13.02.2019

TEST: Hyundai Santa Fe – recept ako sa vyhnúť nedostatkom

Hyundai má podľa všetkého recept, ako sa vyhnúť vážnym nedostatkom. Uplatnil ho pri tomto aute.

Niežeby bola predchádzajúca generácia zlá, bola slušná. Ale nová je lepšia v každom smere. Ak hľadáte vyvážené, seriózne a priestranné SUV, práve ste jedno našli.

Iste, aj toto má svoje muchy, no vo všeobecnosti je to auto, ktoré napĺňa očakávania a ani týždňové testovanie neodhaľuje zásadné nedostatky.

Toto vozidlo vyvolalo moje sympatie funkciou, ktorú som bližšie popisoval pri prvých jazdách. Pozrite si.

Veru, stráženie zadných sedadiel je unikátne, a pritom jednoduché a pomerne lacné riešenie. Santa Fe mi tým hrá na city, rovnako ako tisícom ďalších rodičov malých detí. Predstava, že si vzadu zabudnete dieťa je odstrašujúca už sama o sebe, no tak ako človek hľadá istoty inde, aj v tomto ohľade je dobré, že aspoň jeden výrobca v Európe ponúka rodičom elektronickú „opatrovateľku“ na zadných sedadlách. Nech sa deje čokoľvek, nech máte deň akokoľvek zlý, deti v aute nezabudnete. To je taká silná myšlienka, že byť na marketingu konkurečných výrobcov, asi si vytrhám všetky vlasy...

Hyundai sa ani nemusí snažiť vysvetľovať v reklame hodnotu tohto systému, stačí auto požičať novinárom, aby na svojich vlastných deťoch zistili, že systém funuguje. A veru, že funguje. Jediný, no pomerne veľký problém vidím v tom, že tento asistent je dostupný iba pre najdrahšiu výbavu Premium. Ťažko pochopiteľný krok, ktorý prvotné nadšenie zmrazí na nulu.

Hyundai môže argumentovať tým, že absolútna väčšina všetkých predaných modelov Santa Fe minulej generácie na Slovensku bola v najvyššej výbave, takže máloktorý zákazník bude o tento systém ukrátený. Nepochybne dobrý argument.

Lenže v tomto prípade ani veľmi nejde o predaje, ale o signál, ktorý to vysiela. Znamená to, že keď si nemôžem dovoliť najvyššiu výbavu, moje deti sú menej?

Iste, pritiahol som to za vlasy, ale presne takto to pritiahnu za vlasy aj potenciálni zákazníci, ktorých Santa Fe minulej generácie nezaujalo, avšak toto nové áno, aj preto, lebo „sa stará o naše deti.“  Verím, že tento systém neskôr pribudne aj do nižších výbav a tiež do ďalších menších a lacnejších áut. Bezpečnosť dnes už málokto vníma ako doplnok.

Keď som začal vychytávkami, budem pokračovať. Veľkým plusom sú ovládače posúvania sedadla spolujazdca na ľavej strane operadla. K posunu sedadiel sa tak netreba učiť akrobaciu, ani odopínať pás. Je veľa situácii, keď sa posunutie operadla šikne.

Family Friendly sú tiež záclonky (iba v najvyššej výbave...), obedáriky, polohovateľné operadlá zadných sedadiel, posuvné zadné sedadlá, USB porty vzadu a ďalšie. Výborná je tiež konektivita s Apple CarPlay a Android Auto. Pustiť deckám obľúbenú hudbu (z obľúbeného filmu) je ľahké a možné pri každej jazde.

Head up displej s premietaním na sklo je dnes v tejto kategórii áut povinnou jazdou, no poteší, keď funguje dobre.

Cenník

Už v základnej výbave Style za 34 990,- nájdete atermické predné sklá a zatmavené sklá zadných okien, vyhrievané zadné a predné sedadlá, dvojzónovú klimatizáciu s dvojicou výduchov v B-stĺpikoch pre zadné sedadlá, predné aj zadné parkovacie senzory, parkovaciu kameru, 7-palcový dotykový displej s konektivitou CarPlay/AndroidAuto, základný balík asistenčných systémov vrátane núdzového brzdenia. V základe je tiež pohon všetkých kolies a zliatinové disky s veľkosťou 17 palcov. Style môžete kombinovať jedine s motorom 2,0 CRDi s výkonom 150 koní a s manuálnou prevodovkou.

Elegance s príplatkom 5000 eur zmení manuálnu prevodovku na novú automatickú 8-stupňovú, pridá Full LED svetlá, väčšie 18 palcové disky, Smart Pack s bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, adaptívny tempomat, 8 palcový displej s integrovanou navi a tiež možnosť voľby medzi dvoma výkonnejšími agregátmi. Na výber je buď silnejší variant motora 2,0 CRDi s výkonom 136 kW (185 k), alebo vrcholná motorizácia 2,2 CRDi s výkonom 147 kW (200 k) s príplatkom ďalších 2000 eur.

Testovaný model bol však vo výbave Premium (+ 10 000 v porovnaní so Style). Za 44 990,- dostanete najsilnejší motor, 8-stupňovú automatickú prevodovku, samozrejme pohon všetkých kolies, 19-palcové disky, kompletný balík asistenčných systémov, head up displej, bezdrôtové nabíjanie telefónu, systém monitorovania okolia vozidla kamerami, plne digitálnu prístrojovú dosku, kožené čalúnenie s ventilovaním predných sedadiel, kožený poťah palubnej dosky a prémiový audiosystém Krell.

Elegance možno doplniť už len 7-miestnym vyhotovením, Premium vylepšíte panoramatickým strešným oknom, či prémiovým poťahom Burgundy.

Keď sa teda pozriete na auto komplexne, za 45, respektíve 48 tisíc v ňom máte úplne všetko.

 Je to veľa, či málo? To záleží od vašej optiky.

Ak sa totiž na auto pozeráte ako na väčší Tucson, je to veľmi veľa. V takom prípade vás môže nemilo prekvapiť absencia systému kontroly zadných sedadiel, či roletiek v nižších výbavách. Lenže ak sa na Santa Fe pozeráte optikou, ktorú vám výrobca modelu schváli, je to pre vás veľmi dobrá správa. Schválená optika je optika človeka, ktorý by rád siahol po nemeckej prémii, ale z ich cenotvorby je otrávený a radšej než vyholenú X5, či GLE, alebo Q7, kúpi Santa Fe, pretože ušetrí slušnú dávku peňazí, pritom získa všetko to, čo hľadal u Nemcov.

Santa Fe sa s Nemcami môže porovnávať iba do tej miery, ak v aute nepotrebujete šesťvalcové motory a s nimi súvisiaci dynamický potenciál, či sa dokážete zaobísť bez loga prémiovej značky na vozidle, respektíve či dokážete žiť bez služieb, ktoré vám prémiový výrobca sľubuje. Ak áno, ste presne v cieľovej skupine tohto auta.

Veru, Santa Fe je skutočnou alternatívou k prémiovým modelom. Plusom je nielen nižšia cena ale tiež nižšia okázalosť. Nie každý podnikateľ potrebuje provokovať svoje okolie a obchodných partnerov prémiovým SUV, bez ohľadu na to, koľko v skutočnosti stálo...

Veru č.2, Santa Fe je autom, ktoré sa u nás takmer výlučne predáva firemným zákazníkom. Jednotlivci potom siahnu skôr po jazdených exemplároch s nižšou cenou.  

Jazda

Santa Fe nemá a s vysokou pravdepodobnosťou ani nebude mať verziu Grand. Vystačí si s doplnkovým tretím radom sedadiel. Takú verziu som ale zatiaľ nekoštoval. V päťmiestnom usporiadaní je toto auto enormne priestranné. Vzdušná kabína vyhovie pätici náročných cestovateľov aj vďaka dobre tvarovaným a nastaviteľným operadlám aj vzadu.

Pohodlie je citeľné za volantom i na sedadle spolujazdca. Poloha za volantom je lepšia než v staršom aute. Vyhovie širšiemu spektru postáv. Sedadlá sú pohodlné, slušne tvarované, taktiež vyhovejú menším i väčším. Vo výbave Premium je v kabíne ozajstný prémiový pocit. Dvojfarebné sivo-hnedé kožené čalúnenie pôsobí skutočne dobre a kvalitne. Palubná doska v koži, príjemné materiály všade naokolo, chróm, veľké displeje, pekný volant. I pocit z dotyku korešponduje s vizážou.

Auto už od dverí až k poslednému ovládaču pôsobí kvalitne, robustne. Veľmi dobré je odhlučnenie. Pri rýchlosti 120 km/h na D2 v oblasti hlavy vodiča som orientačne nameral 67 dB. To sú hladiny, ktoré vo vysokých SUV atakujú úrovne ozajstnej prémie. Vo vozidle je ticho a aj na 19-palcových diskoch je jazda vláčna a komfortná. Riadenie má pritom lepšiu odozvu, vodič si pripadá lepšie oboznámený so situáciou, auto sa v zákrutách a na nerovnostiach správa predvídateľnejšie a istejšie. Veľkým benefitom je lepšie fungujúci systém pohonu všetkých kolies. V spolupráci s lepšie nastaveným podvozkom je auto v zákrutách dravšie, na výjazde rýchlejšie, stabilnejšie a podstatne neutrálnejšie.

Zároveň auto pôsobí obdivuhodne robustne, pevne, tiež bezpečne. To sú vlastnosti, ktoré záujemcovia o vozidlá daného typu vyslovene hľadajú.

Najsilnejší naftový motor v ponuke má čo ponúknuť. Vyhovie väčšine jazdiacej populácie. Náročnejší nebudú mať inú možnosť ako zájsť k prémii a najmä k motorom s väčším počtom valcov a turbodúchadiel.

Pružnosť je slušná a stačí na bežné predbiehanie. Ako to pri štvorvalcových naftových motoroch býva zvykom, z nižších rýchlostí im to ide lepšie, vplyvom prudko sa zvyšujúceho aerodynamického odporu vo vyšších rýchlostiach strácajú dych.

2,2 litrový motor CRDi disponuje maximálnym výkonom 147 kW (200 k) pri 4000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 440 Nm pri 1750 až 2750 ot/min. Santa Fe má s týmto motorom maximálnu rýchlosť 203 km/h a z nuly na 100 km/h zrýchli za 9,6 sekundy. Oba parametre by mohli byť lepšie, no v najdôležitejšom – v pružnosti – sa misky váh priblížia.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli vozidlo v štandardnom režime za 5,9 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládne za 7,81 sekundy. V oboch prípadoch pekné parametre, na veľkosť a hmotnosť vozidla. Z veľkej časti sa môže auto poďakovať pekným výsledkom automatickej prevodovke. 8-stupňový automat s meničom vykonáva aj v Santa Fe veľmi dobrú prácu. Radí hladko, rozumne, nezaváha a v prípade nutnosti pomáha motoru rýchlym podradením do správnych otáčok.

Prevodovka s väčším množstvom prevodov pomáha i pri spotrebe. Priemerná spotreba počas testu bola 7,1 litra nafty a to v mixe 50% diaľnic, 40 % okresných ciest a 10 % mestských presunov. Ani na diaľnici spotreba priveľmi nestúpa. Pri rýchlosti 130 km/h má motor príjemných 2000 ot/min. To sa len tak nevidí, pri tak veľkom aute. 

Hodnotenie

Hyundai Santa Fe má niekoľko silných vychytávok, na ktoré láka aj zákazníkov bez skúseností s predchádzajúcou generáciou. Škoda, že nie všetky sú dostupné pri nižších stupňoch výbav, aj keď to nie sú drahé ani prestížne položky. Takou je aj stráženie zadných sedadiel, či roletky na zadných sedadlách. To sú nevýhody jednoduchého a prehľadného cenníka bez množstva doplnkov. Ako iste chápete, sú to jediné nevýhody.

Santa Fe medzigeneračne narástlo a nielen do vonkajších rozmerov. Narástlo do krásy, zlepšili sa jazdné vlastnosti, komfort i pocit luxusu je vyšší. Jazdenie so Santa Fe je veľmi príjemné. Je to kvalitne postavené auto bez vážnych nedostatkov. 8 z 10 bodov. Z môjho pohľadu ide o najvyváženejšie a najpoctivejšie SUV vo svojej kategórii. Má schopnosti na to, aby ponúknutým pohodlím a sympatickými cenami i výbavou ukradlo zákazníkov aj prémiovým modelom. Kradnúť ale môže i z vôd záujemcov o nemecké, nemecko-české, či nemecko-španielske vozidlá podobných rozmerov. Má na to všetky predpoklady. Cenníkové boje budú ťažké.

 

 

 

Technické údaje

Model: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2199
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 147/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,8-7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4770/1890/1680
Rázvor náprav (mm): 2765
Objem batožinového priestoru lepiaca sada-rezerva (l): 625
Objem palivovej nádrže (l): 64
Pohotovostná hmotnosť (s plnou výbavou) (kg): 1980
Užitočná hmotnosť (pri plnej výbave) (kg): 427
Rozmer pneumatík: 235/55 R 19
   
Základná akciová cena modelu: od 34 990  €
Základná akciová cena vo výbave PREMIUM: 44 990 €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku