2014-01-21 17:30:00
Škoda Rapid Spaceback 1,2
Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI – šikovné auto, rozumné riešenie

Vraj mal prísť skôr, ako „veľký“ Rapid s karosériou typu sedan, či presnejšie liftback. Nemyslím.

Takmer klasický päťdverový hatchback nižšej strednej triedy je to, čo doteraz Škode v jej ponuke chýbalo. A urobila dobre, že sa vybrala týmto smerom a nie ku karosérii kombi. Rapid Spaceback dostal v našej redakcii meno „Malý Rapid“. Ale oveľa menší nie je. Veď na prvý pohľad pomerne výrazných 197 milimetrov o ktoré prišiel na dĺžku, kompenzuje lepšie využiteľným, aj keď menším batožinovým priestorom. A väčším priestorom na zadných sedadlách.

To je jednoduché, prečo. Línia strechy za stredným B stĺpikom totiž neklesá tak rýchlo, a to prinieslo +40 milimetrov na výšku pre cestujúcich na zadných sedadlách. Znamená to však dosť veľa, pretože ak sa v Rapide sám za seba posadil 180-185 cm vysoký pasažier len tak-tak, s kolenami opretými o predné sedadlá a vlasmi dostýkajúcimi sa čalúnenia strechy, tu má  aj 190 cm vysoký priestor pred kolenami voľný a nad hlavou tiež.

Menej litrov v kufri nemusí chýbať

Dramaticky vyzerá papierovo udané zmenšenie objemu batožinového priestoru. Iba s lepiacou sadou má 415 litrov, s plnohodnotnou rezervou 384 litrov. To je pre vyznávačov papierových maximálnych hodnôt povážlivo málo, no v rámci segmentu kompaktných hatchbackov stále nadpriemerný výsledok. Oproti Rapidu chýbajúcich 135 litrov v praxi chýba menej, ako by sa mohlo zdať. V liftbacku je kufor plochý a na výšku doň nedáte takmer nič.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V Spacebacku je tvar pravidelný a body získava za hĺbku (ale menej za šírku). Keď sa ešte zasunie krycie plató za zadné operadlá, napriek strmo sklonenému zadnému oknu prepravíte dosť vysoký náklad. Nákladová hrana je pomerne vysoko, čo má na svedomí masívny priečny nosník, ktorý však zväčšuje torznú tuhosť karosérie. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa objem zväčší na 1380 litrov. Ak chcete odstrániť schod, treba si priplatiť 212 eur za dlážku dvojitého dna. Ani to nepomôže celkom, operadlá sa nedajú sklopiť úplne vodorovne, takže rovná plocha sa nekoná. Máte však krytý priestor na bezpečné uloženie menších kusov batožiny, či nákladu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Takmer hatchback

Vráťme sa k tomu, čo sme uviedli na úvod. Dizajnéri neurobili iba taký obyčajný hatchback, ale trocha inšpirácie si vzali z koncernového Audi A3 Sportback a prepašovali do návrhu aj kúsok filozofie kombi. Tenká konštrukcia C stĺpika dovolila inštaláciu trojuholníkového okna, čo auto opticky predlžuje. Predná časť auta, ani interiéru sa po stránke priestoru od pôvodného liftbacku nelíši. Sedí sa príjemne, privítali by sme trocha dlhšie sedáky a ešte výraznejšie bočné vedenie sedadiel. O priestore vzadu sme sa už zmienili – pribudlo ho reálne na výšku, pocitovo aj na dĺžku.

Pod kapotou vyberajte pozorne

Neodporúčame základný trojvalcový motor 1,2 MPI. Nestačí dynamikou, ani inými parametrami. Jeho výber sa dá ospravedlniť jedine vtedy, ak by ste mali výrazne hlboko do vrecka. Za základnú motorizáciu považujeme nami testovaný turbomotor 1,2 TSI (63 kW/85 k). Ak by ste túžili po ešte silnejšom variante, poteší aj šesťstupňová prevodovka k tomu. Jazda so 77 kW Spacebackom je doslova paráda. No ani nami skúšaný motor sa nenechá zahanbiť. Nepatrí síce k trhačom asfaltu, ale jeho veľmi slušných 160 Nm krútiaceho momentu už od 1500 otáčok zabezpečí slušnú jazdu napriek piatim rýchlostným stupňom. Nie je to žiadny šprintér, no pri slušnom zaobchádzaní sa odmení nízkou spotrebou. Prevodovka radí hladko s krátkymi dráhami. Pri jazde vyššími rýchlosťami, je plusom aj nízka hladina aerodynamického hluku. Pomohol k tomu aj príplatkový balík Greentec, ktorá má pneumatiky s nižším valivým odporom, systém rekuperácie brzdnej energie a miestami síce na nervy idúce, ale spotrebu šetriace automatické vypínanie motora. Za 273 eur môžete svojmu ekologickému uľaviť svedomiu, no potešíme vás, že aj reálne sa spotreba vďaka tomuto balíku dostala do zaujímavých hodnôt a návratnosť tejto investície je pomerne rýchla.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V meste sa s autom dalo zajazdiť aj na hranici 6 l/100 km, ale v hustej premávke si vie vypýtať ešte čosi navyše. 6,5 litra skonzumoval aj pri rýchlosti 130 km/h a pri 110-ke spadla spotreba na okrúhlych 5 litrov. Jazda mimo mesta sa nám páčila a Spacebacku tiež. Spotrebu sme stlačili na 4,6 l/100 km a priemerná rýchlosť neklesla pod 75 km/h. Povedzte, oplatí sa ešte uvažovať o naftovom motore? Návratnosť 1,6 TDI je okolo 65 000 kilometrov. Radšej si doprajte niečo z výbavy navyše, alebo vyšší výkon a „šesťkvalt“.

Iný, lepší podvozok?

Ak by sme porovnávali s prvými produkčnými Rapidmi, tak určite áno, No vďaka kritike médií, vývoju a nasadeniu noviniek do nového modelového roku sa zmravnil aj pôvodný Rapid. Kratší Spaceback má podľa výrobcu vraj športovejší podvozok. Pripadal mi skôr tuhší, ale zároveň tichší, lepšie odfiltrovaný a odhlučnený. A určite za to nemôže iba kratšia a ľahšia zadná časť, ale celkové zmeny v modelovom rade. Medzi konkurenciou nájdete aj mäkšie naladené autá, ale toto mi vyhovovalo úplne bez pripomienok. Dobre drží na ceste a pritom sa netreba báť o stav zubov pri prejazde nerovnosťami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čiastočne sa pod to podpísali aj 15 palcové kolesá, no to je výborne zvolená alternatíva na naše cesty. Mimochodom, testovaná motorizácia je prvá v rade, ktorá na rozdiel od už spomínanej 1,2 MPI nemá na zadných kolesách bubnové, ale kotúčové brzdy. A poznať to dosť výrazne!

Záver, či nový začiatok?

Je dobre, že najprv prišiel „velký“ Rapid. Aj keď mal smolu, že práve vtedy, keď aj cenoví dobyvatelia z Francúzska. Nevyhol sa porovnávaniu a ukázal niektoré slabiny, ktoré mať nemusel. Škoda nelenila a chyby napravila. N averzia voči prvorodenému akosi zostala. Spaceback má výhodu nového začiatku. Nie je to nové auto, veď oproti liftabacku neprináša prakticky žiadne  funkčné odlišnosti. Je to iba nová tvár modelu. Chce, aby si ju ľudia spájali s iným vnímaním, aké sa dostalo najprv predstavenému liftbacku. Na tento hlavný cieľ je vybavený dobre a zdá sa, že ho motoristická verejnosť berie naozaj pozitívnejšie, než staršieho súrodenca.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ktosi sa vyjadril, že Rapid Spaceback bol asi najlepší nápad od Škody v poslednom čase. Uznávam, súhlasím a podpisujem sa pod tieto slová. Spaceback je naozaj auto, ktoré sa na nič nehrá, dobre poslúži a ešte aj vyzerá celkom dobre. V mojich očiach dostal zelenú, nielen pre farbu karosérie testovaného modelu.

Technické údaje

Model: Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 63/4800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/1500 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,3/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4304/1706/1459
Rázvor náprav (mm): 2602
Objem batožinového priestoru (l): 384 (415)/1349
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1075
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 185/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: od 11 430 €
Základná akciová cena modelu: 9 430 €
Základná cena verzie: 12 430 €
Základná cena testovaného vozidla: 15 242 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku