29.01.2020

Nový SEAT Leon - nový dizajn, hybridné pohony, pripojenie

To sú základné atribúty novinky, ku ktorej nesmieme zabudnúť prirátať bezpečnosť.

Nový Leon sa predstavil v utorok večer v Martorell. Je najnovším automobilom, ktorý navrhli a vyvinuli vo vývojovom centre SEAT v areáli závodu Martorell, kde sa aj bude vyrábať. Leon je tradične jedným z hlavných pilierov modelového programu španielskej značky. Od uvedenia prvej generácie v roku 1999 sa predalo vyše 2,2 milióna exemplárov tohto modelového radu. SEAT Leon štvrtej generácie má posunúť kompaktný modelový rad na novú úroveň v oblasti dynamiky, efektivity, bezpečnosti a atraktivity dizajnu.

Nový SEAT Leon je príkladom evolúcie dizajnu, ktorý mu dodal výraznejší charakter. Dostatok podnetov sa pretavilo zo štúdie Formentor, predná časť sa jasne inšpirovala modelom Tarraco. Aj prepojené zadné svetlá sú z tohto súdka. Leon má zväčšené vonkajšie rozmery, výraznejšiu prednú časť a mäkšie línie karosérie. Vďaka správnej kombinácii hrán a kriviek na správnych miestach to pomohlo nielen estetike, ale aj lepšej aerodynamike, ktorá prispieva k zníženiu spotreby. Koeficient aerodynamického odporu je oproti predchádzajúcej generácii lepší približne o 8 %.

Nový SEAT Leon kombinuje príťažlivý dizajn s praktickými vlastnosťami. Pri 5-dverovej karosérii má batožinový priestor základný objem 380 litrov (zhodný s predchádzajúcou generáciou), kombi Sportstourer má základný objem batožinového priestoru 617 litrov, čo je o 30 litrov viac oproti predchádzajúcej generácii.

Zo zväčšených vonkajších rozmerov budú profitovať hlavne cestujúci. Leon s 5-dverovou karosériou má dĺžku  4 368 mm (+86 mm), šírku 1 800 mm (-16 mm) a výšku 1 456 mm (-3 mm). Rázvor 2 686 mm je o 50 mm dlhší oproti tretej generácii. Kombi verzia Leon Sportstourer má na dĺžku 4 642 mm (+93 mm), rovnakú šírku 1800 mm (-16 mm) a výšku 1 448 mm (-3 mm). Rázvor je tiež 2 686 mm.

Nový Leon má v rámci segmentu celý rad inovácií v osvetlení vďaka širokému použitiu LED. Nechýba priebežné ambientné osvetlenie v interiéri, vzájomne prepojené zadné skupinové svetlá, dynamické smerové svetlá a uvítacie osvetlenie. Predné Full LED svetlomety majú každé po 22 ED zdrojov. Mohli by svietiť ešte lepšie, ako svetlá v tretej generácii a potom to bude jedno z najlepších osvetlení. Tvar svetiel nadväzuje na novú masku chladiča.

V modernom interiéri je ako základ nového systému digitálny združený prístroj SEAT Digital Cockpit vybavený konfigurovateľným displejom s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a vysokým rozlíšením. Je prepojený so systémom infotainmentu. Štandardný Media system má farebný dotykový displej s uhlopriečkou 21 cm (8,25 palca) a umožňuje úplnú integráciu smartfónu. Voliteľný Navi system má displej s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov) s ovládaním gestami, hlasovým ovládaním prirodzenou rečou a adaptívnou navigáciou s trojrozmerným (3D) zobrazovaním. Zohľadňuje dopravné informácie v reálnom čase.

Dotykový displej odbúral väčšinu fyzických tlačidiel, čo nie je veľmi pozitívna správa. Ešteže nie je všetko iba čierno-biele. Najjednoduchším a najprirodzenejším spôsobom ovládania zariadení je hlasové ovládanie. V najnovších modeloch SEAT rozumie prirodzenej reči a umožňuje ovládať infotainment bez nutnosti používať presne definované povely. Systém sám robí korekcie a učí sa podľa predchádzajúcich povelov. Ovládanie navigácie, alebo prehrávanie hudby je tak rýchlejšie, jednoduchšie a bezpečnejšie.

Z fotografií pôsobí mohutne stredový tunel. Uvidíme, ako sa to prejaví pri reálnom stretnutí s novým vozidlom. Zaujal však minialistický prepínač režimov automatickej prevodovky DSG, ktorý neovláda prevodovku mechanicky, ale elektricky shift-by-wire. Prepínač jazdných režimov – Eco, Normal a Sport – ovplyvňuje okrem charakteristiky podvozka aj vyladenie pohonného ústrojenstva (motor, prevodovka DSG). Plynulo nastaviteľné rozpätia jednotlivých režimov umožňujú vodičovi presne si vyladiť nový SEAT Leon podľa individuálnych preferencií.

Pod kapotou aj tri hybridy
Na výber je široké spektrum pohonných jednotiek: benzínové motory (TSI), naftové motory (TDI), motor na stlačený zemný plyn (TGI), ako aj motory mild-hybrid (eTSI) a plug-in hybrid (eHybrid). To umožňuje zákazníkom zvoliť si druh pohonu, ktorý najlepšie vyhovuje ich potrebám a životnému štýlu. Benzínové motory s objemom 1 až 2 litre budú mať 66 kW (90 k) až 140 kW (190 k). Naftový dvojliter je s výkonom 85 kW (115 k), alebo až 110 kW (150 k). Novinkou sú v prípade SEAT-u hybridné pohony. Medzi prvé z nich patrí už známy motor TGI s výkonom 96 kW (130 k), ktorý je vlastne prvým „hybridom“. Je to vlastne plyn-benzín hybrid, kde je benzín len doplnkový pohon na preklenutie dojazdu na plyn.

Plnohodnotné hybridy sú podkapotou SEAT-u prvý raz: mild hybrid reprezentujú motory označené eTSI, čo je vlastne pre motory 1,0 TSI (85 kW/115 k) a 1,5 TSI (110 kW/150 k) elektrický doplnok. Má to znížiť spotrebu aj emisie. Motory samotné pracujú v Millerovom cykle, čo až o 10 percent znižuje spotrebu.

Plug-in hybrid (eHybrid) je najvýkonnejšou alternatívou v ponuke. Jeho výkon má byť 150 kW (204 k), ktoré majú prúdiť z motora 1,4 TSI a elektromotora v šesťstupňovej prevodovke DSG. Vďaka batériám s kapacitou 13 kWh tak má Leon prejsť na jedno nabitie až 60 kilometrov.

Keďže žijeme v čoraz viac digitálne prepojenom svete, SEAT Leon novej generácie umožňuje preniesť si svoj digitálny život do vozidla (online navigácia, funkcie a služby), ale aj keď ste mimo neho. Komplexná digitálne konektivita siaha od Full Link – Android Auto a  Apple CarPlay (s bezdrôtovým pripojením) – až po infotainment, ktorý podporuje online služby a špecifické aplikácie na používanie v automobile. Na diaľku tak možno kontrolovať dáta vozidla a pri verziách s pohonom plug-in hybrid aj ovládať nabíjanie, alebo nezávislé kúrenie/klimatizáciu.

Nový Leon už môže mať prediktívny adaptívny tempomat, asistenta pre udržiavanie v pruhoch, nastaviteľný podvozok DCC, ale aj asistenta Exit Assist – ten chráni posádku pri vystupovaní tým, že upozorní na prichádzajúce auto. Vďaka tomu všetkému je najbezpečnejším automobilom, aký kedy značka SEAT vyrobila.

Personalizácia podľa potrieb zákazníka

Všetky verzie majú štandardne systém odomykania a štartovania bez kľúča Kessy Go, USB konektory vpredu alebo aj vzadu, LED svetlomety s automatickým ovládaním, systém infotainmentu s farebným dotykovým displejom a technológiu SEAT Connect doplnený ovládaním gestami. Tým sa znížil počet fyzických ovládacích prvkov. „Diagonálna“ grafika obrazovky dotykového displeja sa inšpirovala jednou z hlavných ulíc mesta Barcelona – Avenida Diagonal. Po prvý raz bol dizajn rozhrania vytvorený v novom štúdiu Digital Lab značky SEAT.

Nový SEAT Leon prichádza s bohatým štandardným vybavením. Bez ohľadu na zvolenú verziu výbavy – Reference, Style, Xcellence alebo FR poskytuje všetko, čo majiteľ potrebuje a dá sa personalizovať na najvyššej úrovni.

Novinka sa začne predávať v druhom štvrťroku 2020.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku