02.03.2016

TEST: Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D – nový vzhľad, automat a 7 miest. Aký je?

Testovali sme najnovší Mitsubishi Outlander vo výbave Instyle s automatickou prevodovkou.

Na jeseň minulého roka prišiel aj na slovenský trh výrazne upravený Mitsubishi Outlander tretej generácie. Zatiaľ čo iný by ho nazvali ako úplne nový model, Mitsubishi ho realistickejšie nazýva Outlander 3,5. Nejde totiž len o facelift. Zmenilo sa toho naozaj veľa. To podstatné ale zostalo.

Outlander tretej generácie prišiel v roku 2012, po troch rokoch tak dostal balíček zmien, ktoré odstránili veľkú časť nedostatkov a zvýraznili pozitíva. Zmeny sa dotkli motorizácie, pohonu všetkých štyroch kolies, konštrukcie i karosérie a technológií. Mitsubishi predviedlo nové asistenčné systémy a sľubovalo vyšší komfort na cestách.

Dizajn

Či už sa vám tretia generácia Outlandera páčila, alebo nie, automobil sa mohol pýšiť na Japonca pomerne konzervatívnym i keď jedinečným vzhľadom, ktorý popieral dovtedajšie dizajnové smerovanie značky. Práve dizajn, najmä prednej masky však verejnosťou nebol prijímaný až tak pozitívne, Mitsubishi teda vzhľad upravilo. Nový dizajnový jazyk automobilky sa volá Dynamic Shield, teda dynamický štíť. Podobne tvarovanú prednú časť vozidla budú mať po Outlanderovi aj ďalšie modely značky. Dynamický štíť prezentuje výrazné chrómované prvky, ktoré obklopujú logo s troma diamantmi, zároveň tvoria akési rozpojené X vedúce popod prižmúrené svetlomety, v ktorého strede je práve logo značky.

Dve veľké chrómované lišty v okolí znaku a dve ramená vedúce od spodnej hrany nárazníka až za svetlá sú v strede doplnené akýmsi územím nikoho v podobe čierneho lesklého nárazníka. Automobil z diaľky vyzerá zaujímavo, bližší pohľad však evokuje „slovo“ miš-maš. Celkovo sa však dizajnérom podarilo zostriť krivky auta a urobiť ho tak opticky štíhlejším a energickejším. Na obrázkoch, ale i z diaľky pôsobí výrazne menšie než v skutočnosti je. Málokto by uveril, že má dané auto sedem miest a priestrannú kabínu.

Interiér

I v kabíne konštruktéri popracovali na zlepšení komfortu a tiež vnímaní automobilu samotnou posádkou. Už to nie je strohá hlučná škatuľa s veľkou papuľou ako v predchádzajúcich generáciách. Už prvá verzia tretej generácie bola komfortnejšia a pôsobila elegantnejším dojmom i v kabíne. Nová pridáva modernejšie prvky, kvalitnejšie materiály.

Interiér pôsobí naozaj dobrým dojmom. Vo výbave Instyle s koženým čalúnením, prémiovým zvukovým systémom a veľkým dotykovým displejom nie je v aute takmer žiadne neupravené miesto. Vyhovuje mi palubná doska s displejom infotainmentu jemne natočená na vodiča. Využitie klavírového čierneho lesklého laku v oblasti displeja pôsobí pekne, i keď sa na ňom zub času a nečistoty prejaví rýchlo a intenzívne. Dobre vyzerá volant, dobre sa i drží. Trošku horšie je na tom ľavá časť palubnej dosky, na tú akoby dizajnéri trošku zabudli a sveži, no pritom jednoduchý štýl nepreniesli aj na túto stranu, ktorá pôsobí staršie. Radiaca páka je typicky japonská, aj jej klavírový lak pomohol. Ovládacích prvkov nie je veľa a tie čo sú, sú dobre rozmiestnené.

Posed na sedadlách je príjemný, sedadlá vpredu sú vhodne anatomicky tvarované, poteší nastaviteľná lakťová opierka v strede. Ani vodič s výškou nad 190 cm si nikde neudiera kolená, necíti sa stiesnene. Sedadlá majú prijateľné bočné vedenie, sú pripravené poňať aj objemnejšie chrbty. Pozitívnou maličkosťou je automatika na všetkých oknách. V kabíne je dostatok odkladacích miest.

Infotainment sa ovláda jednoducho, na niektoré zákutia nastavovania si treba zvyknúť. Navigácia je adekvátne vzdelaná, graficky však zaostáva a v porovnaní s najnovšími navigáciami pôsobí akoby jej chýbalo zopár vrstiev, no i hranatejšie tvary objektov dôveryhodnosti nepridávajú. I keď opakujem, že funguje spoľahlivo.

Materiály použité na palube majú byť kvalitnejšie a takpovediac prémiové. Nuž, ak si sadnete do Outlandera prvý krát, nebudete mať pocit vyššieho luxusu. Budete sa cítiť v pohode, zaujme vás celkom dobre vyzerajúca palubná doska a volant. To je však dobre, pretože Mitsubishi bolo v minulosti známe sparťanskejšími interiérmi, teraz to vyzerá lepšie a nestratí sa ani v porovnaní s európskymi rozmaznanejšími autami, i keď k prémiovým značkám ešte nejaký ten schodík chýba. Nájdete tam i mäkčené plasty, väčšina je tvrdá, no nevyzerá zle.

Miesta v druhom rade sedadiel je naozaj dosť vo všetkých smeroch, pravda traja objemnejší pasažieri budú mať k sebe veľmi blízko. Sedadlá sú slušne tvarované, veľkou devízou je možnosť upravenia sklonu. Pasažieri na dlhých cestách si tak ľahšie urobia pohodlie. Bonusom je tretí rad sedadiel dostupný vo všetkých výbavách okrem základnej. Dve sklopiteľné sedadlá sú však stále len bonusom a Outlandera nemožno považovať za plnohodnotné sedemmiestne vozidlo. Deti sa tam zmestia. Kufor sa v takom prípade zmenší na úplné minimum. Batožinový priestor má dvojitú podlahu, rezervné koleso je umiestnené na podvozku, väčšiu časť podlahy zaberajú sklopené sedadlá, našlo sa tam ale dosť miesta na priečinok pre povinnú výbavu a pár ďalších drobností. Vďaka 477 litrom vzadu tak päťčlenná rodina nebude mať veľa problémov pobaliť sa. I keď všetci dobre vieme, že ak už my Slováci ideme na dovolenku, niekedy by nestačil ani príves...

Motor a prevodovka

Mitsubishi Outlander nie je vozidlo, ktoré by podľahlo lákadlám downsizingu a dokonca si k plneniu emisných noriem nemusí lámať hlavu s umiestneným nádrže na AdBlue, pretože limity na NOx s veľkou rezervou podlezie iba so suchým zásobníkovým LNT katalyzátorom umiestneným vo výfukovom potrubí. Konštruktérom sa to podarilo aj vďaka nižšiemu kompresnému pomeru 14,9:1.

Motor s objemom 2,2 litra má síce výkon „iba“ 110 kW (150 k), no slušný krútiaci moment 360 Nm a vďaka vyššiemu zdvihu (vŕtanie x zdvih - 86,0 x 97,6 mm)  si ľahšie poradí s náročnou jazdou v teréne a pod záťažou v nižších otáčkach sa zbytočne neprehrieva. Pritom to dokáže s porovnateľnou spotrebou. Motor má skutočne dostatok krútiaceho momentu už okolo 1250 ot/min, keď je dostupných 300 Nm. Maximum 360 Nm je k dispozícii od 1500 do 2750, čo v podstate zahŕňa väčšinu jazdných situácií na našich cestách. Pri diaľničnej rýchlosti 140 km/h (tachometer) točí približne 2300 ot/min a pri rýchlosti 100 km/h má motor na šestke cca 1600 ot/min.

Tak ako to pri naftových motoroch od japonských konštruktérov býva, motor nie je postavený pre nafto-športovanie, ale pre plynulú jazdu s možnosťou výraznejšieho zrýchľovania v nižších rýchlostiach. Motor automobilu výborne pasuje. Priemerná spotreba počas testu bola 7,6 litra nafty na 100 km. Jazdil som dynamickejšie, i keď v rámci predpisov a slušnosti v chladnejšom počasí. Priemer výrazne zdvíhali najmä jazdy po meste, ale aj jazda po diaľnici na hrane maximálnej povolenej rýchlosti. Práve pri tachometrovej 140-tke (cca 133 km/h) si motor pýtal až 8,8 litra nafty v priemere. Spomalenie na 120 km/h (tacho) znamenalo zníženie apetítu na 7,9 litra. Jazda mimo mesto pokojným tempom dokázala priemer dostať bližšie k hranici 7 litrov. Reálne sa dá jazdiť aj za 6,8-9 bez zbytočného traumatizovania ostatných účastníkov premávky. Všetko však záleží na podmienkach jazdy, jazdnom štýle, profile cesty, premávke...

Motor nepatrí k tým naftovým agregátom, ktoré by dokázali hlásiť dosiahnutie prevádzkovej teploty už po pár kilometroch (či je motor v chladnom počasí naozaj úplne a všade zohriaty už nechám na vašom posúdení). Outlander tak ako väčšina automobilov neukazuje kľúčovú teplotu oleja, iba teplotu chladiacej kvapaliny. Tá dokáže vystúpiť na cca 90° Celzia do 10 km. Pri vonkajšej teplote okolo nuly sa olejová náplň zohrieva dlhšie, nečudo, veď jej má Mitsubishi 7,5 litra (!). Je to predsa len poriadny naftový motor, trápiť ho krátkymi jazdami po meste je priam neľudské. Napriek štandardnému pomalšiemu zohrievaniu motora však posádka v interiéri netrpí dlhým očakávaním teplejšieho vzduchu z výduchov kúrenia. Vozidlo už po prvých kilometroch vpúšťa do kabíny mierne teplejší vzduch, po zahriati chladiacej kvapaliny je tak vo vnútri už príjemne teplo. 

Prevodovka je 6-stupňový plánetový automat s možnosťou radenia pádlami pod volantom a so stálym prevodom 3,36. Prevodovka pri pokojnom jazdení radí hladko, takmer nevnímateľne. Radenie pádlami síce nie je natoľko potrebné, no z času na čas sa zíde, najmä pri predbiehaní. Automat sa však miestami príliš snaží a už po krátkych okamihoch uvoľnenia tlaku na plynový pedál podraďuje de facto k 1000 ot/min, čím síce šetri spotrebu, no napríklad v zápche zbytočne otravuje motor. Tento „režim plachtenia“ tak znižuje účinnosť brzdenia motorom so všetkými výhodami, ktoré brzdenie motorom prináša. Na druhú stranu, prevodovka úplne nevyradí, iba zaradí nižší prevodový stupeň a ak sa plynu opäť dotknete, bleskovo vráti späť pôvodné otáčky. Menej bodov dostane i za tendenciu držať otáčky okolo 3000 ot/min pri akcelerácii aj so studeným motorom bez toho, aby si to vodič vyslovene žiadal dupnutím na plyn. Nejde pritom ani tak o zbytočné vytočenie motora, pohonná jednotka sa tak pravdepodobne snaží čo najrýchlejšie zohriať, skôr ide o komfort a fakt, že motor nemá najväčšiu silu pri 3000 ot/min. 

Jazda

Mitsubishi Outlander je v prvom rade auto na cestu, no nezľakne sa dokonca ani stredne ťažkého terénu. Samozrejme treba mať pri terénnych dobrodružstvách na pamäti skutočnosť, že auto nemá svetlú výšku traktora. 190 mm však stačí na väčšinu jednoduchých terénnych nástrah.

Konštruktéri pri facelifte popracovali najmä na utlmení rušivých zvukov prenášajúcich sa do kabíny. Viac utlmili motor i zvuky šíriace sa do kabíny od podvozku, kolies i aerodynamický hluk. Auto je skutočne mierne tichšie a jazda je veľmi príjemná. Aj motor je utlmený nadpriemerne, pritom samotný agregát nepatrí medzi hlučné. Vodič má stále možnosť riadiť sa zvukom bez potreby sledovať otáčkomer.

Cieľom výrobcu bolo pri danom automobile zvýšiť jazdný komfort, čo sa skutočne podarilo. Výhrady mám iba k tvrdšiemu pruženiu, ktoré na našich cestách poukazuje na fakt, že ide stále o auto namierené skôr k lepším jazdným vlastnostiam než otupenému komfortu posádky. Najmä krátke rýchle nerovnosti pruženie v podstate nezaregistruje a posádka vzadu trpí. Nejde len o problém pruženia, svoj podiel viny majú aj 18 palcové disky. Pneumatiky síce nie sú úplne úzke, kolesá sú to riadne. Minimálne pre zimu by som volil 16-palcové gumy. Oceníte to pri výmoľoch.

Podvozok je vďaka kompromisnému nastaveniu s väčším dôrazom na jazdné vlastnosti športový a Outlander sa nezľakne ani ostrých prejazdov zákrut, či prudšieho manévrovania, i keď k nemu motor vyslovene nevyzýva, s autom sa dá zabaviť ( s prižmúreným okom).

Môže za to i nový systém pohonu všetkých štyroch kolies pre najvyššiu výbavu (pre nižšie je k dispozícii pôvodný). Systém S-AWC disponuje navyše samosvorným diferenciálom medzi prednými kolesami, čím významne napomáha k suverenite v zákrutách. Vzadu je diferenciál otvorený. Systém má samozrejme medzinápravovú spojku schopnú pripájať zadnú nápravu v prípade potreby, no tiež trvalo. Ako veľmi chcete 4x4 môžete nastaviť štvoricou režimov. Prvý AWC-ECO pripája zadnú nápravu iba v prípade preklzu kolies. Druhý režim Normal optimálne reguluje prenos hnacieho momentu na jednotlivé kolesá v súlade s jazdnými podmienkami, SNOW zas zabezpečuje optimálne záberové schopnosti a ovládateľnosť za jazdy na zľadovatených či zasnežených vozovkách alebo inom klzkom povrchu a na záver režim LOCK natvrdo prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy v pomere 50:50. Okrem aktívneho predného diferenciálu si vozidlo vie pomáhať i pribrzďovaním jednotlivých kolies a úpravou účinku posilňovača. Vďaka tomuto pokročilému systému 4x4 sa tak akýkoľvek "bordel" na lesno-poľných cestách stáva zvládnuteľný, i keď bez kvalitného obutia treba rátať s obmedzeniami. Vozidlo je v teréne skutočne suverén a počas týždňa som nenašiel taký povrch, ktorý by nezvládlo. A píšem, že nezvládlo, lebo keď už tu máme inteligentný pohon všetkých štyroch kolies, auto by to malo zvládnuť samé, bez pomoci vodiča. Nuž a tento "dumb test" Outlander v ľahšom teréne zvláda s prstom v nose... Výhoda aktívneho diferenciálu vpredu s ďalšími súčasťami oceníte i pri šantení na klzkej rovnej ploche. Pripomínam, že Outlander má štandardnú ručnú brzdu a tak sa viete v istých momentoch pošmýkať viac ako v podstatne športovejšie tváriacich sa autách.

Záver

Mitsubishi Outlander sa viac leskne na slnku, o tom nemožno pochybovať. Viacero chrómovaných prvkov vyvoláva „straka“ efekt, ktorý dnes na zákazníkov platí. Auto úpravou masky a dodaním ďalších prvkov vyzerá ľahšie, štíhlejšie. S novým pohonom 4x4 inšpirovaným Lancerom Evo ťažko nájdete v teréne schopnejšie SUV s prijateľnou spotrebou. Motor s objemom 2,2 litra sa dnes už pomaly ale isto stáva raritou. Pohonná jednotka dodáva vozidlu suverenitu, avšak aj tam, kde by ste to vzhľadom na jeho konštrukciu nečakali. Motor síce nemá zmysel vytáčať nad 4000 ot/min, no tých 3000 ot/min, ktoré budete maximálne využívať bohato stačí na dynamickú jazdu. Vzhľadom na ponúkanú techniku pod kapotou a veľmi dobré jazdné vlastnosti je až možno škoda, že vyzerá tak ligotavo a priam nežne. Novému Outlanderu možno vytknúť tvrdší podvozok na krátkych nerovnostiach (diery, spomaľovače), otravné pípanie asistenčných systémov a prílišnú chuť prevodovky šetriť plachtením na nižšom prevodovom stupni po pustení akcelerátora. Na druhú stranu prevodovka vôbec nemá tendenciu motor podtáčať, skôr ho občas príliš vytočí bez potrebného efektu (studený motor – opatrne s plynom). Radí plynulo, motor si poradí s akoukoľvek legálnou rýchlosťou a aj prekračovanie limitov nebude stáť priveľa nafty (o peniazoch nepíšem). Jazda je pohodlnejšia, interiér vyzerá lepšie a síce sú tí asistenti upípaní, je fajn, že nad vami veľkú časť jazdy bdejú (najmä kontrola jazdných pruhov funguje dobre). Outlander je vydarené SUV so suverenitou na ceste i v ľahšom až stredne ťažkom teréne (s ohľadom na konštrukčné možnosti a zvolené pneumatiky). Pre mňa 7 z 10-tich. 

 

Technické údaje

Model: Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2268
Prevodovka: 6-stupňová automatická planétová
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinácia (l/100 km): 6,9/5,2/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1810/1680
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 477/128 7 miest
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1640
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 23 900 €
Základná akciová cena modelu: 21 500 
Základná cena naftovej verzie 26 900 
Základná cena verzie: 35 900 
Cena testovaného vozidla: 37 700  €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku