30.07.2018

TEST: Škoda Karoq Style 1.5 TSI – štýlový nástupca

Nie je to tak dávno, čo česká automobilka nemala v ponuke ani jedno SUV. Dnes je všetko inak.

Karoq je nástupcom modelu Yeti a druhý novo predstavený model SUV značky. Postavený je na podvozkovej platforme MQB. Technicky je spriaznený s modelmi SEAT Ateca a Volkswagen Tiguan. Nie je ich priamym dvojčaťom, len pokrvným súrodencom. Veľkosťou patrí tiež do stredu portfólia značky Škoda. Väčší je Kodiaq a veľkostne menší bude nový malý crossover. Ten bude zasa vychádzať z koncernových súrodencov SEAT Arona a Volkswagen T-Roc.

Karoq má najbližšie k Atece, no dizajnéri si dali záležať, aby sa autá takmer nepodobali. V hlavných rysoch a rozmerovo samozrejme áno, ale Karoq sa oveľa viac ponáša na Kodiaq, ktorý je predsa len o „pol hlavy“ väčší. V základe sú si oba modely dosť blízke. Aj priestor v kabíne napriek rozmerovým rozdielom nie je až taký odlišný.

Medzi Atecou a Karoqom je ešte jeden rozdiel. Seat je ladený viac na dynamickú jazdu. Má preto aj tuhší podvozok. Podvozok Karoqa je nastavený kompromisne. Hoci je tuhší v porovnaní s Kodiaqom, boduje komfortom, na ktorý sa Ateca nechytá. Verzie s pohonom všetkých kolies majú vzadu viacprvkovú nápravu, tie ostatné si musia vystačiť s vlečenými ramenami. Ako sme zistili, vôbec to neprekáža, lebo na rozdiel od Superbu a Kodiaqa odviedli vývojári dobrú prácu. Podarilo sa im hneď na prvýkrát naladiť ju spolu s tou prednou perfektne.

Podvozok je príjemne poddajný a dobre utlmený, pritom má dosť istoty a drží pod kontrolou náklony karosérie. Podvozok Škody Karoq nastavili aj s jednoduchou zadnou nápravou tak, aby „žehlil“ nerovnosti. Jazda v ňom je tak menej „natriasavá“ hlavne na nerovných cestách. Platí to však nielen na klasických vozovkách, ale aj v teréne, na poľných cestách. Dokonca čím rýchlejšie idete, tým lepšia a viac filtruje nerovnosti a užívate si tak pohodlnú jazdu.

Do ponuky už pribudol aj adaptívny podvozok, ktorý je však v kategórii príplatkovej výbavy. Dá sa kombinovať len s pohonom oboch náprav. My sme si museli vystačiť len s pohonom prednej nápravy. Pre potreby bežnej jazdy však takáto konfigurácia úplne stačí. Karoq nie je športovec a pravdepodobne nebude často chodiť ani do terénu. Ak áno, potom ja v ponuke s pohonom 4x4, ale len so vznetovým motorom.

Keď už porovnávame, taký Tiguan jazdí na sofistikovanejších (a drahších) tlmičoch, ale inak je Karoq slušne vychovaný aj bez príplatkového adaptívneho podvozku. Má k dispozícii aj jazdné režimy, ktoré menia správania automatickej prevodovky, posilňovača riadenia a citlivosti akcelerátora.

Z hľadiska vnútorného priestoru sa v prednej časti Karoq od Kodiaqu príliš nelíši. Rozmerovo sú obe autá porovnateľné. Rozdiel je však od druhého radu sedadiel dozadu. Kým Karoq môže byť výhradne päťmiestny, Kodiaq ponúkne za príplatok až 7 miest. Základný objem kufra je logicky tiež menší. Pri porovnaní s väčším Kodiaqom má menej iba o 42 litrov.

Výhodou interiéru Karoqu je variabilnosť. Zadné sedadlá môžu byť delené buď v pomere 1:2, alebo za príplatok je tam trojica samostatných posuvných sedadiel Vario Flex. Ich éra sa začala ešte spoločne s modelom Roomster a pokračovala v predchodcovi Karoqu, ktorým bol Yeti. Zadné sedadlá získavajú plusové body za to, že sú polohovateľné. Nedajú sa sklopiť do roviny, ale dajú sa úplne vybrať.

Buď iba prostredné a potom sa posunutím krajných smerom do stredu auta výrazne zvýši šírkový komfort dvoch zadných cestujúcich. Alebo ich môžete vybrať dve, či všetky tri. To pre prípad, že by ste sa chceli presťahovať, alebo odviezť niečo väčšie na jedenkrát. Rátajte však s tým, že na to budete potrebovať svaly – sedadlá sú pomerne ťažké. Slabší členovia a členky posádok to asi nezvládnu. Keďže sú aj vyhrievané (prostredníctvom konektorov pod sedadlami), majú tie väčšie krajné takmer 25 kíl.

Priestor pred zadnými sedadlami na kolená cestujúcich je v základnej polohe dostatočný. V kufri sú štyri posuvné háčiky na tašky, vyberateľné LED svietidlo, sieťový program, dvojitá podlaha a pár ďalších šikovných vecí. Napríklad drobné priehradky a odkladacie priestory na trojuholník svedčia o tom, že konštruktéri mysleli aj tie detaily, na ktoré akosi iní zabúdajú. Pod podlahou je dojazdová rezerva, za čo Karoq získava plusový bod. Šikovné riešenia dopĺňa roletka, ktorá je upevnená o dvere a pri ich vyklopení nezavadzia pri nakladaní batožiny.

Centrom diania na palubnej doske je veľký 9,2-palcový displej navigačného a multimediálneho systému COLUMBUS. Pod ním sú tlačidlá a ovládania klimatizácie, ktorá sa však dá ovládať aj cez dotykovú obrazovku. Je to akási príprava na obdobie, keď môžu tlačidlá celkom zmiznúť. Verím však v zdravý rozum a dúfam, že sa tak nestane. Celodotykové riešenie sa nepáči nielen mne, ale odpútava pozornosť od nastavovania pri šoférovaní.  Do  Karoqa sa našťastie dá objednať aj 8-palcový systém, ktorý je v základe a má na stranách aj ovládacie prvky. Komfort navigácie si užijete aj v tomto prípade multimediálneho systému, zrkadlenie smartfónov zvládajú všetky.

Vo výbave nechýba aj online LTE dátové pripojenie, adaptívny tempomat, asistent jazdy v pruhu alebo parkovací asistent. Oproti Kodiaqu by vám mohol chýbať systém Area View (360 ° výhľad na okolie vozidla) alebo asistent parkovania s prívesom. Elektricky odistiteľné a sklopné ťažné zariadenie však Karoq mať môže a utiahne na ňom až 2 tonový náklad.

Interiér pôsobí mimoriadne kvalitne na prvý, druhý aj podrobný pohľad. Nezáleží pritom, či v základnev výbave Ambition, alebo druhej a zároveň najvyššej Style. Štandardná ponuka odkladacích priestorov je k dispozícii pre každého. Do dverí pohodlne odložíte 1,5-litrovú plastovú fľašu, kľúče nájdu miesto v skrinke vľavo od volantu, stredová konzola má s Jumbo boxom pojme množstvo drobností, telefón má vyhradené miesto pred radiacou pákou voliča automatickej prevodovky, kde je možné aj indukčné nabíjanie. „Povinné“ praktické drobnosti uzatvára dvojica USB výstupov.

Karoq má pre zákazníkov lákavý dizajn. Je to kombinácia robustnosti a dynamiky. Ostro rezané hrany v spolupráci s masívnymi proporciami je to, čo sa ľuďom páči. Veľké výrezy v blatníkoch pre kolesá a oplastovaná spodná časť karosérie. Pri pohľade na Karoq máte pocit, že je jednoducho veľký a rýchly.

Motor má dosť sily (250 Nm od 1 500 otáčok) a pritom je dosť tichý a kultivovaný. Pomáha mu v tom včas a hladko radiaca prevodovka DSG. Pri nastavovaní režimu prevodovky ťahom smerom dozadu do polohy „D“ sa dosť často stalo, že som sa dostal o jednu pozíciu ďalej a zaradil som športový režim „S“. To sa prejavilo aj na spotrebe. Motor má síce technológiu vypínanie valcov, keď sa dva z nich neraz počas jazdy „promenádujú“ naprázdno bez toho, aby konzumovali palivo. Počas jazdy si to ani nevšimnete – okrem nápisu na displeji pred vodičom, ktorý usilovne hlási, že dva „robotníci“ zo štyroch majú práve prestávku. Žiaľ, neprejaví sa to ani pri tankovaní paliva.

Priemer spotreby oproti udávanej kombinovanej spotrebe 5,5 litra sa zdá byť ako z ríše snov. Dosiahli sme bežne na hodnoty medzu 7 a 8 litrami. V meste to bolo 7,7, na diaľnici si Karoq skonzumoval až 8,3 litra, ale vedel sa dostať aj pod hranicu 8 litrov. Najlepšie mu pasovala jazda po okreskách, kde sme stlačili spotrebu na približne 6,5 litra na 100 km. budete za nijako zázračných sedem až osem litrov.

V základnej výbave Karoqa je dvojzónová klimatizácia, tempomat, dažďový senzor alebo vyhrievanie predných sedadiel. V najvyššej výbave Style sú LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, alebo adaptívny tempomat. V základnej výbave sú len zadné parkovacie senzory. Ak chcete mať aj predné snímače, musíte siahnuť po najvyššej výbave. Zadná parkovacia kamera je za príplatok.

Asi každá automobilka v poslednom čase zavádza, či skôr už rozširuje svoju ponuku v segmentne crossoverov a SUV modelov. Záujem zákazníkov o všetko, čo je vyššie, oplastované a mohutnešie vyzerajúce neutícha.  Škoda sa vždy veľmi dobre triafala do záujmu zákazníkov nielen v strednej Európe. Konkurenciu prekonáva veľmi často najmä prietorovým riešení. Podobne je na tom aj model Karoq.

Problémom môže byť cena Najpredávanejším SUV u nás je Suzuki Vitara. Jej cena sa začína od 16 200 eur, momentálne v akcii od 14 200 a najvyššia cena za Cooper edíciu je menej ako 19 000. Hyundai Tucson ako druhý najpredávanejší model značky Hyundai na Slovensku je v základe lacnejší takmer o tisíc eur. Nissan Qashqai má základ lacnejší o 2 520 eur. Aj v rámci koncernu VW je lacnejšia Ateca - o 1 780 eur. Ako je tom Karoq? Pozrite si ceny v tabuľke technických údajov. Sú vyššie, to áno. Úroveň spracovania, celkový vzhľad, aj množstvo „clever“ riešení však cenovú nevýhodu prekonávajú. Karoq si našiel svojich obdivovateľov. Že ich nie je málo, nasvedčujú predajné čísla a záujem, ktorý vyústil do čakania - dlhého poradovníka. To mnohí jeho konkurenti nepoznajú.

Technické údaje

Model: Škoda Karoq 1.5 TSI Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7  stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,8/5,0/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4382/1841/1607
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 588/1605
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1318
Užitočná hmotnosť (kg): 611
Rozmer pneumatík vpredu: 215/50 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 19 770 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 25 270 €
Cena testovaného vozidla: 32 789 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku