2016-05-20 13:50:00
Renault Captur X-MOD Energy
Renault Captur X-MOD Energy 0,9 TCe
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Captur X-MOD Energy 0,9 TCe – benzínový základ s nadstavbou

Captur nie je novinka. Prišiel začiatkom roka 2013 a trafil sa do segmentu, kde takmer nemal konkurenciu.

Súperi síce sú, ale Nissan Juke má svoju špecifickú klientelu, Peugeot 2008 je zameraný viac na praktickú stránku ako na efekt a najnovšie Honda HR-V ešte ani poriadne nestačila vstúpiť do povedomia motoristov. Tú považujem za najzdatnejšieho konkurenta. Captur má šťastie, že bol v segmente takmer prvý, no s myšlienkou cenovo prístupného zvýšeného mestského crossoveru. Ale vždy je to niečo za niečo.

Captur síce vyzerá terénne, ale kríženec hatchbacku, viacúčelového vozidla MPV a terénneho auta na základe modelu Clio, ale neponúka žiadnu verziu s pohonom všetkých kolies. Napriek tomu ho s pokojným svedomím radím do kategórie malých SUV. Jeho revírom je mesto a nie terén, jeho tempo nemusí byť vražedné.

Cesty sú prioritne jeho domovom. Preto mu stačí jedna poháňaná náprava. Captur je univerzálne auto pre každodenné jazdenie za prácou i zábavou, po meste, na vidieku, ale dokonca aj na dlhších trasách. Najviac sa oň zaujímajú mladšie ženy a páry, v menších rodinách môže mať funkciu jediného auta. Už sme mali v redakcii verziu s motorom 1,5dCi, kde je aj viac postrehov o aute.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zaujímavý mix vlastností

V porovnaní s ostatnými SUV boduje Captur úspornosťou motorov, svojim odhodlaním v zákrutách a štýlovým moderným dizajnom dobre vybavených verzií. Ponúka šikovné a praktické riešenia v interiéri. Výrazným znakom auta je personalizácia – no veď rátajme spolu: môžete si vybrať z osemnástich dvojfarebných a deviatich jednofarebných variantov karosérie, piatich farieb liatych diskov, štyroch farieb interiéru, ale tiež zo siedmich rôznych farieb volantu - a to všetko priamo z továrne podľa zadania. Je teda jasné, že vybrať si Renault Captur nie je jednoduché, ale urobíte tak vtedy, ak chcete malé auto, ktoré je poriadne „kúúl“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Šikovných riešení nájdete dosť

Kabína je celkom útulná a na pocit oveľa menej stiesnená ako v Cliu, či jeho kombi verzii. Prístrojová dosky vyzerá na prvý pohľad úplne rovnako. V aute sa sedí o 10 cm vyššie a šírka v lakťoch má 2 cm k dobru. V porovnaní s ostatnými SUV ale patrí k tým najužším. Vysoká pozícia za volantom prispieva k výbornému výhľadu z auta. Nezavadzia ani šikovne urobený predný stĺpik s dobre umiestneným spätným zrkadlom. V tomto bode Captur zabodoval naplno. Rovnako v prípade vysúvacej zásuvky pred spolujazdcom namiesto klasickej schránky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priamo z volantu sa dajú tlačidlami aj naďalej ovládať len tempomat a obmedzovač rýchlosti alebo hlasové ovládanie príplatkového multimediálneho systému R-Link. Kto však vysvetlí, prečo nie sú osvetlené v tme? Pochvalu si zaslúži, že Captur má tempomat aj obmedzovač v štandarde. Prvý z nich sa stará o udržiavanie rýchlosti nastavenej vodičom a poteší najmä počas dlhých ciest na diaľnici. Obmedzovač naopak využijete povedzme v meste. Je to slušná prevencia proti pokutám. Nedovolí vodičovi prekročiť limit, ktorý si sám nastaví. Vlastne áno, ale iba pri úplnom zošliapnutí plynu až na podlahu - napríklad pri potrebe riešiť zrýchlením nejakú krízovú situáciu. A ešte v režime ECO – ale to sa dočítate ďalej.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Variabilita aj v menšom vydaní

Renault Captur vychádza z hatchbacku Clio. Na dĺžku je oproti nemu dlhší o 6 cm, smerom do výšky vyrástol o 12 cm. Na nohy je vzadu približne o 11 cm viac. To zaradilo Captur na špičku malých SUV v pozdĺžnom priestore. Preto majú zmysel posuvné zadné sedadlá v rozsahu 16 cm. Pohybovať sa nimi dá nielen zo zadných sedadiel, ale aj z kufra, čím sa zväčší udávaný objem a kapacita sa tak zvýši. Týmto riešením nadväzuje Captur na malé MPV Modus, ktoré už Renault nevyrába. Väčšina konkurentov nemá takú variabilitu interiéru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prekážkou na zadných sedadlách je zvažujúca sa strecha, ktorá obmedzuje už od výšky zhruba 175 cm. Keď sa posuniete mierne vpred, je to lepšie. Interiér neohúri ani  na šírku. Z teoreticky  troch miest vzadu sú prakticky dve. Na prostredné posadíte skôr dieťa, ako dospelého človeka. Opierka by mu aj tak končila pri krku. Ale reálne sa tam nesedí tak zle, ako by ste si mysleli podľa doterajšieho opisu. Objem batožinového priestoru udáva Renault 377 litrov. Bola by to asi najlepšia hodnota medzi malými SUV. No dĺžka kufra je najmenšia, ani šírka nie je ohromujúca a hĺbku obmedzuje medzipodlaha, ktorá je o 22 cm vyššie, ako ozajstné dno. Ale v tomto prípade vyrovnáva schod medzi klasickou podlahou a sklopenými zadnými operadlami sedadiel. Medzipodlaha sa dá uchytiť v dvoch polohách, alebo úplne vybrať.

Zlepšený pocit z jazdy

Keďže Captur patrí do kategórie malých áut, v porovnaní s bežným rodinným autom mierne zaostáva priestrannosťou kabíny aj väčšinou parametrov kufra. Motory na spodnej hranici výkonov patria skôr k leňochom a podvozok by mohol byť ešte pohodlnejší. A o dosť. Vo verzii s motorom 1,5 dCi testovanej v minulosti sme s kolegom konštatovali, že zadná náprava odskakuje na priečnych nerovnostiach, akoby tam transplantovali zadnú časť kamzíka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Neviem, či pomohla kritika, ale niečo sa zmenilo, keď sme pod kapotou mali tentoraz základný benzínový trojvalec. Je ľahší a to zrejem spôsobilo lepšie vyváženie podvozka – a možno v Renaulte trocha ladili aj zadnú nápravu – neodskakuje už tak, aby to bolo na kritiku. Naopak je jazda oveľa plavnejšia a pohodová. Výkonom je motor rovnaký, ako spomínaný naftový jedenapolliter. No má menší krútiaci moment. Litrový motor pre Twingo a Clio ešte ako tak stačí, ale pre zhruba 1200 kg vážiace auto je to už fakt na zváženie. Navyše, skúšané auto bolo vo výbave X-MOD, ktorá prišla na trh v máji 2015. Za týmto označením treba vidieť elektronickú kontrolu trakcie Extended Grip. Má tri režimy nastavenia: štandardný mód, režim pre zhoršený povrch a program Expert. Podľa výrobcu by mal zaručiť priechodnosť takmer akýmkoľvek terénom. Aj napriek pohonu len predných kolies. Veľký rozdiel som nezistil, do nepriechodných miest som Captura nehnal.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Chce sa odlíšiť – ešte viac

Okrem elektronickej trakcie sa verzia X-Mod môže pochváliť v štandardnej výbave 17palcovými zliatinovými kolesami osadenými celoročnými pneumatikami. No tým sa zásadná zmena oproti štandardným verziám končí. Všetky ďalšie zmeny sú už spojené s bohatšou štandardnou výbavou, do ktorej bol zaradený napríklad interiérový paket v červenej farbe so špecifickým čalúnením. Znamená to, že sedadlá, ktorých poťahy sú v iných verziách na zips, aby sa dali oprať, či vymeniť, sú napevno. S príjemným povrchom, ale s rizikom zašpinenia. Rátajte tiež s multimediálnym a navigačným systémom R-Link so šiestimi reproduktormi.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Malý motor, nízky výkon, malá spotreba

Traduje sa to, ale po skúsenosti s týmto litrovým motorom to nebudete tvrdiť. Bežne sa dala dosiahnuť spotreba okolo 6 litrov, jazda po diaľnici ju potlačila nad 7 litrov. V meste som sa pri využívaní výkonového potenciálu prepracoval nad 6 litrov, pri nežnom, jemnom hladení akcelerátora na 5,6. Mimo mesta sa dalo dosiahnuť aj 5,2. No to už bola skôr eko jazda, ako normálne jazdenie. Verte, či nie bolo to iba o nejaké to deci menej, ako jazdí silnejší štvorvalec s objemom 1,2 litra – a to prosím s automatickou prevodovkou. Manuálna prevodovka v testovanom aute bola veľmi dobre odstupňovaná. Trocha to zatieňoval mierne gumový pocit pri radení a neveľmi presné dráhy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ale ešte raz ku kombinácii malého motora a X-MOD verzie – tam, kde by sme ešte prižmúrili oko, pre túto verziu už fakt nestačí. Teda pokojná jazda nie je problém. Ten nastáva pri predbiehaní, keď potreba zrýchliť vyvolávala trvalé pochybnosti o voľbe takto (ne)výkonného motora pre toto auto. Výbava X-MOD jednoznačne chce výkonnejší motor. Navyše ECO režim úplne potlačí jeho akúkoľvek snahu a iniciatívu, ako aj výkonový potenciál. Veľa ním neušetríte, hoci výrobca tvrdí, že až 10 % a Captur sa s ním správa, akoby mal o ďalších 300 kíl navyše. Predbiehanie nie je radosť, ale strastiplná záležitosť. A predsa Captur príjemne prekvapil – úplne na konci dráhy pedálu akcelerátora je spínač. Krátkodobo sa ním dá vypnúť nielen limitér, ale aj ECO režim. Motor získa plný výkon. Vtedy už sa dá aj predbiehať, no nachystajte si dostatočne dlhú dráhu. Určite je lepšie vypnúť režim ECO – v tomto trojvalčeku sa neveľmi uplatní.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zhodnotenie

Captur je fenomén. Trafil sa do vkusu, má primerané parametre, dobrú cenu a hlavne naozaj dobre vyzerá. S 1,5 litrovým dieselom pod kapotou má aj slušnú spotrebu. Na bežné jazdenie celkom stačí aj benzínový „trojhrnček“, ale mojim odporúčaním je v prípade benzínu skôr štvorvalcová 1,2-ka

P.S. Posledný pohľad do cenníka napovedá, že importér už verziu X-MOD s najslabším motorom neponúka. K dispozícii je len s 1,2 TCe s manuálnou prevodovkou za 17 290, alebo s automatickou za 18 390 €. Do ponuky pribudol v tejto verzii aj silnejší naftový motor 1,5 dCI s výkonom 81 kW (110 k).

Technické údaje

Model: Renault Captur X-MOD Energy 0,9 Tce
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 898
Prevodovka: 5 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 140/2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 171
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,6/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4122/1778/1566
Rázvor náprav (mm): 2606
Objem batožinového priestoru (l): 377-455/1235
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1180
Užitočná hmotnosť (kg): 473
Rozmer pneumatík: 205/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 11 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 16 190 €
Cena testovaného vozidla: 16 240 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku