06.11.2018

TEST: BMW X4 30i – Frontálny útok na prvú signálnu

Čo je menšie ako X6 a má to ešte menší zmysel ako X6? Áno, správne. Je to X4. Alebo skôr, bola to X4.

Na začiatku šialenstva menom SUV Coupé bol síce SangYong, avšak ten ani zďaleka nebol spúšťačom a skutočným štartérom celej magórie zmutovaných SUV tváriacich sa na štvordverové kupé. BMW X6, to je meno, ktoré si všetci navždy zapamätáme. Kým si ostatní stihli vôbec uvedomiť, že by také auto mali mať aj oni, BMW predstavilo aj menší derivát. Rovnako nezmyselná myšlienka iba v malom. Auto odvodené od stredne veľkého SUV menom X3 dostalo tak ako predloha odvodená od X5 menší kufor a menej miesta nad hlavou vzadu. To pre pozvoľne sa zvažujúcu strechu a s ňou súvisiacu unikátnosť a štýlovosť. Auto sa stalo prvým kompaktným SUV Coupe. Za ním prišiel napríklad Mercedes GLC Coupe a ďalší stále prichádzajú. Väčší, menší, krajší, škaredší. Spája ich enormná snaha výrobcov vyrobiť auto na mieru každému. Toto moderné veľkosériové karosárstvo nemá obdobu. Kým zvyšok sveta sa snaží pridať svoje želiezko do ohňa, BMW posúva latku vyššie.

BMW prináša aj na náš trh v týchto týždňoch už druhú generáciu BMW X4. Je väčšia, ligotavejšia a  príťažlivejšia ako predchodca. Osobné stretnutie je viac než všetky slová. Nablýskané mohutné vozidlo, ktoré útočí na prvú signálnu, no tiež pridáva očarujúcu mieru schopností a daností.

Nová generácia modelu X4 ma v momente odhalenia šokovala zadnými svetlami. Zadok auta aj vďaka nim vyzerá skvelo, moderne a omnoho lepšie než predtým. Scvrknutá X6 vyzerá jednoducho lepšie, dravšie a dynamickejšie. Aktuálne vyzerá lepšie ako súrodenec – BMW X6.

Už to nie je len malá X6, už to nie je len „jej nevkusná kabelka.“ Je to seriózne auto. Teda do tej miery, do akej SUV Coupe vôbec dokáže byť.

A podkapotou má pritom štvorvalec

Motor, ktorý sa už zo dva roky predstavuje pod označením 30i ponúka mimoriadne zaujímavé parametre i dynamiku. 252 koní a 350 Nm dostupných od 1400 do 4800 ot/min sú argumenty veľkého kalibru. Z môjho pohľadu ide o jeden z najlepších prepĺňaných dvojlitrových štvorvalcov na trhu. Osobne ho mám na 1. mieste v tejto kategórii. Kamkoľvek ho BMW osadilo, všade udivoval okamžitými reakciami, masívnym krútiacim momentom, vysokým výkonom, veľmi pekným zvukom a pritom neuveriteľne nízkou spotrebou. Presne tak sa správa aj v novom BMW X4.

Pritom v BMW X4 minulej generácie, ktorú som testoval naposledy, bol naftový šesťvalec. Dokáže sa mu vyrovnať „iba“ benzínový štvorvalec? Pochyboval som, ale dnes skladám klobúk. BMW X4 30i je výborná špecifikácia.

Priemerná spotreba po teste skončila na úrovni 8,9 litra paliva na 100 km. Iba v dlhých kolónach v meste sa zdvíhala o kúštik vyššie. Na uzde ju držal veľmi aktívny štart-stop systém, ktorý dokázal zhasínať motor každých pár metrov, a pritom sa tiež dokázal riadiť preferenciami vodiča. Ak ste ho napríklad na železničnom priecestí aktivovali, poslušne vypol motor hneď. Ak ste mali systém aktivovaný, a pritom bola zapnutá klimatizácia, uprednostňoval váš komfort pred šetrením paliva. Z môjho pohľadu je necelých 9 litrov benzínu v takomto aute ozaj dobrá hodnota. Obzvlášť prihliadnuc na jazdný štýl. Lebo s autom sa mi jazdilo dobre.

