2015-08-28 04:00:00
Opel Insignia ST 2,0
Opel Insignia ST 2,0 CDTI
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

TEST: Opel Insignia ST 2,0 CDTI - dostavník s výkonnejším záprahom

V našej redakčnej „garáži“ parkovala Insignia už niekoľkokrát. Teraz s novým motorom pod kapotou.

Opel Insignia, ako vlajková loď značky má tri karosárske verzie a množstvo pohonných jednotiek, aj s pohonom 4x4. Vybrať si zo širokej ponuky je možné - buď ako veľké auto pre rodinu, lebo aj ako služobný manažérsky automobil. Insignia je aj vďaka tomu úspešná a prospeli jej zmeny nielen vďaka faceliftu, ale aj vďaka avizovanej stratégii značky pripraviť v rokoch 2014 – 2018 nových 27 modelov a 17 nových motorov. V rámci nej Opel kompletne modernizoval naftové motory pre každý modelový rad, vďaka čomu má najmodernejšie portfólio naftových motorov vo svojej histórii.

Opel Insignia kombi má v menoslove uvedené Sports Tourer. Už sme prevetrali aj tú, preto sa na tomto mieste nedozviete všetky podrobnosti o aute na to si prečítajte predchádzajúci test. Dnes sa zameriama viac na nový motor 2,0 CDTI, ktorý sa nasťahoval pod kapotu modelu. Doplnil novú generáciu tichých turbodieselov v troch objemových triedach pre modelové rady Corsa až Insignia, všetky už s normou Euro6.

Opel výrazne vynovil svoj overený štvorvalcový naftový agregát 2,0 CDTi. Má nižšiu spotrebu, hluk, emisie a napriek menšiemu objemu oproti predchodcovi (2,2 CDTI) narástol aj výkon. Motor 2,0 CDTI má teraz 125 kW (170 k) a 400 Nm krútiaceho momentu. Vymenil predchodcu s výkonom 120 kW (163 k) a 380 Nm. Momentálne je to aj najvýkonnejší naftový motor, lebo z ponuky vypadol 2.0 CDTI BiTurbo so 143 kW.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Už na medzinárodnej prezentácii som tvrdil, že hoci motor získal síce „iba“ 5 kW, dostal do vienka aj 20 Nm krútiaceho momentu navyše. Nezdá sa to veľa, ale zlepšil sa zároveň priebeh výkonu aj krútiaceho momentu a motor tak nerepce ani pri pomerne hrozivo nízkych otáčkach. Je použiteľný so silným záťahom už od 1500 otáčok. No neoplatí sa „trápiť“ ho takto za každú cenu, najmä pri rozbehu. Odmení sa totiž „skackavou“ naftou a budete vyzerať za volantom ako začiatočník.

Ticho a... ticho

Motor poskytuje nielen vyšší výkon, ale aj lepšie zrýchlenie. Jednoducho teraz mu nič nechýba, dokonca ani len možnosť vybrať si okrem automatickej prevodovky aj manuálnu šesťstupňovú. Túto kombináciu sme mali aj v skúšanom aute. No problem... Manuálna šesťstupňová prevodovka si totiž s novým motorom rozumie náramne dobre. Radí pritom presne a má príjemne krátke dráhy radiacej páky.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Nový motor bol vyvinutý podľa filozofie, kde sa dôraz kladie na zvýšenie účinnosti a redukciu všetkých druhov emisií, na zlepšenie reakcie a priebehu krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach a nakoniec (hoci nie v poslednom rade) na dramatické zníženie úrovne hluku a vibrácií pre zlepšenie komfortu. Koncern sa pri uvedení tohto motora chválil, že nový motor bude tichší. V neutrále o 5 decibelov, tichší však má byť vo všetkých otáčkach. Nemeral som hlučnosť prístrojmi, ale subjektívne je zrazu oproti predchodcovi v kabíne naozaj výrazné ticho. Motor nepočuť ani pri diaľničnom tempe, kam sa rád a veľmi ochotne pozrie. Tým sa zároveň potvrdili údaje výrobcu, že má zhruba o 4 percentá vyšší výkon a o 14 percent väčší krútiaci moment oproti predchodcovi.

Ako jazdí - a za koľko

Plusom a určite nespornou výhodou tohto auta je podvozok, najmä v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi FlexRide. Dá sa vybrať z troch režimov jazdy. V závislosti od toho sa mení tuhosť pruženia, reakcia na plynový pedál a citlivosť posilňovača riadenia. Nie je to ideál, ale výrazne zlepšuje komfort jazdy, keď treba tak športovo pritvrdíte a idete!

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Veľmi dobrá dynamika však zároveň spôsobila, že euforická spotreba z prezentácie v Írsku, kde sme sa dostali na úroveň 4,8 litra najmä po kľukatých okreskách utŕžila hanbu. Pribudlo aspoň ¾ litra na 100 odkazdených kilometrov a my sme sa podľa druhu cesty dostali na kombinovanú spotrebu od 5,4 do 5,7 litra /100 kilometrov. Nie je to zlé, ale Opel píše v papieroch niečo o 4,5 litroch. No ale keď je motor ochotný nechať sa vyblázniť až po 4500 otáčok za minútu, bez „trestu“ v podobe spotreby to nebolo.

Ako sa Insignie dotkol facelift?

Určite výrazne: vzhľadu auta prospela nižšia a širšia mriežka chladiča, nové svetlomety, či nižší a širší rámček hmloviek, Vzhľad auta je dynamickejší a akčnejší. Rovnako aj zadná časť sa môže pochváliť novými svetlami a inak riešenou horizontálne chrómovanou linkou. Vozidlo má úplne skvelý súčiniteľ aerodynamického odporu 0,25 (0,28 pre kombi). No určite by sme jednu stotinu vymenili za troška väčšie spätné zrkadlá.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

V interiéri chválim uprataný stredový prístrojový panel, ale stále si nerozumiem s tvrdošijnou obsluhou príplatkového multimediálneho systém Intelilink prostredníctvom dotykového displeja so slabou odozvou na dotyk a čudnou logikou ovládania. Ponúka síce množstvo funkcií a veľmi dobrú grafiku, no ovládať ho je mierne povedané, dosť chaotické. To už ani nespomínam málo intuitívne ovládanie cez touchpad. Verím, že nová generácia tento „logistický“ problém odstráni k spokojnosti mojej, aj ostatných motoristov.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Záver

Insignií sa doteraz predalo už vyše 170 000 kusov, pričom je úspešná na 16 trhoch Európy. Vďaka tomuto motoru určite zaboduje ešte viac. S 39% podielom na trhu má vedúce postavenie vo Veľkej Británii, v Holandsku získala 27% a v Španielsku 23% podiel na trhu. Dieselové motory predstavujú v prípade tohto modelu 83%. Verte, alebo nie, hoci nepatrím k vyznávačom vznetových naftových motorov, v tomto aute som mal po dlhom čase pocit, že mi tá nafta pod kapotou vôbec neprekáža. Priznám sa ku kacírskej myšlienke – dokonca by som uvažoval o tomto motore, keby prišla reč na toto auto.

Technické údaje

Model: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1956
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  125/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,7/3,8/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4913/1856/1513
Rázvor náprav (mm): 2737
Objem batožinového priestoru (l): 500/1530
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1733
Užitočná hmotnosť (kg): 577
Rozmer pneumatík: 245/45 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: 24 390 €
Základná akciová cena modelu: 21 890 €
Základná cena verzie: 29 890 €
Cena testovaného vozidla: 33 610 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku