26.02.2015

TEST: Opel Astra OPC – bucľatá Astra vie byť riadne ostrá

Vyskúšali sme jeden z najostrejších ostrých hatchbackov na trhu. Pršalo. Opäť. Aká je Astra OPC?

Celý názov modelu Astra OPC je Opel Astra GTC OPC, ale to už je akosi priveľa skratiek a tak ju familiárne voláme... Opel Astra OPC. OPC mimochodom znamená Opel Performance Centre, spoločnosť, ktorá sa venuje vytváraniu športových verzií modelov značky Opel.

Prvá Astra doplnená skratkou OPC prišla na svet v roku 2005 a predávala sa do roku 2009. Podkapotou mala výhradne benzínový prepĺňaný dvojlitrový motor s výkonom 240 koní a s krútiacim momentom 320 Nm.

Súčasná generácia Astry OPC má ten istý, ale výrazne vylepšený motor s maximálnym výkonom 206 kW  (280 k) pri 5300 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm dostupným od 2400 do 4800 ot/min. Vďaka nemu zrýchli z nuly na sto za rovných 6 sekúnd a maximálku musí mať obmedzenú na 250 km/h. Jej veľkou výhodou v porovnaní s obdobnými ostrými hatchbackmi je mechanický samosvorný diferenciál, a tiež výhradne manuálna šesťstupňová prevodovka.

Astra OPC je považovaná za jeden z najlepších ostrých hatchbackov s predným náhonom súčasnosti spolu s Meganom RS a Cuprou. Aká je a hlavne, má zmysel?

Športovec a rodinné auto naraz? To ťažko.

Ak si hľadáte poriadne nabrúsený hatcback, no potrebujete ho nielen pre seba, ale aj pre rodinu, pri Astre OPC narazíte okamžite na problém. Ten problém sú zamlčané písmenká GTC, ide totiž o trojdverovú verziu Astry a nemáte možnosť získať verziu OPC v päťdverovej karosérii.

To v roku 2012, keď súčasná Astra OPC prišla na svet nebolo problémom. Nakoniec, aj Mégane RS je trojdverák a ďalšie päťdverové hothatche majú alebo slabšiu techniku, alebo sú omnoho drahšie (Golf R). Lenže dnes je tu SEAT Leon Cupra, ktorý ani nemáte v inej ako päťdverovej verzii (na Slovensku) a ten môže mať rovnaký počet koní, nižšiu hmotnosť a pokročilejší elektronický samosvorný diferenciál.

Takže už teraz je jasné, že ak chcete mať v ostrom hatchbacku dve autá v jednom – rodinné aj športové, musíte sa rozlúčiť s Astrou OPC.

Astra OPC je totiž najmä a predovšetkým o výkone a schopnostiach. Otázka je, či to vadí.

Ak si teda z parametrov hodnotenia vyčiarkneme rodinnosť, zostane nám, že hľadáme auto s ktorým sa poriadne zabavíme, ostro si zajazdíme a svoje okolie očaríme, no nemusíme siahať k autám s cenovkami v hodnote bytu v Bratislave (veľmi široké, no v zásade drahé rozpätie).

Lenže ešte stále existujú také nepraktické lahôdky ako Toyota GT86 a Subaru BRZ, ktoré majú navyše zadný náhon a jednoduchšie atmosférické motory (s nižším výkonom)... Takže čo teda?  

A aj toto bude športových fanúšikov trápiť. Takmer tristo koní a predokolka so samosvorom? A čo tak zadný náhon, či 4x4. Opäť sme však pri hodnote bytov v Bratislave. Druhá vec je, že nedotáčavý šmyk je bezpečnejší ako pretáčavý a zvládnuť ho je výrazne jednoduchšie.

Čo teda hrá autám ako Astra OPC do karát? Nižšia cena v porovnaní s výkonnejšími a prešpekulovanejšími športovými autami, popularita áut typu hatchback, dizajn a výborné jazdné vlastnosti na suchu so schopnosťou konkurovať časmi na okruhu aj tým výrazne drahším.  

Aj keď teda Astra OPC nie je rodinné päťdverové auto, stále má viac úžitkovosti a môže poslúžiť aj na prevoz viac ako dvoch osôb. Vďaka 370 litrovému kufru odvezie štandardnú batožinu a v prípade potreby sa dajú sklopiť zadné opierky.

OPC má navyše samosvorný diferenciál, ktorý zábavu na okruhu ešte umocňuje a predlžuje (v porovnaní so systémom pribrzďovania vnútorných kolies)

Pocit z jazdy

Neviem, či sa ma počasie snaží dožrať, alebo si to beriem iba príliš osobne, no ostatné dva nadupané hatchbacky som mal k dispozícii takmer výhradne v zlom počasí (globálne oteplovanie?). Tak Cupra, tak i Astra OPC ma naučili jedno: keď je dobré počasie a na parkovisku stojí 280 koní, treba to ísť využiť. A bodka.

Ešteže Astra OPC bola vybavená výbornými zimnými pneumatikami, ktoré dovolili vyblázniť sa aj na mokrých cestách. Pravda, opatrnejšie.

Astra OPC vás dostane už svojim vzhľadom. Krásna modrá farba k nej pasuje dokonale, auto má zvonka ozaj dynamické proporcie. Vyzerá svalnato a už na prvý pohľad je každému jasné, že toto nemá Podkapotou litrový trojhrnček.

Keď otvoríte veľké dvere, pocítite to isté ako ja už mnohokrát pri nastupovaní do akéhokoľvek auta značky Opel. Poriadnu hmotnosť. A síce, dvere sú jednak široké a dosť ťažké, vzbudzujú pocit bezpečia a vedú k domnienke, že aj pri veľmi ostrej jazde ste v aute vo vyššom bezpečí ako v iných vozidlách tohto typu.

Nádherné OPC sedadlá a mohutná hlava radiacej páky pridávajú ďalšiu kvapku do mora stúpajúcej hladiny adrenalínu. Ďalšou dôležitou kvapkou je štart motora. Bože, to je zvuk!

Všetky športové hatcbacky so štvorvalcom s turbom Podkapotou by si z Astry OPC mali brať príklad. I keď sa k jej brbotu mnohé približujú, OPC-čko hrá vyššiu ligu. Opel skrátka vie ako vyladiť motor a výfuky.

Po prvých metroch a odchode z neutrálnych otáčok sa brbotanie mierne stratí, ale stále tam je. Náhle si uvedomíte, že aj keď ešte šetríte studený motor a zbytočne ho nevytáčate, aj tak idete dvakrát rýchlejšie než obvykle na danom úseku. Nasleduje niekoľko kilometrov pomerne nezáživnej jazdy striedanej s brbotom a radosťou z miernych rozbehov. Chladiaca kvapalina a olej sa i napriek zime zahrievajú rýchlo a na pokúšanie policajných radarov nemusíte toľko čakať.

No a potom stačí nájsť troška voľnejšiu cestu a Astra OPC ukáže čo dokáže. Odrazu si uvedomujem, že mi na pohyb po slovenských cestách stačia jednotka a dvojka. No dobre... na diaľnici sa pridá aj trojka, a keď chcem prekročiť maximálnu rýchlosť aj tam, dám teda štvorku.

Musím však poznamenať, že prevodovka v Astre mi jednoducho nesadla. Pri športovej jazde oceňujem najmä ľahké a presné radenie s krátkymi dráhami a záber spojky čo najnižšie k podlahe. Astra toto nemá. Radenie ide jednak pomerne ztuha a do polohy cez väčší odpor, má tiež relatívne dlhé dráhy, ktoré nevadia v bežnej Astre, tu však áno. Záber spojky je navyše pomerne vysoko. Je to subjektívne a vám možno vyhovie niečo úplne iné. Mne z týchto dôvodov trvalo radenie alebo dlho, alebo bolo trhané. Mal som navyše pocit, že 400 Nm je pre manuál vo všeobecnosti veľa. Ak si nie ste istí svojimi schopnosťami radiť veľmi rýchlo a chcete si jazdu užiť, určite by vám lepšie padol dvojspojkový automat. Ten však OPC nemá. Zostáva sa teda naučiť na manuál a systematicky zvyšovať rýchlosť a to ako jazdy, tak i radenia, aby ste to náhodou nepohnojili...

Prevodovka Astry OPC je športovo nastavená, čo ešte zvýrazňuje športovo nastavený motor, ktorý si pýta vyššie otáčky a najlepšie sa cíti v strednom a vysokom spektre. Jednotku treba pre úspech poriadne vytočiť, rýchlo skočiť do dvojky a tam príde rošambo. Sotva začnete rátať a už fičíte vyše 100 km/h. Ani neviete, kedy ste tam dali trojku, ale vravíte si, že to červené pole sa priblížilo prirýchlo. V totálnom daždi som si netrúfol viac ako 200 km/h. Keď to takto píšem, sám nechápem prečo som skúšal osud až takto, ale inak sa mi nedalo. A môžem sa vyhovoriť na pneumatiky, lebo tie držali výborne.

 Nad 180 OPC-čko akceleruje pomalšie, na dvestovku to trvá zhruba toľko ako zo stovky na 150 km/h. Astra OPC sa pokojne prebojuje k hranici 250 km/h a dala by aj viac. Ibaže softvér s tým nesúhlasí.

Prvýkrát som efekt samosvoru a dobrého obutia na mokre vyskúšal na výjazde z diaľnice. Išlo o riadne dlhú plynulú zákrutu. Zvyšoval som rýchlosť, prekonal vlastný strach a Astra ani brvou nepohla. Keď sa zákruta končila, uvoľnil som zovretie volantu a samosvor som uvidel na vlastné oči. Volant sa nepohol hneď, trvalo krátky okamih, kým tlak povolil a Astru ďalej nevťahovalo do zákruty. Ak by som otočil volantom, samosvor by reagoval v momente, ja som ho však chcel vidieť.

A práve tento nemerateľný okamih (ľudskými zmyslami) je rozdiel medzi elektronickým a mechanickým diferenciálom. A presne tento okamih je dôvodom prečo Cupra dokáže na okruhu o trošku viac než Astra OPC, pravda hmotnosť zaváži tiež.

Astra aj napriek zlému počasiu krásne držala v zákrutách, revala, vrieskala a musím sa priznať, že rýchlejšie som v daždi ešte nešiel. Ešteže ma môj „okruh“ nesklamal a v okolí nebolo ani živáčika.

Astra ma tak uchvátila, až som zabudol na pozdĺžny výmoľ pred sebou. Keď som si uvedomil kde som, bolo neskoro. Zrátal som si zuby a chvíľu na to som vystrašene vletel do intenzívneho mrholenia a dúfal, že disky zostali celé. Zostali, chvalabohu.

A presne pre toto odporúčam dve veci – nenechať sa príliš vtiahnuť do ostrej jazdy tam, kde viete že sú diery, lebo na ne pravdepodobne zabudnete. A tiež odporúčam obuť radšej štandardné devätnástky. Kolesiská sú to ako hrom a príplatkové dvadsiatky síce vyzerajú lepšie, ale na naše cesty nepatria.

Astra OPC je na nich riadny kostitras. Pruženie nie je až tak tvrdé, cítite každú malú dierku.

Neskôr sa mi auto predsa len podarilo popreháňať po otrošku suchších cestách. Auto nádherne drží stopu, znie skvelo a ide za plynom až sa tomu vzhľadom na parametre nechce veriť. Na suchu s letnými, nebodaj pretekárskymi by to bolo omnoho lepšie, no aj toto veľmi potešilo.

Brzdy Brembo mali pomalší nábeh účinku a boli tak pripravené pre ťažké nohy a ostré brzdenie. Keď ste na brzdu ozaj dupli, efekt bol okamžitý. Vďaka odvetrávaniu v kombinácii so zlým počasím som nemal ani šancu unaviť ich.

Športovať vie, to je jasné. A čo bežné jazdenie?

Je to skvelé auto, s ktorým si užijete kopu zábavy a s dobrým vybavením kedykoľvek v roku (okrem poľadovice a storočných mrazov samozrejme). S bežným jazdením však bude trošku problém. Okrem tvrdosti má Astra OPC priveľmi športovo ladenú prevodovku, odráža sa to najmä na dvojke. Tá je skvelá, ak chcete atakovať rýchlostné rekordy, no doslova otrasná pri jazde mestom. Musíte tak zabudnúť na rozbeh z nízkych rýchlostí na dvojke. Tá je použiteľná až od cca 20 km/h. Inak sú otáčky príliš nízko a celé auto sa trasie až zhasne motor. Treba sa tak naučiť radiť jednotku – napríklad v úzkych uličkách, a to vyžaduje väčšiu obozretnosť.

Nevýhodou v praktickom živote je tiež to, že na bežných mestských parkoviskách budete mať dosť problém vystúpiť. Dvere sú ozaj dlhé, navyše hrubé, čo je v kombinácii s hlbokým posedom problém. Vystupovanie medzi autami si vyžaduje veľkú dávku akrobacie, a tú už starší obyvatelia tejto planéty nemusia zvládnuť. Ak si teda GTC chce kúpiť váš dedo, odporučte mu radšej Merivu...

A keď už sme pri sedení. Pozícia za volantom je výborná, poľahky v nej obsedíte stovky kilometrov i mnoho kôl na okruhu. Detto spolujazdec nebude mať s dlhou jazdou a ostrými kolami žiaden problém. Sedačky sú výborné, držia človeka vo vnútri a keďže sa dá nastaviť šírka bočného vedenia, vyhovejú každému.

Na zadných sedadlách je dosť miesta pre dvoch vyšších a širších pasažierov, tretí by sa už tlačil. Dokonca ani kolená príliš netrpeli a priestoru nad hlavou je tak akurát. Sedenie je v poriadku a dá sa prežiť i dlhšia cesta. Problém je dostať sa dozadu. I keď sú spomínané dvere ozaj veľké, dozadu sa musíte prepchať okolo mohutných sedadiel vodiča a spolujazdca.  Tiež to vyžaduje dávku ohybnosti. Ohybnosť potrebujete, i keď si zapínate pás. Ten visí na B-stĺpiku, ktorý je však od sedadiel vodiča a spolujazdca priďaleko. Musíte sa načahovať a je to otravné. Pritom je jasné, že o probléme Opel vie, pretože na sedadlo dal zarážku, kde by sa mal pás zachytiť, aby nebol tak ďaleko. Zarážka je však taká malá, že si pás z nej pri vystupovaní zhodíte a načiahnuť sa musíte aj tak.

Liekom na všetky tieto nedostatky by bola päťdverová karoséria. Astra OPC by bola významne praktickejšia a takmer všetko čo som jej vyčítal by som ľahko zmazal. Lenže Opel zatiaľ o päťdverovú Astru OPC neprejavil záujem a možno ho nepresvedčí ani Seat Leon Cupra. Aj ďalšia generácia tak môže byť bez pätice dvier.

Ekonomickosť takéhoto športiaku nie je tým najdôležitejším, no aspoň zmienka by sa patrila. Pri enormnej eko snahe sa mi podarilo dostať na číslice začínajúce šestkou (6,9), no bolo to krátkodobé minimum a utrpenie ako pre mňa, tak i pre auto. Bežná spotreba sa pohybuje na úrovni 8,5 až 9,5 litra, ale nie je ťažké dostať ju na 11 až 13 litrov benzínu na 100 km. To je už riadne veľa. Vybičovaný motor v spolupráci s 1550 kg pohotovostnej hmotnosti sa niekde prejaviť museli.

Hodnotenie

Astra OPC je výborný športovec s veľmi dobrými schopnosťami ako na suchu tak i na mokre (s dobrým obutím!). Je to športové hatch-kupé, ktoré dá každému jasne najavo, že má Podkapotou poriadne svaly. Jej výzor hovorí za všetko a presne tak ako vyzerá aj jazdí, možno ešte lepšie.

Je pripravená na neustále ostrú jazdu a cesty za nákupmi a po mačacích hlavách v meste jej vôbec nerobia dobre. Najviac cítiť jej športovú dušu na prevodovke. To, čo oceníte pri športovej jazde budete preklínať pri jazde mestom. Prevodovka síce nevyhovie každému, no aj pri takej silnej motorizácii tam manuál stále je, a to je dobre.

Astra OPC je poriadna kulturistka, ktorá bez hanby strčí do vrecka aj veľkých sedanovitých machrov. Mechanický samosvorný diferenciál je jej veľkou výhodou, nevýhodou je zas trojdverová verzia. Ak by sa chlapi v koncerne GM aspoň trošku pochlapili, urobili by OPC i z päťdveráku, prípadne z kombi. Astra je totiž v súčasnosti doslova nemoderná. Nespája v sebe niekoľko áut ako Cupra, či Golf GTI. Je to skrátka športové hatch-kupé s výbornými vlastnosťami na okruhu, no veľmi slabou praktickou stránkou.

Astra však má potenciál a vetva OPC môže v budúcnosti dokázať veľké veci. To ostatne dokumentovala na modeli Insignia OPC...

Technické údaje

Model: Opel Astra GTC OPC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 206/5300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2400 - 4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,2/6,5/7,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4466/1840/1489
Rázvor náprav (mm): 2695
Objem batožinového priestoru (l): 380/1165
Objem palivovej nádrže (l): 56
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1550
Užitočná hmotnosť (kg): 490
Rozmer pneumatík: 245/35 R 20
   
Základná cena modelu GTC: od 15 890 €
Základná akčná cena verzie OPC: 25 290 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku