08.05.2020

Škoda Enyaq - v elektrike rýchlosť ako Octavia RS aj zadný náhon

Škoda Enyaq iV ponúka elektromobilitu v štýle značky Škoda s dojazdom až 500 km.

Nový automobil Škoda Enyaq iV je prvé sériové vozidlo značky Škoda na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Vozidlo s pohonom zadných kolies alebo pohonom všetkých štyroch kolies ponúka veľmi dobré jazdné výkony. Spája známe prednosti vozidiel Škoda - veľkorysý priestor, emocionálny vzhľad a ekologickú jazdu.

Na výber budú tri rôzne kapacity batérie a päť výkonových stupňov. Vďaka rýchlonabíjaniu ponúka krátke nabíjacie časy. Čisto elektrické SUV na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB) sa bude vyrábať v hlavnom výrobnom závode Škoda Auto v Mladej Boleslavi. Pôjde o jediný automobil v Európe na báze platformy MEB, ktorý nebude vznikať v Nemecku.

Vynikajúcu praktickosť a ekologická jazda

Nový Enyaq iV je typickým vozidlom značky Škoda. Ponúka však úplne novú koncepciu pohonu. Vďaka dojazdu až 500 km v režime WLTP (podľa predbežných hodnôt) a krátkym nabíjacím časom, prvý sériový automobil značky Škoda na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB), skvele zvláda aj dlhé cesty. Nová koncepcia pohonu priniesla nové možnosti usporiadania priestoru. Auto napriek kompaktným vonkajším rozmerom má ešte viac priestoru pre cestujúcich a batožinu. Vozidlo tiež ponúka úplne nový interiér, dominuje v ňom 13“ obrazovka, najmodernejšie možnosti konektivity a infotainmentu v kombinácii so Simply Clever prvkami typickými pre vozidlá Škoda.

Prvé elektrické SUV značky Škoda má dĺžku 4 648 mm, šírku 1 877 mm, výšku 1 618 mm a rázvor 2 765 mm. Batožinový priestor má objem 585 l. Nízka nakladacia hrana umožňuje ľahké nakladanie ťažkých, alebo objemných predmetov.

Enyaq iV bude vznikať v Mladej Boleslavi

Škoda Enyaq iV sa bude vyrábať v hlavnom výrobnom závode Škoda Auto v Mladej Boleslavi na rovnakých výrobných linkách ako vozidlá postavené na modulárnej platforme MQB. Škoda bude mať po rokoch opäť v ponuke model s pohonom zadných kolies. V základnej verzii totiž poháňa vzadu umiestnený motor kolesá zadnej nápravy. Výkonnejšia verzia má tiež druhý elektromotor umiestnený vpredu, čo zaistí spoľahlivý prenos vysokého krútiaceho momentu počas jazdy. Najvýkonnejšia verzia vozidla Škoda Enyaq iV môže ťahať príves s hmotnosťou až 1 200 kg. Celkovo päť výkonových stupňov a tri rôzne kapacity batérie podľa zvolenej verzie poháňajú zadné, alebo všetky kolesá. Vysoká účinnosť batérie, pneumatiky s nízkym valivým odporom (5,9 ‰) a skvelá aerodynamika vozidla SUV (cx od 0,27) umožňujú podľa predbežných údajov pre Škoda Enyaq iV dojazd až 500 km v režime WLTP.

Základnou výkonovou verziou je Škoda Enyaq iV 50. Lítium-iónová batéria má kapacitu 55 kWh, presnejšie využiteľnú netto kapacitu 52 kWh. Elektromotor umiestnený na zadnej náprave má výkon 109 kW. Dojazd má byť až 340 km. Verzia Enyaq iV 60 so systémovým výkonom 132 kW a 62 kWh batériou, resp. netto kapacitou 58 kWh, ponúka dojazd až 390 km. Najdlhší dojazd až 500 km v režime WLTP bude mať verzia Enyaq iV 80 s výkonom 150 kW s pohonom zadných kolies. Jeho batéria má kapacitu 82 kWh (netto kapacita 77 kWh). Rovnakú batériu využíva aj verzia 80X s výkonom 195 kW a verzia v RS s výkonom 225 kW. Obe verzie majú dva elektromotory a pohon všetkých kolies. Vrcholný model zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a jeho maximálna rýchlosť je 180 km/h. Obe verzie s pohonom všetkých kolies ponúkajú podľa predbežných údajov dojazd až 460 km.

Rýchlonabíjanie na 80 % kapacity iba 40 minút

Škoda Enyaq iV ponúka tri rôzne možnosti dobíjania. Z bežnej domácej 230 V zásuvky na striedavý prúd s výkonom 2,3 kW, alebo druhým variantom je pohodlné dobíjanie cez noc pomocou wallboxu s výkonom až 11 kW. Podľa kapacity batérie trvá 6 až 8 hodín. Treťou možnosťou sú rýchlonabíjacie stanice na jednosmerný prúd s výkonom až 125 kW. Dobíjanie batérie z 10% na 80% kapacity trvá v ideálnom prípade predbežne len 40 minút.

Novo spracovaný interiér má prvýkrát v sériovom vozidle použité udržateľné materiály, napríklad olivovú kožu. Vyvoláva nový pocit priestoru. Auto má najmodernejšie možnosti konektivity a infotainmentu. Samostatná, centrálna obrazovka s uhlopriečkou 13" a na želanie head-up displej s rozšírenou realitou dávajú vodičovi všetky dôležité informácie. Vďaka stálemu internetovému pripojeniu sú vždy aktuálne. Vďaka veľkorysému priestoru interiéru a batožinovému priestoru s objemom 585 l, je automobil Škoda Enyaq iV určený rodinám a lifestylovo orientovaným zákazníkom. Budú si môcť vyberať z niekoľkých dizajnov interiéru.

Rad iV: Elektromobilita bude súčasťou DNA značky Škoda

Vozidlom Škoda Enyaq iV pokračuje spoločnosť Škoda Auto na ceste k elektromobilite, ktorú začala v roku 2019 predstavením vozov Citigo iV a Superb iV. V rámci modelovej ofenzívy plánuje Škoda Auto predstaviť od roku 2019 do konca roku 2022 viac ako desať elektrifikovaných vozidiel iV. Vstup spoločnosti Škoda Auto do oblasti elektromobility tak prichádza v pravý čas. 125 rokov od založenia spoločnosti sa elektromobilita stáva súčasťou DNA značky Škoda. Elektrifikované vozidlá ponúkajú praktický dojazd za dostupné ceny. Tiež sa postupne vylepšuje dobíjacia infraštruktúra.

Spoločnosť Škoda Auto investuje do roku 2021 celkovo dve miliardy eur do vývoja elektrifikovaných vozidiel a vývoja rozsiahleho ekosystému pre nové riešenia v oblasti mobility. Ide tak o najväčší investičný program v histórii značky Škoda. V rámci transformácie spoločnosti Škoda Auto z tradičného výrobcu automobilov na Simply Clever spoločnosť ponúkajúcu najlepšie riešenia v oblasti mobility zohráva trvalá udržateľnosť významnú úlohu v oblasti výroby, predaja a služieb.

Elektrifikované vozidlá Škoda iV ponúkajú praktický dojazd, pritom pôžitok z jazdy. Ponúkajú pohodlnú, tichú a ekologickú jazdu, ale aj výnimočnú dynamiku. Maximálny krútiaci moment elektromotorov je k dispozícii ihneď po štarte. To umožňuje postupné zrýchľovanie vozidla bez nutnosti meniť rýchlostné stupne. Charakteristickým znakom vozidla Škoda iV sú najmodernejšie možnosti konektivity, rozsiahle možnosti pripojenia k internetu, rozšírené asistenčné systémy a veľkorysý priestor nového interiéru, ktorý pôsobí dojmom obývacej izby.

Predpredaj vozidla sa začne už počas svetovej premiéry, ktorá bude ešte v tomto roku. Sériovú výrobu spustí Škoda tiež na konci roka 2020. Uvedenie na trh je naplánované na začiatok roka 2021. Edícia Founders Edition bude mať špeciálnu výbavu a bude sa odlišovať aj dizajnom. Táto limitovaná edícia 1 895 kusov pripomína založenie spoločnosti pred 125 rokmi.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku