2016-08-05 10:00:00
Volkswagen Touran Highline 2,0
Volkswagen Touran Highline 2,0 TDI 110 kW
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen Touran – dospel a narástol, má veľa, veľa miesta

Nový Touran je vlastne taký Golf Plus+ s miestom až pre sedem ľudí, s novým dizajnom a ďalšími zmenami.

Nová generácia kompaktného MPV značky Volkswagen však určite pokračuje v rovnakom recepte, s akým prišiel pôvodný Touran. Z toho sa za necelých 16 rokov predalo 1,9 milióna.

Volkswagen uviedol na trh sedemsedadlové kompaktné MPV v roku 2003. Vydržal s ním pomerne dlho. Rozsiahlejšia modernizácia v roku 2010 bola z pohľadu konštrukcie vozidla skôr facelif, ako nová generácia. Tvary pripomínajúce dodávku síce neoslovili všetkých, ba boli niekedy príčinou, prečo sa motoristi obzerali po konkurencii. Lenže vďaka nim je vnútri naozaj veľa miesta.

Prvý Touran vyzeral v očiach podaktorých záujemcov skôr ako dôkladne opracovaný kváder. Vďaka tomu určite nepatril k najkrajším autám v segmente. Na kompaktnom pôdoryse však ponúkol nevídane priestranný interiér a navyše za 13 rokov jeho dizajn príliš nezostarol. Nový Touran teda urobil oproti predchodcovi pomerne zásadný technický skok. Nástupca navyše dostal ostrejšie rezané tvary v štýle najnovšieho Golfa – a vlastne väčšiny áut so značkou VW a trocha sa „vytiahol“. Je dlhší o 13 cm presiahol tak hranicu 4,5 metra. Vnútorný priestor sa zväčšil tiež o poznanie, svoje urobil nielen zväčšený rázvor, ale aj to, že platforma MQB hospodári účinnejšie s pôdorysom karosérie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový Touran je dlhší, priestrannejší, ale podľa Volkswagenu až o 62 kg ľahší. Za znížením hmotnosti treba hľadať modulárnu platformu MQB. Na jej základe už jazdí celý rad modelov skupiny Volkswagen s motorom naprieč. Bonusom je aj v tomto prípade nielen lepšie využitie vnútorného priestoru, ale aj to, že nerieši systém zavesenia zadnej nápravy. To je v Tourane štvorprvkové v každom prípade. Touran možno teda považovať do istej miery za predĺženú a zväčšenou variantu Golfu Sportsvan (čo je do istej miery predĺžený a zväčšený variant Golfa). Hlavným predajným argumentom je prirodzene vnútorný priestor a jeho variabilita. Z hľadiska výbavy, elektronických asistentov, infotainmentu alebo štýlu neprináša Touran nič, čo by sme už nepoznali z iných modelov. Známe prvky sú ale poskladané celkom na úrovni.

Pokračovať v úspechu predchádzajúceho modelu býva ťažké. Ľahko sa môže stať, že novinka sa bude až príliš podobať na svojho predchodcu a nepridá skoro nič nového. Alebo sa to zvrtne tak, že pri úmysle posunúť sa ďalej bude tých zmien príliš veľa novinka sa vzdiali od základov pôvodného úspešného modelu. Vo Volkswagene sa našťastie s druhou generáciou Touranu trafili pekne medzi tieto extrémy. „Druhé podanie“ je vo väčšine prípadov podstatne lepšie a vie pritom skoro všetko, čo ponúkal predchádzajúci model. Teda okrem vyberania zadných sedadiel, na ktoré vraj zákazníci akosi nereflektujú. To je zásadná novinka. Oficiálny dôvod - malý záujem o túto možnosť. Viac sa cení a uprednostňuje zloženie všetkých sedadiel do roviny. Po ich sklopení dostanete naozaj plochú podlahu. Ak nie sú v „kufri“ príplatkové 6. a 7. sedadlo, ktoré by inak tvorili hrb, sa to podarí úplne dokonale.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nová generácia existuje v päť- aj sedemmiestnej verzii. Skúšali sme „klasiku“, teda s piatimi miestami. Druhý rad tvoria tri samostatne nastaviteľné sedadlá, rozsah ich pozdĺžneho posuvu sa medzigeneračne zväčšil o 4 na celkových 20 cm, čo je teda naozaj dosť. V zadnej polohe som aj ja s výškou vyše 190 cm mal pred kolenami ešte nejakých 15 cm miesta – ako v limuzíne. Pritom je v batožinovom priestore 743 litrov na batožinu. Keď vyberiete plnohodnotnú rezervu, stúpne na 834 litrov. Ložná plocha má takmer štvorcový pôdoroys – šírka ja 104 a dĺžka 96 cm. Nepotrebujete sa predkláňať do polovice auta, ak niečo zostane za zadnými sedadlami. Aj nakladacia hrana je príjemných 64 cm nad zemou. Ako som mal možnosť vyskúšať na inom kuse u predajcu - zväčšil sa tiež priestor na príplatkovom treťom rade sedadiel. No stále sú to len také „dočasné“, alebo núdzové miesta. Vzhľadom na veľkosť auta sa ani inak nedá a nemožno sa teda čudovať. Prekvapí však pätica úchytov Isofix – sú na každom zo zadných miest.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kvalita naozaj na úrovni

Touran prichádza teda ako celkom nový model. Trocha ťažko uveríte, lebo práve nová generácia vyzerá skôr ako facelift faceliftu tej prvej. Dizajnéri toho neskúsili zas až tak veľa. Ale načo meniť niečo, čo je dobré... Touran bol vždy tak konzervatívne ladený, prečo mu teraz vštepovať nejaké extravagancie? Jeho zákazníci vedia, že ak chcú veľký priestor na malej ploche, „škatuľoidnému“ základnému tvaru sa nevyhnú. No súčasný dizajn je už celkom v pohode a od prvej generácie má ďaleko. Nielen vo vonkajších tvaroch, ale aj v interiéri. Tu nájdete naozaj to, čo čakáte – kvalitu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový Touran vyniká medzi ostatnými MPV dizajnom a kvalitou materiálov v interiéri. Tu preskočil konkurenciu a merať sa sním dokáže asi len BMW 2 Active Tourer. Medzigeneračne sa výrazne zlepšila aj architektúra interiéru a jeho ergonómia. Ovládací panel klimatizácie putoval tam, kam patrí, teda dole a hore sa posunul 8 palcový displej rádionavigačného systému Disciover Pro. Spoza volantu ej veľmi dobrý výhľad na všetky (nielen svetové) strany. Príjemne ma potešilo vnútorné spätné zrkadlo, ktoré je takmer bezrámové – no určite o čosi vyššie, ako vo Fabii, kde je to len uzučký „slížik“. Radosť však (asi nielen mne...) pokazili malé vonkajšie spätné zrkadlá, cez ktoré je horší výhľad dozadu, ako majú konkurenčné značky. Nuž, nič nie je dokonalé...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Použité materiály sú kvalitné na pohľad aj na dotyk, dobre lícujú. Na nejaké vŕzganie môžete zabudnúť. Auto je kompaktné, tuhé – aj napriek veľkej panoramatickej sklenenej streche! K vodičovi mierne natočený stredový panel zvyšuje útulnosť za volantom. Praktické sú úložné priestory: vo vnútri lakťovej opierky bola umývateľná plastová „škatuľka“ – môže slúžiť ako odpadkový kôš (alebo vrecúško poslednej záchrany, ak by niektoré z detí potrebovalo „vyniesť“ skôr raňajky). Uzatvárateľná schránka je aj na vrchu palubnej dosky, po ľavej ruke šoféra je pri volante malá otvorená (na drobnosti, či okuliare). Do každých dverí  sa vojde veľká plastová fľaša.

Zábava na palube

Počas dlhších ciest sa môžu cestujúci v druhom rade sedadiel (deti?) zabaviť – aby si mali kam položiť hračky, či tablety, majú pred sebou vyklápacie stolíky na operadle predných sedadiel. Okrem pogumovania je okraj aj zdvihnutý. Nechýba ani držiak na nabíjací USB kábel, ktorý sa dá zasunúť do zadnej strany stredového tunela.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Moderné autá sa orientujú na moderné technológie. Aj preto asi to najzaujímavejšie na palube nájdeme v zábavnom systéme. Je rozdelený na dve časti: viditeľný veľký displej a DVD mechanika spolu s dvoma slotmi čítačky na pamäťové SD karty je ukrytá pod vlastným vekom v mieste nad odkladacou schránkou pred spolujazdcom. Je to tak naschvál, aby sťažili život zlodejom. Nielen, že by museli rozobrať polovicu palubnej dosky. Aj tak by im to nepomohlo, lebo už sa nedá  použiť displej z jedného modelu VW do iného, ​​čo predtým bolo možné. Výsledok? Navigácie sa prakticky prestali kradnúť. Dodám, že nechýba Bluetooth, USB, ale dokonca ani integrovaný pevný disk, ktorý používateľovi ponúkne 10 GB priestoru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Návrhári sa rozhodli, že nemá význam merať si sily s veľkými gigantmi a tak namiesto súperenia nastúpila spolupráca. Rozhodli sa využiť ich výhody. Stačí na to spojiť systém CarNet vozidla prostredníctvom vášho smartphonu (alebo si kúpite ďalšiu dátovú SIM kartu) a ste online. Systém toho dosť veľa vie, napríklad vám zverejní ceny paliva na čerpacích staniciach v okolí. Alebo si vopred pripravíte itinerár na cestu doma na webe a potom podľa neho vás bude navigovať. Dá sa prepojiť aj GoPro kamera s displejom navigácie, takže na ňom môžete sledovať, čo vyvádzajú na zadných sedadlách vaše deti.

Google pomáha

Nie som veľkým zástancom všetkých možných online riešení. Ale jedna vec má u mňa plus: dynamická navigácia. Sstémy čo využívajú rádiové vysielanie TMC nie sú veľmi spoľahlivé. Google na to išiel „od lesa“ - jednoducho zbiera dáta o polohe registrovaných Android mobilov (cez sieťové pripojenie a GPS). Keď zistí, že sa niekde hromadoa a nehýbu sa, logicky tam bude zápcha. Prepčíta teda bez vyzvania inú trasu. Fakt to funguje. Ak máte pripojený iPhone, takejto vymoženosti sa nedočkáte. Zlatý Android (v tomto prípade...)

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda

Samotná jazda nie je prekvapením. Istý podvozok splní, čo tušíte – ale veľmi neprekvapí extra agilnosťou. Beriem to – Touran je skôr konzervatívny kočiar, ktorý vás pohodlne dovezie do cieľa, nie športové náradie. Touran tak trocha filtruje emôcie z jazdy, cestu prekonáva elegantne a ladne. Zákruty prekonáva akoby chladne a presne, ani sa (vzhľadom na to, že je to MPV) veľmi nenakláňa. No dobre drží ajna horších cestách vďaka tuhej karosérii a ukazuje štipku športového nadania. Ale máte pri ňom aspoň pocit akejsi spätnej väzby pri riadení, čo konkurentom neraz chýba.

Ak cestujete v noci, prídete si (síce za nemalý príplatok, ale stojí to za to!) na svoje vďaka kvalitný LED svetlám. Tie v novom Touranu patria k vrcholu ponuky na trhu. Svietia naozaj vynikajúco, vďaka nim budete radi, keď sa vydáte na nočnú jazdu. Ak si priplatíte za balík Light Assist, budete mať nielen natáčanie svetiel do zákruty, ale tiež dynamické diaľkové svetlá. Žiadne obyčajné prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel. Stačí nechať zapnuté diaľkové svetlá a keď sa pred vami objaví auto, Touran prispôsobí svetelné lúče tak, aby ste neoslňovali vodiča pred vami, ale pritom budete výborne vidieť na krajnicu. Rovnako dobre to funguje aj v protismer – Mnoho automobiliek sa chváli podobným riešením – tu to funguje spoľahlivo a dobre. Teda presne tak, ako má. Výborne!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri snahe o rýchlejšiu jazdu zasahuje veľmi skoro stabilizačný systém podvozka, aby potlačil výraznejšiu nedotáčavosť. Bežnému užívateľovi Touranu ako rodinného auta to ale nebude prekážať. Na nerovnostiach je tuhý podvozok trocha hlučnejší. Aj v obutých 17 palcových kolesách bol komfort jazdy na veľmi dobrej úrovni. Trocha ešte niečo chýbalo, aby ste sa cítili ako v Golfe, ale je to väčšie a vyššie auto. Pravdou však je, že veľké diery už nenechá bez povšimnutia a vnútri ich posádka bude cítiť aj počuť. To sa veľmi nedá povedať o motore, ktorý si pradie a veľmi ho nepočuť – iba chvíľu po štarte. Keď sa zohreje, cítiť na pozadí jeho drsnejších chod, ale utlmený je veľmi starostlivo.

Spotreba bola počas asi 500 kilometrov v priemere 6,1 litra na 100 kilometrov. Tentoraz som ju nesledoval podrobne podľa druhu a rýchlosti cesty, či zaťaženia. Na diaľnici som sa dostal na 6,8 a na okreskách aj okolo 5 litrov/100 km. S plnou nádržou sa však dá prejsť zhruba 1000 kilometrov, čo pri dlhých jazdách poteší.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Adaptívny tempomat a manuál? Áno!

Aj napriek tomu, že testovaný model bol vybavený manuálnou 6. stupňovou prevodovkou, adaptívny tempomat som si na ňom náležite užil. Pocit, že vás okrem vaše pozornosti chráni aj systém, ktorý je schopný auto spomaliť v prípade, ak spomalí aj auto pred vami je jednoducho na nezaplatenie. Pri automatickej prevodovke dokonca vie aj zastaviť. V prípade manuálnej treba podraďovať, resp. radiť. Rýchlosti.

Na volante sa dá veľmi presne nastaviť rýchlosť, akou má auto jazdiť. Tlačidlami +/- sa nastavuje po desiatkach km/h, tlačidlami RES/SET sa dá zmeniť po jednotlivých kilometroch. Ak idete napríklad rýchlosťou 110 km/h a nastavíte ju na 80-ku, Touran automaticky auto pribrzdí na novú nastavenú rýchlosť. Takže nahradíte automat a preradíte rýchlosť.

Záverečné hodnotenie

Touran si „požičal“ od svojich súrodencov (Passat, Sharan, Golf) pár noviniek, ktoré ho posunuli v komforte, výbave, aj jazdných vlastnostiach o kus dopredu. Dizajn sa tiež zmenil na pozerateľný a celkom príjemný. Nový Touran (aj keď je už na trhu zhruba rok) je jednoducho auto, ktoré dozrelo a je ideálnym riešením pre rodiny. Nie pre všetky, lebo svoje vlastnosti si nechá vyvážiť financiami. Ale je zasa zárukou solídnosti, kvality aj komfortnej jazdy.

Technické údaje

Model: Volkswagen Touran 2.0 TDI SCR BlueMotion Highline
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/3500 - 4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/4,0/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4527/1829/1659
Rázvor náprav (mm): 2791
Objem batožinového priestoru (l): 834/1980
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1552
Užitočná hmotnosť (kg): 703
Rozmer pneumatík: 215/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu(1.2 TSI BlueMotion): 17 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 25 010 €
Cena testovaného vozidla: 38 299 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku