10.10.2018

TEST: BMW X2 sDrive 20i – Nový svet. Lepší svet?

BMW X2 so silným benzínovým motorom a s pohonom iba prednej nápravy je BMW budúcnosti.

Čo je vlastne BMW? Je to sedan radu 3 s benzínovým štvorvalcom, ba až šesťvalcom, s manuálnou prevodovkou a s pohonom iba zadnej nápravy? Pre niekoho to tak je. Avšak ten niekto zaspal dobu. Jeho vysnívané auto patrí do deväťdesiatych rokov. Do seriálu Kobra 11. K tomu džínsová bunda, biele tenisky a šiltovka so znakom amerického baseballového tímu.

Sentiment chytá aj mňa. Priznávam. Ale tvrdiť, že BMW je toto a nič iné,už nie je možné. Typické BMW dneška má automatickú prevodovku, naftový motor a pohon všetkých kolies. A viac než na sedan strednej triedy sa ponáša na niečo tučnejšie, väčšie a hlavne vyššie.

No aj to bude čoskoro minulosť. Auto, ktoré som práve testoval je nastupujúca generácia. Je blízka budúcnosť. Má silný benzínový prepĺňaný štvorvalec spriahnutý s automatickou dvojspojkovou prevodovkou, má poháňanú iba prednú nápravu a je to vlastne malý hatchback v triede zvanej Golf, no má vyšší posed, o trošku vyššiu svetlosť a je tak vyparádené a vyfintené ako mladá dáma v Bratislave v piatok večer.

V mierne vzdialenej budúcnosti bude navyše obsahovať elektromotor, batérie a namiesto benzínu doň budeš liať elektrickú energiu. Vývoj nezastavíš. A keďže je čoraz rýchlejší, pravdepodobne ho ani nepochopíš a asi ani nepostrehneš. Jedného dňa sa ale zobudíš a uvedomíš si, že to, čo si každé ráno cestou do práce tak rád robil, už dobrých pár rokov nerobíš a ani nevieš, či by si to ešte zvládol.

A potom sa skutočne prebudíš a uvedomíš si, že aj ten predný náhon je dobrý, pokiaľ sedíš v BMW a Podkapotou máš silný benzínový motor.

Radosť z jazdy 3.0

Ak radosť z jazdy 1.0 bola so sedanom 3 so silným atmosférickým motorom a pohonom zadnej nápravy, potom radosť z jazdy 2.0 bola s SUV so silným prepĺňaným motorom a s pohonom oboch náprav. Radosť z jazdy 3.0 je BMW X2 s dvojlitrovým štvorvalcom, automatom a pohonom predných kolies.

Radosť z jazdy nemusí byť o pohone kolies. Radosť z jazdy je o BMW a toto najnovšie je presne takým BMW ako všetky predchádzajúce. Stoja za ním rovnaké zásady a ciele, i keď sú prostriedky iné.

Ako ma môže jazda s týmto neduhom súčasnosti baviť tak veľmi? Lebo sa mi páči? Lebo je praktické? Nie. Nespĺňa moje predstavy o dokonalom BMW ani v jednom z dôležitých bodov. A predsa je s ním zábava a tak ako každý hatchback, aj tento má v sebe mnoho rácia. K tomu navyše pridáva zvýšený posed a jemnú schopnosť jazdiť v jemnom teréne... bez ujmy.

Má neuveriteľne strmé riadenie vďaka balíku M Sport X, najmä pri vyšších rýchlostiach, v zákrutách. Ide presne tam, kde mu poviem. Reaguje prudko a okamžite. O situácii pod kolesami ma informuje neuveriteľne podrobne, ale bez toho, aby z posádky vytriaslo dušu. V tom sa azda najviac odlišuje od svojho genetického príbuzného. Lebo ak má toto auto súrodenca, jeho meno je MINI. Áno, tak dobre jazdí. A pritom ako MINI nevyzerá a ani zďaleka nie je tak tvrdé. Vlastne si v ňom ako v Mini vôbec nepripadám. Je neuveriteľné ako môže byť auto na tom istom základe tak odlišné.

Moja priemerná spotreba 7,6 litra paliva na 100 km nesvedčí vôbec o ničom. Ak by som reálne dokázal s týmto autom jazdiť tak, ako s ostatnými, spotreba by bola nižšia. Neviem o koľko. Nedokázal som jazdiť normálne.

Jednak preto, lebo auto akceleruje veľmi rýchlo a jednak preto, lebo pocit z rýchlosti je úplne iný ako v bežných vozidlách. Tým, že sedím vyššie a pritom mám okamžite dôveru v riadenie, okamžitú odozvu na stlačenie plynu a najmä neustále k dispozícii vysoký krútiaci moment motora aj v nízkych otáčkach, vďaka tomu všetkému jazdím podstatne rýchlejšie ako s inými vozidlami. Stačí tak málo plynu, aby auto vyštartovalo vpred. Pritom je to celé nenásilné a nesmierne prirodzené. 

To čo robia iní výrobcovia – že nastavia plynový pedál, aby mu na maximálnu akceleráciu stačilo 15 % stlačenia, to jednoducho nestačí. Spýtajte sa BMW, ako sa robí z dizajnového hatchbacku warm hatch.

Dôležitým bodom zoznamu prečo je pre auto prirodzený dynamický jazdný štýl, sú jeho vonkajšie rozmery. Ide totiž o jedno z najmenších áut značky BMW. X2 je napríklad o cca 8 centimetrov kratšie ako X1. A všetky tie centimetre možno odrátať z priestoru kabíny.

Jednak je vo vozidle menej miesta na zadných sedadlách a X2 má tiež o kus menší kufor. Iná je i pozícia za volantom. Pri X1 som to nepostrehol, no pri X2 som zo svojej pozície zakaždým mal problém s výhľadom von cez spolujazdca. Konštrukcia auta menej praje športovému posedu, obzvlášť ak máte cez 190 centimetrov. Takže ak ste toľko v detstve papali ako ja, kúpte radšej X1 (ba až X3) a X2 nechajte menším a možno i nežnejším. Neodsudzujme však X2 iba pre mestské paničky s vysokým rozpočtom. Prisúďme auto tým s veľkým rozpočtom, ktorí si radi užijú jazdu v akomkoľvek prostredí. Lebo také je X2.

Ergonómia je tradične na vysokej úrovni, anatomické sedadlá zaujmú kanálikom v strede sedáku. Aby sa ventilovali všetky partie... Práca s infotainmentom je taktiež tradične na vysokej úrovni. Síce sa do nového menu BMW až tak nevyznám a trvá mi, kým nájdem čo potrebujem, otočný ovládač všetko zľahčuje. Rýchlo si zvyknete na zmeny v menu a všetko potrebné dosiahnete naozaj rýchlo.

Medzi silné stránky výbavy automobilu patrí plnohodnotný head up displej, LED vonkajšie svetlomety i veľmi dobre vyzerajúci M paket.

Auto je aj vďaka M Sport X veľmi fotogenické. Predná maska, C-stĺpik so znakom BMW, veľké lakované kolesá, k tomu lakovaná lišta pod dverami. To sú všetko silné body výpočtu fotogenických častí auta. X2 chytá pohľady. Vzbudzuje emócie.

Spomenúť musím i vysokú úroveň konektivity auta. To zákazníka zrejme zaujíma čoraz viac. Moje skúsenosti s X2 i so staršími autami značky hovoria jasnou rečou. Pripojenie mobilu – aj androidu, neprebieha nikde rýchlejšie ako v BMW. Nové funkcie v X2 vám navyše umožnia zrkadliť i preberať navigačné trasy priamo z mobilu a nechať sa navigovať mobilom, autom a zasa mobilom prakticky od dverí k dverám bez prerušenia.

Mňa napríklad teší i rýchlo sa otvárajúce – zatvárajúce veko piatych dverí. Je elektronické, ale pracuje ozaj bleskovo. A dobrá je i funkcia rozpoznávajúca kľúč od vozidla zabudnutý v kufri. Ak si ho tam zabudnete a pokúsite sa zatvoriť kufor, či zamknúť celé auto tlačidlom na veku, dvere sa síce spustia, no neuzamknú, až kým si tašku s kľúčom nevytiahnete z kufra. O probléme bude auto informovať vlastným výstražným zvukom. Nie je to nič prevratné, ale spôsob ako BMW toto rieši, je skutočne dobrý. Poďme späť k jazde a výkonom.

Pohon prednej nápravy má svoje špecifiká. Napríklad prešmykovanie kolies na mokre, či pri väčšom odhodlaní pridať plyn. Stabilita v zákrutách je slušná. Kto jazdil s predokolkou na mokre, bude vedieť čo robiť a navyše bude mať možnosť zasiahnuť skôr. Výborne nastavený podvozok a komunikatívne riadenie pomôže.

Každopádne by autu lepšie pasoval pohon oboch kolies. Jazdné vlastnosti by sa zlepšili, správanie na mokre tiež. Auto sa v kritických okamihoch správa dlho neutrálne, no stačí málo a stane sa nedotáčavé ako... ako čakáte.

Na suchých cestách je to ale prémiový warm hatch s vysokým posedom. Jazdí naozaj dobre. Dynamika je veľmi dobrá. 192 koní a 280 Nm od 1360 do 4800 ot/min, to sú parametre sľubujúce slušné zvezenie. Potvrdzuje to i nameraná pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli v športovom režime za 5,34 sekundy. Z 80 na 120 to zvládne za 6,32 sekundy. V oboch prípadoch vysoko nadpriemerné hodnoty na daný segment. Medzi prémiovkami (GLA, Q2) si taktiež vedie výborne.  

Komfort jazdy je veľmi dobrý. Jednak utlmenie vonkajších vplyvov hovorí jasnou prémiovou rečou, no taktiež nastavenie podvozku. BMW sa v tomto smere za ostatné roky neuveriteľne zlepšilo. Dobrá jazda sa s pohodlím na rozbitých cestách v súčasnosti nevylučuje. Rovnako ako zábavná jazda s mimoriadnym pohodlím počas bežných dní. Iste za to môže i výrazné zvyšovanie tuhosti konštrukcie vozidiel pridávaním vysokopevnostných ocelí. Podvozok už nemusí byť extrémne tvrdý, aby si bežný vodič užil zábavu na bežných cestách. To je veľký benefit modernej doby. Rovnako ako minimum vibrácií a hluku prenášaného do kabíny. Uvedomíte si to, keď z nového prémiového auta sadnete do starého prémiového auta. Rozdiel desať a viac rokov je neuveriteľný.

Veľkým plusom je aktívne riadenie auta v zápche funkčné do 60 km/h i aktívne riadenie na diaľnici vďaka adaptívnemu tempomatu a udržiavaniu vozidla v pruhoch. Tlak na vodiča sa v zápche výrazne zníži a umožní mu relaxovať. Kvalitné vzduchové filtre zabezpečia, aby relax nebol pod vplyvom omamných emisií okolitého prostredia. Stačí držať ruku na volante a svet je gombička.

Stručne a skrátka: BMW X2 je junior BMW. Je to auto, ktorému patrí budúcnosť, je to auto, ktoré ku značke priláka nových zákazníkov. Je to ale tiež auto, ktoré sa na terén iba tvári a je to tiež auto, ktoré ponúkne podstatne menej priestoru pre posádku a pasažierov ako X1. Myslite na to, keď sa mu zakukáte do tých jeho uhrančivých očí.

Pohon prednej nápravy mu môžeme vyčítať, ale faktom je, že tento typ pohonu je bezpečnejší a nepochybne lacnejší a užitočnejší, ak ide o ponuku priestoru v kabíne. BMW dokazuje, že dokáže byť tento pohon i zábavný a aj bez extra tvrdého podvozku.

X2 je kompletné malé auto. Zvládne veľa. Netreba ale zabúdať, že je to skutočne malé auto, kompaktný crossover. Nebudem klamať, pod troma písmenkami BMW si ja osobne predstavujem niečo iné. Z testu ale neodchádzam sklamaný. Vedel som do čoho idem a auto ma dokázalo potešiť i zabaviť.

Je to BMW so všetkými pocitmi s tým súvisiacimi, tento kód má zabudovaný hlboko. Sadnete za volant, zabuchnete dvere a viete...

Je to ozajstná nemecká prémia v malom balíku. Je to budúcnosť našich ciest a zaslúži si rešpekt. Určite si nájde veľa zákazníkov a nielen medzi ženami. Má svoj štýl, a pritom veľmi dobre jazdí. Ponúka vysokú úroveň komfortu, konektivity, bezpečnosti... Ale určite si kúpte aspoň parkovacie senzory. Lebo tak ako každý crossover, aj tento trpí úbohým výhľadom do blízkeho okolia vozidla. Za mňa 6 bodov z 10. Viac nedám, nejde to. 

 

Technické údaje

Model: BMW X2 20i sDrive M Sport X
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 141/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1350-4600
Maximálna rýchlosť (km/h): 227
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,2/5,1/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1824/1526
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 420/1350
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1535
Užitočná hmotnosť (kg): 595
Rozmer pneumatík: 225/45 R19
   
Základná cenníková cena verzie: 37 850€
Cena testovaného modelu: 55 711 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku