenie. To ma privádza k priestoru.

Vzdušnosť je hlavná cnosť

Výrazné presklenie je súčasťou tohto auta od jeho vzniku. A predsa sa naň sťažujú iba tí, čo s autom nejazdili. Tepelná pohoda je na palube stále dobrá. V mrazivom počasí by nezávislé vykurovanie určite pomohlo, v lete bude výborným pomocníkom atermické čelné sklo (od výbavy Feel). I bez týchto benefitov si po vlastnej skúsenosti viem predstaviť, že ani horúčavy nemusia byť tak nepríjemné ako sa zdá. Posuvné roletky nad hlavou vodiča a pasažiera, zatmavené sklá a vzadu tiež slnečné clony. To všetko auto má, rovnako ako výduchy vzduchotechniky pre zadné sedadlá.

Potešia veľké zadné dvere. Nakladanie i vykladanie rodinných príslušníkov, napríklad zo sedačiek, ani nemôže byť ľahšie. I prístup na sedadlá v treťom rade je veľmi dobrý. Toto je skutočne sedemmiestne vozidlo a síce v treťom rade panujú isté obmedzenia, nie sú tak výrazné ako v sedemmiestnych SUV s podobnou cenou (zväčša vyššou). Jednoduchá manipulácia so sedadlami je taktiež značný benefit, veď som ho predviedol vo videu.

Palubná doska má špecifiká, vyznáva pekné a kvalitné materiály. Tým najväčším je digitálny prístrojový panel v strede palubnej dosky. Obával som sa ho, no zvykol som si ozaj rýchlo. Potešilo aj manželku a dieťa. Videli na rýchlomer lepšie a keďže nie sú z tých, ktorí by do rýchlosti frflali, ich informovanosť ma nehnevala. Keby si ale dozadu sadla svokra... Iba ten spodný displej sa nemôže pochváliť veľkou ostrosťou ani dobrým umiestnením. Hnevá ma, že systém štart-stop je skrytý v menu a nemá vlastné tlačidlo.

Komfortné sedenie na všetkých sedadlách existuje. Vďaka trojici zadných sedadiel v druhom rade sú tie krajné umiestnenie viac ku dverám. To môže niekomu prísť nepríjemné.

Veľmi príjemné je odhlučnenie kabíny. Ani vysoké diaľničné rýchlosti neobmedzujú pokojný rozhovor, ani nepoškodzujú audio. Pri 120 km/h na D2 som v oblasti hlavy vodiča nameral 67 dB. Veľmi pekná hodnota, no pocitová hlučnosť je ešte nižšia a jazda je ozaj príjemná a tichá (je to dôsledok dobrého utlmenia zvukov, ktoré sú pre človeka počuteľnejšie a nepríjemnejšie).

Svetlá vyznávajú staršiu technológiu, no pri autách platí, že staršie obvykle neznamená horšie, skôr overené. To aj v prípade xenónových adaptívnych svetlometov (natáčanie do zákrut). Plusom je, že stretávacie svetlá možno nastavovať, nemajú teda automatické nastavovanie sklonu. Keď sú nastavené zle, je to vidieť a bolo to vidieť aj v tomto prípade. Mierne pridvihnutie ale veci pomôže. Diaľkové svetlá sú enormne silné a dôkladne osvietia všetko naokolo.

Hodnotenie

Citroen C4 Grand SpaceTourer ma príjemne prekvapil. Nečakal som od neho viac ako priestrannú kabínu. Mal som ho za zvláštne tvarovanú škatuľu na kolesách, no presvedčil ma, že ani autá nemožno hodnotiť podľa obalu. Nie je to ani lenivé ani nudné auto. Naopak, pomer hodnoty a peňazí má výrazne lepší než akékoľvek auto typu SUV. Skutočne berte, kým je. Ak potrebujete miesto pre rodinu, nie je lepšia voľba než MPV a Citroen C4 Grand SpaceTourer patrí k najlepším. 8 z 10 bodov.

Tu nájdete VIDEOTEST vo vyššej kvalite na youtube.com.

 

Technické údaje

Model:

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 2,0 EAT8 Shine

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  120/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4602/1826/1644
Rázvor náprav (mm): 2840
Objem batožinového priestoru (l): 1843/725/645/170
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 675
Rozmer pneumatík: 205/55 R 17
Základná cenníková cena modelu: 19 900 €
Základná akciová cena modelu: 18 490 €
Základná cena verzie: 28 990 €
Akciová cena verzie: 27 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku