22.11.2018

TEST: Kia Ceed 1.4 T-GDI – normálne, dobré auto, ktoré vie jazdiť

Čakali sme, ako sa najnovšia generácia popasuje s výzvou byť lepšia, ako bola predchodkyňa.

Prvá bola skúšobnou sondou zo strany kórejskej automobilky do názorov a správania sa európskych motoristov. Hoci nevynikala krásou, zaujala priestorom, jednoduchým servisom a cenou. Druhá generácia sa posunula vpred. Dizajn však bol trocha menej európsky a miesta vo vnútri mierne ubudlo.

Počas dvanástich rokov sa na európskom trhu vystriedali tri generácie modelu Ceed. Tá posledná prišla iba nedávno do showroomov. Konštruktéri sa pri jej návrhu nezamerali iba na splnenie najprísnejších emisných noriem, či pridanie nových technológií výbavy. Automobilka pozorne sledovala hodnotenie zákazníkov, a inšpirovali sa aj hodnotením novinárov popredných motoristických médií. Aj my sme mali na dlhodobejší test niekoľko vozidiel druhej generácie. Návrhári teda zapracovali aj na jazdných vlastnostiach rodinného hatchbacku.

Možno teda povedať, že spätná väzba našla svojho adresáta a výsledok sa podaril. Nová Kia Ceed už počas prvých jázd v Portugalsku ukázala, že má veľmi dobrý podvozok, veľmi dobrý motor a viac priestoru ako druhá generácia. Vzhľadovo žiadne excesy, ale príjemný dizajn, ktorý lahodí oku Európana. Lebo nový Ceed je vyvinutý, skonštruovaný aj vyrábaný v Európe – pre európskych vodičov.

Celosvetová značka so sídlom v Soule si je vedomá náročnosti európskych zákazníkov. Pracuje priebežne na zlepšovaní svojho modelu, ktorý sa vyrába exkluzívna na Slovensku. S každou generáciou Ceed sa výrazne zlepšuje.

Nový Ceed presne vie, do akej doby prichádza. Má byť alternatívou k populárnym crossoverom vďaka väčšej priestrannosti, konzervatívnejšiemu dizajnu a čomu sa tešíme asi najviac, aj skutočne veľmi dobrým jazdným prejavom. Už hatchback tak trocha pripomína kombi, ale to sa dizajnovo podarilo ešte viac.

Ak chce automobilka v záplave všadeprítomných crossoverov a SUV modelov zaujať, „musí“ priniesť model, ktorý sa bude páčiť všetkým. Takže má byť tak trocha uniformný. Niečo na spôsob Golfa. No na druhej strane sa musí aj (od neho) dosť odlišovať, aby vyhovel aj tým, ktorým práve na európskom etalóne niečo prekáža. Podobným procesom pred časom prešla aj i30 automobilky Hyundai. Kia Ceed prešla podobnou cestou. Autu zmena dizajnu prospela a mnohým, ktorí mali predtým výhrady k tvarom auta, sa celkovo páči viac.

Zmeny oproti predchádzajúcej generácii spoznáte na prvý pohľad. Päťdverová karoséria vytvára stabilnejší, dalo by sa povedať „rozkročenejší“ dojem vďaka tomu, že návrhári znížili strechu. Opticky je tiež viac posunutá dozadu. Predná časť sa inšpirovala športovo ladeným fastbackom Stinger, z ktorého pochádzajú aj tvary jednotlivých mriežok. Predné a zadné LED svetlomety majú nové, páčivé tvary s grafikou, ktorá podčiarkuje celkový dizajn.

Pozitívom je, že teraz už aj v automatickom režime osvetlenia svietia aj zadné koncové svetlá – nestojí to nič, veď LED svetlá majú minimálnu spotrebu – ale je to výrazný príspevok k bezpečnosti.

Príjemný prekvapením bolo hneď po sadnutí za volant, že v súčasnosti ešte niekto myslí na samotného vodiča. Pozícia za volantom nie je podľa vzoru konkurenčných modelov, kde sa v mnohých sedí vysoko s volantom pomerne nízku, takmer v lone. CEED umožňuje sedieť prekvapujúco nízko. Celková ergonómia vám dovolí vám natiahnuť si nohy k pedálom a k tomu nastaviť volant do optimálnej pozície vďaka rozsiahlemu výškovému i teleskopickému nastaveniu.

Prepracovaný 1,4 litrový benzínový štvorvalec disponuje okrem preplňovania aj priamym vstrekovaním paliva. Okrem slušnej porcie hnacej sily, ktorú reprezentuje 103 kW (140 k) prospieva jazde aj maximálne 242 newtonmetrov krútiaceho momentu. Motor je tak nielen výkonný, ale aj veľmi pružný a umožňuje jazdiť na jednotlivých prevodových stupňoch v pomerne širokom rozsahu otáčok. Kia sa však zamerala aj na splnenie prísnych emisných noriem. Prvý raz použila GPF, teda filter pevných častíc pre benzínové motory. Nový agregát s priamym vstrekovaním tak spĺňa normu Euro 6d-TEMP.

Už počas prvých jázd som výrazne kvitoval, že sa Kia nevydala cestou moderných slabých turbom „fúkaných“ trojvalcov. Teda okrem najmenšieho litrového motora, ktorý je celkom použiteľný, len potrebuje viac otáčok a potom žije. V tomto aute použitý motor s objemom 1,4 litra je všeobecne veľmi dobrý motor pre daný typ auta. Ponúka dostatok sily aj v nízkych otáčkach, lebo jeho výkonová krivka je navrhnutá tak, aby podával väčšinu výkonu v spodnom spektre otáčok. Vďaka tomu netreba Ceed príliš vytáčať, aby išiel naozaj svižne. Kombinovaná spotreba paliva sa vďaka tomu pohybuje pod sedem litrov, dá sa dosiahnuť aj nižšia, keď nebudete jazdiť s autom príliš dynamicky.

Auto má celkom svižnú dynamiku jazdy, pritom nie je extra „smädné“. Papierovo má kombinovanú spotrebu 5,9 litra podľa novšej normy WLTP a podľa predchádzajúceho skúšobného cyklu 5,7l/100 km. Dostať sa na tieto hodnoty znamená jazdiť dlhodobo po okresných cestách mimo miest. Na diaľnici si vypýta aj zhruba 7 litrov, v meste ešte o pár deci viac. Kombinovaná spotreba počas celého týždňa sa nakoniec ustálila na palubným počítačom deklarovanej hodnote 6,1 litra na 100 kilometrov. Po dotankovaní a prepočítaní to bolo o desatinu viac.

Ďalším veľkým prekvapením sú riadenie a podvozok. Práve to sú tie časti auta, pri ladení ktorých počúvali inžinieri názory automobilových novinárov najviac. Pomerne komfortne naladený podvozok ponúka dostatok stability v zákrutách. Nedotáčavosť sa prejavuje dosť neskoro. Vďaka tomu dovolí Ceed rýchlu športovú jazdu aj vo viac utiahnutých zákrutách. Pritom sa dá ešte viac „zatiahnuť“ cez dobre navrhnuté strmé riadenie. To, na rozdiel od konkurencie, má v dnešných časoch aj celkom dostatočnú spätnú väzbu.

Aby nebolo pochýb – nechcem vychvaľovať nový Ceed ako bezkonkurenčné, vynikajúce auto. Iba konštatujem, že sa značke podarilo urobiť ďalší krok dopredu. Má pod kapotou aj v rámci podvozka veľmi vydarenú techniku. Svojím zovňajškom ponúka pekné tvary a bohatú výbavu. Teší ma, že ponúkne napríklad aj vyhrievanie zadných sedačiek a že koncovka výfuku, či mriežky pod prednými hmlovkami nie sú falošné. Ešte aj tie LEDkové smerovky v predných svetlách vyzerajú vážne dobre...

Nová Kia Ceed nie je žiadne extra výnimočné auto. Je to však veľmi dobrý (dokonca takmer vynikajúci) dopravný prostriedok, ktorý ukázal správne smerovanie vývoja. Je o hodný kus ďalej, ako bola predchádzajúca generácia a vnímaným priestorom sa priblížil bezkonkurenčnej k prvej.

Ceed je teda priestranný, komfortný, vzhľadný, dobre vybavený a pritom dostatočne svojský na to, aby ste o ňom premýšľali. Vlastne aby ste si ho vyskúšali v momente, keď sa rozhodnete pre auto tejto kategórie. Môže byť v mnohých prípadoch lepším riešením ako „európsky etalón“, ktorého aktuálna generácia na trhu má viac ako dvojnásobnú číslovku generácie oproti tretej modelu Ceed. To je podľa mňa dosť vážny argument.

Technické údaje

Model: Kia Ceed 1.4 T-GDI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1353
Výkon (kW/ot.):  104/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 242/1500 - 3200
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 7,1/4,9/5,7
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4310/1800/1447
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 395
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1380
Užitočná hmotnosť (kg): 440
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu (1,4 MPI Amber): 14 590 €
Základná akciová cena modelu: 13 990 €
Základná cena verzie: 16 590 €
Cena testovaného vozidla: 25 190 €
   

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku