2018-05-31 04:15:00
Citroen C3 Elle 1,2
Citroen C3 Elle 1,2 PureTech
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C3 ELLE – mestské auto ako zo ženského časopisu

Testovali sme novú verziu modelu Citroen C3. Verzia inšpirovaná magazínom Elle má byť ženským ideálom.

Citroen C3 sme už niekoľkokrát testovali. Mali sme základnú verziu s manuálnou prevodovkou a s atmosférickým motorom a mali sme tiež verziu s prepĺňaným motorom a s automatickou prevodovkou. Nedávno prišla značka so špeciálnou verziou inšpirovanou ženským časopisom. Od bežných i tak pestrofarebných verzií ju odlišujú detaily v rúžových odtieňoch. Tu som ale narazil na problém. Jednak ružová nie je moja farba a navyše mierne farebné odlišnosti vnímam len s ťažkosťami. Riešenie bolo jednoduché. Chce to ženu, lebo pre ženy je táto verzia určená a farbám rozumejú lepšie. Nasledujúci test tak do veľkej miery zohľadňuje konkrétny a subjektívny ženský pohľad. Nečakajte však, že bude iba pozitívny. Nie je všetko zlaté, čo je ružové... 

Keď som sa dozvedel, že mám testovať ženskú verziu malého mestského hatchbacku od Citroenu s názvom Elle, do tabuľky s testami som ju zapísal ako C3 L. Doteraz som o časopise ELLE nikdy nepočul a aj o koncepte auta vo verzii Časopis počujem tiež prvýkrát.

Zdroj: Ján Hargaš

Potreboval som pohľad ženy. Na pomoc som si zavolal svoju polovičku. Upozorňujem, že už viac ako desaťrokov žije s motoristickým novinárom, s ktorým sa veľká časť akejkoľvek komunikácie končí pri autách. Aj keby nechcela, ovplyvnilo by ju to. Lenže ju tiež autá zaujímajú, i keď nie tak veľmi ako mňa. 

Do rúk dostala kľúče a auto mala otestovať. Jej prvá otázka po prvej ceste z mesta na vidiek však bola, prečo by ženské auto malo byť ružové? Odpovedal som protiotázkou: tak aké by malo byť? Pekné, štýlové, no najmä praktické a tiež výkonné. Taká bola odpoveď. Výkonné? Áno výkonné.

Tušil som zradu, lebo všeličím by testovaná C3 mohla byť, výkonná nikdy nebude.

Testované vozidlo malo totiž atmosférický trojvalec 1,2 PureTech s výkonom 82 koní a s krútiacim momentom 115 Nm. Svoju silu odovzdával motor predným kolesám cez 5-stupňovú prevodovku. Agregát v nízkych otáčkach nevládze s autom pohnúť. Treba ho vytočiť a to poriadne. Vytáčanie motora dnes väčšine populácie nevyhovuje a nevyhovuje ani mojej manželke. Vyšší hluk a zrýchlenie stále iba mierne.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor nemá veľa síl, to je jasné. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 4-tom prevodovom stupni zvládne za 14,4 sekundy. To patrí do kategórie večnosť. Musíte podradiť na 3.stupeň, aby túto disciplínu auto zvládlo rýchlejšie. Ani v takom prípade to ale nie je zázrak a so zrýchlením 12,2 sekundy veľa vzduchu na okresných cestách nerozvírite. Navyše na 3. stupni dosahuje rýchlosť 120 km/h už na úrovni červeného pola. Iste, nie každý potrebuje výkonnostnú rezervu na predbiehanie. Nie každý potrebuje predbiehať. Niekto sa neponáhľa. No a presne niekomu takému 82 unavených koníkov úplne stačí. 

Objektívne treba uznať, že takáto pružnosť sa naozaj mimo mesta nehodí. Auto vás prinúti dúfať, že ten traktor raz odbočí... Ani na diaľnici tento výkon nepostačuje na viac než na občasné dobre premyslené predbiehanie. Vo vyšších rýchlostiach sa navyše do kabíny prenáša vyššia miera hluku. Nejde pritom o to, že by auto časom nezrýchlilo, ide o dnešnú úroveň dopravy na diaľniciach v kombinácii s vlažným zrýchlením vozidla. Za chvíľu máte za chrbtom kolónu, autá sa na vás lepia, vodiči sú nervózni, blikajú, ba až trúbia. Nič príjemné, tomu verte.

Zdroj: Ján Hargaš

Jediným riešením je doslova pretekárske radenie a drzosť, ktorú moja manželka jednoducho nemá. Ukázal som jej, že auto vie jazdiť dynamickejšie, no človek ho musí poriadne trápiť, aby držalo krok s dnešnými vodičmi. To sa jej nepáčilo.

Že auto nemá rado vysokú dynamiku ale neznamená, že auto s týmto motorom nemá uplatnenie. Má, avšak nie pri dochádzaní do mesta po okresných cestách a po diaľnici. Jeho revírom je totiž mesto, či okresné cesty s nízkou úrovňou premávky.

V meste a jeho najbližšom okolí sa správa veľmi dobre. Zrýchlenie na 50, ba až 70 km/h je úplne v poriadku, motor netreba trápiť, aj keď radenie treba pri potrebe rýchlejšej akcelerácie odložiť. Do mesta je táto motorizácia doslova ideálna. Nežerie veľa, zhruba 6,2 litra na 100 kilometrov. Motorček sa rýchlo zohreje. Nemá drahé komponenty, ktoré by trpeli krátkymi trasami. Na nákup, do škôlky, do školy, do práce, na krúžky a späť domov rozvezie ľahko a bezstarostne. Tam, kde je redšia premávka poslúži dobre aj mimo mesta, no najlepšie sa cíti práve v mestských uliciach. V Bratislave má miestami až priveľa výkonu. Veď v zápchach výkon netreba. S malou C3 by ste v našom rozkopanom hlavnom meste mohli miestami motor vypnúť a jazdiť radšej na šliapací pohon. Aj tak by ste držali krok s omnoho väčšími plecháčmi.

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika mojej manželke možno nevyhovovala, ale čo zvyšok auta? Čo ak by auto skutočne potrebovala iba v meste? Vtedy by bolo v poriadku. V meste jej C3 vyhovovala. Iba zadné dvere by mohli byť väčšie – pre ľahšie vkladanie a vyberanie dieťaťa zo sedačky. Tiež by mala radšej presnejšiu radiacu páku s lepšou kulisou. Veru, radenie by skutočne mohlo byť presnejšie.

A čo farebná kombinácia, čo hovorila na ružové doplnky? Nuž, ružová nikdy nebola jej farba...

Dobre, takže pre moju polovičku táto verzia jednoducho nie je, aj keď sa jej C3 vo všeobecnosti páčila. Šikovné, malé, a bola radosť s tým parkovať.

Tušil som, že nájdem vo svojom okolí ženu, ktorej sa auto bude v tejto výbave páčiť. A páčilo. Takmer každej oslovenej - či už kolegyni, alebo rodinnej príslušníčke. Ružové doplnky auto, hlavne kabínu príjemne osviežili.

Zdroj: Ján Hargaš

Väčšine oslovených žien sa rúžové doplnky páčili. Objektívne treba uznať, že kombinácia so šedou, jemné prešívanie a výrazné lišty k C3 vynikajúco pasujú. Interiér je zladený výborne, vonkajšie nápovedy sú taktiež decentné a farebnú kombináciu vonkajších lakov si môžete zvoliť podľa seba. Z môjho pohľadu je silnou stránkou auta jeho výbava. Vozidielko malo navigáciu, klimatizáciu. Niekto by pridal ešte automat a silnejší motor. S tým, či bez toho, komfortne naladený podvozok i vonkajšie rozmery auta a taktiež jeho neortodoxný dizajn, sú ideálnou kombináciou pre mestské vozidlo. Ľahko zaparkujete, na parkovisku ho ľahko nájdete. S malým motorom veľa nestojí, s klimatizáciou vám nebude teplo, rádio taktiež poteší a so zabudovanou navigáciou sa pohyb do neznámych končín mesta stane podstatne jednoduchší.

Podvozok, odhlučnenie, motor, prevodovka i celková vizáž je zreteľné optimalizované na mesto. Podvozok ľahko zvláda veľké nerovnosti, je komfortný a v mestských rýchlostiach i odhlučnenie funguje výborne. Prevodovka má ťažšie prevody a chýba jej diaľničná šestka (ktorú by bez výkonu aj tak motor neuživil). Dlhšie prevody neprospievajú síce dynamike mimo mesta, ani jazde na diaľnici, avšak znižujú potrebu radenia v meste a udržiavajú otáčky v ideálnom pásme. Pravidelné jazdenie mimo mesta vyžaduje alebo kompromisy, alebo silnejší motor.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, Citroen C3 je výborné mestské vozidlo. Verzia C3 Elle je zreteľne určená ženskému zákazníkovi. Dobrá cena, slušná výbava a decentné ružové doplnky. S testovaným motorom je to do bodky mestské auto. Ružové farby sú možno klišé, ale stále platné klišé a väčšina žien svieže doplnky ocení. Moja polovička by autu nedala ani 3 body z 10. Takto nakonfigurované auto sa jej nepáči a je pre ňu slabé. Moja polovička ale nie je objektívna, ani byť nemusí, nie je novinárka. Jej hodnotenie zahŕňa iba jej potreby a očakávania. Môžete súhlasiť, môžete nesúhlasiť. Mojou úlohou je pomôcť vám pri kúpe auta. Či už poškuľujete po novej C3, alebo nie, vedzte, že v tejto špecifikácii je to výborné mestské auto. V tejto farebnej kombinácii a výbave vyhovie veľkej časti žien. Ak teda hľadáte jednoduché, spratné, komfortné a relatívne lacné auto do mesta, C3 určite patrí do výpočtu aj v tejto špecifikácii. Ak chcete, aby auto plnilo viac funkcií, buď sa rozlúčte s dynamikou, alebo kúpte drahší a výkonnejší motor. No a ak máte radi ružovú, pozrite si verziu Elle.

 

Technické údaje

Model: Citroen C3 Pure Tech 82
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 60/5750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 118/2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 14,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3996/1749/1474
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožinového priestoru (l): 348
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1112
Užitočná hmotnosť (kg):  457
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu C3: od 8 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku