28.02.2018

PRVÁ JAZDA: BMW X2 – roztopašný crossover prináša farby a život

BMW X2 je novým prírastkom v modelovom portfóliu značky. Kompaktný crossover je v niečom revolučný.

Ešte nikdy totiž BMW neprinieslo tak módny automobil akým je model X2. Niežeby autá z Bavorska neboli šik, skôr však doteraz boli „trendsetteri“ a teda trendy určovali, než by sa zapájali do už rozbehnutej vlny. Model BMW X2 je presne taký. Naskočil na trend kompaktných crossoverov, ktorých je aj medzi prémiovými modelmi čoraz viac. X2 však prináša bavorský pohľad na rozvíjajúci sa pod-segment a ponúka tak charakter Bavoráka v modernom farebnom a trošku ustrelenom šate. Môže to byť veľký hit.

Racionalita? S tým sa choďte pásť

Nový Bavorák ponúka prekvapivo priestranný interiér, na malé SAC (Sport Activity Coupe), no nie je to jeho hlavná devíza. Jeho sila je práve svieži dizajn, vysoká miera individualizácie a množstvo prvkov dostupnej doplnkovej výbavy. Auto môže byť hit nie preto, lebo by malo akciovú cenu – to naozaj nemá, ale preto lebo pretavuje silné stránky prémiovej značky do nových vôd, kde sa práve tieto silné stránky veľmi cenia. Zjednodušene – všetci chcú byť ako on a on pritom taký je.

Odvážne farebné kombinácie

Nič nepodčiarkne toto tvrdenie ako fotografie testovaného automobilu. Krikľavá oranžova farba interiéru a svieža modrá metalíza sú ako monokel na tvári. Pútajú pohľady, oči náhodných okoloidúcich môžu miestami doslova explodovať z tejto kombinácie. No presne o to ide. Odkaz je jasný: kašlite na predsudky, kašlite na pravidlá, užívajte život taký aký chcete vy. Chcete kombinovať modrú a oranžovú? Nech sa páči.

Progresívny dizajn

Dizajn modelu nie je revolučný. Dokonca jeho zadná časť môže z viacerých uhlov pripomínať mnohé modely, ktoré už v tejto triede sú. Lenže nech. Koniec koncov, keď robíte podobný produkt, chtiac-nechtiac sa bude podobať. Má ale šmrnc, má logo BMW a predná maska nesie prvky budúcej vlajkovej lode – radu 8. Všimnite si tie ostré, dotiahnuté linie, negatívny sklon prednej masky, ľadvinky... Je to skrátka vizuálne najmodernejšie BMW súčasnosti. A ak by ste si náhodou pri pohľade z boku neboli istý, že je to BMW a nie voľajaký lacný Kórejec/Japonec, máte tu dobre viditeľné logo na C-stĺpiku.

V interiéri Bavorák so všetkým, čo k tomu patrí

Ako som už naznačil. BMW X2 sa nemusí hrať na kvalitné materiály a prvotriedne dielenské spracovanie. Ono také je a nie je nič, čo by ste mu v tomto ohľade mohli vytknúť. Pekné prešívanie, mäkčené plasty, krásny M-kový volant. Iba ten sklon centrálneho displeja infotainmentu mi na nových BMW skutočne vadí. Dizajnovo pekný, ale v protisvetle nepraktický. A ani dlhočizná radiaca páka nepatrí k najkrajším prvkom vozidla. Na druhú stranu, sadnete si za volant a všetko zapadne na správne miesto. Anatómia a ergonómia sú dve cudzie slová, ktoré si X2 osvojila úplne prirodzene. Posed za volantom je výborný, a síce vyšší než v bežnom hatchbacku, nie tak vysoký, aby uberal z výhľadu. Manévrovanie s autom je jednoduché, kamera a senzory sú výbornými pomocníkmi.

Vodič a spolujazdec majú vo všetkých smeroch kvantum priestoru. Ani palubná doska nezavadzia tým s vyššími holeňami a pohodlne sa usadiť dokáže každý. Vzadu je to pochopiteľne horšie. X2 je citeľne menšia ako X1. Cítiť to vzadu nad hlavou, cítiť to pri vzpriamenejšom posede vzadu a cítiť to i na úrovni kolien. Moje obľúbené prirovnanie k odvezeniu štyroch basketbalistov pri X2 neprejde. Štyria futbalisti španielskeho typu, no problem. Dve detské sedačky tiež v pohode, ale pätica pasažierov sa bude tlačiť a bez kompromisov to nepôjde.

Batožinový priestor je ale pekne veľký. X2 nasleduje štýl kompaktných vozidiel v segmente C, ktoré uprednostňujú batožinový priestor pred zadnými sedadlami. Väčšinu času s autom aj tak jazdí jednotlivec, či dvojica. Tí viac ocenia väčší kufor, ako pohodlné sedenie vzadu.

Jazdí ako Bavor – tvrdo a perfektne

Testovaný model mal M-paket označený ako M-Sport za 6650 eur, a bolo to nielen vidieť, ale aj cítiť. Podvozok je na veľkých diskoch tvrdý a ku komfortu nepomáhajú ani tie anatomicky tvarované sedadlá. Sú totiž typicky nemecky tvrdé. Bratislavské cesty tak posádku vytrasú, i keď musím uznať, že nie je tvrdosť ako tvrdosť. Tvrdý moderný Bavor nie je hluchý ani voči malým krátkym nerovnostiam, ani k hlbokým dieram. Je skôr taký nedoslýchavý. Niečo odpruží a príkladne (výmoľ nie je ako pád z prvého poschodia) ale väčšinu zacítite. Jazdné vlastnosti sú ale skutočne skvostné. Potrebujem viac ako pár kilometrov po Bratislave a okolí, no už teraz môžem prehlásiť, že ani jeden kompaktný crossover nejazdí tak dobre ako X2. Dokonca ani prémioví oponenti Mercedes GLA a Audi Q2 to nedajú. Sú blízko, ale X2 jazdí skutočne parádne.

Biturbo nafta v malom aute?

Prečo nie. K X2 sa dozaista viac hodia benzínové motorizácie. Hladký chod najmä dvojlitrových štvorvalcov bude tým najlepším riešením motorizácie. V spojení s novými dvojspojkami sa k športovému podvozku hodí benzínový motor určite najviac. Taká X2 xDrive20i môže byť tým najlepším. Aktuálne je ale dostupná iba verzia sDrive20i s pohonom prednej nápravy. Ak chcete xDrive, zatiaľ jedine s naftovým motorom. Buď 20d s výkonom 190 alebo 25d s výkonom 231 koní. X2 xDrive25d, ktorú som testoval, nie je na zahodenie. Chrapot nafťáku ale počuť. Silný naftový motor vie s malou X2 robiť divy a spolu s xDrive to vedia pekne roztočiť.

Roztočiť to ale vie aj konfigurátor. Testovaný model bol v podstate v plnej výbave, takže to treba zohľadniť, ale vyše 70 tisíc je viac ako len prémiová cena za prémiový kompakt. Základná cena modelu je 44 tisíc, benzínovú verziu s pohonom prednej nápravy dostanete od 38 tisíc. Málokto kúpi auto v základnej výbave.

No zamyslime sa na chvíľu... Kto si to auto kúpi s platbou na drevo? Takému to je aj tak jedno a dobre nastavené financovanie – napríklad operatívny lízing, môžu poriadne zamávať aj s predajmi o polovicu lacnejších konkurentov. Lebo aj keď je malé, je svieže, je šik, je svojské a je to BMW so všetkým, čo sa v súčasnosti ráta.

Detaily o novej X2 vrátane vonkajších rozmerov, kompletnej ponuky motorizácií a vrátane všetkých doplnkov nájdete v tomto článku. Tu nás už čaká „iba“ bohatá galéria, ktorú som nafotil práve v našom hlavnom meste.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku