2020-06-16 09:30:00
SEAT Leon FR 1,5
SEAT Leon FR 1,5 eTSI mHEV
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Nový SEAT Leon – rovnaký základ, celkom odlišná chuť

Zvyčajne sa nové modely promujú na zaujímavom mieste, kam novinári prídu získať prvé skúsenosti.

Nie je to iba o odhalení, či predstavení novinky, ako ešte nedávno bývalo zvykom na významných autosalónoch. Mnohým odzvonilo a ďalším, aj tým renomovaným a prestížnym, už zvoní umieračik. Tu išlo o dynamickú prezentáciu, kde sme mali možnosť vyskúšať auto v rôznych situáciách, na rôznych povrchoch a väčšinou malebných zákutiach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mnoho ráz sme ich nevnímali. Prvoradý bol nový model. Možno sa automobilky k tomu ešte vrátia. Teraz nič nie je, ako bývalo. Možno ani nebude. Nechať však významný model čakať bez povšimnutia, by bolo naozaj neodpustiteľné. Za novinkami sa však nelieta, aspoň v tomto čase ešte určite nie.

Ak sa teda nedalo cestovať, nový SEAT Leon prišiel za nami priamo z Barcelony. Na španielskych evidenčných značkách. Verte, že ponuke vyskúšať najnovší Leon za volantom, hoci na známych cestách Slovenska, sa nedalo odolať. Nový SEAT Leon sa hlásil na svet už pomerne dlho, hlasno a intenzívne. Automobilka promovala jeho odhalenie veľmi dôrazne.

Vedela prečo. Do rovnakého základu, ako majú k dispozícii ostatné značky v rámci koncernu VW, dodala ingrediencie, ktoré priniesli všetko iné, len nie konzervatívne riešenie. To bolo zrejmé a jasné už pri prvých skiciach, fotografiách a nakoniec aj pri odhalení nového modelu SEAT Leon. Lenže jedna vec sú fotky, videá a technické údaje, druhá osobné stretnutie a možnosť posadiť sa do auta a vyraziť.

Zdroj: Jozef Vydra

Stalo sa – prvé wauu sa odohralo pred budovou importéra. Päťdverový SEAT Leon FR 1,5 eTSI mHEV 150 DSG, ako znie celé jeho označenie, s karosériou hatchback v krásnej červenej farbe a stylingu verzie FR na prvý pohľad zaujal. Nebojím sa silnejšiemu prirovnaniu: ohúril. Dynamický vzhľad, športovejší výzor, nasr... nie nie, mal som na mysli nasrdenejší dojem, z ktorého agilita doslova srší. Fešák, ktorý narástol. Nielen iba na pohľad, ale aj reálne. Na dĺžku má o celých osem centimetrov viac ako Golf VIII. Čo je však podstatné, má a 7 centimetrov väčší rázvor. No a to už poriadne poznať v interiéri. Mimochodom, je to úplne presne rovnako, ako má Škoda Octavia. Teda 2684 milimetrov. Ostatné rozmery napovedia, že to nie je žiadny drobček: veď dĺžka, šírka, výška majú 4368, 1800 a 1442 milimetrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri pohľade na auto som mal pocit, že ho veľmi dobre poznám – a predsa je iné. Dizajnéri urobili kus práce a priniesli auto, ktoré v štvrtej generácii zachováva dynamiku vývoja predchádzajúcich generácií. Nové tvary však jasne hovoria o zmene. Vonkajší dizajn sa mi páči, čo ponúka zvyšok?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Stupeň výbavy FR zvýrazňuje typický južanský temperament španielskej značky. V interiéri vidno posun v tvarovaní. Dominuje predný panel s prístrojovou doskou a odsadený displej netradične ovládaného systému infotainmentu s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov), doplnený ovládaním gestami. Na jeho ovládanie sa dá zvyknúť pomerne rýchlo a hoci je dotykové, je zároveň intuitívne a presné. Nemá mnoho úrovní, veľa vecí na seba nadväzuje. Dotykový telefón áno, ovládanie v aute ale preferujem cez „klasiku“ gombíky a otočné ovládače. Dávajú možnosť nastaviť čo potrebujem „po pamäti“, podľa hmatu. Tu je všetko na dotyk – zapínanie a prepínanie režimu svetiel (aj hmlových), ovládanie strechy, hlasitosť rádia, teplota interiéru a ovládanie ventilácie. Týmto sa mi Leon nezavďačí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte čosi treba do príchodu sériových kusov zmeniť – ventilácia je spriahnutá s klimatizáciou. Čo znamená: vypneš klimatizáciu, vypneš aj ventilátor. Nie vždy potrebujeme klimatizovaný interiér, niekedy stačí iba popreháňať vzduch v kabíne. Verím, že je to iba chyba softvéru ovládania, ktorá sa dá zmeniť. Ide o predsériové vozidlo, ktoré ešte nemusí mať úplne vychytané všetky „muchy“. Aj na to slúžia prvé jazdy, také „predsezónne“ testy, kde novinári testujú, či je všetko O.K. Zmenil by som ešte optiku zadnej kamery – je príliš širokouhlá deformuje obraz ba perspektívu blízkych objektov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Leon však má viac plusových bodov. Priestrannosť interiéru je naozaj ukážková. Napriek zabudovanému strešnému oknu a teda nižšiemu stropu som pri svojich 190 cm nepocítil obmedzenie nad hlavou na zadných sedadlách. Veľkorysosť rázvoru sa prejavila na mieste pre kolená. SEAT nešiel cestou zvyšovania objemu batožinového priestoru (má veľmi slušný objem 380 litrov a pravidelný, dobre využiteľný tvar), ale miesta pre cestujúcich na zadných sedadlách. Na tých predných sa dá nastaviť výhodná poloha pre širokú škálu postáv vodičov. Dobre držia v zákrute a jazda v nich (podobne ako vzadu) neunavuje.

Zdroj: Jozef Vydra

Inovatívny prvok priniesol Leon v podobe svetelných upozornení na vozidlo v mŕtvom uhle, alebo asistenčný systém pre vystupovanie – Exit Assist pri približovaní sa vozidla zozadu v prípade, že chcete vystúpiť. Neblikajú nejaké LED svetielka v spätnom zrkadle, či svetelné plochy na jeho držiaku, ale svetelné pásy prebiehajúce od dverí vodiča, cez prístrojový panel (s možnosťou nastavenia farby ambientného osvetlenia) až po spolujazdcove dvere. Pri nastupovaní pripravia tiež pútavú svetelnú show. Tá sa odohráva aj v zadnej časti vozidla, kde sú koncové svetlá prepojené svetelným pásom. Pôsobivá svetelná animácia zdôrazňuje použitie dynamických smeroviek. Je to efektné a hlavne momentálna móda vo vyšších segmentoch. Už nielen tam.

 

Čo je naozaj výborné, to je odhlučnenie. Nový mild-hybridný agregát je v modeli Leon po prvý raz. Je to momentálne najsilnejší benzínový motor v ponuke s výkonom 110 kW (150 k). Preto tá 150-ka v označení. Neskôr príde aj 140 kW (190 k) verzia. Ak chcete ešte niečo silnejšie, potom treba hľadať v modeloch Cupra Leon. To bude onedlho tiež horúca novinka na cestách. Motor má dostatok výkonu a auto sa ním jazdí dynamicky. Spolupracujúca 7-stupňová DSG prevodovkou radila presne a veľmi nepozorovane. Dokázala sa prispôsobiť štýlu jazdenia. Motor takmer vôbec nepočuť v žiadnom z režimov. Podvozok tiež výborne filtruje nerovnosti a do karosérie prenáša minimum rázov.

Ešte krátko k spotrebe. Výrobca udáva (podľa normy WLTP) spotrebu v rozmedzí 5,6 až 6,4 litra na 100 kilometrov. Na zhruba 230 kilometrovej trati pri mixe jázd po meste, na diaľnici, aj po bežných „okreskách“ sa spotreba dostala na hodnotu 6,5 – 6,7 litra/100 km. Vzhľadom na pár stoviek dovtedy najazdených kilometrov je reálna šanca, že keď si motor „sadne“ po pár ďalších tisícoch, bude spotreba priaznivejšia.

Na záver už len pár postrehov z kabíny, jazdy a auta celkovo. Volant padne úplne presne do ruky – priemerom aj hrúbkou venca. Sploštená spodná časť evokuje športovú verziu auta, ale FR je naozaj len verzia výbavy. Je multifunkčný a presťahovalo sa naň ovládanie adaptívneho tempomatu. Chvíľu trvalo, kým som si zvykol. Je dosť citlivý. Páka radenia rýchlosti pripomína malý joystick a šetrí mnoho miesta. Ľahko sa ovláda prstami. Aj tak som najčastejšie radil páčkami pod volantom. Interiér je vzdušný, dobre ultmený, podvozok tichý a presný. Komfortný, ale zároveň sa naň môžete spoľahnúť, ako drží stopu aj v prudkých zákrutách.

Nový SEAT Leon priniesol nielen nový štýl, zmenený dizajn, nové prvky výbavy (napríklad Digital Cockpit s konfigurovateľným displejom s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a nové technológie, ale po prvý raz tiež mildhybridný pohonný agregát.  Celok sa podaril, cenník už importér uverejnil dávnejšie. S pomerom výkon/cena bude novinka dôstojným partnerom koncernových súrodencov. V mnohých prípadoch, nielen z hľadiska dizajnu, určite zamieša poradím pri výbere nového rodinného auta. Nakoniec viac podrobností prinesie o nejaký čas redakčný test.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo