TEST: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD – veľká „Amerika“ s talianskymi génmi
Keď sú pre vás všetky európske SUV primalé a chceli by ste viac miesta, siahnite po ikonickej „Amerike.“
Takmer určite sa stretnete s väčším priestorom. Zvonka na 100 percent. Ako vo vnútri? Hľadajte a nájdete odpoveď. My sme si vyskúšali Summit. Teda nielen stretnutie s faceliftovaným modelom Jeep Grand Cherokee, bol to zároveň najvyšší stupeň jeho výbavy. Americká terénna ikona podstúpila modernizáciu, ktorá znamená nielen upravený dizajn, ale aj silnejší motor a novú, osemstupňovú automatickú prevodovku.
Súčasná generácia modelu už nie je čistokrvný Američan. Vedenie koncernu Fiat mu totiž implementovalo pár talianskych génov. Nebolo to ale na škodu. Omladzovanie sa dotklo v prvom rade línie nárazníkov a svetiel v prednej a zadnej časti. Vynovená verzia dáva o sebe vedieť už z diaľky, pričom spredu sú najlepším rozpoznávacím znakom „prižmúrené“ hlavné svetlomety s pomerne komplikovaným tvarom.
Dosť výrazne sa zmenšili a na veľkom aute sú napriek olemovaniu LED dennými svetlami disproporčne veľmi malé v porovnaní s veľkosťou a parametrami auta. Nesúlad veľkostí vynikne aj v porovnaní so zadnými svetlami, ktoré zasa narástli hlavne do šírky a tiež zakúsili technológiu LED. „Vypínanie vrások“ zasiahlo aj ďalšie typické partie: nárazníky, dizajn leštených 20 palcových diskov kolies, no tiež vyústenie výfukov. Auto celkovo pôsobí dostatočne honosne a draho na to, aby ste pokojne mohli bez obáv o vykázanie parkovať aj pred drahým hotelom, či kasínom.
Chrómový mejkap
Aj v interiéri sa facelift prezentuje hlavne po stránke štýlu. Pribudlo viac chrómu a zmien, ktoré mi pripadali viac kvôli efektu, ako nutnosti. Miestami ani nemáte pocit, že sedíte v terénnom aute, lebo interiér pôsobí výnimočne luxusne. Väčšina podstatných častí, ako sú vrchná časť palubnej dosky, stredový panel a ďalšie sú komfortné, mäkčené a príjemné na dotyk. Zvyšok plastov bol tvrdý, možno to bol aj dôvod, že si niektoré časti „povrzgávali.“ Vlastne sme ich odhalili vďaka mimoriadne výkonnej, skôr by sa patrilo povedať hlučnej audio výbave auta, kde začali rezonovať skôr, ako by sme si mohli vychutnať kvalitu prednesu zvuku. Ak by ste pozdvihli oči k nebu, s ochkaním, že ako sa len toto môže stať, objavíte aj strešné okno s otvárateľnou prednou časťou.
Digitalizácia na centrálnom ukazovateli
Volant s hrubým vencom je, ako asi všetko v aute, mohutný. Okrem drevenej časti zaujme dohromady až 16 tlačidiel, ktorými sa ovláda palubný počítač a adaptívny tempomat. Displej palubného informačno-navigačného systému je na bežné európske pomery obrovský. Do digitalizovaného sveta sa presunuli aj niektoré zobrazovanú údaje. Hoci otáčkomer, palivomer a ukazovateľ teploty motora sú aj naďalej analógové, centrálny rýchlomer zobrazuje okrem rýchlosti priamo vo vnútri ciferníku aj údaje z palubného počítača. Obrazovky sa dajú rôzne konfigurovať a striedať. Môžete si nechať zobrazovať napríklad údaje o spotrebe, aktuálne zvolenom druhu pohonu, ale tiež ukázať životnosť oleja.
Dotyk, ktorý funguje
Mojim spoločníkom je už dlhší čas dotykový smartfón. Napriek tomu nemám rád dotykové ovládanie displeja v aute. Centralizuje ovládanie do jedného bodu a pri šoférovaní odpútava pozornosť od diania na ceste. Nie je šanca „nahmatať“ počas jazdy nejaký ovládač. Musíte sledovať prst. V tomto prípade však musím urobiť čiastočnú výnimku pre obrovský displej infotainmentového systému Uconnect s uhlopriečkou 8,4 palca v strede palubnej dosky. Práve preto, že je taký veľký a má zároveň jednoduché a prehľadné ovládanie, kde sa dá nastavovať napríklad ešte aj vyhrievanie sedadiel. Ovládanie fungovalo vždy spoľahlivo a jednoducho, na dva dotyky. Na obrazovke sú štandardne dve lišty. Pomocou spodnej, stavovej, sa dali prepínať ponuky. Vrchná zobrazovala vonkajšiu teplotu, frekvenciu rádia a čas. Vďaka ich trvalému zobrazeniu je orientácia v systéme veľmi jednoduchá. Aj tak si za užívateľské rozhranie, veľký displej a funkčnosť zaslúži uznanie. Na jednotku by to bolo, keby sa tak ponuka ešte zobrazovala pred vodičom premietaná na čelné sklo... Zvyšok displeja slúži na zobrazenie, mapy, rádia, alebo na rozbalenie jednotlivých ponúk. Mimochodom CD menič systému je umiestnený celkom prakticky v lakťovej opierke, kde je aj 12V zásuvka.
No nielen predný rad sedadiel je orientovaný na cestujúcich. Vo výbave Summit sa myslelo aj na tých, čo sa vezú v zadnom rade. Nechýba im vyhrievanie sedadiel a dva vlastné USB porty pre nabíjanie elektroniky
Prevodovka má ďalšie stupne, dynamika zostala, spotreba klesla
Pôvodných iba päť stupňov „automatu“ nahradil nový ZF, ktorý má na dnešné pomery „akurátnych“ osem stupňov. Zmizla tak konzervatívna a zastaralá prekážka na ceste k lepšej spotrebe. Bola výrazne lepšia ako u predchodcu, no papierové hodnoty výrobcu sa nám aj tak nepodarilo dosiahnuť. Grand Cherokee má vzhľadom na svoju hmotnosť jednoducho istý apetít. No vzhľadom na veľkosť auta to nie je ani zďaleka také, ako by ste čakali a určite „nežerie“ ešte aj trávu popri ceste. Nová prevodovka je navyše mimoriadne tichá a radí rýchlo, dokonca aj pri športovom štýle jazdy, hlavne „krídelkami“ pod volantom. Jednotlivé polohy radiacej páky na stredovom tuneli sú ale akési nejednoznačné, až neisté. Neraz sa mi stalo, že som namiesto zaradenia spiatočky „zaparkoval.“
Dôležité ale je, že spotreba klesla pri všetkých režimoch. Že bola asi o liter vyššia, ako udáva výrobca, ma ani neprekvapuje pri prekvapujúcich dynamických parametroch auta. Pod kapotou karosérie s perleťovo bielym príplatkovým lakom bol totiž jediný naftový motor v ponuke. Vidlicový šesťvalec s tromi litrami objemu je k dispozícii aj s nižším výkonom, ale iba v najnižšej výbave Laredo. V našom prípade dokáže výkon 184 kW (250 k) rozhýbať skoro dve a pol tony vážiace auto v poriadnom tempe. Veď stovku zdolá už za 8,2 sekundy! Výkonu veľmi pomáha maximálny krútiaci moment 570 Nm už od dvoch tisícok otáčok za minútu.
Aký je to papkáč? Relatívne úsporný
Priemerná spotreba 10,5 litra paliva na sto kilometrov pri jazde po meste sa môže zdať vysoká, najmä ak sa hýbe v intervale 9,6 až 11,3. Ale pozrite sa ešte raz na výkon, krptiaci moment a hmotnosť auta a zistíte, že fyziku neoklamete. Rovnako tak aj na diaľnici, kde rozbehnúť a udržať v danom cvale tento kolos nie je to isté, ako auto z kategórie mini. 10 litrov pri jazde za takmer ideálnych podmienok v polovičnom obsadení a nastavenom tempomate na 130 km/h nie je zlých. Stačil dážď, zapnutá klimatizácia a mierna zmena profilu a spotreba skočila na 11,3. Hoci motor pri tomto tempe má na najvyššom stupni iba 2000 otáčok za minútu, začal už mierne obmedzovať komunikáciu vo vnútri auta. Stačilo trocha obrať a aj sme sa lepšie počuli, aj spotreba klesla. Pri 110 km/h na približne 8,5 litrovú hodnotu. To vzhľadom na parametre auta a motora je dobrý výsledok.
A keby ste chceli vedieť, ako sa prejavila chuť auta pri jazde mimo diaľnice aj mesta, nestačili by ste sa možno čudovať. Výsledok pod 7,4 litra na 100 km je reálne na úrovni oveľa menších a menej dynamických áut, ktoré sa pritom hrdia oveľa, ale naozaj oveľa nižšou papierovou spotrebou.
Komfort áno, hluk (trocha) tiež
Jazda s „Veľkým Čerokiom“ je pomerne plavná, komfortná. Rozdiel oproti malým autám je ako pri porovnaní plavby na malej lodičke a zaoceánskom parníku. Trocha zamrzí vyššia úroveň hluku pri prejazde priečnymi nerovnosťami napriek komfortnému nastaveniu podvozka. Jednoducho sa pod to podpísali naše slovenské cesty. Ovládanie pohonu a svetlej výšky auta je pri radiacej páke. Okrem štyroch tlačidiel aj pomocou otočného ovládača jednotlivých módov. Zvyknúť si treba aj na nelineárny priebeh účinku bŕzd. Keď ich „pohladíte“ len pribrzďujú. No stlačte pedál trocha silnejšie a auto už brzdí naplno. Vhodnejší by bol širší rozsah dávkovania brzdnej sily.
Cena akoby z iného sveta – no veď Amerika
Pri pohľade do cenníka budete neveriaco civieť na údaje, ktoré sú v tomto segmente neuveriteľne nízko. Základná cena zhruba 48 000 eur nie je síce práve tým, čo by vás ohúrilo. No ak sa pozriete na opačný koniec, kde trónia ceny za vyššie výbavy, stačí si zrátať pomer ich ceny a príplatkovej výbavy. Napríklad najvyššia výbava Summit má už asi všetko, po čom môžete túžiť, ak máte dostatočné konto. Nájdete v nej adaptívne bi-xenónové svetlomety, vetrané predné sedadlá s koženým čalúnením, adaptívny tempomat, 825 W zosilňovač a 20 palcové disky. K tomu vzduchové odpruženie Quadra-lift a pohon všetkých kolies so samosvorným diferenciálom. Za príplatok už je len tuším špeciálny perleťový lak. No a potom si skúste nakonfigurovať takú výbavu s 3,0 V6 motorom podobného auta na stránkach nemeckých výrobcov a zistíte, že musíte mať oveľa, ale fakt oveľa väčšie konto.
Zhrnutie na záver
Ak chcete mimoriadne príťažlivé, cenovo prijateľné a pritom výrazne reprezentatívne auto, je aktuálny Grand Cherokee tou správnou voľbou. Zapôsobí vďaka svojej mohutnosti aj svojím „Hallo efektom“ a vyrovná sa prémiovým značkám. No za oveľa rozumnejšie investované peniaze. Auto prekvapilo dynamikou jazdy, potešilo hodnotami spotreby a napriek niekoľkým nedostatkom, či skôr len výčitkám, zanechalo pozitívny odtlačok v našom vnímaní a pohľade na veľké americké autá. Systém Unconnect si nás získal prehľadnosťou a ergonómiou ovládania, kde patrí k tomu najlepšiemu, čo je v ponuke. Ak túžite po dostatočne svojskom, ale naozajstnom a nefalšovanom a pritom pomerne štýlovom SUV, mal by Grand Cherokee splniť do bodky vaše túžby a predstavy.
|
FOTO: Ján Hargaš
Komentáre k článku