2016-12-09 04:40:00
Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq
Zdroj: Jozef Vydra

Na vstup do USA zabudnite! Tak znie odkaz VW pre Škodu. Ešte nie je rozhodnuté

Automobilka Škoda si údajne už dlhšiu dobu brúsi zuby na vstup na lákavý severoamerický trh. Nie každý v koncerne s tým súhlasí.

Podkapotou komentuje: Podľa nemenovaného člena správnej rady koncernu Volkswagen, ktorého citoval magazín Automobile Magazine by bol vstup značky Škoda na americký trh „samovraždou.“

Možno sme blázniví, ale nie šialení,“ vyhlásil člen vyššieho manažmentu VW. „Vstupovať na takýto veľký trh s neznámou značkou, s modelovým radom zameraným na Európu s neexistujúcou sieťou dílerstiev je čistá samovražda. Navyše, posledná vec, ktorý Volkswagen v USA potrebuje, je koncernový kanibalizmus.“

Pritom Škoda  prípadný vstup na obrovský trh v USA naďalej zvažuje. Česká automobilka v nedávnej minulosti urobila niekoľko krokov, ktoré jej v budúcnosti mali pomôcť k ľahšiemu vstupu na americký trh – konkrétne išlo o patentovanie názvov niekoľkých modelov.

Teoretická šanca, že by Škoda mohla vstúpiť na americký trh sa opätovne objavila potom, čo americká vetva Volkswagenu utrpela tvrdú ranu v podobe škandálu Dieselgate. Istý čas sa malo dokonca hovoriť o tom, že by Volkswagen z trhu úplne zmizol a svoje modely pre americký trh by „vylepšil“ znakom Škody.

O argumentoch nemenovaného zdroja magazínu Automobile si môžeme myslieť čokoľvek. Takáto surová reakcia bez uvedenia mena nemusí znamenať nič viac ako odlišnosti v názoroch v prostredí kolosu zvaného Volkswagen. Taktiež to môže iba „zadarmo“ podporovať mediálny šum okolo oboch značiek i bez reálneho výsledku.

Ak si rozoberieme argumenty anonymného manažéra VW, zistíme, že nie sú také skalopevné ako sa na prvý pohľad môže zdať. Napríklad argument o nevyhovujúcom modelovom rade nevhodnom pre americký trh môžeme uplatniť aj na samotný Volkswagen v USA – dodnes značka nemá výraznejšie zastúpenie v kľúčových segmentoch amerického trhu.

Upravená minulá európska generácia modelu Passat ako vlajková loď, celosvetový model Jetta, model CC, čisto európske modely ako Volkswagen Golf, minulá generácia modelu Tiguan, či dokonca kombi Golf označený ako SportsWagen, Golf Alltrack, no tiež všetky európske verzie Golfu ako GTI, eGolf, Golf R, ba tiež Beetle kabrio... To naozaj nevyzerá na modelové portfólio ala Born in the USA...

Ďalším zo silných argumentov nášho nemenovaného anonyma z vysokého poschodia vo Wolfsburgu je neexistujúca dílerská sieť. To je nepochybne problém, avšak zo začiatku ho možno riešiť v kooperácii so samotnou dílerskou sieťou VW s dramaticky nižšími vstupnými investíciami. Škoda stojí na tej istej technológii, na tej istej platforme a ani motory či prevodovky nebudú pre značky v USA iné, to je plus najmä z hľadiska servisu. 

No a koncernový kanibalizmus je vec, ktorá v Európe funguje odkedy Volkswagen investoval do značiek ako Škoda, či SEAT. Tak ako je z pohľadu zákazníkov Leon lacnejšia verzia modelu Golf, tak je aj Superb lacnejšou verziou modelu Passat a pokračovať by sme mohli do nekonečna. Iste, VW USA sa nachádza v horšej pozícii ako materská európska značka, no ani pozícia značky Volkswagen v Európe nie je dosť silná na to, aby prinášala celému koncernu adekvátny zisk, či sa aspoň nenechala zatieniť úspechmi značky Škoda.  

Nepochybne je tak postoj wolfsburgského anonyma dôležitý, no je len črepinkou v celom obraze tejto problematiky a nemožno ho považovať za smerodajný, i keď dokumentuje, že Škoda to s plánom na vstup do USA vôbec nemá ľahké a to ešte prakticky ani nezačala. Vo Volkswagene už ale odzvonilo časom, keď sa manažment na koncern, vývoj technológií a smerovanie svojich značiek pozeral čierno-bielo, takže dvere pre dobré nápady sú otvorené viac než v minulosti.

Pre Škodu je podľa všetkého polemizovanie nad americkým trhom iba okrajovou záležitosťou. Omnoho podstatnejšie sú ciele na jej súčasných kľúčových trhoch – v Európe a v Číne.

Na oboch trhoch sa automobilka pustila do modelovej ofenzívy, tá sa zameriava najmä na nové segmenty vozidiel typu SUV. "SUV ofenzíva je aktuálne našou najdôležitejšou úlohou. Tu sa trochu viac rozkročíme. V Číne už sme rozhodli o štyroch konkrétnych modeloch," vraví šéf automobilky Škoda Bernhard Maier.

Cieľom značky však nie je len zasypať trh novými crossovermi, zameriava sa tiež na trend, ktorý určilo nové vedenie celého koncernu – je ním elektromobilita.  

Škoda chce do konca desaťročia predstaviť vlastné elektroauto (mimochodom, podľa našich informácií to tiež má byť crossover). Bernhard Maier očakáva, že autá na elektrinu budú do desiatich rokov tvoriť štvrtinu všetkých predávaných vozidiel, preto nie je čas na zaháľanie.

Jedným z dôležitých bodov rozvoja značky je tiež výraznejšie odlíšenie jednotlivých modelov. Na cestách by mali byť škodovky viac rozpoznateľné ako doteraz. Najmä medzi dizajnom modelov Rapid a Octavia nie je príliš veľký rozdiel a ľudia si ich pletú.

"Dizajnový jazyk zostáva rovnaký. Chceme však zaistiť, že každý model bude mať vlastnú produktovú identitu," povedal generálny riaditeľ automobilky Maier. Ukážkou je nový model Octavia so zdvojenými prednými svetlami. "Naše modely od seba ľahšie odlíšite, ale tiež zároveň spontánne spoznáte, že to je škodovka," sľubuje Maier.

Dobíjanie nových cieľov má Škoda vo svojej DNA. Aj preto automobilka plánuje vstúpiť na nové trhy.

"Chceme zvyšovať naše trhové podiely, teda rásť o niečo rýchlejšie ako celkový trh. Preto budeme vstupovať na trhy, kde doteraz nie sme," povedal Maier. Potvrdil, že firma plánuje vstúpiť do Južnej Kórey, Singapuru aj Iránu. V Iráne chce autá aj vyrábať, a hľadá preto lokálneho partnera.

Na možnosť vstupu do USA Maier odpovedá skôr diplomaticky. Podľa neho je to celosvetovo významný trh, kde by mala automobilka byť, ale ďalší postup musí dôkladne zvážiť.

Ako teda vidieť, všetko je otvorené, no zdá sa, že „americký sen“ pre Škodu neznamená toľko, ako by si jej fanúšikovia mohli myslieť.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR, VW, Škoda, Automobile Magazine

Komentáre k článku


Stream naživo