2016-04-28 04:40:00
Renault Kadjar 1.6 Energy
Renault Kadjar 1.6 Energy dCi 130 4x4
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – crossover univerzál

Kadjar je francúzsky zástupca v segmente, v ktorom predtým Renault nemal žiadny poriadny model.

Budete namietať, že predsa (nie príliš vydarený) Koleos. Ale to bol (ak máme na mysli prvú generáciu) iba preznačený Samsung a jeho „neurodzený“ pôvod bolo vidieť. S príchodom novej generácie sa asi trocha zmení aj jeho pozícia.

Kto je ale Kadjar? Je to iba ďalšia čiarka v záplave SUV, ktoré sa roja, ako huby po daždi? Nečudo, lebo zákazníci po nich prahnú a tak sa idú automobilky dobre že nie pretrhnúť, aby mali v ponuke také auto. Aspoň jeden model. Sú v tom namočení všetci, Daciou počnúc, cez Bentley, až po Lamborghini.  

Takže Kadjar je nové SUV v Renaultom neprebádanej oblasti. No pozor, nie tak celkom! Veď je to ďalší model s technikou založenou na platforme CMF, ktorá vyšla zo spoločnej dielne aliancie Renault-Nissan. To isté v trochu inom balení má predsa aj nový Renault Espace a od Nissanu tiež X-Trail, či Pulsar, ale aj Qashqai, z ktorého Kadjar vychádza. Má teda vôbec čím zaujať v porovnaní s etablovanou konkurenciou, dokonca na „vlastnom dvore“?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako sa to vlastne voláš?

Keď Renault zvolil názov nového auta, zostali ľudia zaskočení. Čo znamená meno Kadjar? Znelo to na prvé počutie ako nejaké meno z arabštiny. No je to syntetický názov, ako to už v poslednom čase chodí. Za jeho vznikom stojí marketingové oddelenie Renaultu. Podľa neho sa časť mena „Kad“ inšpirovala slovom „quad", ktoré označuje pohon všetkých kolies. Druhá polovica, „jar“ vraj pochádza z francúzskeho slova „jaillir", ktoré označuje (aj) agilitu. Takže Kadjar by mal byť agilná štvorkolka. No, zaujímavé je, že pohon všetkých kolies má iba jediná verzia s najsilnejším vznetovým motorom. Jej celé označenie je Renault Kadjar 1.6 Energy dCi 130 4x4 Bose. Čo naznačuje, že minimálne zvuk to bude mať dobrý. A čo interiér, podvozok, jazdné vlastnosti a všetko ostatné?

Zdroj: Jozef Vydra

Kam ho vlastne zaradiť

Zaujímavé je práve porovnanie s Nissanom. Hoci by sa to mohlo podľa veľkosti zdať, Kadjar nie je iba preznačený Qashqai. Teda s odlišným znakom na kapote. Zvonka sú si podobní oveľa menej. Kadjar podľa mňa boduje v „tvarosloví“ karosérie. Je aj oproti modelu Qashqai o 69 mm dlhší, o 30 mm širší a o 17 mm vyšší. Rovnakú hodnotu má len rázvor náprav, no Francúz má aj vyšší podvozok, ako Japonec. Kadjar má mimo ciest veľmi dobre použiteľných 20 cm, mestský Qashqai sa musí uskromniť – má o 2 cm nižšiu svetlú výšku. V interiéri to už nie je také odlišné, lebo vnútro oboch áut sa až na pár výnimiek tvarovo takmer neodlišuje. Rozdiel však zistíte pri skúmaní použitých materiálov. Aby sme to nenaťahovali: je to kompaktné SUV, ktoré má bojovať o priazeň motoristov s modelmi typu Hyundai Tucson, Škoda Yeti, Toyota RAV4, či podobnými.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri dejá vú

Dosť veľa materiálov na dverách aj na prístrojovej doske je mäkkých, ale zároveň zvláštnych – niečo akoby guma s kožou dohromady. Pri bližšej prehliadke sa však nájde aj dosť lacných materiálov. Spracovanie by tiež mohlo byť lepšie. Priznávam, že ma trocha vyrušovalo občasné povrzgávanie plastov. Digitálne prístroje pred vodičom celkom v štýle modelu Espace sú efektné a moderné, ale určite by som ich radšej vymenil za klasické ručičkové. Pri osvietení slnkom v tom „správnom“ uhle zozadu nevidno celkom nič. K tomu ešte výčitka k výrazne precitlivenej reakcii týchto „budíkov“ aj inak kvalitného multimediálneho a navigačného systému, ktorý má veľkú dotykovú, ale trocha nízko umiestnenú obrazovku. Stačí vojsť s autom do tieňa a ihneď sa prepínajú do nočného režimu – a zasa vidíte figu borovú.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Plusom je, že pre aktiváciu a vypínaniu asistenčných systémov sa netreba komplikovane preklikávať. Majú pre vstup do menu osobitný spínač vľavo od volantu. Multimediálny systém oznamuje všetko v slovenčine, ale hlasovým pokynom v našej rodnej reči nerozumie. Oceňujem aj zachovanie ovládanie kúrenia a klimatizácie pomocou klasických tlačidiel a ovládačov. V porovnaní doterajším rozložením ovládacích prvkov automobilky sa ovládanie palubného počítača presunulo na volant.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trocha mimo dohľadu vodiča je aj prepínač tempomatu za radiacou pákou. Nájdete tam ale očakávané tlačidlo ručnej brzdy a otočný volič režimu pohonu. Vybrať si môžete predný náhon (2WD), automatické pripojenie zadného náhonu a tiež uzatvorenie medzinápravovej spojky. Kadjar dokáže aj sám zaparkovať. Asistent je celkom spoľahlivý a zvládne dokonca aj šikmé parkovanie. No treba mu nechať čas na prácu, lebo manéver je pomerne spomalený. Môže to „vytočiť“ ostatných vodičov. Iné autá to zvládnu rýchlejšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ozaj, aby som nezabudol: Bose. Hrá odušu aj vďaka zabudovanému subwooferu namiesto rezervného kolesa v kufri a je príjemnou čerešničkou na torte, ale... Audiofilom bude prekážať, že si už neprehrajú CD. Ak chcete vlastnú hudbu – tak len z USB. Nevyhovovalo mi ani ovládanie vyhrievania sedadiel – je z prednej strany lakťovej opierky a nevidno poriadne na tlačidlá. Predkláňať sa počas jazdy a „očumovať“, čo a ako máte zapnuté nepovažujem za dobrý nápad.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kto sa pomestí

V aute je dostatok priestoru vpredu aj vzadu, sedadlá už nie sú tie povestné mäkké pohovky ako v starých francúzskych autách. Podržia slušne aj v zákrutách, no najmä v nich vydržíte na jeden záťah aj pár stoviek kilometrov. Na predných sedadlách nie je núdza o priestor. Vzadu sa síce s malou, ale predsa rezervou zmestí aj 190 cm pasažier. Auto má v interiéri tiež dosť odkladacích priestorov (vraj až 30 litrov).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Možno by k mínusom pri plánovaní skutočnej rodinnej dovolenky mohol patriť v porovnaní so zvyškom auta menší kufor. Hoci v porovnaní s konkurenciou patrí k tým (naj)väčším. Keby nestačilo sklopenie zadných sedadiel (dajú sa aj priamo z priestoru batožinového priestoru), potom sa dá sklopiť aj sedadlo spolujazdca. Preveziete tak predmety dlhé až 255 cm (napríklad surf). Zadná časť má dvojité dno, po sklopení sedadiel nevzniká schod. Doskami z neho sa dá kufor prehradiť, má to výhodu pri vození drobnejších predmetov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou nafta

Je to osvedčený motor 1,6 dCi spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Patrí k reálne veľmi kultivovaným motorom, ktorý má príjemne mäkký beh a neruší naftovým klepotaním ani pri jazde po diaľnici, kde pri 130 km/h má 2 500 otáčok a to zaniká v hluku odvaľujúcich sa pneumatík. Motor ani nevibruje v nízkych otáčkach, prejavuje sa iba vzdialeným tlmeným hukotom, čo je veľmi príjemné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Horšie to je s dynamikou na spodnom konci otáčok. Jednoducho treba podradiť a tomu je prispôsobená aj prevodovka s kratšími stupňami. Hoci má turbo oneskorenie a tomu treba prispôsobiť jazdecký štýl, Kadjar nesklamal ani pri meraní spotreby. V meste som s ním dosiahol spotrebu 5,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h. Pri 110 km/h to bolo 4,7 l/100 km a pri 130 km/h 6,2 l/100 km. Na okresných cestách mimo mesta klesla spotreba na 4,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h. Celková kombinovaná spotreba sa dostala na hodnotu 5,5 l/100 km.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdí

Kadjar sa nenatriasa ako offroad, hoci sa s chuťou štverá nielen po prašných, či štrkových cestách, ale aj krížom cez lúky. Radenie prevodovky je dostatočne presné a krátke, chod páky radenia bol mierne tuhší. Páka prevodovky si pri pohybe do strán niekedy „vrzla“. Podvozok je o čosi tvrdší ako býva zvykom u tejto francúzskej značky. Môžu za to aj 19 palcové kolesá s nižším profilom pneumatík. Lepšie by to bolo na 16 palcových.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Napriek tomu, že pomerne dobre filtruje väčšinu nerovností, trocha ma prekvapila jeho vyššia hlučnosť. Celkové odhlučnenie auta ale je priemerné - aj pri aerodynamickom hluku aj pri tom, ktorý spôsobuje valivý odpor pneumatík. Celkom prijemným zistením boli dobré jazdné vlastnosti - rýchle prejazdy zákrut sú síce s miernym náklonom, ale pomerne isté a auto drží neutrálnu stopu. V automatickom režime a na mokrej vozovke pomáha pri prudkom výjazde zo zákruty „trocha" (až do 50 %) výkonu presmerovaného na zadné kolesá. Kadjar ale nie je auto, ktoré by poskytovalo výraznú spätnú väzbu, skôr vás izoluje vás od okolia. Takto však (žiaľ) funguje väčšina podobných áut.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte poznámka pred záverom

Keď sa pozrieme na ponuku Nissanu a Renaultu, krásne vidno, ako si to značky medzi sebou pekne podelili: chceš malé Malé SUV? Je tu Renault Captur. Alebo skôr väčšie SUV? Nech sa páči Nissan Qashqai. Potrebuješ ešte niečo väčšie? tak teda Renault Kadjar. Ale v prípade naozaj veľkého SUV je naporúdzi Nissan X-Trail. A keď veľmi veľký crossover, tak je to jasné: Renault Espace. Hotovo, pekne „na preskáčku“. Nikto nemôže povedať, že Renault, či Nissan majú veľa modelov. Samostatne nie, ale takto spoločne to zapadá.

Záverečný verdikt

Kadjar je perfektným dôkazom toho, čo dnes umožňuje použitie modulárnej platformy. Na jeden základ sa „naštepí“ množstvo rôznych modelov a technika je takmer vždy rovnaká. Je potom už len na zákazníkovi, aby si vybral veľkosť, či kategóriu, ktorá mu najviac vyhovuje. Kadjar takto vyplnil medzeru medzi modelmi Qashqai a X-Trail.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Možno mu chýba poctivý mechanický dojem a sebaistota, že s ním prežijete aj koniec sveta. No ak sa s ním vyberiete aj do terénu, verte, že nesklame. Nie je to síce off road, ale poradí si aj tam, kde sa bežný vodič neodváži. Renault dobre vycítil, kde má v ponuke modelov dieru a vhodne ju zaplnil. Kadjar nie je síce žiadny akčný hrdina, ale to, čo od neho budete chcieť, splní do bodky. Navyše aj vyzerá celkom chrumkavo, takže starosti o záujem o tento model nemám.

Technické údaje

Model: Renault Kadjar 1.6 Energy dCi 130 4x4 Bose
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5/4,6/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4449/1836/1607
Rázvor náprav (mm): 2646
Objem batožinového priestoru (l): 472/1478
Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1611
Užitočná hmotnosť (kg): 440
Rozmer pneumatík predné: 225/45 R 19
Rozmer pneumatík zadné: 225/45 R 19
Základná cenníková cena modelu: 17 790 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 24 590 €
Cena testovaného vozidla: 30 990 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku