16.01.2019

TEST: Kia Ceed 1,6 CRDi SW – veľmi dobré kombi do rodiny aj pre firemné flotily

Druhá najpredávanejšie Kia v Európe sa po úspechu predchodcov dočkala novej generácie.

Dva modely krátkeho hatchbacku sme vám už predstavili – každý s iným motorom a výbavou.

Ázijské korene modelu Ceed – po novom s veľkým začiatočným písmenom a bez apostrofu v názve - možno vnímať len vďaka tomu, že odtiaľ pochádza automobilka. Vývoj auta a jeho dizajn  vznikal vo Frankfurte. Auto sa, podobne, ako predchádzajúce dve generácie, vyrába  pri Žiline. Konštruktéri aj dizajnéri sa snažili v maximálnej miere prispôsobiť auto nárokom európskych motoristov.

S ohľadom na obľubu doterajších generácií sa nemožno čudovať, že sa pri vývoji prihliadalo na charakter predchodcu. Kia nezmenila zásadne svoje rozmery. Rázvor 2650 mm zostal zachovaný, no v prípade kombi verzie dostala Kia Ceed SW (Sportwagon) oproti predchodcovi takmer desať centimetrov na dĺžku, ktoré sa prejavili v batožinovom priestore.  Proporcie trocha zmenilo rozšírenie karosérie o 20 mm na 1800 mm a zníženie o 23 mm.

Silueta auta sa zmenila aj vďaka tomu, že spodná línia dverí už nemá stúpajúcu tendenciu odpredu dozadu. V prípade modelu SW je to ešte badateľnejšie. Špecialitou koncových svetiel pripomínajúcich Stonic je denné svietenie - Ceed tak svieti diódami cez deň nielen spredu, ale aj zozadu.

Ako som vypozoroval, kombík sa ľuďom až tak nepáči, ako základný hatchback, ktorý svojim vzhľadom už tak mierne pripomína „malé kombi“. Proporcie verzie SW nie sú pre dlhšiu zadnú časť natoľko dynamické a z niektorých uhlov pohľadu pôsobí auto oveľa konzervatívnejšie. Kia Ceed SW však rovnako, ako väčšina kombíkov nižšej strednej triedy výrazne vsadila na úžitkovú hodnotu. Ak vám ide o štýlové auto, ale chcete aj trocha viac miesta v kufri, ako ponúka hatchback, mohol by vás osloviť nový Pre Ceed, teda takzvaný „shooting brake“. Čiže kombi skrížené s kupé. Už onedlho bude aj na našom trhu. Ponúkne síce menej litrov pre batožinu, ale viac elegancie.

Vnútrajšok auta sa premenil výraznejšie. Je však bez neočakávaných výstrelkov, pritom zaujímavý, pomerne originálny, športovo a moderne vyzerajúci. Nechýba dnes tak populárna, samostatne stojaca obrazovka multimediálneho systému. Na rozdiel konkurencie dopĺňa dotykový displej množstvo klasických tlačidiel a ovládačov. Za ich zachovanie si Kia u mňa zasluhuje pochvalu, lebo uľahčujú ovládanie. Nemôžeme si však pomôcť, že niektoré tlačidlá pôsobia predsa len lacno. Platí to hlavne o „chrómových“ tlačidlách na multifunkčnom volante.

Nepredstavujte si však pod modernosťou veľké displeje, možno by ste boli sklamaní. Analógové prístroje s jednoduchou grafikou sú prehľadné a dobre čitateľné. Nezúfajte však, Kia dostane v priebehu životného cyklu aj dnes taký preferovaný a módny digitálny prístrojový panel. V čase digitálnych prístrojových štítov nepôsobí ten klasický ako high-tech riešenie, no nie je to ani návrat do minulého desaťročia. Zmenu by si zaslúžilo zobrazovanie –na malom displeji uprostred klasických „budíkov“ sa nezobrazovali celé názvy asistenčných systémov pri ich nastavovaní. Bez návodu nie je šanca podľa skratiek zistiť, ktorý sa zobrazuje.

No a keď sme už pri tých asistentoch pre vodiča - z tých, ktoré sú v štandardnej výbave, sa mi veľmi pozdávalo automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlometmi. Toto býva aj pri luxusnejších autách len za príplatok. Reagovala rýchlo a takmer neomylne – nikto mi neblikal oproti, že mu svietim do očí...

Zaujímavý je aj aktívny systém pre jazdu v pruhoch v štandardnej výbave. Dá sa nastaviť buď iba ako akustické varovanie pri prejdení pruhu, alebo aj so zásahom do riadenia, ktorý auto vracia do pruhu. Fungovalo to veľmi dobre nielen na diaľnici, ale aj pri vyšších rýchlostiach v zákrutách. Systém sa navyše nevypne ani vtedy, keď vodič neposlúchne príkaz, že má chytiť volant. Možno to teda považovať za čiastočného autopilota – ale bez záruky. Nie je to ani veľmi príjemné, dokonca možno s obavami, lebo systém tak auto „pinká“ od jedného okraja jazdného pruhu po druhý. Za príplatok je sa dá objednať aj funkcia, ktorá udržiava auto uprostred pruhu. Oceňujem, že funkciu upozorňovania na prejdenie pruhu sa dá vypnúť tlačidlom. Najmä pri dynamickejšej jazde po kľukatých cestách nižších tried a pri skracovaní zákrut je to večné pípanie poriadne otravné.

Zaujímavý je pohľad do cenníka, kde auto má dosť zaujímavých štandardných bezpečnostných funkcií. No pri iných autách už celkom bežný „front assist“ s funkciou automatického brzdenia pred prekážkou je len pri najvyššej výbave a za príplatok.

Ak máte radi nadčasovú eleganciu, prídete si na svoje. Väčšina materiálov pôsobí kvalitne, napríklad mäkčený plast na hornej časti prístrojovky, ale tiež napríklad na dverách, celkom vydarene imituje kožu. Aj kvalita spracovania je aj na vysokej úrovni.

Veľmi sa mi pozdáva pozícia za volantom. Sedí sa pomerne nízko a volant sa drží veľmi príjemne. Pochvalu si zaslúžia aj sedadlá, hlavne tie predné majú výrazné bočné vedenie a dlhú sedaciu časť. Ideálne podržia telo v zákrutách. No a na dlhých cestách sú stále príjemne pohodlné.

Verzia SW, ktorou Kia označuje kombi, sa vďaka predĺženiu dostala do pozície rodinného kombi s najdlhším a najobjemnejším miestom pre batožinu. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie už nie je novinka plnohodnotne päťmiestna, prostredná pozícia vzadu je skôr núdzová, ako plnohodnotná. Batožinový priestor je dlhý a široký, ale trocha plytký. Dôvod je ale jasný: veľká časť z pomerne úctyhodnej porcie 625 litrov objemu v batožinovom priestore je totiž pod podlahou. Ale to až tak neprekáža, lebo kufor je viac „uprataný“ a veci, ktoré nemusia byť na očiach pekne schováte.

Aj roletka, ktorá zakrýva batožinový priestor, dostala svoje miesto tiež pod podlahou, spolu s miestom pre povinnú výbavu. Je pomerne ľahko prístupná cez krátke výklopné dno v zadnej časti kufra. V pohode je aj nakladacia hrana – vo výške 65 centimetrov. Prijal by som, keby sa veko kufra dvíhalo ešte o čosi viac – so svojimi 190 centimetrami sa pod 186 cm vysoký priestor nevojdem a musím byť zohnutý. Problémom by ale potom mohlo byť otváranie piatych dverí v podzemných garážach, kde  nie je miesto na rozdávanie.

Naftovým motorom napriek známemu označeniu nie je pôvodný agregát, ktorý dostal iba nádrž na močovinu. Je to dôkladne prepracovaný motor, čo poznať aj pri jazde, aj počas stojaceho auta – vtedy ho tak nepočuť. Spotreba bola počas týždňového jazdenia tiež v rámci očakávaných hodnôt. Aj keď je kombi karoséria o čosi ťažšia, motor má vo výkonnejšej verii dostatok výkonu na to, aby rozpohyboval auto. Neplatí to len v prípade klasického zrýchlenia z 0 na 100 km/h, ale j pri pružnom zrýchlení – napríklad 80 na 120 km/h. To sa hodí pri predbiehaní, ktoré sa tak môže podariť na kratšom úseku. Motor vďaka zlepšeniam dobehol aj konkurenciu a má teda čo ponúknuť.

Pri bežnom jazdení, kde mix presunov pozostával asi zo 40% z jázd po meste, 40%  boli diaľničné jazdy a zvyšok boli medzimestské jazdy po okresných cestách, bola výsledná kombinovaná spotreba okolo 5,3 litra na 100 kilometrov.

Podobne ako hatchback, aj nový kombík Kia Ceed SW veľmi potešil jazdnými vlastnosťami. Auto malo šestnásťpalcové kolesá s pneumatikami 205/55 R16, štandardná verzia jazdí na podstatne „balónovejšom“ rozmere 195/65 R15. Kia Ceed SW veľmi dobre kopíruje povrch vozovky, neskáče, správa sa elasticky. Kia Ceed SW ma potešila dokonalým tlmením všetkých typov nerovností – bez výrazného búchania a počuteľného efektu. Podvozok testovaného auta jednoducho je naozaj veľmi dobrý a zaslúži výborné hodnotenie. Aj vďaka ťažšiemu motoru nad prednou nápravou, napriek dlhšiemu previsu nad zadnou nápravou oproti hatchbacku má auto skôr nedotáčavý charakter. Dlhú zadnú časť však vôbec nebolo cítiť ani v prudkých oblúkoch. Auto s prehľadom drží stopu aj na rozbitom povrchu. Nedotáčavosť sa dostavovala pomaly a čitateľne. Mal som pocit, že elektronika takmer vôbec nezasahuje do jazdy.

Tretia generácia autá zo Žiliny urobila ďalší krôčik smerom k elite kompaktných kombíkov. Medzi jeho konkurenčné výhody patrí okrem dĺžky a objemu kufra aj slušný pomer ceny a výbavy. K tomu sedemročná záruka, výborné jazdné vlastnosti a príjemný a kvalitný interiér s logicky rozmiestnenými a funkčnými ovládačmi.

Technické údaje

Model: Kia Ceed 1,6 CRDi SW
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1589
Výkon (kW/ot.):  100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1500-3000
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km):
4,7/4,0/4,3
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km):
4,8 - 5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1800/1465
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 625/1694
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1425
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
  205/55 R16
Základná cenníková cena modelu (1,4 MPI Amber): 15 590 €
Základná akciová cena modelu: 14 990 €
Základná cena verzie: 20 890 €
Cena testovaného vozidla: 25 090 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku