2015-08-14 04:05:00
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake je imidžové kombi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake - elegantná, štýlová imidžovka

Dá sa mu „prišiť“ ešte nejeden prívlastok, napríklad praktické a atraktívne kombi.

Je zároveň najmenším v ponuke značky zo Stutgartu. Povedané inak, je to praktickejšia verzia štvordverového coupé CLA a vlastne po hatchbacku, kupé a crossoveri GLA štvrtá karosárska verzia modelového radu A. Vešetci traja predskokani otestovali prostredie a záujem a keď potlesk neustával, vydalo sa do sveta aj kombi. Má odvážne tvary, ale tak príjemne skĺbené dohromady, že sa na toto „baby“ CLS dokážete pozerať dlho po tom, ako vám už vypáli v sietnici svoje krivky.

Keď už porovnávame, mohlo by sa zdať, že spomedzi štyroch súrodencov práve toto kombi má vďaka najviac vyváženým proporciám aj najlepší súčiniteľ odporu vzduchu – nedajte sa pomýliť, proti úžasnému modelu CLA s cₓ 0,22 má síce stále skvelých cₓ 0,26, ale sami vidíte, že papier nepustí – aj keby oko tvrdilo čosi iné.

Zadná časť karosérie, ktorá máva pri týchto autách trocha problémy so stvárnením, však našla dostatok autorskej invencie u dizajnérov a aj v miniatúrnom podaní si poradili s dávkou invencie, osvieženia a improvizácie stvárnili túto časť nad očakávanie dobre. Celok je príjemne vyvážený, ako som už spomínal pripomína väčšiu inšpiráciu v podobe CLS. Podporujú to aj zadné svetlá s „barokovým“ dizajnom, ktoré autu pasujú ako... no veď viete.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na opačnom konci auta, teda vpredu, dominuje „diamantová“ maska chladiča. Veru, táto nie veľmi tradičná dizajnová záležitosť dodáva autu pekne ostrý charakter a nádych elegancie. K tomu treba prirátať  exteriérový balík AMG, ktorý pozmenil nárazníky aj prahy a toto označenie je aj na famóznych 18 palcových diskoch zo série AMG Line. Pomedzi ich 5 zdvojených lúčov presvitajú (vpredu odvetrané) brzdové kotúče, čo dodalo autu ďalšiu dávku športovej elegancie. Auto ako celok zaujalo a registroval som aj vďaka červenej farbe zovňajška pár zvedavých, ba až obdivných pohľadov nežnejšej časti ľudstva.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto sa pri niektorých uhloch pohľadu tvári pomerne „nasrdene“, k čomu prispieva aj nízka a prehnutá línia bezrámových okien. Pri ich otvorení a vystupovaní máte pocit, že autu niečo chýba, ale už vopred musím pochváliť okná bez rámov. Aj pri vysokej rýchlosti je ich tlmiaca schopnosť lepšia, ako u mnohých iných áut s rámom dverí. Viete čo? Nechajme ich chvíľu otvorené a poďme sa pozrieť, aké zmeny nastali oproti kupéčkovému „Cé-eL-Áčku“.

Prieskum pekne odzadu

Je pochopiteľné, že sa najprv pozrieme, čo to vlastne pribudlo oproti kupé. Tvarované zadné dvere otvára elektromotor. Batožinový priestor je dôkladne potiahnutý čalúnením  a má  k dispozícii 495 litrov. Žiadny rekordér v prepravnej kapacite, ale pre to si CLA Shooting Brake asi kúpiť nepôjdete. Ak chcete jaskyňu za chrbtom, inde kúpite viac za menej. Ale v kategórii top značiek  medzi porovnateľnými modelmi s takmer pol kubíkom obstojí.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Potrebujete viac? Tak treba „stoporiť“ do kolmej polohy operadlá delených zadných sedadiel, alebo ich dokonca celkom sklopiť. Škoda, že sa to nedá zozadu z kufra a musíte prejsť k operadlám cez zadné dvere. Po sklopení zistíte, že do roviny s dnom kufra im chýba pár stupňov. Potešila ma roleta, ktorá sa dá skrotiť jednou rukou a praktické sú aj oká, kam pripevníte sieť na znehybnenie nákladu. Dno sa dá po zdvihnutí zavesiť tak, aby ste pri vyberaní skladacej prepravky, ťažného oka, či výstražného trojuholníka mohli použiť  obe ruky. Niekedy sa to naozaj hodí. Hľadať dojazdovú pneumatiku, či aspoň sadu na lepenie a dofúkanie netreba – auto obúva pneumatiky run flat, čiže do najbližšieho (pneu)servisu vás dopraví aj po „pichnutí“.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Čo sa zmenilo vzadu

Poďme od kufra ďalej smerom dopredu – v porovnaní s kupé veľa zmien na zadných sedadlách nenájdeme. Ak sa za volant posadí vodič so 190 cm, kolenami sa ešte zapasuje aj sám za seba. Ale tak ako v kupé, aj tu sú sedáky pomerne krátke a čím dlhšie nohy máte, tým viac ich budete mať zdvihnuté a zalomené. Sedenie je preto málo stabilné. Pomôže, ak si chodidlá zasuniete pod predné sedadlá – ale nesmiete mať veľké nohy... Nad hlavou je to lepšie, pribudlo odhadom zo 5 centimetrov „luftu“ navyše, ale na rozmaznávanie to nie je. Nižší pasažieri sú vo výhode. Napriek uvádzaným piatim miestam je však auto hlavne vďaka svojim rozmerom a tvarovaniu krajných sedadiel určené reálne pre štyroch. Pomerne vysoká spodná línia okien a ich neveľká výška tvoria psychologickú bariéru a preto sa aj napriek výhradám cíti cestujúci vzadu „ako doma“.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ako je to vpredu

Nuž, tu je to predsa len útulnejšie a o niečo príjemnejšie, ako na zadných sedadlách. A to už nehovorím o mieste pre vodiča. Na prvý pohľad akoby z oka vypadlo kupé CLA. Športovú architektúru podporujú efektne prešívané anatomické predné sedadlá s integrovanými opierkami a masívny trojramenný volant. Keď sa trocha zohnete, zaleskne sa vám čosi s oceľovým vzhľadom – áno pedále z balíka AMG line. Výsledok podčiarkuje výrazné a veľmi efektné štepovanie, ktoré okrem sedadiel je tiež  na výplni dverí a palubnej doske. Tvrdé plasty – sú, ale skôr iba výnimočne a tam, kde to veľmi nevidno, pritom spracovanie je na úrovni. Ovládanie pasuje naozaj asi do každej ruky a keď si zvyknete na „obrátenú poľskú logiku“ niektorých prvkov, poviete si, že takto to má vyzerať všade a najlepšie hodnotenie by si zaslúžil multifunkčný kožou potiahnutý volant. Minimálne ten by som si zobral so sebou do každého (druhého) auta. To zvláštne ovládanie ale spôsobuje, že ak nemáte Mercedes v ruke každý deň, budete si mýliť ovládanie niektorých (aj základných) vecí.

Napríklad len taká (na pohľad dosť subtílna) páčka prevodovky pod volantom (namiesto poriadneho „budzogáňa v stredovej konzole) môže popliesť nejedného. Ale zasa uvoľnila miesto na odkladanie vecí, napríklad medzi sedadlami teraz môže tróniť aj 1,5 litrová fľaša. Pod lakťovou opierkou sú schované USB porty a samozrejme ďalší úložný priestor. Ešte ma zaujalo celkom nenápadné osvetlenie interiéru. Vôbec nevyrušovalo, ani počas jazdy. Keby ste mali potrebu „zbaviť sa ho“, v ovládacom menu sa dá jas stiahnuť, či možno ho kompletne vypnúť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Čo to trčí v strede

Ten „tablet“ v strede prístrojovky, ktorý sa nevysúva, ani nezasúva, ale ani sa nedá odňať, je vlastne centrálna farebná obrazovka multimediálneho systému s 8 palcovým displejom. Našťastie to nie je „klopkací“, či dotykový screen, ale má ovládač medzi prednými sedadlami (trocha ďaleko vzadu). Celý systém fungoval spoľahlivo, neodvrával, nemrzol. Navigácii trvali výpočty dlhšie, než som zvyknutý a navyše si z nás občas robila dobrý deň a vodila by nás za nos. Ale keď sa nedáte, rýchlo sa aj sama „prepočíta“ a potom naviguje zreteľne lepšie. Žeby vlastná inteligencia..? A ešte drobnosť, ktorá nepoteší – na mape navigácie sa v pravom dolnom rohu zobrazuje maximálna povolená rýchlosť a vedľa aj skutočná. Vysvetľujte potom napríklad manželke, že jazdíte, ako sa má...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ako Podkapotou..?

Nuž, ako inak – dobre. Lebo doterajší opis vecí nespomenul, že nám ako modelka pózovala najvýkonnejšia „naftová“ verzia. Od nafty závislý je 2,2-litrový prepĺňaný vznetový štvorvalec s novým označením 220d. V snahe dostať auto do pohybu mu sekunduje (príplatková) dvojspojková prevodovka 7G-DCT.  Spoločne sa celkom dohodli, radenie bolo plynulé a pohotové. Prevodovka radila plynule a pri postupnom zrýchľovaní boli zmeny rýchlostných stupňov prakticky nepozorovateľné. Občas  sa podľa situácie stalo, že automat „podržal“ otáčky o chvíľku dlhšie ako sa zdalo, že treba. To najmä vtedy, keď ani samotný vodič nevedel, čo bude nasledovať. Prevodovka využíva pružnosť motora a zbytočne nepodraďuje. V športovom móde pracuje rýchlejšie, nie najrýchlejšie. Dokonca je dostatočne inteligentná aj v manuálnom režime. Keď otáčky letia k obmedzovaču, tak preradí. No ak vtedy zrazu dupnete na plyn, pričom predtým „zabudnete“ podradiť, urobí to namiesto vás.

Motor disponuje dostatkom krútiaceho momentu, čo sa prejavilo pri rozbiehaní, aj pri predbiehaní. Keď bolo treba dodať všetok výkon a krútiaci moment, po zošliapnutí plynu až na podlahu prišiel pohotový kickdown. No nielen pri prudkom zrýchľovaní a na voľnobehu, ale aj pri rozbiehaní je nevýhodou motora jeho hluk. Je zreteľný na prvých troch rýchlostných stupňoch, kde sa evidentne hlási k svojmu naturelu. Stíchne až vtedy, keď automat radí šiesty a siedmy prevodový stupeň. Práve ten sa dostáva k slovu hlavne na diaľnici a stlačí pri diaľničnom maxime otáčky na 2 200. Aj vďaka tomu dokáže byť auto nielen dynamické, ale tiež úsporné. Možno nie až tak, ako si žiadajú papierové predpoklady, ale k dispozícii máte pokročilý palubný počítač, ktorý vám napovie, ako vlastne jazdíte.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pritvrdený podvozok a ďalšie parametre

Aké sú jazdné vlastnosti auta napovedá z troch možností vybratý kompromis – znížený podvozok a kratšie pružiny s tvrdšou charakteristikou plus k tomu štandardné tlmiče pruženia. Hoci to nie je „tvrdolín“ ako sedliacky voz, svoje k výsledku pridali 18 palcové nízkoprofilové pneumatiky 240/40 R18 typu Run Flat tvrdé ako kameň. Aj keď sú náchylné tolerovať horšiu kvalitu ciest, výtlky s ostrými hranami vám dajú precítiť doslova každou kosťou v tele. Na rozbité úseky ciest radšej zabudnite, ak nechcete byť brzda (premávky). Naopak, kvalitný asfalt je pravá živná pôda pre toto „nízkoležiace“ kombi.  Na ceste drží akoby „pricucnuté“ vývevou, až máte pocit, že to nie je iba obyčajné sériové auto. Veď nadpriemerne dobre znáša odstredivé sily v zákrutách, no ako auto s predným pohonom  nezaprie istý podiel nedotáčavosti.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazdné vlastnosti má „na svedomí“ okrem iného aj presné riadenie so strmým prevodom, ktoré  nemá žiadnu „mŕtvu zónu“, Vďaka tomu sú zákruty preň zákuskom a vy si neurobíte z rúk praclík, ale ani nemusíte rúčkovať po volante. Komfort jazdy je zhoršený vďaka veľkým príplatkovým diskom, ale pri jazde po nerovnostiach a po zlých cestách podvozok bol utlmený dobre a nevydával nepríjemní (pa)zvuky, ani sa neprejavoval búchaním.

Apetít – veľmi striedmy

Čakal som väčší brutál pri spotrebe. No nebolo sa treba obávať – príjemné prekvapenie bolo aj v tomto bode. V meste so systémom štart-stop som sa dostal na 5,2 l/100km. Výlety mimo miest stlačili smäd po nafte na úroveň oscilujúcu okolo 4 litrov, skôr mierne nad a to pri rýchlostnom priemere vyše 70 km/h. Diaľničné (vý)jazdy si vypýtali priemerne 5,1 – 5,3 litra v rozmedzí 110 až 130 km/h. No dynamický potenciál nabádal trocha poštekliť aj oblasť v podbrušku. Skúška dopadla dobre, funguje to – ale spotreba trocha „uletela“ v tomto prípade na 5,7. Ale stálo to za to, verte!

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Záverečný prehľad správ

Najmenší Shooting Brake od Mercedesa je nielen dobre vyzerajúce, ale aj výrazne zábavné kombi, ktoré má v génoch vlastnosti športového kupé. V tomto prípade ale nahľadajte  vysokú praktickosť a funkčnosť. Tie išli v prvom pláne trocha bokom. CLA  však nielen na mňa zapôsobilo dobrými jazdnými vlastnosťami. Na rovinkách, ale hlavne v zákrutách. Držalo stopu statočne a bez odvrávania a na dnešné pomery aj pomerne priamo, i keď elektrický posilňovač riadenia ubral trocha zo spätnej väzby medzi volantom a vozovkou. K dobrému dojmu svojim dielom prispeli aj (predné) sedadlá s dobrým bočným vedením tela v zákrute. K pocitu bezpečia prispeli aj dva systémy z viacerých - praktická ochrana pred kolíziou a kontrola mŕtveho uhla v spätných zrkadlách.

 V zásade platí, že CLA Shooting Brake je štýlová imidžovka, ktorú nemôžete prehliadnuť. Aj keď patrí veľkosťou medzi kompakty, výbavou a jazdnými vlastnosťami (samozrejme aj cenou) konkuruje súperom prémiového segmentu o triedu vyššie. Pre koho to auto je? Zgustnú si na ňom náročnejší zákazníci, ktorí neriešia otázku pomeru ceny a úžitkovej hodnoty. Možno by si vychutnali aj verziu s manuálnou prevodovkou.

Tvorcom CLA išlo v prvom rade o imidž a jazdné vlastnosti. To sa, myslím, aj veľmi dobre podarilo. Prirátajte síce uhladený, ale mierne rozporuplný vzhľad. Celkovo auto zaujalo nielen mňa. Môžem potvrdiť, že tentoraz v Mercedese upiekli z dodaných surovín lepší koláč, než asi v aký dúfali.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz CLA 220d Shooting Break
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  130/3600 - 3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1400 - 3400
Maximálna rýchlosť (km/h): 228
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,0/3,9/4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4630/1777/1435
Rázvor náprav (mm): 2699
Objem batožinového priestoru (l): 495(595)/1354
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1555
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 37 482 €
Cena testovaného vozidla: 48 576 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku