TEST: Mercedes-Benz A 180d - iba decentný facelift veľa ne(z)menil
Keď po aute kategórie MPV, ktorým boli prvé dve generácie „áčka“ prišla tretia, bol to zlom.
Pre mnohých dokonca šok, no v Stuttgarte zrejme dobre vedeli, čo v roku 2012 robia. Pôvodné auto s jednou karosériou a známym menom sa však predstavilo po novom ako prvý klasický hatchback. Dnes už vieme, že to nebol krok do prázdna ale veľmi dobre vyrátaná kalkulácia. Alebo perfektný odhad budúcnosti.
Nová trieda A má už dnes aj verzie sedan CLA, kombi Shooting Brake a crossover GLA. Záujem a ruka v ruke s tým aj čísla predaja vystrelili nové áčko vysoko nad úroveň predchádzajúcich generácií.
Po troch rokoch však už bolo vhodné v každom prípade mierne omladiť úspešný model. Viac sa to dotklo riešení pod kapotou, či skôr techniky a výbavy, ako samotného vzhľadu. Ten bol už pri uvedení nadčasový – a nakoniec načo meniť niečo, čo je úspešné? Takže v Stuttgarte už len doladili detaily miernym faceliftom. Prejdime si teda v skratke zmeny a úpravy, ktoré sa dotkli aj vzhľadu.
Zvonka dobré, ak nie lepšie, najviac zozadu
Omladenie exteriéru znamená zmenu tvaru predného nárazníka, ktorý je mierne šípovito vydutý. Predná maska má namiesto dvojice lamiel iba jednu. Vynovené Áčko sa vďaka tomu viac priblížilo vzhľadu konceptu z roku 2011. Platí to aj o diamantovom „výplete“ v maske chladiča. Stáva sa to akými štandardom aj ostatných verzií. Priplatiť si treba za nové diódové LED High Performance svetlá. No ak by ste sa rozhodli pre ostrú verziu A45 4Matic, máte ich v cene. V sériovej výbave nájdete výrazne prepracované zadné LED svetlá s novou grafikou a do zadného nárazníka „zapasované“ elegantné koncovky výfukov.
Interiér je taký... mercedesovský
Pri pohľade zvonka zaujmú pomerne malé okná, zvnútra to nie je také dramatické. Daimler to s interiérom vie. Aj v malom aute dokáže vylúdiť dojem vysokej kvality a prestíže. Cítiť to aj v oblasti ergonómie, keď vám ovládacie prvky dokonale sadnú do ruky. Musíte si však zopakovať, kde sa ktorý ovládač nachádza a zvyknúť si na trocha iné rozmiestnenie. Ale po pár kilometroch sa udomácnite a potom už vychutnávate kvalitu.
Trieda A zdedila interiér zo svojho súrodenca CLA. To znamená efektné tubusy rýchlomera a otáčkomera, ale tiež použitý veľký displej displeja s uhlopriečkou osem palcov pre potreby multimediálneho rozhrania, ktoré zastrešuje výborný systém Command. V rámci faceliftu prišli o strieborné podloženie prístroje, ktoré teraz majú textúru, ktorá sa podobá na štruktúru karbónu. Tú nájdete aj na obložení prístrojovej dosky.
Že sedíte v hatchbacku prémiového segmentu je zrejmé od prvého nakuknutia do kabíny auta. Aby ste ale nemali falošný pocit, že prémiový znamená zároveň veľký. Trieda A je svojimi rozmermi výrazne pod segmentom ostatných sedanov značky. Rátať teda s týmto modelom ako s autom pre rodinu sa dá v prípade jedného-dvoch malých pasažierov a dvojice rodičov. Tí majú dosť miesta na predných sedadlách. Keby chceli odviezť ďalších dospelých, jazdy na menšie vzdialenosti nebudú robiť ani primerane urasteným pasažierom.
Výška nad 190 cm, či väčšie „basketbalové“ rozmery už však výraznejšie zhoršujú komfort a obmedzenie priestoru nielen na kolená, ale aj nad hlavou. Pre kratšie výlety s priateľmi, alebo týždenný rodinný nákup je v batožinovom priestore dostatok miesta. Pre spomínanú rodinu stačí miesto aj na menší kočík (ale nie dva – tam treba aspoň verziu Shooting Break). Auto je vhodné vďaka kompaktným rozmerom aj do mesta, kde nie sú problémy so zaparkovaním.
Spomeniem ešte príjemné ambientné podsvietenie v dvanástich farbách, ktoré zútulňovalo kabínu. Zväčšila sa aj výšková regulácia predných sedadiel na 60 mm a nové je tiež čalúnenie. Bohatšia je sériová výbava, kde nechýba tempomat, autonómne brzdy, monitorovanie únavy či výstraha pred kolíziou. Vďaka systému Dynamic Select si môžete vybrať štyri módy nastavenia vozidla – Comfort, Sport, Eco a Individual. Dajú sa tak nastaviť charakteristiky motora, prevodovky, posilňovača riadenia a reakcia na plyn.
Miesto vodiča
Poloha za volantom je veľmi prirodzená a takmer ideálnu pozíciu si nájde menší aj veľmi vysoký vodič. Sedadlo a volant sa dá veľmi dobre prispôsobiť rôzne dlhým končatinám vodiča. Interiér si požičal prístrojový panel a 8-palcové rozhranie z crossoveru GLA. Multimediálny systém je teraz kompatibilný so smartfónmi cez MirrorLink a Apple CarPlay, takže si rozumie so smartfónmi. Infotainment má jednoduché ovládanie a patrí asi k tomu najlepšiemu, čo momentálne je v ponuke na trhu.
Pocit bezpečia (nielen pri parkovaní) zabezpečujú parkovacie senzory (sú v sériovej výbave), cúvacia kamera a kontrola mŕtveho uhla. K ich fungovaniu nemám výhrady, pracujú tak, ako majú a zlepšujú pocit na palube.
Koľkože to papá?
Kompaktné a obratné auto sa cíti ako ryba vo vode hlavne v meste. Ale na svoje si prídete aj na diaľnici. Verzia 180d si v priebehu týždňa v zmiešaných podmienkach jazdy (diaľnica, mimo mesta, mestská premávka) s prevahou mestských presunov vypýtala v priemere 4,9 litra nafty na 100km.
Ak sme sa vybrali „áčko“ trocha prevetrať mimo mesta, klesla spotreba pri priemernej rýchlosti nad 70 km/h na ťažko uveriteľných 3,8 litra. Blízko tabuľkových parametrov. Malý Mercedes sa ukázal ako obratný sprievodca mestom, naopak pri jazde vysokými rýchlosťami neruší ani živé riadenie. Podvozok na „áčku“ hodnotím za A. Jeho prioritou je určite pohodlie na všetkých sedadlách pri jeho ladení bolo rozhodne prvoradé pohodlie.
V zákrutách však napriek tomu slušne podrží, hoci neumožňuje jazdiť na hrane. Ak to chcete, siahnite po verzii 45 AMG. Napriek tomu umožňuje jazdu v ostrom štýle a stabilizačný systém rozhodne nebráni pri dynamickom zaobchádzaní. Zbytočne nezasahuje vtedy, keď to nie je nevyhnutné.
Verdikt na záver
Príjemné auto s dobrým podvozkom, veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami a dobre vybaveným interiérom. Auto je opticky zaujímavé aj v prípade iných farieb karosérie, no červená mu výnimočne „sekne“. Dobre fungujúca dvosjpojková prevodovka nás nikdy nesklamala a nevyberala si „oddychový čas“ pri radení. Bolo rýchle, presné a jednoznačné. Softvér s hardvérom v tomto prípade sú zladené veľmi dobre. Celok by mohol dostať najvyššie ocenenie. No uvedomte si, že tento hatchback patrí do prémiovej triedy a to sa odráža aj v cene. Na prvý pohľad vysoká, ale značka prináša na Slovensku nadštandardnú záruku a starostlivosť. Celkovo teda dáte za auto a služby spojené so servisom skoro rovnako, ako pri lacnejších konkurentoch. Okrem toho máte auto s hviezdou. Čo dodať? Sadnite a jazdite, veď trieda A nie je určená do múzea, ale na denno-denné jazdenie. Tak si to užite!
|
Komentáre k článku