2016-12-09 15:00:00
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Fiesta ST – očarí zvukom motora a jazdnými vlastnosťami

Malá športová Fiesta ST s benzínovým prepĺňaným štvorvalcom vie zaujať aj napriek veku a silnejúcej konkurencii.

Ford predstavil model Fiesta ST pred štyrmi rokmi, na trh sa športová Fiesta dostala o rok neskôr. Aj po troch rokoch je to stále jeden z najlepších malých hot-hatchov na trhu, a to napriek silnejúcej konkurencii v podobe modelov od značiek Opel, Renault, Peugeot, DS, či od koncernových športovcov Polo GTI a Ibiza Cupra.

Fiestu v najšportovejšej verzii sme do testu dostali po troch rokoch od uvedenia na trh. Treba však povedať, že vek jej na šarme a schopnostiach neuberá, iba konkurenti ju postupne dobiehajú.

Fiesta ST vychádza zo súčasnej generácie modelu Fiesta Mk6, ktorá sa na trh dostala ešte v roku 2008. Kým Ford už chystá novú generáciu Fiesty a na cestách bola zaznamenaná aj nová generácia Fiesty ST, tá súčasná má stále čo ponúknuť.

Športový model uviedol Ford až po piatich rokoch od uvedenia štandardných verzií spolu s uvedením faceliftu modelu, ktorý ako jeden z prvých prišiel s novou „otvorenou“ maskou pripomínajúcou Aston Martin.

Zdroj: Ján Hargaš

Fiesta ST vyzerá obdivuhodne športovo. Môže za to nepochybne samotná maska, ktorá v prípade ST-čka pôsobí ešte intenzívnejšie vďaka čiernej mriežke chladiča a špeciálnym športovým tvarom nárazníka. Športovosť jej pridáva taktiež veľmi dobre pasujúce zadné krídlo uzatvárajúce tvar „kvapky“ svištiacej vzduchom. Ďalším zo športových prvkov je naznačený zadný difúzor a veľké lakované disky kolies, športovosť nepochybne naznačuje aj výhradne trojderová karoséria. Pokojne napíšem, že Fiesta ST pôsobí najšportovejšie a zároveň najestetickejšie zo všetkých malých hot-hatchov na trhu.

Fiesta ST nielenže športovo vyzerá, ona aj športovo znie. Zvuk motora je intenzívny, veľký podiel na tom majú celkom pochopiteľne dobre nastavené klapky výfuku. V kabíne pri prvom poriadnom vytočení motora posádke môže až zaľahnúť v ušiach. Okamžite začnete sledovať reproduktory a rozmýšľať nad tým, či je to zvuk skutočný, alebo prirobený. Hneď na to si ale uvedomíte, že je vám to jedno. Pretože Fiesta ST znie veľmi dobre ako zvonka, tak i zvnútra.

Podkapotou Fiesty ST je prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra. Motor nesúci označenie EcoBoost je špeciálne vyvinutý iba pre ST-čko. Obsahuje priame vstrekovanie, dvojité nezávisle časovanie vačkového hriadeľa Ti-VCT, turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou a vysokým plniacim tlakom. Fiesta ST má maximálny výkon 134 kW (182 k) pri 5700 ot/min a maximálny krútiaci moment 240 Nm pri 1600 až 5000 ot/min. Krútiaci moment dokáže vďaka funkcii Overboost na maximálne 15 sekúnd zvýšiť až na 260 Nm.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je spriahnutý výhradne s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá sa vyznačuje mimoriadne presným a hladkým radením s výbornou kulisou a k pocitovej športovosti auta pridáva niekoľko percent navyše. Páka výborne padne do ruky, aj dizajnovo nevyzerá zle a je radosť radiť s ňou.

Zvnútra ide o štandardnú trojdverovú Fiestu s niekoľkými rozdielmi. Tie sú špeciálne poťahy a predné športové sedadlá Recaro, ktoré môžete nájsť aj vo väčšom Focuse ST. Ďalším rozdielom sú nepochybne lišty s vysvieteným ST a výhradne čierna farba stropu. Palubná doska je pre Fiestu rovnaká už v podstate osem rokov, malý displej infotainmentu sa síce nemôže pochváliť dotykovým ovládaním, avšak ovláda sa jednoducho, testovaná Fiesta mala navyše aj navigáciu. Tá sa číta dobre, obsahuje tiež TMC hlásenia. Palubný počítač obsahuje dostatok informácií, rozosmutní absencia ukazovateľov tlaku turbodúchadla, oleja a teploty oleja, ktorými disponuje Focus ST. Celkovo Fiesta nedisponuje ukazovateľmi, ktoré by vodičovi umožnili dozvedieť sa o svojom aute viac, najmä s ohľadom na športovú jazdu. Tu ST-čko stráca na Clio RS tak ako ostatné hot-hatche v kategórii. Určite by sme v ďalšej generácii ocenili niečo ako ST monitor, pokojne aj externe cez aplikáciu, kde by sa dali zobraziť detailné informácie o motore, teplotách, výkonoch a jazde.

Poloha za volantom je nadpriemerná, páčilo by sa nám, keby sa dal posed ešte znížiť pre väčší zážitok zo športovej jazdy, avšak i bez toho sa v aute sedí dobre, s dostatočným výhľadom, priestorom na kolená aj pri priblížení sa k volantu. Sedadlá vodiča a spolujazdca doslova obopnú, poskytujú nadpriemerné bočné vedenie a pritom sú pohodlné aj na dlhé jazdy. Každopádne prinútia vodiča s nadváhou rozmýšľať o znížení hmotnosti – to k športovaniu patrí.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Volant dobre padne do ruky, ovládanie na volante je intuitívne, i keď má stredový panel tlačítok viac než by bolo nutné, ovládanie je jednoduché a v ostrom aute ho oceňujeme viac ako pokusy s dotykovými displejmi – skúste nastaviť cieľ cesty pri drncaní sa po našich cestách a nenabúrať...

Jazda č.1 – ideme pokojne

Kapitolu o jazdných vlastnostiach a pocitoch za volantom som prozaicky rozdelil na dve časti. Auto prekvapivo umožňuje aj bežné dochádzanie za prácou a koníčkami, i keď si treba zvykať na tvrdší podvozok, ten najmä na rozbitých mestských cestách nebudete zrovna chváliť. Výjazd na kvalitnejší povrch oceníte, pruženie je vtedy adekvátne, odhlučnenie odvaľovania kolies bezproblémové, rovnako tak motor iba šuchoce niekde na pozadí. Jazda po diaľnici už znamená nárast hluku motora, aerodynamické odhlučnenie je v poriadku, výraznejšie sa odpor vzduchu prejaví až vysoko nad povolenými limitmi.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda rýchlosťou 120 km/h znamená cca 2800 ot/min a 6,4 litra benzínu na 100 km. Zvýšenie rýchlosti na 130 km/h zvýši otáčky na 3000 ot/min a 7,2 litra. 140-tka pokračuje k ceste k 8 litrom a ukončí ju pri 7,6 až 7,8 – o čo rýchlejšie idete o to viac záleží na aktuálnych podmienkach. Pri horúcom počasí, zapnutej klimatizácii a audiosústave ukazoval palubný počítač takéto hodnoty, očakávame, že na nádrž by to bolo zhruba 8 litrov na 100 km. Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala medzi 6,8 až 7,2 litra pri častom využívaní potenciálu motora. Jazda smerom k výplatnému termínu môže priemer znížiť aj o liter, naopak v prípade, že cestou na voľné kľukaté cestičky nestrávite dlhé kilometre zaseknutí v pokojne jazdiacich hadíkoch, dozaista docielite vyššiu priemernú spotrebu. Mať okruh, či horský priesmyk za domom je teda dvojsečná zbraň.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda časť druhá – dupneme na to

Radosť, čistá nefalšovaná radosť. To auto vás bude tešiť aj v blbom upchatom meste, a to aj bez porušovania predpisov. Výhoda malých športových áut je jednoznačne v možnosti užiť si aj nižšiu rýchlosť. Stačí mať v hlave aspoň trošku zdravého rozumu a pokuty sa nebudú kopiť, na druhú stranu je nepochybné, že menej odvážna väčšina vodičov vás bude mať za idiotov a psychopatov. Lenže ako im vysvetliť, že to auto si to pýta a že ísť rýchlo, pridávať prudko a brzdiť na poslednú chvíľu je také prirodzené ako v „haťapke“ vliecť sa ako sopeľ? Nuž, budete nepochopení, ale (so zdravým rozumom stále prítomným) neprestajne spokojní. Výkon patrí medzi vynikajúce. Pokojne by som autu odhadol 200 i viac koní, môže za to veľmi dobrá hmotnosť (iba 1163 kg), krátke prvé prevody, no tiež overboost, ktorý v prípade potreby zvýši schopnosti a umožňuje Fieste predbehnúť v šprintoch i silnejšie autá. Overboost zvýši maximálny výkon krátkodobo na 200 koní a krútiaci moment až na 290 Nm.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Výjazd za mesto a aspoň trošku sa kľukatiaca cesta poteší ducha ešte viac. Stačí ísť na tretinu svojich možností a schopností auta a aj to bude výrazne rýchlejšie než v obyčajnom aute. Príjazd k horskému priesmyku už ale zdvihne adrenalín. Babu som navštívil, priznávam a strávil som tam veľa času i veľa benzínu.

Prvých pár zákrut som vyskúšal so zapnutým ESC, fajn, dá sa, výjazd zo zákruty rozbliká žltú ikonku symbolizujúcu prešmykovanie kolies a okamžite prichádza zásah ESC. Dobré, dá sa, v pohode, ale nuda.

Trojsekundové podržanie tlačidla ESC, a teda úplné vypnutie stabilizácie potenciál auta výrazne zvýši. Prešmykovanie kolies na výjazde nevadí, netreba to preháňať, lebo sa nikam nedostanete a všetok výkon utopíte v šmyku. Naučiť sa plyn adekvátne dávkovať a radiť v správny čas patrí k umeniu jazdy s hot-hatchmi. Auto výborne kopíruje cestu, pozor si však treba dávať na kvalitu povrchu. Podvozok vie byť pomstychtivý a bez ESC riskujete nielen stratu kontroly, ale aj rýchly koniec zábavy, ba dokonca i života a nielen svojho. Upozorňujem, ESC vypnite až keď na to naozaj máte a hlavne ho nevypínajte hneď pred športovým výkonom v štýle to treba, tak to písali... naučte sa sledovať auto, až potom to skúste.

Povrch treba vnímať okrem akcelerácie v tiahlych zákrutách predovšetkým pri brzdení. Baba je presne miesto, kde vám hocikedy môžu kolesá vyskočiť do vzduchu a brzdiť mimo rovného úseku znamená koledovať si o problémy. To je vec, ktorú vám ťažší Focus ST nespraví, pri ňom môžete jazdiť a brzdiť doslova barbarsky. Fiesta je ľahšia a nezaťažené kolesá sa ľahšie odlepia od povrchu. To vám Corsa OPC tak ľahko neurobí, Clio RS áno a možno ešte viac. Rovnako tak Mégane GT a mnohí ďalší. S tým rozdielom že Clio, ani GT vám vypnúť ESC nedovolia – „tož je škoda.“

Fiesta ST je výborná, interiér mierne zastaraný, ale ergonomicky a logicky zvládnutý výborne. Dizajn je nadčasový a dá sa na ňu pozerať veľmi dlho bez omrzenia. Pozerateľnosť zlepšuje aj špeciálna metalíza meniaca odtieň na slnku, ktorou bolo auto vybavené. Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré, absencia samosvorného diferenciálu je ale citeľná a je to výrazné mínus v porovnaní s Corsou OPC.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhú stranu ST-čko je viacúčelové a ľahšie využiteľné v bežných podmienkach, Corsa OPC je v meste takmer neznesiteľná, a tiež dosť nepraktická, lenže rýchlejšia. Ponuku konkurentov v súčasnosti dopĺňa aj nové DS 3, ktoré v najvýkonnejšej verzii má samosvorný diferenciál a vyšší výkon. Práve pre silnejucu konkurenciu Ford nelenil a pripravil výkonnejšiu Fiestu ST s prepracovaným podvozkom. ST200 ale k nám nedorazí. Namiesto nej si môžu fanúšikovia brúsiť zuby na úplne novú generáciu.

Plusy zastupuje dizajn, nie až tak tvrdý podvozok, športový zvuk, vytáčavosť motora, automatické dochladzovanie motora a turba po vypnutí motora, možnosť vypnúť ESC a vypaľovať pneumatiky, ergonómia interiéru.

Mínusy zastupuje absencia samosvorného diferenciálu, ktorý sa postupom času stane aj v tejto kategórii nevyhnutnosťou, nižší papierový výkon v porovnaní so silnejúcou konkurenciou a mierne zastaraný interiér, rovnako absencia väčšieho množstva sledovateľných údajov o motore a jazde.

Zdroj: Ján Hargaš

Celkovo je ale Fiesta ST o kúštik lepšie auto ako taká Corsa OPC najmä pre jej lepšiu využiteľnosť a väčšiu priestrannosť interiéru. Na niektorých konkurentov síce stráca v tabuľkovom výkone, získava v ovládateľnosti a nepochybným plusom je výborná manuálna prevodovka – najmä v porovnaní s Cliom RS, ktoré manuál nemá. 8 z 10.

Technické údaje

Model: Ford Fiesta ST X 1,6 EcoBoost SCTi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1596
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  132/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,9/4,8/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3975/1709/1456
Rázvor náprav (mm): 2489
Objem batožinového priestoru (l): 276/960
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1163
Užitočná hmotnosť (kg): 473
Rozmer pneumatík: 205/40 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 20 990 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku