22.01.2014

Novú tvár značky Renault odhalil Mégane

Slovensko v minulých dňoch navštívil dizajnér, ktorý zmenil „tvár“ vozidiel Renault.

Šéfdizajnér značky Renault a zároveň riaditeľ oddelenia industriálneho dizajnu Laurens van den Acker je autor novej dizajnovej stratégie spoločnosti Renault. Na Slovensko prišiel, aby predstavil jej filozofiu, ale aj nový model Renault Mégane.

Ten má zmenenú masku začlenenú do novej stratégie dizajnu "životného cyklu". Dostal ju iba necelé dva roky pred príchodom celkom novej generácie modelu. Treba však povedať, že Renault pri výraznom facelifte skutočne umne zabudoval do novej prednej časti Meganu nový dizajnový jazyk koncepčných štúdií.

Laurens van den Acker nechce, aby si Renault vytvoril akýsi „univerzálny“ vzhľad a jeden tvar prednej masky postupne klonoval na všetky modely, ako to neraz robia iné značky naprieč celého portfólia. Preto sa snaží, aby každý model, spočiatku ako koncept a neskôr ako sériové vozidlo, mali svoju špecifickú dentitu. Aj keď budú zapadať do korporátneho štýlu dizajnu značky.

 

Inovácia

Zákazník sa pri kúpe nového auta zaujíma o jeho cenu a cenu servisu. To mu velí rozum. Auto sa však musí v prvom rade páčiť. Neraz všetky logické argumenty zlyhávajú, lebo imidž značky, štýl a dizajn ovplyvňujú nákupné rozhodovanie viac ako čokoľvek iné. Za posledným 20 rokov sa stal Renault hlavným hráčom na poli automobilového dizajnu konceptov. Udržať sa na vrchole v ťažkej konkurencii vyžaduje byť vždy o krok vpredu. Renault Dizajn nachádza nezmapované miesta, definuje inovatívne koncepty, a vymýšľa nové formy estetiky. Vývojom konceptov spoločnosť vyjadruje svoje možnosti v rámci dizajnu a inovácií. Aj keď koncepty nie sú víziou budúcich modelov Renault, show automobily (show cars), ktoré experimentujú s dizajnom a inováciou, vytvárajú pôdu pre sériovo vyrábané automobily.

Dizajn – nová stratégia

Provokatívne pôsobiace koncepty často krát odrážajú kľúčové zmeny v dizajne automobilov, trendy ale aj úplne nové technológie. Vývoj dizajnu konceptov je dobrodružstvom, ktoré je  súčasťou automobilového biznisu. Nová dizajnová stratégia spoločnosti Renault, predstavená v roku 2010 šéf dizajnérom Laurensom van den Ackerom, dáva do stredu pozornosti jednotlivca a jeho životný cyklus. Každý koncept predstavený od Autosalónu v Paríži v roku 2010, predstavuje ďalšiu fázu životného cyklu.

S príchodom nového riaditeľa oddelenia industriálneho dizajnu sa zmenil aj prístup k dizajnu vozidiel Renault, ktorý sa menil od základov. Vznikla nová dizajnová koncepcia, ktorá dáva do svojho stredu človeka a jeho individuálne potreby.

Renault tak prináša nové automobily, ktoré vystihujú ľudské potreby v každom období životného cyklu. Nová dizajnová stratégia spoločnosti, sa zameriava na obdobie nášho života, keď sa zamilujeme, spoznávame svet, zakladáme rodinu, budujeme kariéru, po čom si chceme nájsť aj voľný čas a s vekom prichádza životná múdrosť.

Nová stratégia definuje štylistický jazyk inšpirovaný tromi kľúčovými slovami. Odzrkadľujú víziu značky: jednoduchá, zmyselná a vrúcna. Tieto formálne kódy sa odrážajú v budúcich automobiloch, vyrábaných Renaultom.

Každé obdobie životného cyklu symbolizuje okvetný lístok stratégie Laurensa van den Ackera. Zároveň každý lupeň reprezentuje jeden koncept automobilu. Niektoré z nich sa zatiaľ dostali iba do štádia konceptov (DeZir, R-Space), ale napríklad Clio a Captur sa už stali sériovými modelmi.

Každý koncept je, alebo bude nasledovaný sériovo vyrábaným modelom vozidla, ktoré je jednoduché a dizajnovo čisté.

Renault DeZir: Vášeň a láska

Prvý projekt pod novou identitou značky, ktorý bol vedený priamo šéfdizajnérom, to bol koncept DeZir. Predstavoval ukážku novej filozofie a dizajnu spoločnosti Renault. Evokoval vášeň a lásku, ilustroval fázu „zaľúbenie sa“ v životnom cykle človeka. Tento športový koncept vozidla je vyjadrením záväzku Renaultu pre viac emotívny dizajn jeho výrobkov. Jeho krvavo červená farba a vášnivý profil vyjadruje vášeň pre autá. Elektrický pohon potvrdzuje, že láska k prírode a automobilom sú zlučiteľné navzájom, dopĺňajú sa.

Renault Captur: na dobrodružnej ceste

Captur je druhým modelom v poradí v novej stratégii spoločnosti. Druhá fáza životného cyklu – cestovanie, objavovanie a dobrodružstvo, ktoré prirodzene prichádza po zamilovaní sa. Športový crossover je na takúto cestu ideálnym spoločníkom pre dvojicu, ktorá chce objavovať svet.

R-Space: miesto pre každého

Dizajnéri dostali úlohu vymyslieť jednoduché, zmyselné rodinné vozidlo, ktoré by vyjadrovalo novú dizajnovú stratégiu Renaultu a rôzne etapy životného cyklu človeka v segmente MPV. Výsledok práce dizajnérov je dlhý 4,25 metra, má však krivky ktoré ukazujú na športovosť a silu. Dokazuje, že aj rodinné auto môže byť sexy. R-SPACE je poháňaný trojvalcom s objemom 0,9 litra a výkonom 110 k, a spárovaný s dvojspojkovou prevodovkou EDC. Tento motor ukazuje cestu, ktorou sa bude Renault uberať v budúcnosti.

Renault Frendzy: automobil pre rodinu a prácu

Po láske na prvý pohľad, objavovaní s modelom Captur založení rodiny spolu s R-SPACE, prichádza čas na prácu. Ide o štvrtý stupeň novej dizajnovej stratégie spoločnosti Renault. FRENDZY je multi-talentované vozidlo, ktoré môže poslúžiť rovnako firme, alebo môže slúžiť ako komfortné vozidlo na prepravu osôb. V plne vybavenej kancelárii na kolesách nechýba ani nový BlackBerry PlayBook tablet. Vozidlo je poháňané elektromotorom.

Twin´Run: mestské auto s odpichom

Koncept, ktorý spravil z Twin´Z, pravého pretekára. Pod kapotou skrýva šesťvalec s výkonom 320 koní, ktorý je inšpirovaný motorom z Mégane Trophy. Stále však ide o moderné mestské auto, ktoré má skutočný odpich. Toto moderné a hravé mestské auto sa odvoláva na históriu Renaultu v podobe legendárnych modelov R5 Turbo a Clio V6.

Twin'Z: osviežujúci pohľad na mestské vozidlo

Tento koncept vznikol v spolupráci s britským dizajnérom Rossom Lovegrovom, a spojil tak dva svety, v ktorých je dizajn kľúčovým. Svet nábytku a svet automobilov. Ide o vozidlo, ktoré je moderné, dizajnové, a zábavné. Koncept vychádzal aj z kultových modelov ako bol Renault 5 a Renault Twingo. Predstavuje „hru“ v rámci dizajnovej stratégie. Twin´Z je poháňaný elektromotorom, ktorý je umiestnený vzadu a poháňa zadnú nápravu.

Initiale Paris: umenie prémiového cestovania

Šiestym konceptom v novej dizajnovej stratégii spoločnosti Renault iniciovanej šéf dizajnérom Laurensom van den Ackerom, je koncept Initiale Paris, ktorý predpovedá vzhľad novej generácie modelov Espace. Je ukážkou všetkého, čo Renault dokáže. Je to priestranný automobil, s dĺžkou až 4,85 metra. Prestížny, ale bez prebytočných okázalostí. Nový koncept sľubuje nielen impozantnosť ale aj priestrannosť. Moderné telo konceptu je inšpirované svetom architektúry a svetom letectva. Dvoch oblastí, v ktorých sa spájajú dve inak odlišné vlastnosti – ľahkosť a odolnosť.

Jozef Vydra

Komentáre k článku