29.03.2016

TEST: Mitsubishi L200 Double Cab 2,4 DID 5AT 4WD Intense – hrdina do nečasu

Nová L200 je vyspelý pracant s množstvom noviniek. Ako obstojí v konkurenčnom boji?

Mitsubishi L200 Double Cab je vozidlo, ktoré musí konkurovať takým menám ako Ford Ranger, Toyota Hilux, či VW Amarok. Napriek veľkým menám sa nenápadná L200 šplhá nad konkurenciu a to najmä v technike. Patrí jej viacero prvenstiev, medzi inými dokáže odtiahnuť najviac spomedzi konkurentov - celkovo 4090 kg (korba + ťahač), i keď užitočnú hmotnosť najvyššiu nemá (960 kg). 

Osobne mám stredne veľké pick-upy s dvojitou kabínou a kapacitou až 5 miest rád. Sú to autá, ktoré o majiteľovi čo to hovoria. O zákazníka bojujú zbraňami, ktoré väčšina osobných áut odsúva niekam nabok. Zákazník kupujúci pick-up totiž stále najviac trvá na spoľahlivosti, schopnostiach a funkčnosti vozidla. Navyše ide o kus stroja, mašinu a malí chlapci netúžia po jazdení s kamiónmi, či traktormi pre dobré pracovné podmienky. Mať takú mašinu v rukách by mal aspoň raz za čas mať každý chlap.

Pritom si ale automobilky uvedomujú, že tieto stroje musia aj trochu vyzerať, najmä musia spĺňať bezpečnostné kritéria, mať deformačné zóny a tiež kráčať s dobou v ohľade ekológie a dokonca musia byť aspoň trošku komfortné a vybavené.

Nová generácia modelu L200 prináša množstvo najmä technických inovácií, ktoré bežnému motoristovi zostanú skryté. Auto má úplne nový motor, novú prevodovku, nový rám, novú bezpečnosť, nové asistenčné systémy, novú kabínu, nový dizajn a tiež nový pohon všetkých štyroch kolies. Zmien je toľko, že ani náš redakčný test nie je schopný poskytnúť dostatok priestoru pre ich detailný rozbor. Veľkú časť z nich však aspoň spomeniem a mnohé vysvetlím.

Štvrtá generácia L200 tu bola s nami dlhých 10 rokov. Koncom roka 2015 prišla aj na Slovensko nová L200. Hneď na začiatok treba povedať, že medzigeneračne výrazne opeknela. Auto je na pohľad svieže, pôsobí dobre. Novú verziu sme testovali na prelome rokov. Že sme auto dostali počas tuhých mrazov dokumentujú i fotografie vozidla. O to lepšie. Mrazy ukázali ako si takáto mašina dokáže poradiť s veľkým chladom.

V kabíne pohoda – na pick-up

Mitsubishi sa snaží svoje sparťansky vybavené interiéry premeniť na niečo viac a robí to aj pri L200. Napriek veľkej snahe však ani na okamih nepochybujete o tom, že sedíte v pracovnom stroji. Najmä ak máte výšku cez 190 cm.

Sedenie za volantom nemožno porovnávať s modelmi SUV. Síce sa viete usadiť pohodlne, tvrdé oplastovanie pracoviska vodiča rýchlo odhalí malú rezervu pre pohyb rozmernejšieho vodiča. Ešteže je vo výbave Intense možné nastavovať volant do všetkých smerov a že je samotné sedadlo dostatočne anatomicky tvarované.

Palubná doska vyzerá dobre a moderne. Dotykový displej slúži len na nastavovanie rádia a L200 nemá navigáciu ani v najvyššej výbave Intense v základe. Iba ako doplnkovú výbavu, bez nej je však dotykový displej iba okrasa. Multifunkčný volant dobre sadne do ruky, radiaca páka automatickej prevodovky tiež. Je dobré, že radič nemá možnosti na priamke. Otočný ovládač pohonu 4x4 je umiestnený pod ním a ak sa naučíte čo jednotlivé polohy znamenajú, uľahčenie práce je výrazné.

I keď je kabína dlhšia o 20 mm, na zadných sedadlách ani dva centimetre navyše nestačia na to, aby za vysokého vodiča mohol sadnúť obdobne vysoký spolujazdec (190 cm). To platí nielen pri kolenách, ale takáto výška znamená, že máte hlavu zarazenú v streche a bočné dvere sú vám bližšie než by ste chceli. Doslova je to sedenie iba do 180 cm. Navyše je sklon operadiel nepohodlný. Kabína narástla aj do šírky, o 83 mm v oblasti hlavy. To pomáha vodičovi a spolujazdcovi citiť sa pohodlnejšie, vzadu je to menej citeľné. Napriek výčitkám konštatujem, že je na tom L200 v oblasti priestrannosti kabíny mierne nadpriemerne. Významným hľadiskom je i to, že zadná časť kabíny pôsobí mierne klaustrofobicky. Menšie okná, čierne poťahy a malý priestor medzi sedadlami spolu s oknom tesne za chrbtom i pomerne malé dvere s ťažkou prístupňosťou dozadu. Pre pick-up to ale nie je nič výnimočné.

Nevýhodou je aj nástupná stupačka. Ak chcete auto využiť aj inde ako v kopcoch, blato na lýtkach neoceníte. Nákladný priestor má dostatočné rozmery, verzia s plechovým deklom ale jeho využiteľnosť znižuje. Ak by som chcel zamknúť zadnú časť, investujem radšej do hardtopu vo výške strechy.

Jazdný komfort je na dobrej úrovni. Očakávať od pevného rámu s extrémne vysokou torznou tuhosťou mimoriadne pohodlnú jazdu cez deravé cesty je naivné. Auto je urobené tak, aby mohlo celú životnosť jazdiť v teréne, nie na ceste. Komfortnejším odpružením sa podarilo typické vlastnosti veľmi pevnej konštrukcie limitovať, i keď veľké diery na ceste znamenajú doslova skoky. Menšie nerovnosti na ceste ale auto príjemne žehlí, jazda na diaľnici, či v zahraničí (lebo u nás o kvalitných cestách druhej a tretej triedy nemožno hovoriť) bude príjemná a bezproblémová. Pomoc k citeľne lepšiemu komfortu na cestách/necestách dáva lepšie upevnenie kabíny k rámu v prospech lepšieho utlmenia podvozku vďaka účinnejšiím pružným lôžkam.  

Motor a prevodovka

Mitsubishi prináša do L200 úplne nový agregát s objemom 2,4 litra. Motor má kódové označenie 4N15 a dostupný je ako vo verzii Normal Power, tak i High Power. V prípade kúpy Double Cab je Normal Power s výkonom 113 kW (154 k) vyhradený pre výbavu Invite so šesťstupňovým manuálom, zatiaľ čo High Power s výkonom 133 kW (181 k) je vyhradený pre Intense a využitie s novým 5-stupňovým automatom Aisin. Medzi verziami je rozdiel nielen vo výkone a krútiacom momente ale tiež v technike. Silnejší motor disponuje technológiou manažmentu ventilov MIVEC, slabší sa zaobíde bez toho.

Nový motor je prvýkrát celohliníkový (predchodca mal liatinový blok), vďaka čomu výrobca ušetril 30 kilogramov. Má zvýraznenú nadštvorcovú konštrukciu vďaka čomu má viac sily v nižších otáčkach (86:105,1), má nižší kompresný pomer (15,5:1), vyšší výkon i krútiaci moment, rozvod riešený tichou reťazou namiesto remeňa, nové turbodúchadlo vlastnej konštrukcie Mitsubishi, kompletne prepracované umiestnenie a dizajn jednotlivých komponentov, katalyzátor s DPF umiestnený bližšie k zvodom pre nižší odpor a nižšiu spotrebu pri regenerácii. Motor má výrazne nižšie trenie, má asymetricky uložený kľukový hriadeľ s dvoma vyvažovadlami. Zaujímavé môže byť, že olejová náplň motora je 8,3 litra a servisný interval je do 20 000 km. Turbodúchadlo má na kompresorovom koliesku o 4 lopatky menej než štandardné turbo, má nižšiu zotrvačnosť, a teda rýchlejšiu reakciu a lepšie plnenie valcov. Samozrejme, technológia MIVEC v naftovom agregáte je nová v segmente pick-upov úplne nevídaná.

Výsledkom obrovských zmien je jednak plnenie emisných noriem Euro5b a Euro6, no najmä zníženie spotreby, zvýšenie výkonu a zníženie emisií, teda to platí minimálne na papieri. Dojmy z ciest sa môžu odlišovať.

Motor s maximálnym výkonom 133 kW (181 k) pri 3500 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 430 Nm pri 2500 ot/min má naozaj dostatok sily ako na bežné jazdenie, tak jazdu po diaľnici i náročné terénne výjazdy. V tom ho podporuje dobre nastavená automatická prevodovka s mierne ťažšími prevodmi než mal predchodca, s nižším vnútorným trením a rýchlejšími reakciami. Tak ako motor, aj prevodovka je stavaná na vysokú záťaž a síce výrobca tvrdí, že je bezúdržbová a viac než 10 litrovú olejovú náplň netreba meniť (viac než motor), pre vysokú záťaž sa odporúča meniť olej každých 100 000 km.

Motor má pri rýchlosti 140 km/h na piatom prevodovom stupni približne 2600 ot/min. Pri rýchlosti 120 km/h otáčky klesnú na 2300 ot/min. Práve 2300 ot/min je hranica pri ktorej systém MIVEC upravuje otváranie ventilov v prospech dlhšieho otvorenia nasávania pre lepšie plnenie valcov vzduchom a teda pre vyšší výkon, naopak pod touto úrovňou ide o rýchlejšiu reakciu a vyšší krútiaci moment. Motor vďaka MIVECu a novému turbodúchadlu disponuje veľkým záťahom až do úrovne vrcholiaceho výkonu – 3500 ot/min, následne motor veľmi rýchlo ovädá, čo je pre nadštvorcový agregát úplne bežné a vytáčať ho viac nemá žiaden zmysel. Naopak v nízkych otáčkach motor ani v kopcovitom teréne nepotrebuje podraďovanie a pokojne si chrchoce akoby sa ani nechumelilo. Prevodovka rýchlo reaguje na stlačenie akcelerátora, v prípade nutnosti ľahko podradí. Aj keď sa môže 181 koní zdať ako naozaj veľa, L200 nie je pretekár a predbiehanie pri vyšších rýchlostiach netreba uponáhľať. Čím rýchlejšie auto ide, tým väčší je odpor vzduchu a síce má auto na svoju triedu veľmi nízky koeficient odporu vzduchu 0,4, treba mať na pamäti, že osobné automobily ho majú pod 0,3. Navyše motor nie je kam vytáčať, takže nečakajte očarujúce pružné zrýchlenie v rýchlostiach okolo 90 km/h a vyššie. Auto je tak na cestách najmä obor, ktorý síce veľmi neprotestuje ale jeho nátura je viac v prospech bahna, kameňov a nie asfaltiek.

Hlučnosť v kabíne je medzigeneračne nižšia. Môže za to jednak o niečo tichší motor, ale najmä viac kvalitnejších tlmiacich materiálov a to nielen pri oddelení motorového priestoru od kabíny, ale všakovaké peny možno nájsť i v podbehoch kolies, v podvozku, v ráme. Rozdiel je citeľný a L200 je na vrchole triedy, vďaka čomu ju možno porovnávať i s lacnejšími naftovými osobnými automobilmi.

Vysoká stavba súvisí aj s vysokou spotrebou pri jazde po diaľnici. I keď je Mitsu úspornejšie než predchodca, 130 km/h (tachometer) na diaľnici znamená priemernú spotrebu až 12 litrov. Znížiť ju môže lepšie počasie, profil cesty, či menej odhodlané udržiavanie danej rýchlosti, avšak dostať sa pod 10 litrov podľa mňa nebude dlhodobo možné. Bežné jazdenie mimo mesta už priemer dokáže zaraziť pod 10 litrov. Opatrné defenzívne jazdenie so zohriatym motorom stlačí priemer aj pod 9 litrov. Pre ešte nižšiu spotrebu odporúčam nasadiť rúžové okuliare, či laboratórne podmienky.

Jazda v teréne – a sme doma

Mitsubishi je na pocit viac osobným autom než v minulosti. Pohodlnejší interiér rozmermi porovnateľnými s hatchbackom segmentu C, vydarený dizajn. J krivka oddeľujúca kabínu od nakladového priestoru umožnila výrobcovi uplatniť menší rázvor pri zachovaní priestrannosti a praktickosti, čo sa odzrkadľuje na vyššej prejazdnosti v teréne.

S autom som okoštoval ľahký až stredne ťažký terén. Zamrznuté podložie bolo v neprospech terénnych hrátok, obavy o pneumatiky a podvozok boli veľké, no i tak môžem potvrdiť, že budúci majiteľ bude mať v aute vďaka schopnostiam v teréne skutočne poklad.

Verzia Intense ponúka navyše k štandardnému pohonu 4x4 od Mitsubishi ešte aj medzinápravový samosvorný diferenciál Torsen. K tomu treba prirátať riadenie brzdného účinku pri prekrížení náprav a náhle má systém pohonu Super SELECT 4WD II odpoveď na všetky situácie v teréne. Vybrať si čo konkrétne potrebujete môžete vďaka spomínanému otočnému ovládaču. Základ tvorí pohon zadnej nápravy, nasleduje pohon oboch náprav, pohon oboch náprav s uzavretým medzinápravovým diferenciálom a na záver pohon oboch náprav s uzamknutným diferenciálom a redukciou. 4x4 je dostupné do rýchlosti 100 km/h. Vďaka menšiemu rázvoru (rozdiely sa v triede pohybujú v mm), vďaka svetlej výške 235 mm má prechodový uhol 24°. Predný nájazdový uhol je 30°, zadný 22°, maximálny bočný náklon 45°. K istote v teréne pridáva aj kvalitné zakrytovanie motora a prevodovky, to mimochodom prispieva i k lepšiemu aerodynamickému odporu.

K lepšiemu manévrovaniu v teréne i na parkovisku pomáha strmšie riadenie. Manévrovaniu môžu pomôcť i parkovacie senzory a parkovacia kamera, i keď správny vodič v teréne jednoducho z auta vystrčí hlavu, či (ak je to možné) vylezie von a to platí aj na parkovisku.

Záver

Nová L200 sa podarila. Auto má bližšie k osobným vozidlám, čo dnešný zákazník určite ocení. Automobil síce má novú tvár a krajšie krivky ako vnútri tak i zvonka, je potešiteľné, že najviac zmien sa udialo pod plechmi a tam, kde oko zákazníka nedohliadne. Rám i kabína majú 21 % využitie vysokopevnostnej ocele, Mitsubishi zväčšilo množstvo deformačných zón, i samotný rám je deformovateľný, čo výrazne pomáha k zníženiu následkov pri nehode. I keď je laický pohľad taký, že veľký pick-up má navrch v porovnaní s „mäkšími“ SUV, nie je to tak v prípade, že pick-up nemá aj deformačné zóny. Darmo sa kabína neskriví, keď extrémne pevný rám bude pôsobiť na sily uvoľnené pri náraze iba ako „hromozvod“ a energiu prenesie na posádku.

Mitsu svoju L200 vybavilo presne tým, vďaka čomu je auto nielen ohľaduplnejšie k menším vozidlám a chodcom, najmä dokáže posádku chrániť pred následkami nárazu lepšie ako predchodca. Automobil má v základe 7 airbagov, dvojité predpínanie pásov (hore i dolu), tyč riadenia je deformovateľná a podobne. Novinkou v tomto smere je aj kontrola jazdných pruhov. Automobil získal 4 hviezdy v testoch bezpečnosti EuroNCAP.

L200 je lepšie chránená pred koróziou, má výborný pohon všetkých kolies a silný motor, ktorý nemá problém ani s ťažkým terénom. Automatická prevodovka má len 5-stupňov, no je nastavená na vysokú záťaž a dokáže slúžiť veľmi dlho. Už dnes je jasné, že automobil dokáže slúžiť v náročných podmienkach dlho. Ocenil by som väčší vnútorný priestor. Síce je Mitsu nadpriemerné v tomto smere, k dokonalosti chýba dobrých pár centimetrov. 7 z 10-tich.

 
 

Technické údaje

Model: Mitsubishi L200 Double Cab 5AT 4WD 2,4 DI-D
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2442
Prevodovka: 5-stupňová automatická planétová
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 133/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 430/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinácia (l/100 km): 6,9/5,2/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5285/1815/1775
Rázvor náprav (mm): 3000
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1950
Užitočná hmotnosť (kg): 960
Nákladový priestor: dĺžka/šírka/výška  1520/1470/475
Rozmer pneumatík 245/65 R17 111S
   
Základná cena L200 Double Cab (normal power + Invite + 6MT + 4WD) 26 500 
Základná cena verzie 33 500 
Základná cena verzie: 35 900 
Cena testovaného vozidla (doplnková výbava + Hardtop Fullbox): 40 136 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku