2015-06-11 04:00:00
BMW R 1200 RS
BMW R 1200 RS

TEST: BMW R 1200 RS – nová generácia po desaťročnej pauze

Prvý model R 100 RS bol v roku 1976 zakladateľom kategórie športovo-cestovných motocyklov.

Zároveň bol prvým sériovo vyrábaným motocyklom s celokapotážou, navrhnutou v aerodynamickom tuneli. V rôznych obmenách sa vyrábal až do roku 2005. Po dlhánskej pauze sa BMW vrátilo k osvedčenej koncepcii. Za ten čas sa ale toho veľa zmenilo, takže z tradičných hodnôt toho okrem charakteristických valcov vystrčených do strán veľa nezostalo.

Aký je najnovší model BMW R 1200 RS? Tvári sa ako športovec, ale pohodlný je ako turista. Presne takto sa dá charakterizovať  nové RS-ko. Výbava je viac ako nadštandardná a napriek takmer 240 kilogramom hmotnosti výborne sadne do ruky i pod zadok. Aspoň také sú prvé pocity z jazdy.

Úvod týždňa prežívame spolu v meste. Počasie zamračené, občas spŕchne, teplota sa šplhá maximálne na 15 stupňov. Hovorím si super, škoda, že som motorku bral tento týždeň. Ale po lepšom zoznámení sa s RS-kou uznávam, že som si lepšie vybrať nemohol. Proti dažďu pomáha výškovo jednoducho nastaviteľný predný štít, proti zime vyhrievané rukoväte riadidiel.

A voči psiemu počasiu? Predsa nastavenie podvozka a motora na RAIN. Táto mapa zníži výkon motora o približne 15 kW (20 k), klesne veľkosť krútiaceho momentu a trakčná kontrola zadného kolesa reaguje oveľa citlivejšie na pretáčanie kolesa. Výsledkom je síce nie až tak veľmi dynamická, ale oveľa bezpečnejšia jazda.

Do mesta nie je motocykel úplne najvhodnejší, či už kvôli svojej hmotnosti, alebo aj dĺžke vyše 2,2 metra. Ani šírka o 7 cm menšia ako meter nie je zanedbateľná, hoci tu sú najširším bodom spätné zrkadlá. V tých je inak naozaj dobrý výhľad dozadu. Súčasne však odsudzujú motocykel na čakanie v rade áut, predieranie sa kolónou áut je dosť hardcore. Ale na druhej strane – kam sa s takou mašinou ponáhľať?

Poďme si predstaviť RS-ko

Športový motocykel drží pokope dvojdielny rúrkový rám, ktorý nesie dvojvalcový štvortaktný boxer motor s objemom valcov 1170 cm³. Ten dosahuje podľa zvolenej mapy výkon 92 kW (125 k) a krútiaci moment 125 Nm. Priamo z riadidiel sa jednoduchým prepnutím tlačidla dá zvoliť jedna z troch máp, ktoré určujú charakteristiku motora. DYNAMIC poskytuje najviac výkonu vo vyšších otáčkach a obmedzuje zasahovanie trakčnej kontroly na minimum, výjazdy zo zákrut sa dajú prechádzať aj s pretáčajúcim sa kolesom. ROAD nastavuje krivku výkonu motora lineárne a jazda je krásne plynulá a vhodná práve na turistiku. Treťou možnosťou je RAIN – zníženie výkonu a zvýšenie citlivosti trakčnej kontroly vhodné na dážď alebo znečistenú cestu.

Boxer motor je naozaj vydarený, má výborný záťah už od 1500 otáčok, bežne som jazdil po meste so zaradenou päťkou rýchlosťou 55 km/h. Hoci mi riadiaca jednotka dávala najavo malou šípkou na prístrojovej doske, že by som mohol preradiť aj na šestku, tam už nebola jazda taká luxusná, pretože sa motor pohyboval na úplnom dne krútiaceho momentu a pridaním plynu sa nedostavila takmer žiadna odozva. Takže motor je v spodných a stredných otáčkach naozaj na výbornú, nie je nutné stále preraďovať rýchlosti. Pri vyšších otáčkach sa už prejavuje vlastná charakteristika motora, zvyšuje sa miera vibrácií, hoci dodatočný vyvažovací hriadeľ v motore sa snaží tento jav eliminovať. Úprimne, jazda dvestovkou dáva rukám celkom zabrať, vyššia rýchlosť je už len na dočasnú frajerinu.

Tak teda športovec, či turista?

Ale turistická jazda do 160 km/h je jednoznačne doménou BMW-čka. Motocykel je výborne viditeľný na ceste, v prednej časti je dvojica asymetrických svetlometov na stretávacie a diaľkové svetlá rozdelená zvislým pásikom denného svietenia. Má automatickú funkciu rozsvietenia stretávacieho svetla napr. v tuneli. Predné aj zadné smerovky z bielych LED diód sú síce štíhle a nenápadné, ale pri rozsvietení výborne viditeľné. Predný štít je možné nastavovať manuálne v dvoch polohách. 18 litrová palivová nádrž mi až neuveriteľne dobre zapasovala medzi nohy, sedadlo jazdca aj spolujazdca je príjemne mäkké a pohodlné.

Jednoznačným nadštandardom je výbava motocykla. Štýl zobrazenia prístrojového panela je možné meniť v závislosti od štýlu jazdy či vkusu jazdca. 0 (nula) je turistický prehľadný štýl zobrazujúci všetky potrebné (otáčkomer, zaradený rýchlostný stupeň, stav paliva v nádrži) aj doplnkové informácie (napr. tlak vzduchu v pneumatikách, teplota motora a okolia, všetky možné štatistiky prejdených km a spotreby, čas a dátum, termín kontroly v servise, úroveň nabitia batérie...) Štýl 1 je dynamický, určený hlavne pre športovú jazdu. Dominuje mu veľký otáčkomer a pár ďalších informácií, ale k ostatným sa dá pomerne jednoducho preklikať. Posledným je štýl 2, pre mňa vhodný do mesta. Miesto otáčkomera je veľký tachometer, čo je síce veľmi prehľadné, ale nepochopiteľné je zdvojenie funkcie s vedľajším analógovým tachometrom.

Skôr by som uvítal analógový otáčkomer ako tachometer, ktorý je akosi vytláčaný nabok vedľa množstva informácií zobrazovaných na digitálnom paneli. Továrenské spracovanie je tradične na veľmi vysokej úrovni, plasty nepôsobia lacno a dočasne. Fascinovalo ma uloženie tlačidiel na ovládanie – spolu ich je 12 kusov – všetky sú výborne umiestnené v dosahu ľavého alebo pravého palca.

Jazdné vlastnosti kontroluje ABS a už zmienená trakčná kontrola, výrazným plusom je možnosť nastavenia tuhosti pružín priamo z riadidiel. Na výber sú nastavenia DYNAMIC a ROAD a možnosť ich doladenia podľa počtu osôb a batožiny na motocykli.

Slnečný víkend sme strávili na cestách západného Slovenska. Vynikajúca je vyváženosť celého motocykla vo všetkých smeroch a z nej vyplývajúca istota pri jazde. RS-ka sadne do ruky i pod zadok jazdcovi aj spolujazdkyni. Priemerná spotreba sa neprehupla nad 5,2 l a po hodinách strávených na motocykli sme neboli unavení ani „vyheglovaní“. BMW R 1200 RS predstavuje najlepší kompromis medzi cestovným a športovým motocyklom.

Technické údaje

Model BMW R 100 RS
Typ motora Štvortaktný vzduchom a kvapalinou chladený dvojvalcový DOHC
Vŕtanie x zdvih  101 x 73 mm
Zdvihový objem (cm³) 1170
Kompresný pomer 12,5:1
Výkon (kW/ot.): 92/7750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 125/6500
Maximálna rýchlosť (km/h): do 200ň
Spotreba pri 90/120 km/h(l/100 km): 4,0/5,5
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka manuálna 6 stupňová
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2202/925/1250
Rázvor náprav (mm): 1527
Výška sedadla (mm): 820 -(760/840)
Svetlá výška (mm):  
Objem palivovej nádrže (l): 18
Pneumatiky - predné 120/70 -ZR 17
Pneumatiky - zadné 180/755-ZR 17
Odpruženie - predné 45 mm teleskopická vidlica, zdvih 140 mm
Odpruženie - zadné kyvná vidlica s postranným uchytením BMW Motorrad Paralever, WAD pružiaca jednotka, mechanicky nastaviteľné predpätie pružín a útlm, zdvih 140 mm
Brzdy - predné dvojitý brzdný plávajúci kotúč, 320 mm
Brzdy - zadné 276 mm kotúčová s ABS
Prevádzková hmotnosť (kg): 236
Užitočné zaťaženie (kg): 214
   
Cena motocykla 18 316 €
Ján Drobný

Komentáre k článku


Stream naživo