Nie tak, ako by sa jazdilo s radom 4 s týmto motorom, ale lepšie ako som čakal a lepšie ako s predchádzajúcou generáciou. Pritom ani tá, nebola žiaden amatér. Jazdila obdivuhodne dobre. Nová X4 je rozvážnejšia, komfortnejšia, tichšia a vyspelejšia. S ľahkým motorom vpredu si udržiava dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravami. xDrive tu nie je pre jazdu v teréne, ale pre dynamiku v zákrutách. Tuhá konštrukcia, presné riadenie a pohon oboch náprav umožňujú autu jazdiť v zákrutách rýchlejšie než by ktokoľvek čakal. Pritom je auto suverénnejšie vďaka dlhšiemu rázvoru. Ten prospieva aj priestoru v kabíne i veľkosti „výhryzu“ zadných dverí. Do auta sa nastupuje ľahšie. Ľahšie ako do X6. Ale o tom až potom.

Tradične silné je auto tohto typu na rovinke. Platí to aj so štvorvalcom. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvláda X4 30i za 4,38 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 5,36 sekundy. V oboch prípadoch výborné parametre umožňujúce bezproblémové predbiehanie za každých okolností. Dokonca aj v prípade, ak sa predbiehaný pokúša vzdorovať. Lebo aj také sa na našich cestách stále stáva, dokonca aj v prípade, že predbiehate na BMW. Možno práve vďaka tomu...

30i xDrive je ideálna motorizácia. Ponúka zábavu, ponúka silu, dynamiku i spotrebu, ktorá príliš nekolíše ani na diaľnici. Motoru chýba tá čerešnička na torte v podobe dvojice ďalších valcov, to je zrejmé. Ale ak túžite po takom, počkajte, kým príde M40i...

Stále platí, že do veľkého SUV sa viac hodí naftový motor. No dnešná doba praje (konečne) benzínovým agregátom. Stačí trocha snahy a spotreba kulminuje o liter nižšie, než ako som jazdil ja. Dá sa to, je to odskúšané. A stále budete rýchlejší než zvyšok „štartového poľa“. A tak to v BMW má byť, no nie...?

Poďme k centimetrom...

Kto vraví, že centimetre nie sú dôležité, pravdepodobne nevie o čom píšem. Píšem o dĺžke rázvoru samozrejme. A nielen o ňom. Nová X4 je o 8,1 cm dlhšia ako predchádzajúca. Rázvor je väčší o 5,4 cm. Vozidlo je o 3,7 cm širšie a o 3 milimetre nižšie. To všetko je v prospech priestoru pre posádku a batožinu. No tiež je to v prospech estetiky. Auto vyzerá menej ako panelák, viac ako auto. Krátke previsy, široký posed na širokých pneumatikách, veľké kolesá, oblé tvary kombinované s ostrými linkami, masívne blatníky. Svalnatá elegancia a žiaduca dominancia.

 Vzadu je viac miesta ako v starej X4. A to aj nad hlavou. Vďaka tomu sa vo vozidle ľahko odvezie štvorčlenná posádka s výškou 190 cm. Priestor nad hlavou i v oblasti kolien je lepší ako v X6. Tá na novú generáciu stále čaká. Ak ale takto vyrástla X4, predstavte si aká veľká bude X6. Podstatnou zmenou je tiež zväčšenie zadných dverí. Sú dlhšie, pasažieri majú viac priestoru na nastupovanie. V zime si nezašpinia nohy o špinavé časti karosérie.

Väčší a praktickejší je aj batožinový piestor. S celkovým objemom 525 dm3 vyhovie i náročnejším užívateľom. Toto auto nie je vhodné na prevážanie nespratných kusov nábytku, no dnes je ťažké predstaviť si situáciu, ktorú by majiteľ BMW nedokázal vyriešiť cez prepravné služby. Ak by sa predsa len našli, alebo sa majiteľovi vozidla nebude chcieť platiť za niečo, čo zvládne vlastným autom, odporúčam model X3. Ten dodá batožinový priestor s univerzálnosťou kombi modelu.

X4 je vo svojej podstate liftback. V podstate tak stojí otázka, či zvoliť radšej kombi, alebo liftback. Akoby ste kupovali Octaviu, respektíve sa rozhodovali medzi radom 3 kombi a 3 GT. Tak ako 3 GT, tak aj X4 ponúka väčší optický zážitok, kým 3 kombi a X3 zas vyššiu mieru univerzálnosti. V novej generácii modelu X4 je ale rozdiel veľmi malý. Rozmery batožinového priestoru sú viac ako dostačujúce.

Asistenti, svetlá a doplnky

Opäť som si počas testu BMW najviac obľúbil jazdného asistenta pre pohyb na diaľnici a v zápchach. Ten duševný výdych, ktorý tieto systémy ponúkajú je skutočne na nezaplatenie. Kdekoľvek vás čaká kolóna, nemusíte sa báť, ani strachovať. Auto si s ňou poradí. Vy navyše sedíte vo svojej tichej, masívnej a vysokej ulitke. Cítite sa bezpečne, bezpečnejšie než inde.

 Netvrdím, že sa treba v zápche oddávať četovaniu na smartfóne, ale vedomie, že vám auto stačí kontrolovať, nie priamo riadiť, je očarujúce. BMW má túto dvojicu asistentov na skutočne vysokej úrovni. Spolu s Mercedesom hrajú prvú ligu. Osobne mám užívateľské rozhranie asistenčných systémov BMW najradšej. No to je skôr vecou preferencií. Každopádne posun medzi predchádzajúcou a súčasnou generáciou asistenčných systémov je u BMW výraznejší ako pri Mercedese. Tam sme na vysokú úroveň už zvyknutí.

Či už svetlá, head up displej, či digitálny prístrojový panel, ale tiež veľký stredový displej spojený s touchpadom na stredovom tuneli, to všetko sú prvky, ktoré v tejto kapitole treba spomenúť. LED svetlá svietia prvú ligu už dlho. V spolupráci s vyšším posedom je i jazda za tmy pohodlnejšia, i keď vysoké rýchlosti v tomto jesennom období nemôžem odporúčať ani na BMW. Aj keď vás stret s diviakom v BMW istotne nezabije (určite nie priamo), oprava poškodeného auta a s tým súvisiace patálie nie sú príjemné. Head up displej v novej generácii je väčší, lepšie viditeľný a ponúka lepšie rozlíšenie a viac informácií.

Finiš

BMW X4 je ako taký veľký brúsený kryštál. Vyzerá famózne, no nie každý by si ho vedel predstaviť nosiť. Má svoje čaro, dokáže okamžite zaujať, vzbudiť emóciu. Jazda s ním je vynikajúca. Nielenže pôsobí suverénne, aj tak jazdí. Vysoko postavené jazdné limity spolu s enormne tichou kabínou a komfortným pružením zväčšujú rozdiel medzi reálnou a vnímanou rýchlosťou dvojnásobne. Auto vytvára pocit, že dokáže ohýbať časopriestor a posúvať fyzikálne hranice. Pravdou je, že to nedokáže a treba to mať napamäti. Lebo podľahnúť jeho čaru je ľahké.

Omnoho ťažšie je zaplatiť zaň. Štart cenovky na úrovni necelých 50 tisíc neznie až tak zle. Avšak ísť do základných motorov neodporúčam. Ak má toto auto slúžiť tak, ako bolo navrhnuté, zaslúži si viac ako motorizácie 20i a 20d. Tieto racionálne voľby nechajte pre X3. Tu rácio nemá miesto. I keď je pravda, že po novom je miesta pre rozum aj v tomto nerozumnom aute omnoho viac. Na druhú stranu, stále si môžete navoliť sivú metalízu, M dizajn a červenú kožu interiéru... Nová X4 je lepšia, krajšia a praktickejšia ako predchádzajúca. Svojich 8 bodov z 10 si zaslúži. Medzi konkurentmi jasne vyniká. Nemôžeme ale zabúdať, že konkurentmi sú ďalšie autá z rodu SUV Coupe...

 

Technické údaje

Model: BMW X4 30i xDrive MSport X
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  185/5600-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1400-4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4752/1918/1621
Rázvor náprav (mm): 2864
Objem batožinového priestoru (l): 500/1400
Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1795
Užitočná hmotnosť (kg): 680
Rozmer pneumatík vzadu: 275/40 R20
Základná cenníková cena modelu: 49 950 €
Základná cena verzie M Sport X: 56 150
Základná cena verzie: 57 900 €
Cena testovaného vozidla: 81 391 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku