2017-06-13 04:45:00
BMW X6 50d
BMW X6 50d
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X6 M 50d – superdiesel so silou lokomotívy

BMW X6 je auto, ktoré stálo za popularizáciou ohromujúcich a zároveň svojských crossoverov.

Predajné úspechy kupé SUV s označením BMW X6 na seba strhli pozornosť a kúsok z rastúceho koláča si dnes chce odhryznúť skoro každý. Nielenže má Mercedes dva úplne nové modely kupé SUV, svoje tromfy plánuje vytiahnuť aj Audi, no trend si všimli aj mainstreamové značky vrátane Škody, či dokonca japonské Mitsubishi.

Kupé SUV je miešanec medzi niekoľkými automobilmi. Do jeho genetického fondu vstupuje z otcovej strany SUV, čo je v podstate miešanec medzi offroadom a rodinným kombi, z matkinej strany je to potom grand coupe, čo je vlastne kupé so štyrmi dverami a svoje do veci hovorí ešte ďalší miešanec medzi karosárskymi variantmi – liftback – niečo medzi sedanom a kombi. No skrátka, multi kulti automobil z modernej rodiny.

Naftová X6-tka ako prapôvodca boomu zvaného kupé SUV (i keď nebolo prvé v tomto „žánri“) je navyše miešancom aj z hľadiska motorického. Síce svojím zjavom útočí na ego a muskulatívnosť toho auta je rovnako odpudivá a zároveň zvláštne príťažlivá ako svalstvo dopujúcich "športovcov a športovkýň", väčšina zákazníkov si auto nekupuje ako športové kupé, ale ako veľké SUV, no a k veľkému SUV patrí tiež poriadny naftový motor. X6 na rozdiel od X5 nekúpite s biturbo naftovým štvorvalcom, ale jedine s trojlitrovým šesťvalcom. Avšak už základný výkon je pre auto tejto veľkosti akurát, nehovoriac o verzii atakujúcej úroveň 280 koní. Načo je potom verzia 50d s trojicou turbodúchadiel? Nuž, pre X6 je tento motor ako stvorený. Je totiž presne taký, aký je model X6. Nerozhodnutý. Chcel by byť aj športový, ale tiež úsporný a papkajúci lacnejšie pohonné hmoty.

Zdroj: Ján Hargaš

Výsledkom túžby po dokonalom a supervýkonnom naftovom motore nie je pridanie valcov ako to vidíme pri Audi (resp. ich ponechanie), ale pridanie turbodúchadla. Verzia, ktorú som testoval ešte nemala novú generáciu tohto motora, ktorá pre dvojstupňové prepĺňanie využíva hneď štvoricu turbodúchadiel. Tento motor je triturbo, má teda jedno malé, druhé veľké a tretie doplnkové turbodúchadlo pre dosiahnutie maximálneho výkonu 280 kW (381 k) a 740 Nm.

Systém prepĺňania som vysvetloval podrobne v teste X5 pred viac ako dvoma rokmi. Pripomeňme si teda iba stručne ako celý mimoriadne pokročilý motor funguje. Na začiatku všetkého je malé turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, ktoré sa roztáča mimoriadne rýchlo do vysokých otáčok a funguje takmer od voľnobehu a dodáva motoru vzduch až do obmedzovača. Pri jazde vo vyšších otáčkach sa ale prebúdza veľké turbodúchadlo s pevnými lopatkami, a to dodáva ohromujúci ťah od cca 2500 ot/min. Nad týmito otáčkami tak motor funguje ako biturbo naftový šesťvalec. Avšak pre prípad skutočne oduševnenej jazdy má Bavorák ešte jedno turbodúchadlo, to aktivujete jedine zošliapnutím plynového pedálu na podlahu. Vtedy sa otvorí klapka, pustí vzduch na lopatky ďalšieho malého točivého turbodúchadla, to zvýši odozvu motora a pridá mu pár koní a „ňjútnov“ navyše.

Zdroj: Ján Hargaš

Nový systém so štvoricou turbodúchadiel je v podstate jednoduchší a lepšie vyhovuje twin scroll turbo technológii pre hladší prietok plynov. De facto má každá trojica valcov svoje vlastne dve turbodúchadlá – jedno menšie vždy pripravené a druhé väčšie pre oduševnenú jazdu vo vyšších otáčkach.

Rozdiel medzi motormi pritom nie je enormne veľký z hľadiska tabuľkových parametrov, no systém prepĺňania je úplne iný a otvára dvere ďalšiemu navyšovaniu výkonu naftového šesťvalca.

Ako to funguje v praxi? Väčšinu času máte auto so silným naftovým šesťvalcom, presne také na aké sú vlastníci X6-tiek zvyknutí. Prirovnať sa to dá k 40d. Ťahá krásne odspodu, poskytuje všetko čo treba na predbiehanie a pravidelne testuje krčnú chrbticu posádky.

Rozdiel medzi 40d a 50d je ale v ťahu vo vyšších otáčkach a vo vyšších rýchlostiach. 50d jednoducho nestráca dych, dokonca máte pocit, že sa sila auta lineárne zvyšuje a pokračuje až nad 200 km/h a až nad 5000 ot/min (v oboch situáciách).

Zdroj: Ján Hargaš

Bežné je, že aj naftový šesťvalec (napr. spomínaná 40d) ťahá nádherne do cca 100 km/h, potom má naďalej obdivuhodnú silu, ale rozmaznaný zadok už postrehne pomalšie naberanie rýchlosti, čo samozrejme spôsobuje jednak charakteristika motora, no najmä masívne sa zvyšujúci odpor vzduchu, proti ktorému musí motor bojovať. Lenže odlišná technológia prepĺňania v porovnaní so 40d umožňuje 50d ľahšie prekonávať odpor a tlačiť auto rýchlejšie a intenzívnejšie vpred. V podstate máte po dosiahnutí rýchlosti 100 km/h pocit, že motor sa až teraz rozbieha.

To isté platí pri každom preradení. Motor jednoducho neuvädá ani pri 3500 ot/min, ani pri 4000 ale až niekde výrazne za 5000 ot/min, čo je pre naftový motor výnimočné.

Zdroj: Ján Hargaš

50d v X6-tke robí z auta prerasteného mutanta, ktorý posiela rovnako objemné benzínové alternatívy (aj od BMW) do praveku. Nevadia mu kopce, nevadí mu nič. Len ide, ide, ide.

Jeho enormný potenciál oceníte tam, kde to slovenské predpisy jednoducho neumožňujú. Buď teda svoj motor poriadne roztočíte s rizikom zbierania pokút, alebo ho musíte zobrať na uzavretú cestu, či na výlet do Nemecka. Inak je pre vás 50d len imidžovou záležitosťou rovnako ako celá X6 v porovnaní s X5.

Na jednu stranu rozumiem túžbe po super silnom naftovom motore, veď každý chlapec chce svoju mašinu. Na druhú stranu ale nerozumiem uprednostneniu 50d pred 50i s benzínovým osemvalcom s výkonom 450 koní. Lebo aj keď čísla a tabuľky môžu hovoriť inak, i je viac ako d a platí to aj v tomto prípade. Navyše ak potenciál vyššieho označenia aj tak nemôžete využiť bez toho, aby ste neustále porušovali predpisy, prečo si nekúpiť 50i s úžasným 4,4 litrovým osemvalcom a zvukom, ktorý naftový motor nikdy mať nebude? Lebo spotreba a lacnejšia pohonná hmota?

Ale nenechajte sa vysmiať. Kúpite si X6 v hodnote presahujúcej 100-tisíc a nemáte na benzín? V takom prípade vás z hĺbky tohto článku ľutujem. Jasné, keď človek najazdí ročne 100 tisíc kilometrov, naftový motor má väčšie opodstatnenie a úspora je značná, ale... Prečo potom 50d?

Zdroj: Ján Hargaš

Netvrdím, že 50d je hľúposť. Nie je. Ten motor ma fascinuje, jeho technická vyspelosť je zaujímavá a baví ma s ním jazdiť. Zvuk naftového šesťvalca má tiež svoje čaro. Takmer necítiť nástup veľkého turba a rýchlosť sa zvyšuje akoby auto chcelo vzlietnuť. Baví ma dizajnový M paket, auto s označením M 50d vzadu. To aby každý vedel, prečo som ho predbehol. Ale fascinujúci je v prípade, že neexistuje benzínová alternatíva. Fascinujúci je do chvíle, kým sa nepozriem do cenníka a neuvidím, že za rovnaké peniaze možno mať benzínový osemvalec.

Hodnotenie

BMW X6 po facelifte sme tu už mali. Nebudem sa teda rozpisovať o tomto kamióne viac než treba. Je to prerastený mutant, ktorý väčšine motoristických fanúšikov prekáža, no to vôbec neodradzuje zákazníkov kupovať si ho a vystavovať tak svoj nevkus na obdiv všetkým na okolo. Aura toho auta je hmatateľná. Všade kam s ním prídete, stávate sa vládcom vesmíru. Čo povie X6, to sa splní. Pred ladvinkami a namosúreným výrazom led svetiel v spätnom zrkadle uhne každý, stačí sa priblížiť a cesta sa uvoľňuje. Na kúzlo X6 nereagujú iba tí vodiči, kvôli ktorým sa na cestách ľudia takýchto áut boja a pracú sa z cesty. Ale to je iný príbeh.

X6 je priestorový nezmysel. Je to auto, v ktorom sa výborne cíti vodič a prípadne spolujazdec, no vzadu to nie je auto pre vysokých a ani pre pohodlných. Batožinový priestor nie je zlý, konštruktéri z neho vyžmýkali čo sa dalo, ale opäť je X5 podstatne lepšia. X6 je imidžovka. X6 je auto ako parádne značkové slnečné okuliare s rámom od vyhláseného dizajnéra, s cenovkou, že sa panenky otočia, akurát, že sú to okuliare bez UV filtra. Je to šperk, ktorý neplní hlavnú úlohu slnečných okuliarov – chrániť oči.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdržujem sa číselného hodnotenia, pretože to auto sa nedá hodnotiť. Je veľké, je silné, je rýchle, má svoj štýl, baví ma pozerať sa naň, jazdiť s ním, baví ma jeho autorita, má obdivuhodné jazdné vlastnosti (na také hebedo), má fantastický naftový motor, ale je tiež enormne nepraktické, na ponúknutý vnútorný priestor zbytočne veľké a ešte bolo v bielej koži. Plusy s mínusmi sa z môjho pohľadu vynulujú a nezostane skoro nič. Skrátka drahý imidžový kus hmotného majetku. Parádny kus majetku, ale... poďme ďalej... 

 

Technické údaje

Model: BMW X6 M 50d xDrive
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná aj predná
Výkon (kW/ot.): 280/4000-4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 740/2000-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/6,2/6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4909/1989/1702
Rázvor náprav (mm): 2933
Objem batožinového priestoru (l): 580/1525
Objem palivovej nádrže (l): 85
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2140
Užitočná hmotnosť (kg): 715
Rozmer pneumatík vpredu: 255/50 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 285/45 R19
Základná cenníková cena modelu: od 70 550 €
   
Základná cena verzie: 93 350 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku