2020-03-20 08:55:00
SEAT Leon - prvé
SEAT Leon - prvé predstavenie
Zdroj: Seat

SEAT Leon štartuje na svoju cestu – bez našej ochutnávky

Doslova o pár (desiatok) hodín sme mali sedieť v lietadle – smer Barcelona.

Nakoniec je všetko inak a okolnosti, ktoré postupne zastavujú život, ale tiež výrobu v automobilkách nám zabránili vyskúšať osobne a na mieste najnovší prírastok automobilky SEAT. Predstavenie nového modelu Leon je tak v tejto chvíli skôr virtuálna novinárska fikcia, ako skutočnosť, ktorá sa odohrá o nejaký čas. Teda všetci v to dúfa(j)me.

Či chceme, alebo nie, musíme sa v niektorých hodnoteniach spoľahnúť na oficiálne hodnotenia nového modelu z úst najpovolanejších. Priamo z vývoja, výroby – jednoducho z miesta vzniku nového auta, na ktorého prezentáciu sme sa s očakávaniami tešili. Otázkou je, kedy sa prvé kusy dostanú aj k nám. Do redakcie na vyskúšanie, do showroomov predajcov. Keď výroba stojí, predajne sú zatvorené – a nikto nevie, dokedy, ako dlho to potrvá.

Zdroj: Seat

Zapojme teda svoju fantáziu a vyberme sa spoločne na parádnu jazdu novinky, ktorá mala byť celkom iná a mala sa odohrávať úplne inak. Žiaľ, toto je realita dneška, tak aspoň vo vlastnej mysli si vytvorme tú virtuálnu, kde všetko funguje tak, ako má...

Fikcia, sen, skutočnosť?

Je šesť hodín ráno a slnko ešte nevyšlo. V skladovej časti závodu SEAT Martorell sa rozsvietil pár svetlometov s nezameniteľnou svetelnou grafikou. Nový Leon sa dal do pohybu. Po prvý raz vychádza na cestu automobil ako je tento.

Oči auta.

Leon si na ceste okamžite všimnete, lebo vyniká. Nedá sa nevšimnúť si jeho „oči“. Teda svetlomety, ani zadné skupinové svetlá. Tie sú navzájom prepojené po celej šírke zadnej časti. Svetlomety full LED s intenzitou do 900 lúmenov detailne osvetlia aj najtemnejšie miesta. Ako vysvetľuje Daniel Cortina produktový manažér SEAT Leon: „Nové osvetlenie nielen zlepšuje viditeľnosť ale súčasne prispieva aj k zníženiu spotreby paliva pretože ani vpredu, ani vzadu nepoužívame halogénové žiarovky.“

Zdroj: Seat

Výrazný dizajn.

Nový Leon je neprehliadnuteľný so svojim nezameniteľným a harmonickým dizajnom aj počas jazdy. Optimálne proporcie zlepšujú aerodynamiku o 8 %. „Tento automobil spĺňa nároky segmentu premium z hľadiska vnímanej kvality, jeho jazdné vlastnosti sú agilné, dynamické a bezpečné,“ zdôrazňuje Daniel Cortina.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Bude aj autonómna jazda

Leon novej generácie je najbezpečnejším modelom značky. Výrazne podporuje vodiča. Dokonca ho vo veľa prípadoch odbremeňuje. Používa na to rôzne systémy, ktoré budú postupne súčasťou funkcie pre automatickú jazdu. Čo napríklad? Nuž adaptívny podvozok Dynamic Chassis Control, asistenčný systém Lane Departure Warning a adaptívny prediktívny tempomat – tie ho už dnes posúvajú do budúcnosti. „Môžeme hovoriť približne o úrovni autonómie Level 2 vďaka inteligentnému tempomatu, asistentovi vedenia v jazdnom pruhu a zdokonalenému systému automatického brzdenia. Ten zahŕňa úplne nové funkcie ako je asistent pre odbočovanie, ktorý eliminuje riziko kolízie s protiidúcim vozidlom pri odbočovaní na križovatke,“ hovorí produktový manažér.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Bez spojenia niet velenia

Stará známa pravda sa dnes pretransformovala do celkom iných súvislostí: byť neustále v spojení. To znamená, že počas jazdy nie je Leon nikdy sám. Je prvým modelom SEAT, ktorý získal úplnú digitálnu konektivitu. Povedané rečou nášho kmeňa – neustále pripojený k zdrojom informácií a dát. Zvyšujú bezpečnosť, komfort jazdy... mnoho iného. Vďaka integrovanej karte eSIM sa dopravné informácie zobrazujú na centrálnom displeji systému infotainmentu s uhlopriečkou 25,4 cm v reálnom čase,. To všetko dopĺňa ovládanie gestami a hlasové ovládanie, ktoré eliminuje nevýhody dotykového rozhrania – spustiť oči z cesty na displej. Už netreba. „Hlasové ovládanie umožňuje vodičovi prirodzeným spôsobom komunikovať so systémom, takže môže ovládať navigáciu alebo prehrávať hudbu jednoducho, rýchlo a bezpečne,“ dodáva Daniel Cortina. Pre maximálnu bezpečnosť je smartfón vodiča pripojený rozhraním Full Link (bezdrôtovo cez Bluetooth alebo WLAN s Apple CarPlay alebo káblom s Android Auto) a bezdrôtovo sa nabíja.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Späť do bežného života

Páčilo sa vám takéto predstavenie novinky, ktorá je odhodlaná vyraziť na cesty, do sveta, medzi ľudí. Priznávam sa, že mne celkom nie. V dnešnej dobe neustálehho spojenia s ostatnými, kde chýba priamy kontak, ľudský dotyk, je aj toto niečo iné. Prestávame sa stýkať, dotýkať, navštevovať, stretávať. Lebo to môže byť hrozba. SEAT Leon štartuje v neľahkých podmienkach, kde ľudia myslia na celkom iné veci, ako je nové auto.

Zdroj: Seat

Chýba mi bezprostredný kontakt, krivky karosérie, atmosféra interiéru, možnosť posadiť sa za volant, vyskúšať prvé kilometre, prvé reakcie na to, čo sa nám ponúka. Všetko to zažiť a vnímať vlastnými zmyslami. Nie cez virtuálnu realitu. Treba však vydržať. Bude lepšie. Potom môžeme znova sprostredkovať bezprostredné dojmy z predstavenia novinky inak. Vlastne tak, ako doteraz. Len nech nikto nevraví, že to už nebude možné. Že je všetko inak, že sa svet zmenil.

Je to pravda, sme niekde inde, ale... nádej, že sa vrátime k pôvodným, dobrým a osvedčeným vaciam, stále pretrváva. Aj nový SEAT Leon si to zaslúži. Hoci štartuje do nevďačnej doby a neprajúceho prostredia.

Zdroj: Seat

Na záver pre potešenie ešte veľmi krátka rekapitulácia toho, čo sme (zatiaľ) nemali šancu vyskúšať na vlastnej koži - nový Leon v číslach:

  • 5 motorov: benzínový, naftový, GNC, mild hybrid a plug-in hybrid
  • 2 karosérie: 5-dverový hatchback a rodinné kombi Sportstourer
  • 4 verzie vybavenia: Reference, Style, Xcellence a FR
  • 2 prevodovky: manuálna a DSG

Veľa šťastia SEAT Leon, nedaj sa a vydrž – tak ako my, ktorí dúfame v lepší zajtrajšok, či aspoň ten nasledujúci deň, alebo ešte ďalší...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo