TEST: BMW X6 xDrive30d – muskulatúrny masívny macho
Nie je veľa áut, ktoré by boli kontroverznejšie a napriek tomu tak úspešné.
Napriek otázkam na čo je komu také auto, čudné dieťa vyrástlo z plienok a láme rekordy záujmu. Zo svojho vzoru čerpala aj menšia X4-ka. Ostatné značky sa snažia napodobňovať. Dôvod je jednoduchý – pred 8 rokmi BMW našlo dieru na trhu a predaje SUV modelu, ktoré označilo SAC (Sport Activity Coupe) mu závidia vari všetky automobilky. Teraz prišla druhá generácia. Aká je?
Exteriér
X6 je takmer stále rovnaká, lebo základné, predajne úspešné tvary automobilka zachovala skoro bez zmeny. Aj preto má nová X6 stále platný imidž nafúkanca: mohutná, rozkročená (aj keď teraz o čosi menej), napínajúca svaly, s napumpovanými blatníkmi a s klesajúcou líniou strechy, to všetko okorenené v prípade skúšaného auta dizajnovým paketom Pure Extravagance za bagateľ - vyše 4500 eur.
Je ako slon v porceláne a namiesto obdivných a uznanlivých pohľadov zožína skôr zdržanlivé, až závistlivé pohľady napriek tomu, že mierne dizajnové retuše jej dodali o čosi prívetivejší vzhľad. Nezmenili sa základné proporcie auta, ktoré ale narástlo vo všetkých smeroch. Teraz má dĺžku 4909 mm namiesto 4877 predchodcu, šírka sa zväčšila o 2 milimetre na 1985 a výška z 1690 skočila na 1702 mm. Nezmenený zostal rázvor 2933 mm a hmotnosť, ktorá prekračuje 2 tony.
Na prvý pohľad zbytočný model však naživo vyzerá celkom inak a kombinuje vlastnosti cestného SUV a športového BMW. Vôbec nevyzerá dajako nasilu „terénne“, aj keď má mimo asfaltu zhruba rovnaké jazdné vlastnosti ako X5. Marketingové označenie kupé by som si ja osobne odpustil. Hoci na zadných sedadlách je miesta tak akurát, ako v tom kupé. Najväčší prínos auta je v jazdných vlastnostiach. „Iks šestka“ sa ani v ostrých zákrutách nespráva ako mastodont, ale má blízko k ozajstnému športovému autu. Tvrdím to napriek jeho hmotnosti a veľkosti.
Interiér
A propó, veľkosť. Napriek svojim vonkajším rozmerom nie je miesta vo vnútri (okrem predných sedadiel) extra navyše. Trocha ho pribudlo, ale určite nebudete chcieť sedieť vzadu – je to skôr 2+2, ako plnohodnotné štvormiestne auto. Teda štvormiestne - nerozumiem tomu, prečo BMW od roku 2011 ponúka X6 aj v päťmiestnej konfigurácii. Veď je to v rozpore s ideou Sport Activity Coupé. No ale viac vecí je v tomto aute menej pochopiteľných. Napriek tomu fungujú. BMW sa totiž podaril husársky kúsok - prišlo s modelom, ktorý nikto nutne nepotrebuje, ale je tak originálne, že sa teší veľkému záujmu.
Výbava je mimoriadne luxusná. Bodaj by nie, keď len za príplatkovú výbavu bolo treba zaplatiť toľko, čo by vás vyšlo auto strednej vyššej triedy... Vidno to na každom detaile. Vlastne – tá platová imitácia dreveného obloženia mohla vyzerať podstatne lepšie.
Výbava
Čo však nielen vyzerá úplne ako z inej planéty, je čudný detail v strede palubnej dosky – jeden zo 16 reproduktorov hudobného systému značky Bang&Olufsen. Som hifista a zvukový purista a tak sa odvažujem potvrdiť, že to, čo predviedol v spolupráci s dvoma subwoofermi je asi najdokonalejšia hudobná sála na kolesách, s akou som sa kedy stretol. Či potichu, alebo na „plné pecky“ – znie čisto, prekreslene, s detailmi, aké nemá ani väčšina najkvalitnejších hudobných sústav vo vašich obývačkách. Tam už hudbu viac nebudete chcieť počúvať...
No ale žeby som si X6-ku kupoval iba za Bang & Olufsen High-end Surround s cenovkou vyše štyroch tisícok, by som nepovedal. No patrí k imidžu auta dokonale. Podobne ako televízny tuner s kvalitným obrazom, vďaka ktorému sa dá sledovať TV vysielanie počas státia. Nemôžem zabudnúť na najlepší head-up displej na trhu, automatické parkovanie a rôznych jazdných asistentov uľahčujúcich ovládanie.
Napríklad adaptívne full LED svetlá dokonale ignorujú tmu. Vyjdete von z mesta a zapnú sa diaľkové, ktoré sa svojim natáčaním a „vyrezávaním“ segmentov zo svetelného lúča snažia nikoho v protismere neoslepiť. Nikto oproti nebliká, asi to teda naozaj funguje. Podobne ako systém nočného videnia – keď som ho použil prvý raz, tak som sa zľakol, keď som videl, čo všetko číha okolo ciest. Hlavne v noci, zveri je tam viac ako dosť. Ale plusom je aj to, že okrem pasúcich sa srniek vidno ďaleko dopredu chodcov, ktorí sa inak časti maskujú tmavým oblečením a znenazdajky sa vynoria z tmy.
Jazda
Na opísanie jedným slovom musím použiť výraz – skvelá. Alebo dokonalá? Nie, to nie, lebo na hrboľatých cestách už bolo cítiť hmotnosť a veľkosť auta dosť výrazne. Hoci môžete mať voči tomuto dvojtonovému autu predsudky, jazda presvedčí, že nie je o čom. Hoci pod kapotou priadol (doslova) najslabší dieselový šesťvalec (vďaka za to, že je...), vďaka výkonu a priebehu krútiaceho momentu bola jazda úplne v pohode nielen na rovnej ceste, ale aj plnej zákrut. Auto má dobre odhlučnený motor, výborný zvuk a hlavne v športovom režime rýchlu odozvu na plyn. Vďaka tomu nebolo predbiehanie problémom a v dynamike sa nová X6 nenechá zahanbiť. Nielen že sa vyrovná, ale za sebou aj nechá autá so športovejšími ambíciami. Daňou za jazdné vlastnosti je však tvrdší podvozok. Mohol by lepšie kopírovať nerovnosti, to sa darí viac novej X5. Auto je na okreskách s vyjazdenými koľajami dosť nervózne – ale nemôže za to, je tak nastavené. Na dobrom povrchu potvrdzuje to označenie „športové“ dosť výrazne.
Pri SUV by sa mi žiadala pohodlnejšia jazda. Na to má BMW ale model X5. Toto je kupé, športové kupé – napriek mojim už spomínaným výhradám. Ak je športové, je logické, že to bude naladené tvrdšie. Potom je aj samozrejmé, že na slovenských rozbitých okreskách s koľajami a výmoľmi máte plné ruky práce, ako to „ustáť“.
Spotreba
Príjemne prekvapila, lebo na vyše dvojtonové auto nie je hodnota priemernej spotreby 9,2 litra na 100 kilometrov katastrofou. Aj vďaka veľkej nádrži môže byť dojazd vyše 900 kilometrov. Pritom ak jazdíte pokojne a vyrovnane, občas s mihne na ukazovateli spotreby aktuálna spotreba aj pod 5 litrov. Motor je kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF s meničom krútiaceho momentu a permanentným pohonom všetkých kolies xDrive. Funguje to takmer bez výčitky úplne v pohode. Prevodovka radí plynule a rýchlo, aj v sekvenčnom režime. Menšie váhanie ukázala pri parkovaní z a do kopca – ale to je daň za vysokú hmotnosť auta.
Záver
Treba objektívne povedať, že hoci BMW X6 nie je vďaka svojmu imidžu mojou šálkou kávy, na palube a za volantom som sa necítil nepríjemne. Veď je to skvelé auto so špičkovou technologickou výbavou, luxusným interiérom a sebaistými jazdnými vlastnosťami. Ak prirátate spomínanú „zabudovanú“ koncertnú sálu a slušnú spotrebu, odpustíte mu možno aj menej miesta v interiéri, aj keď ho trocha pribudlo.
Dosť ma prekvapilo, koľko odsúdeniahodných pohľadov ma sprevádzalo po každom vystúpení z auta, či pri státí na križovatke. To aj napriek tomu, že jazdím celkom normálne. Viem, že som si v čase jazdenia s týmto autom veľa sympatií u Slovákov nezískal. Aj mne sa páčia iné modely s modro-bielou vrtuľou na kapote. No novej X6-ke priveľmi niet čo vyčítať. Je aká je a komu sa páči anevie si namiesto nej predstaviť nič iné, je to skvelé auto. Pre všetkých ostatných vždy bude tak trocha tŕňom v oku. Lebo ako viete, (nielen) na Slovensku sa úspech neodpúšťa...
|
Komentáre k článku