29.07.2016

TEST: Mercedes-Benz CLA 220d 4MATIC – kupé maskované za sedan

Mercedes triedy CLA je vo výrobe od začiatku roku 2013, jeho medzigeneračná modernizácia prišla pomerne skoro.

Treba dodať, že zmeny autu prospeli, aj keď nie sú zásadné. Je to ako keď chcete zlepšiť chuť už tak dobrej omáčky miernym okorenením. V prípade modelu CLA (v internom označení C117), ktorý je postavený na platforme s pohonom predných kolies MFA, sa pozorovatelia nezhodnú.

Jedni tvrdia, že toto zaujímavé päťmiestne kupé je vlastne štvordverový dizajnový sedan, iní tvrdia, že auto je pravdepodobne najkontroverznejšie vyzerajúci Mercedes súčasnosti.

Jedným sa páči a „žerú“ ho aj s navijakom, iní tvrdia, že na konzervatívnu značku, akou Mercedes je, to je už pomerne výrazný úlet. Možno aj toto všetko spôsobilo, že model CLA podstúpil tradičnú plastickú revitalizáciu. Pritom sa vizáž CLA aj modelu Shooting Brake však nijako zásadne ne(z)menila.

Omladenie hlavne vizuálne

Nová plastika spolu s drobnými zlepšeniami sa snažili v prvom rade posilniť športový imidž oboch karosárskych verzií. Dostali sme ako úplne prvá redakcia na Slovensku možnosť „okoštovať“ zmeny. V prvom rade sú hlavne vizuálne. No jedným dychom dodávam, že nie sú jediné. Skôr ako sa dostaneme k podstate faceliftu, treba rozťať jeden gordický uzol.

Ak sa totiž aj vy sa pýtate, ako to vlastne s „céeláčkom“ je - či je to kupé, alebo sedan, toto zásadne neriešim. Nech si automobilka označuje svoje modely ako chce, dôležitý je moment využitia. Na prvý pohľad sedan neznalého prekvapí po spustení okien. Ich bezrámová konštrukcia prepožičiava autu športový charakter a hneď dáva „do pľacu“ myšlienku na kupé. Áno aj, ale štvor, presnejšie až päťmiestne?

Rodinná „limuzína“

Rozhodol som sa vyskúšať ho aj ako plnohodnotné rodinné auto s presunom piatich pasažierov na viac ako 100 kilometrovú vzdialenosť. Výsledok (ne)prekvapil. Auto splnilo, čo sa od neho čakalo – hoci na prvý pohľad by ste to o ňom asi nepovedali. Takže: vpredu dvaja stane urastení chlapi s vyše 190 cm živej výšky a hmotnosťou od 90 do 115 kg. Sedadlo vodiča sa dá nastaviť hlbšie, takže tam stret hlavy so strechou nehrozí. O pár cm vyšší spolujazdec už mal aj vďaka strešnému oknu minimálnu (vlastne takmer žiadnu) rezervu nad hlavou.

Na zadné sedadlá sa naskladali tri generácie žien s výškou od 155 do 175 cm. Bez výraznejších priestorových obmedzení. Hoci aj tam najvyššia, sediaca na krajnom sedadle, hlásila „blízke stretnutie“ hlavy s prudko sa zvažujúcou líniou strechy. Pravdou tiež je, že prostredné sedadlo je tak trocha ponímané ako núdzovka, ale do tých zhruba 100 – 150 kilometrov na jeden záťah sa na ňom dá obsedieť. Celkom potešilo, že aj CLA teraz má, podobne ako CLA Shooting Brake, háčiky na odevy na držadlách v streche v oblasti zadných sedadiel. Nad prednými sedadlami však žiadne nehľadajte – háčiky, ale ani držadlá. Dôvod je mi neznámy. Vodič sa pridrží volantu, no aspoň nad sedadlom spolujazdca by sa držadlo pri vystupovaní občas zišlo.

Celkom príjemné vozenie

Spolu s plným batožinovým priestorom sme takto atakovali maximálnu nosnosť auta, čo je 480 kg. Napriek tomu a faktu, že auto na počítadle kilometrov prekročilo iba tesne hranicu 3000 kilometrov pri preberaní, to na výkone nebolo poznať. Motor sa popasoval so zaťažením celkom chlapsky a umožnil príjemnú jazdu. To príjemnú mám na mysli v zmysle hlukových parametrov, ale aj dynamiky. Pri (takmer) plnom zaťažení som volil najčastejšie jazdný režim Comfort. Aby nás na našich  cestách „nevytriaslo“. V sólo obsadení som naopak volil športový mód, alebo možnosť individuálneho nastavenia (niektorých) parametrov. Veď vyskúšať treba všetko...

Prekvapujúco nízka spotreba

Napriek zmiešanému režimu, kde hlavne pri obsadení iba vodičom bolo treba vyskúšať limity podvozka (aj odolnosť vnútorných tekutín zostať na mieste), musím uznať, že sa Mwrcedes tentoraz s udávaním spotreby príliš „nesekol“. Ak nezarátam niekoľko desiatok kilometrov trvajúce extrémnejšie jazdenie s plynovým pedálom blízko podlahy so spotrebou významne vyššou, ako sa čokoľvek uvádza, zvyšok bol úplne seriózny. Aj v blízkej oblasti údajov, ktoré výrobca prisúdil modelu CLA. Palec hore, Stuttgart!

Vizuálne omladenie

To je na aute viditeľné zvonka a na prvý pohľad. Hoci musíte aspoň trocha poznať doterajšiu vizáž CLA-čka, aby ste presne vedeli, čo všetko sa zmenilo. Auto opticky rozšírili úpravy predného nárazníka s väčšími vstupmi vzduchu. Predná čierna maska má odteraz štandardne „diamantový“ efekt a chrómovú lištu. Na zadnom nárazníku môže byť na želanie nová koncovka výfuku s integrovanou ozdobnou lištou v chrómovej príp. čiernej farbe (balík Night) medzi koncovkami. Samotné koncovky výfuku sú teraz integrované do nárazníka. Pri bočnom pohľade z profilu je jedinou viditeľnou zmenou ponuka nových 18-palcových diskov kolies. Ušiel sa nám paket AMG Line, čo znamenalo dizajn s dvojitými lúčmi a lesklým čiernym povrchom. Zmenená je aj grafika svetiel. A nielen to, sú vybavené aj funkciou Multi Level, ktorá reguluje ich intenzitu podľa toho či je deň, alebo noc a či je vozidlo v pohybe, alebo stojí.

Vysokovýkonné LED svetlomety

V rámci príplatkovej výbavy malo naše CLA vysokovýkonné LED svetlomety. Ich farebné spektrum sa viac približuje dennému svetlu ako napríklad pri xenónových svetlách. Je to príjemné pre oči, bolo to dobre viditeľné hlavne  počas jazdy v noci. Svetelné diódy s výkonom 34 Wattov v stretávacích svetlách majú aj veľmi nízku spotrebou energie – o približne 60 percent menej ako xenónové svetlá a až o približne 70 percent menej ako halogénové. Potešili aj adaptívne funkcie, napríklad automatické prepínanie diaľkového a stretávacieho režimu svetiel, čo odbremeňuje vodiča počas jazdy.

Vo vnútri (takmer) bez zmeny

Ešte menej ako v exteriéri sa toho odohralo v interiéri. Ten však získal množstvo vylepšení, napríklad nové poťahy sedadiel, v našom prípade kožené čalúnenie Artico. V dekoračnom portfóliu pribudol jaseňový drevený obklad palubnej dosky, alebo čierny karbón. My sme mali šťastie na hliník. Zmenené sú aj ozdobné prvky a pochrómované ovládacie prvky. Do auta sa teraz dajú integrovať smartfóny iPhone® cez Apple CarPlay®, ako aj smartfóny s Androidom vďaka platforme Android Auto™ a možno ich dokonca ovládať hlasom. Auto malo možnosť pripojiť telefóny iPhone, ja mám Android – takže sme sa tentoraz „nespárovali“...

Hlavnou zmenou viditeľnou pri prvom pohľade je štíhlejší 8-palcový displej, „zavesený“ na stred palubnej dosky. Lepšiu čitateľnosť prístrojov zabezpečili nové písmená na stupniciach a červené ručičky.

Bezpečnosť až na prvom mieste

Pribudli bezpečnostné systémy. Autonómne brzdy Active Brake Assist (predtým Collision Prevention Assist Plus) sú teraz súčasťou štandardnej výbavy. Dokážu autonómne brzdiť na zníženie nebezpečenstva nehody a znižujú riziko nárazu zozadu. Novinkou je už spomenutý systém nastavenia jazdných režimov Dynamic Select. Upravuje nielen činnosť motora, prevodovky či riadenia, aby zodpovedali zvolenému jazdnému módu, ale tiež niektoré komfortné prvky. Vybrať sa dá ambientné osvetlenie interiéru z dvanástich farieb. Elektricky sa ovláda otváranie veka batožinového priestoru z miesta vodiča. Alebo sa veko batožinového priestoru dá otvárať bez použitia rúk a bez námahy. Stačí pohyb nohou v oblasti zadného nárazníka.

Záver

Nie je facelift, ako facelift. Niektoré prinášajú výrazné zmeny vzhľadu, funkčnosti aj parametrov. Iné sú iba dôvodom, aby sa o zmenách hovorilo a písalo. Model CLA značky s hviezdou nepriniesol síce hviezdne zmeny, ale potrebné praktické zlepšenia a hlavne vyššiu mieru bezpečnosti. To spríjemňuje spolužitie s týmto modelom. Ak sa vám to zdá málo, treba vyskúšať, čo by ste si ešte želali navyše. Ja osobne nič.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz CLA 220d 4MATIC kupé
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 7 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  130/3600-3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1400-3400
Maximálna rýchlosť (km/h): 232
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,3/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4640/1777/1432
Rázvor náprav (mm): 2699
Objem batožinového priestoru (l): 470
Objem palivovej nádrže (l): 56
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1585
Užitočná hmotnosť (kg): 480
Rozmer pneumatík: 225/45 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 28 035 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 39 822 €
Cena testovaného vozidla: 52 662 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku