2018-10-15 04:35:00
Mini Cooper D 2018
Mini Cooper D 2018
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Cooper D – malé auto, malý motor, malá spotreba

Naftové Mini v žiarivej oranžovej, s automatickou prevodovkou, po facelifte.

Tak by sa dalo stručne charakterizovať testované Mini. Je to presne to isté auto, s ktorým som strávil polovicu cesty do Viedne za spoznávaním britskej kultúry. Malé trojdverové Mini, s malým naftovým motorom a malou priemernou spotrebou. Je to málo?

Sám seba prekvapím tvrdením, že mi to ako málo nepríde. Naozaj nie. V prvom rade preto, lebo od ostatného zvezenia s naftovým Mini sa zmenilo veľa. Auto sa už tak netrasie, auto už tak nehučí. A keď si odmyslím tieto dve negatíva, ktoré ma nútili k poriadne negatívnym, až hnusným testom naftových verzií Mini, zistím, že aj naftové Mini môže byť celkom príjemné. Hlavne úsporné.

Keď dáte do malého auta malý naftový motor, váš cieľ je celkom jasný: chcete jazdiť veľa za málo peňazí a na nejakej extra dynamike si nepotrpíte. A predsa ste si nekúpili Peugeot 208 BlueHDi, ale Mini Cooper D. To ukazuje na viacero významných odlišností. V prvom rade nemáte príliš hlboko do vrecka a v druhom rade, za štýl ste ochotní platiť, za benzín veľmi nie.

Zdroj: Ján Hargaš

V prvom rade, papierová spotreba je viac ako teoretická. Avšak rozdiel medzi papierom a realitou nemusí byť veľký, najmä ak skutočne patríte medzi pokojných vodičov dodržiavajúcich predpisy a zásady ekonomickej jazdy. Vtedy sa dokážete udržiavať na úrovni pod 5 litrov na 100 km. V prípade, že vám pre ekonomickú jazdu stačí už len fakt, že jazdíte na naftovom vozidle, rátajte so spotrebou o liter vyššou. Pod 6 litrov sa ale zmestíte bez problémov. Priemerná dynamika, jazda po diaľnici, po okreskách i po meste prinútila palubný počítač ukazovať 5,3 l/100 km.

Za nízku spotrebu pritom neplatíte privysokú daň, ak ide o dynamiku. Auto zvládne šprint z 80 na 120 km/h za 7,8 sekundy. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,92 sekundy. Oboje tak akurát pre bezpečné predbiehanie aj na kratších úsekoch. Najsilnejšie je ale Mini Cooper D v akcelerácii z nízkych rýchlostí. Tam sa turbo a šikovná prevodovka postarajú o pekné odpichy a priam Mini-ovské jazdné prejavy.

Zdroj: Ján Hargaš

Za nízku spotrebu neplatíte daň ani v prípade hlučnosti, ani v prípade prenosu vibrácií. Môže za to facelift. Ten vymenil šesťstupňový automat za 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Trojvalcový turbodiesel s objemom 1,5 litra vedel najmä na neutrálnych otáčkach pekne rozvibrovať tuhú konštrukciu vozidla. Pri prudšej akcelerácii a pri vyšších rýchlostiach z neho do kabíny prenikalo nepekné množstvo hluku. Tomu je ale koniec. Môže za to práve DCT prevodovka, ktorá si pravdepodobne vďaka zotrvačníku poradila s vibráciami na výbornú a môže za to i lepšie utlmenie kabíny pred zvukmi okolitého prostredia, podvozka i motora. Pri jazde do kabíny vibrácie prakticky neprenikajú a cítiť ich možno iba pri štartovaní motora. Hlučnosť je taktiež nižšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Podvozok hovorí jasnou rečou – ja som motokára

Tu zmeny nečakajte. Auto nemá prečo byť ani tvrdšie ani mäkšie ako bolo doteraz. Vyšší komfort na extra rozbitých cestách je obetovaný v prospech jazdných vlastností na cestách s lepším povrchom. Cooper D jazdí bravúrne. Neužijete si jazdu tak ako v benzínových Mini, ale úsporná dynamika (oxymoron) poteší ducha.

Štýl nevie čo je to naftový motor

Ak by sa dal zosobniť výraz Štýl do človeka, istotne by nemal ani páru o tom, čo je to naftový motor a prečo sa do Mini nehodí. Iba by ho potešilo, že plná nádrž do jeho Mini nestojí tak veľa, navyše ju nemusí plniť tak často.

Zbytočne tu budem odsudzovať auto na nepopulárnu verziu. Práve naopak. Cooper D môže byť pokojne najpopulárnejšia verzia Mini vôbec. Stojí tak akurát, síl má dosť, nádrž veľa nestojí a na jednu nádrž zájdete dvakrát ďalej než športovo orientovaný sused s benzínovým Mini. Pritom má vaše auto rovnakú dávku štýlu, ak nie vyššiu. Predsa len, estetické cítenie máte lepšie ako ten s tým športovým oným... Presvedčením.

Zdroj: Ján Hargaš

Facelift ešte zvýraznil štýlovosť a unikátnosť Mini. Môže za to grafika svetiel, môžu za to upravené nárazníky, môže za to vystajlovaný interiér. A môže za to i originálna a nevšedná funkcia svetelného podpisu v spätných zrkadlách. Za tú dostalo Mini aj cenu. Práve vďaka faktu, že si svoj svetelný podpis môžete dať vyrobiť na zákazku. Ak chcete, aby vás vaše Mini zakaždým svetelne oslovilo vlastným menom a srdiečkom, nech sa páči.  

Mini je lajfstajlovka. Je to auto, ktoré si žiada majiteľa, ktorý si neoblieka oblečenie, ale outfit. Človeka, ktorý na diaľku poľahky zhodnotí človeka len na základe cenoviek vecí, ktoré nosí. Je to auto pre kreatívnu myseľ. Pre dobre platenú kreatívnu myseľ. V naftovej verzii sa športovosť auta akosi stráca. Nestráca zo schopností, iba je v popredí to kľúčové slovo – štýl.

Naftové Mini Cooper D je dobré auto. Jazdí výborne, vyzerá výborne a má svoj štýl. Ten si môže každý majiteľ personifikovať presne podľa potreby. Azda nikto to nerobí lepšie ako Mini. Za to mu patrí uznanie. I za nízku spotrebu, nížšiu hlučnosť i minimum vibrácií. Facelift autu prospel. Pomohol tam, kde to bolo nutné. Ak chcete vidieť objektívne odosobnené hodnotenie so zreteľom na cieľovú skupinu – 9 z 10 bodov. Subjektívne hodnotenie, so zreteľom na moje preferencie: 5 z 10. Lebo štýl je super, s tým súhlasím. Ale pri Mini mi to nestačí.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku