2015-03-02 04:00:00
Opel predstavil nové aj
Opel predstavil nové aj šepkajúce dieselové motory v dvoch modeloch
Zdroj: Jozef Vydra

Opel predstavil nové aj šepkajúce dieselové motory v dvoch modeloch

Na pozornosť náročná prezentácia sa odohrávala v Írsku – všetci tam jazdia (pre nás) v protismere!

Ľavostranná premávka s pravostranným riadením – na to sa dá po chvíľke zvyknúť. Horšie je, keď máte „normálne“ európske auto a prídete na cesty s opačnou premávkou. Predbiehať na poriadne kľukatých, živými plotmi, aj kamennými múrikmi tesne ohraničených a výrazne úzkych cestách bolo viac, ako iba umenie.

Aj preto, že sa írski vodiči a vodičky s jazdou „nepárajú“ a jazdia neraz za hraničnou deliacou čiarou. „Odskočia“ iba v momente stretávania sa a potom zase smerom k stredu vozovky... Neviem si predstaviť, žeby po tých uzučkých cestách jazdili ešte aj cyklisti.

Ale poďme k meritu veci: Opel sa pustil zhurta v rámci svojej stratégie v rokoch 2014 – 2018 do predstavovania 27 nových modelov a 17 nových motorov.  V rámci nej budú kompletne modernizované naftové motory pre každý modelový rad. V súčasnosti už Opel má najmodernejšie portfólio naftových motorov vo svojej histórii.

Zavedením nového motora 2.0 CDTI v prvej polovici roka 2015 bude k dispozícii nová generácia tichých turbodieslov v troch objemových triedach pre modelové rady Corsa až Insignia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tieto motory – malý s objemom 1,3 litra, stredný s objemom 1,6 litra a veľký s objemom 2,0 litra – boli vyvinuté podľa spoločnej filozofie, kde sa dôraz kladie na zvýšenie účinnosti a redukciu všetkých druhov emisií, na zlepšenie reakcie a priebehu krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach a nakoniec (hoci nie v poslednom rade) na dramatické zníženie úrovne hluku a vibrácií pre zlepšenie komfortu.

Dva väčšie z tejto trojice boli predmetom nášho záujmu a intenzívneho skúmania na cestách v okolí Áth Cliath. Teda po našom jednoducho Dublinu. Mali sme na výber – buď začneme s Insigniou a najväčším, teda dvojlitrovým z ponuky motorov, alebo to skúsime s modelom Mokka, ktorý dostal pod kapotu novinku – šepkajúci diesel 1,6 DCTi s výkonom 100 kW.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Neodolali sme a na prevažne jazdy po diaľnici sme zvolili dvojliter a najväčší z Oplov. Prekvapenie prišlo hneď na úvod: okrem pomerne rýchlej adaptácie na ľavostranné jazdenie sme konštatovali, že teraz je to pre Insigniu to pravé.  S novým motorom chytila druhý dych a stratila istú dávku výkonovej nerozhodnosti. Väčší krútiaci moment a vyšší výkon dodali autu lepšiu dynamiku, kde vôbec necítiť jeho hmotnosť. Keby len to, konštruktéri si dali naozaj poriadne záležať na odhlučnení motora a okrem zvuku odvaľovania hlavne zadných pneumatík a pri vyššej rýchlosti (okolo 130 km/h) aj mierneho aerodynamického šumu nebolo počuť v kabíne naozaj nič iné. Najmä nie motor.

2.0 CDTI – výnimočne čistý špičkový turbodiesel

Tento vylepšený motor 2.0 CDTI predstavuje vrchol novej ponuky naftových motorov Opel. Nový štvorvalec má výrazný maximálny krútiaci moment 400 Nm a maximálny výkon 125 kW (170 k) dosahuje iba pri 3750 pri otáčkach za minútu. Turbodúchadlo VGT (variable geometry turbocharger) s elektrickým aktuátorom dosahuje o 20 percent rýchlejší nárast prepĺňacieho tlaku. Aj vďaka tomu Insignia dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je vraj 225 km/h. To sme ale neskúšali, lebo sme dostali informácie, že írska Garda, teda polícia je vraj na výrazné prekračovanie rýchlosti výrazne citlivá. Akosi sme si to nevšimli, hlavne na diaľniciach, kde aj +20 km/h oproti maximálnemu limitu neznamenalo nič a nespôsobilo záujem hliadok prechádzajúcich okolo ešte väčšou rýchlosťou...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor je aj veľmi pružný a z 80 na 120 km/h na piaty prevodový stupeň to stihne za 8,0 sekundy. Jazdu sme si užívali s pocitom, že hoci sme poriadne skúšali výkonový potenciál motora, mohli sme tak urobiť bez výčitiek svedomia. Motor totiž nielen že samozrejme spĺňa prísnu emisnú normu Euro 6, ale má aj jedny z najmenších hodnôt škodlivín vo výfukových plynoch, ktoré sú porovnateľné s benzínovými motormi.

Veľká slabina naftových motorov – vysoká emisia oxidov dusíka je minulosťou. Insignia využíva na dodatočnú úpravu výfukových plynov systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR) Opel BlueInjection. Na to sa do prúdu výfukových plynov za filtrom tuhých častíc DPF a pred katalyzátorom SCR vstrekuje malé množstvo aditíva AdBlue® – roztoku močoviny a vody. Roztok sa okamžite konvertuje na amoniak (NH3), ktorý absorbuje katalyzátor SCR. Oxidy dusíka (NOx) vo výfukových plynoch sa potom pri chemickej reakcii s amoniakom redukujú na neškodný dusík (N) a vodnú paru (H₂O).

Insignia vďaka tomuto motoru určite zaboduje ešte viac. Doteraz sa jej predalo už 160 000 kusov, pričom je úspešná na 16 trhoch Európy. Vedúce postavenie má vo Veľkej Británii s 39%, v Holandsku je to 27% a v Španielsku 23% podiel na trhu, pričom podiel dieselových motorov predstavuje v prípade tohto modelu 83%. No a praktické skúsenosť spoza volantu s priemernou spotrebou – asi potešíme zástancov úspornej jazdy, spotreba okolo 4,8 litra na 100 km určite poteší. Iba sa tak potvrdili údaje výrobcu: približne o 4 percentá vyšší výkon a o 14 percent väčší krútiaci moment oproti predchodcovi (2.2 CDTI). Od tejto jari bude nový motor 2.0 CDTI k dispozícii aj v modelovom rade Zafira Tourer a neskôr príde do ďalších modelov Opel ako napríklad kabriolet Cascada.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mokka spôsobila revolúciu

Nečudo, je to prvé vlastné SUV, teda z vlastného vývoja nemeckej značky, ktorú preberali ďalšie v koncerne GM – Chevrolet a Buick. Mokka sa naozaj dobre uchytila a zabodovala v rámci významných trhov. Stala sa paneurópskym úspešným modelom, kde získala veľmi dobré podiely v jednotlivých krajinách – napríklad vo Švajčiarsku získala vo svojom segmente 17% podiel, v Rakúsku 24%, v Nemecku 26%, vo Fínsku 29% a v Grécku 30%. Doteraz sa predalo 40% produkcie s dieselovými motormi, pričom najvyšší podiel bol v Španielsku – 72%, v Portugalsku 85% a v Írsku dokonca 86% - je teda jasné, prečo sa európska prezentácia nových motorov odohrávala práve tam.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Celohliníkový štvorvalec novej generácie s objemom 1,6 litra je hviezdou v kompaktnej triede. Motor, médiami prezývaný „šepkajúci diesel, “pretože je považovaný za najtichší a najúčinnejší vo svojej objemovej triede, debutoval koncom roka 2013 v modelovom rade Zafira Tourer s výkonom 100 kW (136 k). Onedlho bude nasledovať verzia s výkonom 88 kW (120 k). Motor 1.6 CDTI je teraz k dispozícii pre modelový rad Meriva (s výkonom 70 kW/95 k, 81 kW/110 k a 100 kW/136 k), Astra (81 kW/110 k a 100 kW/136 k), a pre športové kupé Astra GTC (100 kW/136 k).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tento nový motor je teraz k dispozícii aj pre Opel Mokka, kde výrazne nahradí doterajší. Vyznačuje sa vyšším výkonom (o 4,4 kW/6 k) a krútiacim momentom (o 20 Nm) napriek menšiemu zdvihovému objemu oproti predchodcovi 1.7 CDTI, ale tiež vysokou kultúrou behu, nízkou spotrebou paliva (iba 4,1 litra nafty na 100 kilometrov v kombinovanom cykle, čo predstavuje ekvivalent emisie CO2 109 g/km) a zároveň temperamentom. Mokka 1.6 CDTI totiž vie zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy a z 80 na 120 km/h jej to na piatom prevodovom stupni trvá len 9,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 190 km/h. Aj v prípade tohto motora môžeme hovoriť o výraznom znížení spotreby a emisií CO2 , ktoré sú znížené o 9 % oproti predchádzajúcemu motoru  1.7 CDTI. Vďaka použitiu katalyzátora Lean NOx Trap, ktorý redukuje oxidy dusíka, sú hodnoty emisií porovnateľné s benzínovým motorom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mokka sa s novinkou pod kapotou správala veľmi kultivovane, nanajvýš disciplinovane a až džentlmensky distingvovane. Motor síce počuť, ale iba v dvoch prípadoch: buď keď otvoríte kapotu, aby ste si prezreli motor, alebo pri veľmi prudkom zrýchlení s plynom na podlahe. Vlastne dáva o sebe vedieť ešte pri rýchlostiach blízkych (aj írskemu) diaľničnému maximu, ale je to skôr také nenápadné mrnčanie, aby ste vedeli, že máte v aute motor a nejazdíte na elektriku...

K dvojici motorov pribudol aj najmenší 1.3 CDTI s výkonom 55 kW (75 k) a 70 kW (95 k) a v oboch prípadoch s maximálnym krútiacim momentom 190 Nm, ktorý debutuje v novej Corse (už má 120 000 objednávok). Aj ten je vraj oveľa tichší reaguje spontánnejšie ako jeho predchodca s rovnakým objemom v predchádzajúcej generácii modelu Corsa. Turbodúchadlo novej generácie zabezpečuje harmonickejšiu jazdu a lepšie zrýchlenie pri nízkych otáčkach v kombinácii s minimálnou hlučnosťou. Na toto sa radi pozrieme v redakčnom teste novej Corsy s novým motorom. V našich redakčných stajniach zaparkuje aj Insignia s novým dvojlitrovým dieselovým motorom, takže budeme mať šancu vyskúšať podrobnejšie, o čom sme sa presvedčili za volantom pri prvých dotykoch s novinkami.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo