2015-12-16 06:35:55
Ford Grand C-MAX 1,0
Ford Grand C-MAX 1,0 EcoBoost
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford Grand C-MAX 1,0 EcoBoost – rodinný taxík

Sú autá, do ktorých si sadnete a všetko ladí. Taký pocit som mal za volantom veľkého Forda C-MAX.

Automobilka Ford v poslednom čase zmodernizovala predovšetkým svoje veľkopriestorové vozidlá. Veľký Ford Galaxy, stredný S-Max a menší C-Max spoločne so sedemsedadlovou verziou Grand C-Max. S viac ako 1,2 miliónmi predaných kusov patria „céčka“ k tretiemu najdôležitejšiemu modelu Forda.

Aké novinky prinášajú inovované C-Maxy? V prvom rade výrazne prepracovaný dizajn v duchu filozofie One Ford, ktorý prináša typickú lichobežníkovú masku chladiča a pretiahnuté svetlomety. C-Max a najmä väčší Grand určite odlíšite od ostatných konkurentov v kategórii. Dôležitá je však aj modernejšia technika pod kapotou, technologické novinky na palube, vyššia miera komfortu a viac priestoru a variability vo vnútri.

V kabíne všetko pasovalo, bolo na správnom mieste. Zvonka auto pôsobí možno o čosi väčšie, ako v skutočnosti je. Čo ale neznamená, že by bol interiér malý. Veď auto môže byť až sedemmiestne. Hoci už mám skúsenosti s litrovým motorom od Forda, vzhľadom na veľkosť a hmotnosť nového „Granda“ stále panovala mierna obava, či trojvalec je to „pravé orechové“ pod kapotou modelu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Novinky všade, kam sa len pozriete

Zmeny dizajnu v interiéri tentoraz preskočím lakonickým konštatovaním - podobné ako pri ostatných modeloch Forda a dobré. Z technologických noviniek je najdôležitejšie zlepšenie systému systém predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach Active City Stop, ktorý teraz pracuje až do rýchlosti 50 km/h. Systém Pre-Collision Assist je s funkčným rozsahom od 8 do 180 km/h, adaptívny tempomat má indikáciu vzdialenosti, k dispozícii je aj aktívny parkovací asistent s funkciou kolmého parkovania a vyparkovania, s varovaním pred autami pri cúvaní, či príplatkové nové adaptívne bi-xenónové svetlomety (Titanim X ich má v základe) s LED denným svietením, multimediálny systém SYNC 2 alebo programovateľný kľúč My Key, ktorý je súčasťou všetkých výbav.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo sa praktickosti týka, upevňovacie body zádržného systému i-Size sú kompatibilné s detskými sedačkami ISOFIX, širokouhlé spätné zrkadlo potom umožňuje lepší dohľad nad činnosťami ratolestí na zadných sedadlách. Pre majiteľov štvornohých priateľov je nový aj systém pre prepravu psov v kufri. Hlavnou novinkou modelu C-Max je však bezdotykové otváranie batožinového priestoru mávnutím nohy. Ford Grand C-Max je navyše osadený posuvnými zadnými dverami a sklápaním prostredného sedadla v strednom rade pre ľahší prístup do zadného radu sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Praktické posuvné dvere

Patria k typickým prvkom modelu. Uľahčujú nastupovanie, trocha idú tuhšie – deťom a starším ľudom treba s nimi pomôcť. Škoda, že stredné sedadlo v druhom rade je iba „núdzovka – ale tri deti na druhý rad posadíte bez problémov. Podlaha batožinového priestoru je široká, plytká a pomerne vysoko. No to preto, že sa pod „dnom“ skrýva ďalší rad sedadiel. Jednoducho sa zodvihnú a zacvaknú do svojej polohy. Vytvoriť cestu do zadného radu vo verzii Grand je trochu komplikované. Aby sa dalo na ne nastúpiť, treba „odstrániť" stredné sedadlo v 2. rade. Stredné sedadlo treba najskôr sklopiť a potom sa preklopí a ukryje do pravého krajného.

Na zadné sedadlá sa síce usadí aj dospelý pasažier, no na komfort cestovania zabudnite, hlavne ak sedí vpravo. Nemá si kam vystrieť nohy - pod sedadlom pred ním, je totiž skryté stredné sedadlo druhého radu. Preto sú tieto sedadlá posuvné, aby mali tí vzadu viac priestoru. Ak využijete tretí rad sedadiel, „zabijete“ vlastne batožinový priestor. Neostane už miesto ani na vak s golfovými palicami. Maximálne tak na malú príručnú tašku. Musíte si vybrať – alebo „kufor“, alebo sedem miest.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor ovenčený titulmi

Aký naozaj je? Papierovo by na tom mal byť výborne, veď 1,0-litrový motor EcoBoost od automobilky Ford získal už ôsmeho motorového „Oscara“ v priebehu štyroch rokov. Trojvalcový agregát sa stal v tomto roku opäť Medzinárodným motorom roka vo svojej triede. Motor EcoBoost s objemom 1,0 litra si už štvrtý rok po sebe si odniesol víťazstvo v kategórii „Najlepší motor s objemom do 1,0 litra“. Ako sa reálne správal práve v sedemmiestnom modeli Grand C-Max?

Základný je 74 kW motor, ktorý má 170 Nm. Motor v silnejšej 92 kW verzii tiež so 170 Nm, ktorý sme mali pod kapotou, je lepšie riešenie No je jasné, že jazda s týmto osadením vo veľkom MPV s hmotnosťou okolo 1500 kilogramov je iná, ako povedzme v malej Fieste, či vo Focuse. No EcoBoost nedostal tituly zadarmo. Príjemne prekvapil aj v tomto prípade.

Pri čiastočnom obsadení dokázalo auto jazdiť plynulo a pomerne dynamicky. V rovinatom prostredí, ani na diaľnici nemal Grand C-Max nejaké vážnejšie problémy. V kopcovitom teréne pri plnom naložení však toho mal motor už dosť a bolo cítiť, výkon je už za hranicou jeho dynamických vlastností a takáto jazda mu nerobí práve najlepšie. No ak pochopíte schopnosti a možnosti malolitrážneho turbomotora, nemusíte sa veľmi obávať ani o spotrebu. Treba však krotiť vášne za volantom. Predsa len, Grand C-Max nie je športové auto. Vyžaduje pri plnom naložení do istej miery „zvláštnu starostlivosť“ pri zaobchádzaní s pedálom akcelerátora. Napriek tomu som dokázal jazdiť až nečakane dynamicky. Ak dokážete počúvať motor, čo je mimoriadne ťažké vďaka dobrému odhlučneniu, alebo sledovať otáčkomer, je aj spotreba celkom prijateľná.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výrobca udáva apetít v meste 6,4 litra na 100 km. Pod sedem litrov som sa pri najlepšej vôli nedostal. Aj pri jazde po diaľnici v oblasti diaľničného maxima to bolo podobné. Mimo mesta je papierovo optimistická hodnota 4,6 takmer dosiahnuteľná – ale musíte jazdiť s „motýlím“ dotykom na plyn, ustálenou rýchlosťou a bez zrýchľovania, čo sa veľmi nedá. Treba teda častejšie využívať potenciál 6-stupňovej prevodovky častejšie podradiť a čo najskôr zasa zaradiť čo najvyšší rýchlostný stupeň. To je zjednodušený recept, ako jazdiť plynulo a zároveň „na spotrebu“. Podarilo sa mi tak dosiahnuť 4,8 l/100 km. S kombinovanou udávanou hodnotou 5,2 l/100 kilometrov by to šlo iba za podobných podmienok. Ale priemer 6,4 s pomerne dynamickou jazdou neraz takmer po okraj naloženého auta je podľa mňa veľmi slušná hodnota.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdné vlastnosti

Vypočul som si názor, že autu by viac pristali ešte väčšie disky kolies. Opticky možno, stabilite na ceste by zrejme ešte o jeden-dva palce väčší priemer prospel, ale na úkor komfortu. Základné 16 palcové kolesá rozhodne prispievajú k vyššiemu komfortu jazdy. My sme mali auto na zliatinových 17-kach. Slušný kompromis. Naozaj dobré je odhlučnenie kabíny a podvozok je naladený takmer ideálne. Je komfortný, ale zároveň veľmi sebaistý v zákrutách. Predná náprava znesie pomerne veľké preťaženie, pričom zadné kolesá pomáhajú auto stáčať do zákruty. Presne tak, ako to poznáme z ostatných Fordov.

Auto je hlavne v sólo a čiastočnom obsadení dosť dynamické a viacprvková zadná náprava pomáha výborne držať stopu aj v náročných zákrutách. So zaťažením klesá dynamika, jazdné vlastnosti sa však príliš nemenia. (Polo)prázdne auto je trocha citlivejšie na bočný vietor, no pri plnom obsadení sa zmení na stabilný parník aj pri vyšších rýchlostiach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za volantom sa budete cítiť naozaj príjemne. Toto auto patrí k vodičsky najatraktívnejším kompaktným MPV na trhu. Veď je to tiež jedna z vlastností, za ktorú sa automobilka vôbec nehanbí. Nemá sa za čo. Naopak, získava sy sympatie a palec hore...

Záver

Počiatočné obavy z nedostatočného výkonu iba litrového motora pod kapotou sa ukázali ako neopodstatnené. O nadbytku výkonu síce nemožno hovoriť, ale na bežné jazdenie s občasným plným zaťažením to stačí. Veď auto v prvom rade má slúžiť väčším rodinám, kde sa necenia športové jazdné vlastnosti, ale jazdný komfort, pohodlie a priestor. To Ford Grand C-Max so svojimi posuvnými zadnými dverami poskytuje v ideálnom rozsahu. Nie nadarmo dostal v redakcii počas testu primeranú prezývku „rodinný taxík“.

Ak by ste predsa len potrebovali viac dynamiky, potom je riešením siahnuť po silnejšom motore – 1,5 litrový EcoBoost má 110 kW, priplatíte si zaň približne dva a pol tisíca eur. No bez preháňania ten „litrík“ nad prednou nápravou naozaj stačí. Tvrdím to i napriek názorom väčšiny motoristov, ktorí ho (zatiaľ) nevyskúšali, ale vzhľadom na jeho objem a výkon sa určite vyjadria v diskusii...

Technické údaje

Model: Ford Grand C-MAX 1,0 EcoBoost Titanium
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  92/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/4,6/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4519/1828/1684
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem batožinového priestoru (l): 475(600)/1876
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1504
Užitočná hmotnosť (kg): 730
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 18 590 €
Základná akciová cena modelu: 16 190 €
Základná cena verzie: 22 090 €
Cena testovaného vozidla: 20 690 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku